۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آشنایی با انواع انبر پرچ و کاربرد آن

آشنایی با انواع انبر پرچ و کاربرد آن موضوعی مهم برای افرادی است که قصد خرید انبر پرچ را دارند. انبر پرچ یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنایع مختلف است و به افراد کمک می‌کند دو یا چند قطعه را به یکدیگر وصل کنند. شناخته‌شده‌ترین استفاده از این ابزار در اتصال پلاک خودرو به بدنه ماشین است. انبر پرچ انواع مختلف و کاربردهای زیادی دارد که پیش از خرید باید با تمام آنها آشنا بود. در مقاله امروز به آشنایی با انواع انبر پرچ و کاربرد آن به شکل کاملی خواهیم پرداخت.

آشنایی با انبر پرچ


انبر پرچ چیست؟

انبر پرچ وسیله‌ای است که با استفاده از آن دو یا چند قطعه را به یکدیگر وصل می‌کنند. این وسیله در زمانی که انجام عملیات جوشکاری امکان‌پذیر نیست، بسیار پرکاربرد است. همچنین در مواقعی که دسترسی به قطعه تنها ازیک‌طرف ممکن است این ابزار دستی می‌تواند به‌راحتی اتصال دو قطعه را ممکن کند.
انبر پرچ از دو دسته، سری، فنر و گیره تشکیل شده است. برای انجام کار با انبر پرچ به مهره و یا میخ نیاز است. 
مهره‌ها می‌توانند از نظر شکل ظاهری و حتی جنس تفاوت‌هایی را با هم داشته باشند. مهره‌های پرچ از نظر شکل ظاهری در انواع مهره پرچ شیاردار، مهره پرچ لبه‌دار ساده و... در بازار به فروش می‌رسند. جنس آنها می‌تواند از آلومینیوم، استیل ضدزنگ، برنج و... باشد. مهره‌های پرچ دارای سایزبندی هستند که از M3  شروع می‌شود و تا  M12 ادامه دارد.
میخ پرچ نیز دارای انواع مختلفی همچون فشنگی، چکشی، ترقه‌ای و... است. این میخ در سایزهای مانند 3، 5، 7 میلی‌متر در بازار فروخته می‌شود.

آشنایی با انبر پرچ


نحوه استفاده از انبر پرچ

برای شروع عملیات پرچ‌کاری در ابتدا باید دو قطعه با استفاده از دریل مخصوص سوراخ شوند و سپس با استفاده از میخ و یا مهره به یکدیگر وصل شوند. برای عملیات پرچ‌کاری بیشتر از میخ استفاده می‌شود؛ زیرا سرعت کار با آن بیشتر است و از نظر ظاهری نیز ظرافت بیشتری نسبت به مهره دارد.


کاربرد انبر پرچ

کاربرد انبر پرچ در صنعت بسیار است. هرجا که بخواهند دو قطعه با هر جنسی را به یکدیگر متصل کنند کاربرد انبر پرچ دیده می‌شود.
پرچ‌کن‌ها با نام انبر پرچ و دستگاه پرچ در بازار موجود هستند:

 

  • انبر پرچ‌کن: همان‌طور که نام این دستگاه نشان می‌دهد شکلی شبیه انبر دارد. این مدل به سه دسته ساده، دو دسته و آکاردئونی تقسیم می‌شود. انبار پرچ‌کن ساده بیشتر مناسب مصارف خانگی است.
  • دستگاه پرچ‌کن: دستگاه پرچ‌کن به دو نوع بادی، و برقی یا شارژی تقسیم می‌شود. کاربرد دستگاه پرچ‌کن در صنایع بزرگ و کوچک و به‌خصوص صنعت خودروسازی برای متصل کردن رادیاتور، باربند، پلاک، بدنه خودرو و... بسیار است. همچنین در تولید لوازم‌خانگی مانند یخچال‌ از این وسیله بسیار استفاده می‌شود.

مهم ترین کاربرد انبر پرچ


انواع انبر پرچ

انبر پرچ به سه دسته یعنی انبر پرچ دستی، انبر پرچ برقی یا شارژی، و انبر پرچ بادی تقسیم می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها زیردسته‌هایی دارند که کاربردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. در ادامه با انواع انبر پرچ آشنا می‌شوید:


 انبر پرچ دستی

این مدل از انبر پرچ منبع تغذیه‌ای ندارد و با نیروی دست کار می‌کند. انواع آن به شرح زیر هستند:


انبر پرچ ساده
یکی از انواع معمولی و متداول انبر پرچ این مدل است. این ابزار دو دسته انبر مانند دارد و معمولاً جنس آن از فلز و یا پلاستیک است. انبر پرچ ساده برای کارهای سبک مناسب است و شما برای استفاده از آن نیاز به هیچ‌گونه مهارت یا آموزش ندارید. برای استفاده از این انبر پرچ کافی است دو دسته آن را با دست فشار دهید تا کارتان انجام شود. اگر می‌خواهید از این انبر در فضاهای کوچک و تنگ استفاده کنید بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که سری بلندتری دارند تا به‌راحتی به نقطه موردنظر شما برسد.

انبر پرچ ساده از انواع انبر پرچ


انبر پرچ دو دسته یا دسته بلند
طول دسته انبر پرچ دو دسته، بلندتر از مدل ساده است و به همین دلیل شما باید برای انجام کار نیروی بیشتری را وارد کنید. برای استفاده باید حتماً نیرویی که با دو دست به انبر پرچ دو دسته وارد می‌کنید به یک اندازه باشد.
از این ابزار برای انجام کارهای بزرگ که نیاز به قدرت بیشتری دارند استفاده می‌شود و در مصارف خانگی، کارگاه‌های صنعتی برق و مکانیک بسیار پرکاربرد است.


انبر پرچ آکاردئونی
این انبر پرچ شکلی شبیه به ساز آکاردئون دارد. با باز و بسته کردن این انبر طول دسته نیز تغییر می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند تا در مواردی که نیاز به تعویض اندازه ابزار با توجه به موقعیت مکانی وجود دارد، استفاده شود.

انبر پرچ آکاردئونی از انواع انبر پرچ


دستگاه پرچ بادی

دستگاه پرچ بادی نسبت به انبرهای دستی سرعت بالاتری دارد و همین مسئله باعث می‌شود برای انجام کار به زمان کمتری نیاز باشد. این وسیله نیرو و انرژی موردنیاز خود را از دستگاهی به نام کمپرسور باد تأمین می‌کند. سایز این ابزار نسبتاً کوچک است؛ اما قدرت آن بالاست. از این مدل در صنایعی که نیاز به پرچ کردن به شکل زیاد و مداوم است، استفاده می‌کنند. کاربرد پرچ بادی در صنایعی مانند خودروسازی، کشتیرانی و ساخت کانال بسیار زیاد است. این دستگاه به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:


پرچ بادی نیمه اتوماتیک

این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که شما می‌توانید با استفاده از بخش چرخشی که در ناحیه انتهایی دستگاه قرار گرفته، مندریل را باز و بسته کنید و به پرچ کردن میخ یا مهره بپردازید. این مدل برای انجام عمل نیاز به زمان بیشتری نسبت به نوع اتوماتیک دارد. از طرفی به دلیل اینکه مندریل آن مکانیکی است نسبت به نوع اتوماتیک استهلاک بیشتری دارد.


پرچ بادی اتوماتیک
 این ابزار دارای یک ماشه برای حرکت مندریل به سمت جلو است. پس از انجام عملیات پرچ کردن میخ، مندریل به شکل اتومات به عقب باز می‌گردد. از این ابزار برای مواقعی که کیفیت اتصالات باید بالا باشد، استفاده می‌کنند.

دستگاه پرچ بادی از انواع انبر پرچ


دستگاه پرچ کن برقی یا شارژی

این دستگاه شبیه به دستگاه پرچ بادی است و تفاوت آنها در منبع انرژی‌شان است. پرچ کن برقی با استفاده از برق یا باتری کار می‌کند؛ اما برخلاف نوع بادی نیاز به شلنگ ندارد.


راهنمای خرید انبر پرچ

پیش از خرید انبر پرچ بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات که در راهنمای خرید انبر پرچ می‌آیند به شما کمک می‌کنند تا محصولی را خریداری کنید که کیفیت بالایی دارد. این موارد به شرح زیر هستند:


تناسب نوع ابزار با کار شما

بسیار مهم است وسیله‌ای را خریداری کنید که با نوع کار شما متناسب است. انبر پرچ انواع مختلفی دارد و هر کدام یک کارایی خاص را به شما ارائه می‌دهند. بسیار مهم است در هنگام خرید ابزاری را خریداری کنید که متناسب با کار شما است.


وزن و اندازه محصول

وزن و اندازه انبر پرچ با توجه به نوع آن متفاوت است. اگر این ابزار را برای مصارف خانگی می‌خواهید وزن و اندازه آن نسبت به نوع دو دسته، کمتر است. به‌صورت کلی بهتر است انبری را خریداری کنید که وزن متعادلی دارد و دست شما بر اثر کار با آن خسته نمی‌شود.


وضعیت دسته

طراحی ابزار و جنس دسته انبر پرچ باید به شکل ارگونومیک و متناسب با دست کاربر باشد. این طراحی کمک می‌کند تا انجام کار برای شما ساده‌تر باشد و آسیبی به دست کاربر وارد نشود. از طرف دیگر جنس دسته انبار پرچ بسیار اهمیت دارد. این ابزار باید دسته‌هایی با جنس مقاوم و دوام بالا داشته باشد؛ زیرا کاربر برای انجام کار به دسته‌های آن نیرو وارد می‌کند. جنس دسته باید از فولاد ضدزنگ باشد؛ زیرا چدن مقاومت پایین‌تری دارد و ممکن است شکسته شود.
اندازه دسته باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود. اندازه دسته انبر پرچ با توجه به سایز میخ‌ها تعیین می‌شود. هرچه از میخ بزرگ‌تری در ابزار استفاده شود، دسته آن بلندتر است. هرچه دسته بلندتر باشد قدرت نیروی وارده بیشتر است.

توجه به وضعیت دسته هنگام خرید انبر پرچ


تعداد سری

بیشتر انبر پرچ‌ها دارای چهار سری بر روی دسته هستند هرچند این تعداد با توجه به نوع ابزار تفاوت دارد. در شروع کار باید سری را متناسب با سایز میخ انتخاب کنید. توجه به تعداد سری ازاین‌جهت اهمیت دارد که هرچه تعداد آن بیشتر باشد کاربری ابزار برای شما بیشتر است.


قابلیت قفل دسته

برخی از مدل‌های انبر پرچ دارای یک قفل در انتهای دسته خود هستند. زمانی که این قفل بسته می‌شود دستگاه امکان باز شدن را ندارد. این ویژگی در زمانی که کاربر می‌خواهد بر روی سوراخی که ایجاد کرده انبر را حرکت دهد بسیار به کار می‌آید.


قدرت و کیفیت فنر

قدرت و کیفیت فنر باید در انبر پرچ بالا باشد. در عملیات پرچ‌کاری نوک میخ با کمک فنر پهن می‌شود. اگر فنر قدرت و کیفیت مناسبی نداشته باشد این کار به‌درستی صورت نمی‌گیرد. پس در هنگام خرید به این نکته دقت داشته باشید.


برند انبر پرچ

در هنگام خرید بهتر است به سراغ برندهایی بروید که از تولیدکننده‌های قدیمی و به نام انبر پرچ هستند. برندهای مختلفی این ابزار را ارائه می‌دهند که از میان آنها می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • برند اینکو
  • برند رونیکس
  • برند اپسوم
  • برند استنلی
  • برند اکتیو

توجه به برندهای انبر پرچ هنگام خرید


مزایای استفاده از انبر پرچ

دلایل مختلفی باعث می‌شود که افراد به سراغ خرید انبر پرچ بروند. در این بخش از مقاله آشنایی با انواع انبر پرچ و کاربرد آن، به این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • قیمت انبر پرچ در مقایسه با ابزارهایی که برای اتصال دو قطعه به یکدیگر به کار می‌روند، مناسب‌تر است.
  • کار کردن با این ابزار بسیار ساده است و نیاز به آموزش و دوره دیدن ندارد.
  • انواع مختلفی از این ابزار وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود، مورد مناسب را خریداری کنید.
  • این ابزار اندازه مناسبی دارد و می‌توانید به‌راحتی آن را در جعبه‌ابزار قرار دهید.
  • ساختار این دستگاه ساده است و به‌راحتی آسیب نمی‌بیند. در صورت آسیب دیدن انبر پرچ به راحتی قابل تعمیر است.


نحوه مراقبت از انبر پرچ

برای اینکه ابزار شما عمر طولانی‌تری داشته باشد به موارد زیر حتماً توجه داشته باشید:

  • انبر پرچ را در فضای خشک و عاری از رطوبت نگهداری کنید. بدنه این ابزار فلزی است و در صورت نگهداری در محیط مرطوب زنگ‌زده و پوسیده خواهد شد. حتی اگر جنس بدنه انبر شما فولاد ضدزنگ است باز هم این نکته را رعایت کنید؛ زیرا احتمال زنگ‌زدگی و پوسیدگی وجود دارد.
  • حتماً اندازه میخ پرچ را متناسب با سر انبر انتخاب کنید. توجه به استاندارد میخ نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا میخ پرچ غیراستاندارد می‌تواند به دندانه‌های سر انبر آسیب وارد کند.
  • بهتر است هر چند ماه یک‌بار اجزای داخلی انبر با دقت روغن‌کاری شوند تا دستگاه روان‌تر کار کند و دچار خرابی نشود.

 مراقبت از انبر پرچ


کلام پایانی

آشنایی با انواع انبر پرچ و کاربرد آن، برای خرید این محصول بسیار اهمیت دارد. آشنایی با انواع انبر پرچ به کاربر کمک می‌کند تا بتواند محصولی را با توجه به نیاز خود خریداری نماید. این ابزار که یکی از پرکاربردترین ابزار در صنعت است می‌تواند یک اتصال جدانشدنی بین دو قطعه ایجاد کند. انبر پرچ به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر ابزارهایی که این کار را انجام می‌دهند بسیار پرطرف‌دار است. این وسیله باید با توجه به نکات مختلفی خریداری شود که در این مقاله شرح داده شدند. با یک انتخاب درست این ابزار می‌تواند به بهترین شکل کار شما را انجام دهد.

 

 

منابع :

 


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش