۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی چه تفاوتی دارند؟

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی هر دو متعلق به خانواده فرز‌ها هستند. این دو ابزار از جمله ابزارهای بسیار مهم و کاربردی در کارگاه‌های نجاری و تولیدی می‌باشند که جایگزین وسایل دستی مخصوص ظریف‌کاری شده‌اند و راندمان، کیفیت کار، و سرعت عمل را افزایش داده‌اند. 
بسیاری مواقع، افراد فرز مینیاتوری و فرز انگشتی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ زیرا ظاهر آنها به یکدیگر شبیه است؛ اما باید دانست که این دو ابزار با یکدیگر متفاوت هستند. آگاهی از تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی برای کسانی که می‌خواهند با این وسیله‌ها کار کنند بسیار اهمیت دارد. در مقاله امروز به اینکه فرز مینیاتوری و فرز انگشتی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، خواهیم پرداخت.

آشنایی با تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی


فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی از انواع فرز‌ها محسوب می‌شود که ساختار ظریف و طراحی مخصوص به خود دارد. از فرز مینیاتوری برای انجام کارهایی همچون حکاکی، صیقل‌دادن سطوح، تراشکاری‌های ظریف روی چوب و... استفاده می‌کنند. به این فرز به دلیل ظاهر ظریف آن فرز مینیاتوری گفته می‌شود و از جمله ابزارهایی است که اکثر هنرمندان فعال در عرصه حکاکی و مجسمه‌سازی از آن استفاده می‌کنند.


کاربرد فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری قابل‌استفاده برای کارهای متنوعی همچون معرق‌کاری، حکاکی، ساب‌زنی و... است. یکی از تفاوت‌های خرید فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در کاربرد آنها است. فرز مینیاتوری به طور معمول در موارد زیر کاربرد دارد:

  • طلاسازی
  • صنایع الکتریکی
  • مجسمه‌سازی
  • دندانپزشکی
  • حکاکی بر روی موادی مانند چوب، شیشه و سنگ

آشنایی با کاربرد فرز مینیاتوری


انواع فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری انواع مختلفی دارد که با انواع فرز انگشتی متفاوت هستند. یکی دیگر از تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در انواع آنها است.
انواع فرز مینیاتوری به شرح زیر هستند:

  • فرز مینیاتوری شارژی: انرژی این فرز از طریق جمع‌شدن انرژی برق در یک باتری فراهم می‌شود و دستگاه با اتصال به باتری کار می‌کند.
  • فرز مینیاتوری برقی: این مدل با نیرو و جریان مستقیم برق کار می‌کند و باید توسط کابل به منبع برق وصل شود.
  • فرز مینیاتوری پدالی: این فرز مینیاتوری دارای یک پدال است که با فشردن پدال با پا شروع به حرکت می‌کند و با کنترل فشار پا، سرعت فرز می‌تواند کم‌وزیاد شود.

آشنایی با انواع فرز مینیاتوری


فرز انگشتی چیست؟

برای دانستن تفاوت فرز مینیاتوری با فرز انگشتی باید دانست که فرز انگشتی چیست. این ابزار که به سنگ‌انگشتی نیز معروف است در مشاغل مختلف همچون نجاری بسیار پرکاربرد می‌باشد. از فرز انگشتی در مشاغلی همچون نجاری برای حکاکی، ساب‌زنی و...  استفاده می‌کنند. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که این کارها با فرز مینیاتوری نیز امکان‌پذیر است؛ اما تفاوت‌های ظریفی میان این دو دستگاه وجود دارد. فرز انگشتی دارای مته و سری‌های مختلفی است و این قابلیت کمک می‌کند کار باظرافت بیشتری انجام شود. در واقع باید این سری‌ها با توجه به متریال کار انتخاب شوند تا نه به قطعه آسیب وارد شود و نه مته دچار مشکل شود.


کاربرد فرز انگشتی

از فرز انگشتی در مشاغل گوناگونی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت مبل سازی
  • کارگاه‌های نجاری
  • صافکاری خودرو
  • حکاکی بر روی چوب، سنگ و شیشه

آشنایی با کاربرد فرز انگشتی


انواع فرز انگشتی

فرز انگشتی در مدل‌های مختلفی دیده می‌شود. تفاوت فرز مینیاتوری با فرز انگشتی در انواع آنها نیز هست. انواع فرز انگشتی به شرح زیر هستند:

  • فرز انگشتی گلو بلند: بخش جلویی و یا به‌اصطلاح گلوی این مدل حالتی کشیده دارد. از این فرز می‌توان در جاهایی که دسترسی به نقطه موردنظر سخت است یا کار دارای زوایا است استفاده شود.
  • فرز انگشتی گلو کوتاه: بخش جلویی این مدل برخلاف فرز قبلی کوتاه است و برای بخش‌هایی از کار که دسترسی به آنها راحت‌تر است از آن استفاده می‌کنند. این فرز مناسب پولیش‌کاری و ساب‌زنی است.

آشنایی با انواع فرز انگشتی


تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تا اینجای مقاله با  فرز مینیاتوری و انگشتی و انواع و کارکردهای هر کدام آشنا شدید. این دو ابزار با وجود ظاهر شبیه به هم و همچنین برخی کاربردهای یکسان، ممکن است به‌ظاهر تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند؛ اما در ادامه در مورد تفاوت‌های این دو ابزار بیشتر خواهید دانست. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:


ابعاد و وزن دستگاه

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های این دو دستگاه ابعاد و وزن آنها است. فرز مینیاتوری همان‌طور که نامش نشان می‌دهد ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری نسبت به فرز انگشتی دارد. فرز مینیاتوری در واقع از ظرافت بیشتری نسبت به فرز انگشتی برخوردار است و این مسئله اولین فرق فرز مینیاتوری و انگشتی محسوب می‌شود.


نوع کاربرد

فرق فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در کاربرد آنها نیز هست. به دلیل ظرافت بیشتر فرز مینیاتوری، با آن می‌توان برای ظریف‌کاری‌های مربوط به معرق‌کاری و برخی حکاکی‌های حساس و ظریف استفاده کرد.


اندازه کولت و سه‌نظام

به دلیل اندازه متفاوت این دو دستگاه ابعاد کولت و سه‌نظام آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. کولت و سه‌نظام فرز مینیاتوری قطر کمتری دارد و این مسئله باعث می‌شود تا از آن بتوان در کارهای حساس همچون دندانپزشکی راحت‌تر استفاده کرد.


سرعت چرخش

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در سرعت چرخش سری این دستگاه‌ها نیز هست. موتور فرز انگشتی قدرت بالاتری نسبت به فرز مینیاتوری دارد و همین مسئله باعث می‌شود سرعت چرخش آن نیز بیشتر باشد. 

تفاوت سرعت موتور فرز مینیاتوری و فرز انگشتی


توان موتور

تفاوت فرز مینیاتوری با انگشتی در نوع و توان موتور آنها نیز هست. موتور این دستگاه‌ها کمک می‌کند تا قدرت و توان لازم برای چرخش، به آرمیچر منتقل شود. قدرت موتور فرز انگشتی نسبت به مینیاتوری بیشتر است و این نکته می‌تواند برای انجام بسیاری از کارها اهمیت داشته باشد.


تحمل گرما

یکی از نکات مهم در مورد فرق فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در تحمل گرمای آنها است. فرز مینیاتوری در صورت استفاده مداوم می‌تواند به‌راحتی گرم شود و این مسئله به دلیل ابعاد کوچک آن و همچنین نوع منبع الکتریکی در آنهاست. اگر دستگاه مدل شارژی باشد به‌مراتب بیشتر گرم می‌شود. در مقابل فرزهای انگشتی به سیستم پنوماتیکی مجهز هستند که می‌تواند آنها را خنک کند و این مسئله باعث می‌شود آنها تحمل بالاتری نسبت به گرما داشته باشند.


قیمت

قیمت فرز مینیاتوری و انگشتی می‌تواند از جمله تفاوت‌های این دو وسیله باشد. به‌صورت کلی قیمت فرز انگشتی نسبت به فرز مینیاتوری در بازار کمتر است.


خرید فرز مینیاتوری یا انگشتی؟ کدام یک بهتر است؟

اینکه شما هنگام خرید فرز انگشتی یا مینیاتوری کدام را باید انتخاب کنید به نوع کار شما بستگی دارد. اگر کار شما تراشکاری، حکاکی‌های دقیق یا کارهای بسیار ظریف است توصیه می‌شود از فرز مینیاتوری استفاده کنید. برای کارهای عمومی‌تر مانند پولیش‌کاری روی فلزات و سطوح سخت باید به سراغ خرید فرز انگشتی بروید. میزان استفاده شما از فرز نیز بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید از فرز در مدت‌زمان‌های طولانی‌تری استفاده کنید باید بدانید که فرز مینیاتوری سریع‌تر داغ شده و خراب می‌شود. این نکته می‌تواند از نظر اقتصادی قابل‌توجه باشد؛ زیرا فرز انگشتی این مشکل را ندارد و قیمت آن نیز پایین‌تر است و در صورت خرابی می‌توان به‌راحتی آن را جایگزین کرد.

مقایسه خرید فرز مینیاتوری با انگشتی


کلام پایانی

فرز مینیاتوری و انگشتی هر دو در گروه فرز‌ها قرار می‌گیرند. این دو ابزار نقش مهمی در کارهای مختلف همچون صافکاری و تعمیرات بدنه ماشین‌ها، پولیش و تراش انواع فلزات، و انجام کارهای هنری همچون کنده‌کاری بر روی چوب، مجسمه‌سازی و... دارند. بسیاری از افراد از تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری بی‌اطلاع هستند و این دو وسیله را یکی می‌دانند؛ در صورتیکه این تصور اشتباه است. مواردی همچون ابعاد و وزن، کاربرد، سایز کولت و سه‌نظام، توان موتور و... در این دو ابزار با یکدیگر تفاوت دارند. برای خرید فرز مینیاتوری و انگشتی باید از تفاوت این دو فرز اطلاع داشته باشید و ابزاری را مناسب کار خود انتخاب کنید تا دچار مشکل در حین کار نشوید.

 

 

منابع :

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش