۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آچار لوله گیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آچار لوله گیر یک ابزار بسیار پرکاربرد برای کسانی است که در کارهای صنعتی با لوله‌ها زیاد سروکار دارند. این آچار در حرفه لوله‌کشی بسیار پرکاربرد است و به دلیل داشتن طراحی هوشمندانه و دسته‌های بلند خود نیروی گشتاور زیادی را تولید می‌کند و نقش مهمی در انجام بهتر کارهای مرتبط با لوله‌کشی دارد. در مقاله امروز به اینکه آچار لوله گیر چیست و چه کاربردی دارد؟ خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز به این وسیله، بتوانید خرید بهتری داشته باشید.

آشنایی با آچار لوله گیر


آچار لوله گیر چیست؟

آچار لوله گیر که به آن آچارشلاقی نیز می‌گویند نوعی آچار قابل ‌تنظیم است که شباهت بسیاری به آچارفرانسه دارد. آچار لوله گیر دارای فک‌های دندانه‌دار قابل تنظیم است که افراد می‌توانند به اندازه دلخواه این فک‌ها را باز و بسته کنند تا دهانه آچار لوله گیر متناسب با اندازه لوله شود. این ابزار در اندازه‌های متفاوت و به نسبت بزرگ به بازار عرضه می‌شود؛ زیرا کاربرد آن در کارهای قدرتی و سنگین است.

ابزار آچار لوله گیر


کاربرد آچار لوله گیر

کاربرد خرید آچار لوله گیر همان‌طور که از نامش برمی‌آید در حرفه لوله‌کشی است. در واقع کاربرد آچار لوله گیر به این شکل است که برای گرفتن و نگه داشتن لوله‌ها در امور مربوط به لوله‌کشی و تعمیرات لوله‌کشی استفاده می‌شود. این ابزار به‌راحتی می‌تواند لوله‌ها را نگه دارد و یا آنها را به‌راحتی بچرخاند. به‌سادگی با تغییر اندازه فک این ابزار، لوله‌هایی با سایزهای مختلف را می‌توان باز و بسته کرد.
اصلی‌ترین کاربرد آچار لوله گیر همان‌طور که گفته شد باز و بسته کردن لوله‌هاست؛ اما از آن به‌عنوان گیره در تأسیسات نیز استفاده می‌کنند. گاهی لازم است در حین باز و بسته کردن چند اتصال لوله‌کشی، از یک گیره استفاده کرد تا بعد به سراغ اتصال دیگری رفت. در این مواقع آچار لوله گیر می‌تواند نقش گیره را ایفا کند.


ساختار آچار لوله گیر

این ابزار ساختاری کاملاً مهندسی شده دارد و از اجزای مختلفی نیز تشکیل شده که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:
 دسته

  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • پیچ تنظیم‌کننده

آشنایی با ساختار آچار لوله گیر


انواع آچار لوله گیر

حال که دانستید آچار لوله گیر چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با انواع آچار لوله گیر آشنا شوید. این آچارها در سایزها و اندازه‌های مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند و جنس بدنه آن‌ها به طور معمول از فلز یا آلومینیوم است تا مقاومت بالایی داشته باشند.
انواع آچار لوله گیر به شرح زیر است:

  • آچارشلاقی مستقیم
  • آچارشلاقی انتهایی
  • آچار لوله گیر قدرت مرکب
  • آچار افست
  • آچار لوله گیر زنجیری
  • آچارشلاقی تسمه‌ای


آچارشلاقی مستقیم

آچارشلاقی مستقیم (Pipe Wrench) در واقع فرم سنتی و معمولی آچارهای لوله گیر را دارد و یک ابزار معمولی و پرکاربرد در صنعت و تعمیرات است. کارکرد آچار لوله گیر مستقیم در گرفتن و باز و بسته کردن لوله‌ها و قطعاتی با قطر بزرگ همچون لوله‌های آب، لوله‌های فولادی، لوله‌های گاز و  قطعات لوله‌ای بسیار اهمیت دارد. این آچار از جنس آهن یا فولاد است که دو فک تیغه‌دار برای گرفتن لوله دارد.
آچار لوله گیر مستقیم گونه‌های مختلفی دارد که دارای سایز معمول و استاندارد بین ¾ اینچ تا 8 اینچ هستند. این آچار لوله گیر برای کارهای روزمره و تعمیرات بسیار مناسب است و به همین دلیل از رایج‌ترین آچارهایی است که افراد از آن استفاده می‌کنند.

آچارشلاقی مستقیم از انواع آچار لوله گیر


آچار لوله گیر انتهایی

آچارشلاقی انتهایی (End Strap Wrench) همان‌طور که نامش نشان می‌دهد برای گرفتن انتهای لوله استفاده دارد. طراحی این آچار به شکلی است که از آن می‌توان برای تعمیر لوله‌هایی که نزدیک دیوار و جاهای باریک هستند استفاده کرد. آچار لوله گیر انتهایی به طور معمول از موادی مانند نئوپرن، پلاستیک یا چرم ساخته می‌شود تا به‌سادگی بتوان آن را تنظیم کرد. از این ابزار بیشتر در تعمیرات خانگی، تأسیسات ساختمانی و صنایع مختلف استفاده می‌شود.


آچار لوله گیر قدرت مرکب

از این آچار برای سفت و محکم کردن اتصالات استفاده می‌کنند. این آچار قدرت زیادی تولید می‌کند و از آن می‌توان برای تعمیر محل اتصالاتی که دچار آسیب، یخ‌زدگی یا خرابی بر اثر عمر بالا شده‌اند، استفاده کرد. طراحی این محصول به‌گونه‌ای است که قدرت اعمالی فرد را چندبرابر می‌کند.


آچار لوله گیر آفست

آچار لوله گیر آفست بسیار مناسب باز و بسته کردن لوله‌هایی است که دسترسی به آنها بسیار سخت است. این آچار به‌گونه‌ای طراحی شده که گیره‌های آن تا 90 درجه باز می‌شوند و این مسئله کمک می‌کند تا فرد بتواند لوله را راحت‌تر نگه دارد.


آچار لوله گیر زنجیره‌ای

بر روی فک این آچار یک زنجیر وجود دارد و به‌جای استفاده از گیره‌های قلاب مانند از زنجیره در آن استفاده شده است. از این آچار برای باز کردن لوله‌های بسیار سفت و سخت می‌توان استفاده کرد.

آچار لوله گیر زنجیره‌ای از انواع آچار لوله گیر


آچار لوله گیر تسمه‌ای

این آچار به مدل زنجیری شبیه است و تفاوت آن در این است که تسمه آن جنس دیگری دارد. کارکرد آچار لوله گیر تسمه‌ای مناسب برای کار با لوله‌هایی که ظاهر غیرمعمول و غیرمتعارف دارند، است. این آچار از جنس‌های مختلف فلز، نایلون و حتی چرم در بازار موجود است.


نکات مهم در راهنمای خرید آچار لوله گیر

بسیار مهم است که در هنگام خرید آچار لوله گیر به موارد زیر توجه داشته باشید:


نوع آچار

باید با توجه به نیاز خود نوع آچار لوله گیر را در نظر بگیرید و خریداری نمایید. اگر آچار را برای کارهای خانگی و کوچک می‌خواهید آچارهای کوچک‌تر و عمومی‌تر مناسب‌اند؛ اما برای کارهای حرفه‌ای باید از مدل‌هایی با عملکرد بالا و سریع‌تر استفاده کرد.


اندازه آچار

اندازه آچار باید با نیاز کاری شما هماهنگی داشته باشد. از آچارهای کوچک برای کارهای خانگی  و تعمیرات کوچک استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که برای پروژه‌های بزرگ و حرفه‌ای به سراغ آچارهای بزرگ‌تر می‌روند. به‌صورت کلی باید اندازه و ابعاد لوله‌هایی را که با آنها کار دارید در نظر داشته باشید و سپس آچاری متناسب با اندازه آنها تهیه کنید.


کیفیت آچار

در راهنمای خرید آچار لوله گیر کیفیت این ابزار نیز اهمیت خاصی دارد. اگر استفاده شما از آچار لوله گیر محدود است و برای مصارف معمولی به دنبال خرید آن هستید یک آچار با کیفیت متوسط نیز جوابگو است؛ اما اگر به دنبال بهترین جنس بازار می‌گردید باید به سراغ آچار لوله گیر فولادی بروید که در برابر شکستن، خوردگی، ضربه و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است.


پوشش رویه آچار

پوشش روی برخی از آچارها کمک می‌کند تا از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری شود. این پوشش شبیه به اکسید سیاه هست یا از روش سندبلاست برای روکش کردن آن استفاده می‌شود.

توجه به پوشش رویه آچار هنگام خرید


دهانه لوله گیر آچار

آرواره‌ها یا فک آچار نقش مهمی در فشرده کردن لوله و نگه داشتن آن دارند و به همین دلیل باید از مقاومت کافی برخوردار باشند و از طرفی قابل تنظیم بودن آنها کار شما را راحت‌تر کند. برای مصارف خانگی آچارهایی با ظرفیت باز شدن حدود ۶ اینچ کفایت می‌کند؛ اما برای مصارف حرفه‌ای ممکن است به آچارهایی با ظرفیت باز شدن بالاتر نیاز باشد.


نوع لوله

بسیار مهم است که با توجه به نوع لوله، آچارشلاقی را تهیه کنید. لوله‌ها بر اساس جنس خود نیاز به نوع خاصی از آچار لوله گیر دارند:

  • لوله‌های آهنی: این لوله‌ها بیشتر در تأسیسات استفاده می‌شوند و بیشتر مدل‌های آچارشلاقی مناسب آنها هستند.
  • لوله‌های پلی‌اتیلن (پلاستیکی): برای این لوله‌ها بهتر است از آچارهای پلی‌اتیلن استفاده شود.
  • لوله‌های بزرگ نفت و گاز: برای کار با این لوله‌ها آچار لوله گیر زنجیری مناسب است؛ زیرا برای کار با لوله‌های بزرگ و سخت تولید شده‌اند.

 

کلام پایانی

شناخت اینکه آچار لوله گیر چیست و چه کاربردی دارد؟ به افراد کمک می‌کند تا در هنگام خرید این ابزار بهترین انتخاب را داشته باشند. کاربرد آچار لوله گیر یا آچارشلاقی در باز و بسته کردن لوله‌ها و یا نگه داشتن آنها است. این ابزار انواع مختلفی دارد که باید در هنگام خرید آچار لوله‌ای به نوع کاربرد انواع این آچار و تناسب آنها با نوع لوله و کار توجه شود تا آچار به بهترین شکل خود کار را انجام دهد.

 

 

منابع :


 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش