۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آشنایی با انبر قفلی و کاربرد آن

آشنایی با انبر قفلی و کاربرد آن برای افرادی که به کارهای تأسیساتی مشغول هستند بسیار اهمیت دارد. انبر قفلی یکی از ابزارهای دستی بسیار مفید محسوب می‌شود که کاربرد اصلی آن برای ثابت نگه داشتن و گرفتن مهره و سرپیچ، نگه داشتن لوله و... است. این ابزار انواع مختلفی دارد و یکی از لوازم بسیار ضروری در جعبه‌ابزار بسیاری از افراد تأسیساتی به‌حساب می‌رود. برای خرید انبر قفلی، آشنایی با این ابزار و کاربرد انبر قفلی بسیار اهمیت دارد تا محصولی مناسب خریداری شود. در مقاله امروز به آشنایی با انبر قفلی و کاربرد آن بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با انبر قفلی


انبر قفلی چیست؟

انبر قفلی جزو انبرها محسوب می‌شود. این ابزار دو فک دارد که یکی ثابت و دیگری متحرک و قابل‌تنظیم است. فاصله بین این دو فک توسط پیچی که در انتهای دسته‌ها قرار گرفته تنظیم می‌شود. انبر قفلی کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این وسیله نقش آن به‌عنوان آچار برای ثابت نگه داشتن و گرفتن مهره و سرپیچ، نگه داشتن اشیا، فشردن دو قطعه به یکدیگر و... است.
ازآنجایی‌که از انبر قفلی برای کارهایی که نیاز به نیروی زیادی است استفاده می‌شود این ابزار را از مواد بسیار باکیفیت و مقاومی می‌سازند. بهترین آلیاژی که این ابزار از آن ساخته می‌شود آلیاژ «کروم وانادیوم» است؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی دارد.

تعریف انبر قفلی


کاربرد انبر قفلی در چه مواردی است؟

کاربرد انبر قفلی در کارهای تأسیساتی بسیار است. به طور خلاصه می‌توان کاربرد انبر قفلی را به موارد زیر تقسیم کرد:


نگه داشتن قطعات

یکی از مهم‌ترین کاربرد انبر قفلی نگه داشتن قطعات در زمانی است که شما نمی‌توانید با دست آنها را بگیرید. به طور مثال برای لحیم‌کاری، هنگام کار با حرارت و چسباندن قطعات به یکدیگر می‌توان به‌راحتی از این ابزار استفاده کرد و کار خود را انجام داد.


بستن قطعات

کاربرد انبر قفلی در بستن قطعات نیز بسیار اهمیت دارد و نقشی همانند گیره را ایفا می‌کند. برخی انبر قفلی‌ها به طور خاص برای این کار تولید می‌شوند و از این کاربرد انبر قفلی در جوشکاری و حتی صنعت چوب بسیار استفاده می‌کنند.


بیرون کشیدن منگنه، میخ و بست‌های دیگر

از دیگر کاربردهای انبر قفلی استفاده از آن برای بیرون کشیدن میخ و سایر اتصال‌دهنده‌های محکم است. به دلیل قدرت بالاتر این محصول نسبت به انبردست‌های معمولی می‌توان از آن برای باز کردن اتصال‌دهنده‌های شکسته و بدون کلگی به‌راحتی استفاده کرد.


تعویض دسته‌ها و دستگیره‌های شکسته

زمانی که دسته و یا دستگیره‌های کنترل دستگاه دچار آسیب شده یا از دستگاه جدا می‌شوند چرخاندن شفت یا میله غیر ارگونومیک که فرو رفته و غیرقابل‌دسترسی است، تقریباً غیرممکن است. در این شرایط از انبر قفلی به‌عنوان دستگیره جایگزین استفاده می‌کنند.


بستن پیچ

از دیگر کاربرد انبر قفلی می‌توان برای نگه ‌داشتن سری پیچ‌گوشتی اشاره کرد. اگر به هر دلیلی دسته پیچ‌گوشتی در زمان کار دچار شکستگی شود و یا در جای نامناسبی قرار گیرد. برای این کار فک‌های انبر قفلی سری پیچ‌گوشتی را در بر می‌گیرند تا گشتاور کافی برای انجام کار ایجاد شود.

بستن پیج با انبر قفلی


فشار دادن و تثبیت کردن

به دلیل اینکه انبر قفلی نیروی زیادی را به اجسام وارد می‌کند می‌توان از آن برای مونتاژ قطعاتی همچون ورقه‌های زنجیر و یا شکل‌دهی به اتصالات سیم استفاده کرد.


تخریب و شکل‌دهی قطعات

اگر می‌خواهید قطعاتی مانند فلزات نازک یا پلاستیک را خم کنید یا بشکنید می‌توانید از انبر قفلی استفاده کنید.


انواع انبر قفلی

انبر قفلی در انواع مختلفی به تولید می‌رسد که هر کدام کاربردهای خاصی دارند و می‌توانند به‌خوبی نیازهای کاربران را برطرف نمایند. از جمله انواع انبر قفلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


انبر قفلی لبه گیر

به این انبر قفلی، انبر قفلی گیره نیز می‌گویند. این انبر قفلی با طراحی خاص خود می‌تواند سطوح صاف همچون ورق‌های فلزی یا صفحات را به‌خوبی نگه دارد و اجازه تکان خوردن به آنها ندهد.

انبر قفلی لبه گیر از انواع انبرقفلی


انبر قفلی مهره‌گیر

این انبر قفلی بسیار مناسب گرفتن و چرخاندن مهره‌ها و پیچ‌ها است. فک‌های این انبر قفلی قابل‌تنظیم است و برای سفت کردن یا شل کردن پیچ و مهره‌ها در کارهای مکانیکی و لوله‌کشی بسیار کاربرد دارد.


انبر قفلی فیلتر بازکن

این انبر قفلی برای باز کردن و برداشتن فیلترهایی همچون فیلتر سوخت یا فیلتر روغن طراحی شده است.


انبر قفلی صاف

انبر قفلی صاف که به آن «دهانه صاف» نیز می‌گویند برای نگه داشتن سطوح ظریف یا نگه داشتن قطعات در هنگام پایان کار بسیار کاربرد دارد. این انبر قفلی هیچ‌گونه اثر یا آسیبی روی قطعات به جا نمی‌گذارد و برای کارهای نجاری، مونتاژ مبلمان و... بسیار کاربردی است.

انبر قفلی صاف از انواع انبر قفلی


انبر قفلی دم‌باریک

کاربرد انبر قفلی دم‌باریک برای کار در فضاهای تنگ یا نگه داشتن قطعات کوچک است. از این وسیله در جواهرسازی، کارهای الکترونیکی و... بسیار استفاده می‌شود.


انبر قفلی فک منحنی

این انبر قفلی با فک‌های منحنی خود چسبندگی محکمی بر روی لوله‌ها، پیچ و مهره‌ها و اجسام با اشکال نامنظم ایجاد می‌کند. از این مدل در لوله‌کشی، ساخت‌وساز، و تعمیر خودرو بسیار استفاده می‌شود.

انبر قفلی فک منحنی از انواع انبر قفلی


انبر قفلی جوشکاری

به این انبر قفلی «انبر گیره جوش» یا «انبر قفلی الکترود» نیز می‌گویند و برای کارهای جوشکاری مناسب است. دسته‌های این مدل دارای عایق و فک‌های آن به شکل تخصصی هستند و می‌توانند به شکل ایمن اجزای کوچک و قطعاتی را که باید به یکدیگر جوش بخورند در کنار هم نگه دارند.


انبر قفلی C شکل

به این انبر قفلی، C کلاپ نیز می‌گویند. فک این انبر قفلی به شکل C طراحی شده است. کاربرد انبر قفلی C شکل بستن اجسام نامنظم، نامتقارن و بزرگ‌تر است و در کارهای نظیر فلزکاری، جوشکاری و نجاری از آن بسیار استفاده می‌شود.

انبر قفلی C شکل از انواع انبر قفلی


انبر قفلی زنجیری

این انبر دارای زنجیر به‌جای فک است و از آن برای نگه داشتن اجسام گرد یا نامنظم همچون میله‌ها و لوله‌ها استفاده می‌کنند.


انبر قفلی دماغ طوطی

این انبر قفلی فک خاصی دارد و برای باز و بسته کردن مهره‌های باحالت شش‌گوش به کار می‌رود. همچنین کاربرد انبر قفلی دماغ طوطی برای باز و بسته کردن اجسامی که ظاهر نامتعارف دارند بسیار مناسب است.


نکات مهم در هنگام خرید انبر قفلی

برای خرید انبر قفلی باید نکات مهمی را در نظر گرفت تا ابزاری که خریداری می‌کنید به بهترین شکل پاسخگوی نیاز شما باشد. این نکات به شرح زیر هستند:

  • به شیارهای موجود در انبر قفلی حتماً توجه کنید؛ زیرا نشان‌دهنده کیفیت انبر قفلی هستند.
  • به فنری که در انبر قفلی قرار داده شده و کیفیت آن حتماً توجه داشته باشید؛ زیرا اگر این فنر کیفیت مناسبی نداشته باشد انبر به‌راحتی خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • هرچه ابعاد دسته انبر قفلی پهن‌تر باشد این وسیله خوش‌دست‌تر است و به شکل راحت‌تری می‌توانید کارتان را با آن انجام دهید.
  • اگر از سیلیکون در بخش دسته استفاده شده باشد انبر قفلی ارگونومیک‌تر است.
  • پیش از خرید چند بار فک انبر قفلی را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید به‌درستی کار می‌کند.
  • اگر می‌خواهید انبر قفلی شما از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد بهتر است انبری را خریداری کنید که قسمت فک آن به روش آهنگری یا فورج تولید شده است.

آشنایی با مهم‌ترین نکات خرید انبر قفلی


کلام پایانی

اگر قصد خرید انبر قفلی را دارید آشنایی با انبر قفلی و کاربرد آن  بسیار اهمیت دارد. کارکرد انبر قفلی در کارهای تأسیساتی بسیار زیاد است و همان‌طور که در این مقاله اشاره شد می‌توان از این محصول در موارد متعددی استفاده کرد. انبر قفلی انواع مختلفی دارد که باید حتماً با توجه به نیاز کاربر نسبت به خرید آن اقدام کرد. بسیار مهم است که در هنگام خرید انبر قفلی به نکات مهمی توجه کرد تا این ابزار به بهترین شکل کار شما را انجام دهد.

 

 

منابع :

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش