۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟

در جواب این سؤال که سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟ می‌توان گفت سیم چین وسیله‌ای است که برای قطع‌کردن، بریدن و گاهی لخت کردن سیم و کابل به کار می‌رود. سیم چین یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در بسیاری از امور خصوصاً در حوزه برق و الکتریک است و بسیاری از کارها بدون وجود سیم‌چین ممکن نیست. سیم چین انواع مختلفی دارد و برای خرید آن باید نکات مهمی را در نظر گرفت. در مقاله امروز به اینکه سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر خواهیم پرداخت.

 آشنایی با سیم چین و کاربرد آن


سیم چین چیست؟

در پاسخ به سؤال سیم چین چیست؟ باید گفت که این وسیله یک ابزار دستی است و مهم‌ترین استفاده از آن برای بریدن و قطع‌کردن سیم و کابل است. سیم چین دارای دو اهرم و فک قوی است که با حرکت‌دادن اهرم، فک‌ها به حرکت در می‌آیند و با فشار وارده توسط آنها سیم بریده می‌شود. بسیاری از افراد از سیم چین برای کندن رویه سیم نیز استفاده می‌کنند که این کار توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند باعث آسیب رسیدن به بدنه سیم شود. سیم چین انواع مختلفی دارد؛ برخی از آنها دارای دسته عایق‌دار هستند تا فرد در هنگام استفاده دچار برق‌گرفتگی نشود، برخی سیم‌چین‌ها اندازه‌های مینیاتوری و کوچک دارند تا سیم‌های اضافی قطعه‌های الکترونیکی را که از پشت فیبر مدار بیرون می‌زنند، قطع کنند.

ابزار سیم چین


کاربرد سیم چین چیست؟

کاربرد ابزار سیم چین در حوزه برق و الکتریک است و همان‌طور که گفته شد از این وسیله برای قطع و برش و گاهی لخت کردن سیم استفاده می‌کنند. 
می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد سیم چین در دو حوزه زیر است:

  • کارهای الکترونیکی
  • کارهای برقی

 

انواع سیم‌چین

سیم چین در انواع مختلفی به تولید می‌رسد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سیم چین معمولی

یکی از انواع بسیار متداول و ابتدایی این ابزار، سیم چین معمولی است که از آن برای کارهای مختلفی همچون بریدن انواع سیم و لخت کردن آنها استفاده می‌کنند. این سیم چین کاربرد بسیاری در کارهای الکتریکی دارد و افراد فعال در این حوزه یک نوع از این سیم چین در جعبه ابزار خود دارند.

سیم چین معمولی از انواع سیم چین


سیم چین مینیاتوری

سیم چین مینیاتوری یکی از انواع این ابزار است که سیم‌های اضافه قطعات الکترونیکی و سیم‌های نازک با استفاده از آن بریده می‌شود. به دلیل اینکه این سیم چین ظرافت بیشتری نسبت به سایر سیم چین‌ها دارد، نام مینیاتوری را بر آن گذاشته‌اند. به دلیل ظرافت این سیم چین و ارگونومی مناسب، از آن در کارهای ظریف استفاده می‌شود. 


سیم چین کله گاوی یا فشار قوی

سیم چین کله‌گاوی یکی از انواع سیم چین است که تیغه‌های ضخیمی دارد و از آن برای بریدن سیم‌های ضخیم و سیم‌های آلومینیومی که برش‌دادن آنها کار سختی است، استفاده می‌کنند. در هنگام استفاده از این سیم‌چین فشار بیشتر به تیغه، و کمتر به اهرم و دسته وارد می‌شود. 

سیم چین کله گاوی از انواع سیم چین


سیم چین کابل بر

کاربرد سیم چین کابل بر در صنعت برق بسیار است. این سیم چین همان‌طور که نامش نشان می‌دهد برای بریدن کابل استفاده دارد و با داشتن عایق الکتریکی ضخیم از انتقال جریان الکتریکی به کاربر جلوگیری می‌کند. سیم چین کابل بر در موارد صنعتی استفاده دارد و در امور منزل چندان کاربردی نیست. این سیم چین برای بریدن کابل‌هایی که داخل آنها فشار برق تک‌فاز و سه‌فاز جریان دارد، بسیار کاربردی است.


کابل بر جغجغه‌ای

این سیم چین یک سیستم جغجغه‌ای دارد که باعث می‌شود عملکرد آن شبیه آچار جغجغه‌ای شود. کاربرد این کابل بر به این شکل است که تنها یک سمت آن برای محکم‌تر شدن دهانه تکان می‌خورد. استفاده از این سیم چین کمک می‌کند تا بریدن و قطع‌کردن کابل بسیار آسان شود و بتوان با یک دست اعمال فشار کرد.

آشنایی با کابل بر جغجغه‌ای


نکات مهم در هنگام استفاده از سیم چین

در هنگام استفاده از این ابزار باید به نکات زیر توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن بکنید:


قطع جریان برق

بسیار مهم است که پیش از استفاده از سیم چین، وسیله برقی یا برق منطقه‌ای را که می‌خواهید با سیم چین بر روی سیم‌های آن کار کنید، قطع کنید. اگر داخل سیم جریان برق وجود داشته باشد احتمال برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و یا سوختن فیوز وجود دارد. اگر امکان قطع‌کردن برق را ندارید باید حتماً از سیم چینی استفاده کنید که دارای دسته‌های عایق‌دار است.


تنظیم زاویه سیم

در هنگام استفاده از سیم چین باید زاویه سیم را به‌درستی تنظیم کنید. اگر در حین انجام کار سیم دچار تکان یا خم و راست شدن، شود نوک آن ممکن است با سیم چین دچار ساییدگی شده و این مسئله رسانایی سیم را کاهش دهد.


کشیدن سیم چین در حین کار به سمت خود

در حین استفاده از سیم چین باید این وسیله را به سمت خود بکشید. اگر در هنگام فشردن سیم چین آن را از بدن خود دور کنید نیروی گرانش مرکز ثقل بدن دچار اختلال می‌شود. درصورتی‌که سیم چین یا میز کار شما کج شود شما با از دست‌دادن تعادل خود ممکن است دچار خطر شوید.


استفاده از سیم‌چین مناسب

بسیار مهم است که از سیم چینی متناسب با نوع سیم برای کار استفاده کنید. یک سیم چین معمولی برای بریدن سیم‌های سخت و استیل مناسب نیست. برای بریدن سیم‌های سخت از ضربه‌زدن خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به دست و صورت شما آسیب وارد شود.

استفاده از سیم چین


استفاده از عینک ایمنی

اگر می‌خواهید سیم‌های نازک و شکننده را با استفاده از سیم چین ببرید حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید؛ زیرا ممکن است در حین کار تکه‌ای از سیم کنده شده و به سمت چشم شما پرت شود و باعث آسیب گردد. 


نگهداری درست از سیم چین

یکی از اصول مهم در سالم ماندن سیم چین این است که این وسیله را به طور مرتب تمیز کنید. به‌هیچ‌عنوان سیم چین را روغنی نکنید؛ زیرا این کار به آن آسیب وارد می‌کند. سیم‌چینی کند و کثیف شده باعث سخت‌شدن کار می‌شود؛ زیرا شما ناچار هستید در هنگام کار نیروی بیشتری را وارد کنید و این مسئله می‌تواند به دست شما آسیب وارد کند.


راهنمای خرید سیم‌چین

بیشتر افرادی که می‌خواهند دست به خرید سیم چین بزنند قصدشان این است که بهترین محصول بازار را خریداری کنند تا این محصول بتواند تمام نیازهای آنها را برطرف کند. آشنایی با راهنمای خرید سیم‌چین بسیار اهمیت دارد و شما باید نکات زیر را در هنگام خرید در نظر داشته باشید تا ابزاری متناسب با کار خود تهیه کنید:


جنس بدنه

جنس بدنه سیم‌چین نقش مهمی در کیفیت این ابزار دارد. سیم چین‌ها از جنس‌های مختلفی همچون فولاد، نیکل سیاه، وانادیوم، و کروم تشکیل می‌شوند. هرچه ماده تشکیل‌دهنده بدنه مقاومت بالاتری داشته باشد عمر ابزار نیز بالاتر می‌رود.


اندازه و وزن سیم چین

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خرید سیم‌چین، اندازه و وزن این ابزار است. هرچه اندازه و وزن سیم چین مناسب‌تر باشد دست کمتر خسته می‌شود و فرد می‌تواند کارها را بادقت بالاتر و به شکل بهتری انجام دهد. اندازه سیم چین نیز بسیار مهم است. یک اندازه متناسب به شما کمک می‌کند تا سیم چین را بتوانید به‌راحتی جابه‌جا کنید و در جعبه ابزار خود به‌راحتی قرار دهید.


طراحی ارگونومیک

طراحی ارگونومیک به کاربر کمک می‌کند تا در هنگام کار با سیم چین بسیار راحت باشد. در واقع طراحی ارگونومیک کارکردن با این ابزار را بسیار ساده می‌کند؛ زیرا کاربر به‌راحتی سیم چین را در دست می‌گیرد و با آن به کار می‌پردازد.


میزان باز شدن دهانه سیم چین

میزان باز شدن دهانه سیم چین یکی از نکات مهم در هنگام خرید این ابزار است. افراد با سیم چین می‌خواهند انواع کابل را برش دهند و دهانه این ابزار باید به‌اندازه‌ای باز شود که فرد بتواند به‌راحتی سیم موردنظر را با آن برش دهد.

 توجه به میزان باز شدن دهانه سیم چین هنگام خرید


کلام پایانی

برای خرید سیم چین بسیار مهم است که افراد بدانند سیم چین چیست و چه کاربردی دارد؟ این ابزار وسیله‌ای است که از آن برای بریدن و قطع‌کردن سیم استفاده می‌شود. سیم چین شکلی همانند V  دارد و به‌وسیله اهرم‌های خود سیم را قطع می‌کند. از سیم چین در حوزه برق و الکترونیک بسیار استفاده می‌شود و بدون وجود آن بسیاری از کارها غیرممکن است. سیم چین انواع مختلفی دارد که کاربر با توجه به نیاز خود باید آن را تهیه کند. بسیار مهم است که سیم چین با نوع سیم موردنظر در تناسب باشد تا کار به بهترین شکل انجام شود.

منابع :

 


 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش