۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید برای افرادی که با کارهای فنی آشنایی ندارند این سؤال پیش بیاید که انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟ انبردست یکی از ابزارهایی است که به گروه ابزارهای دستی متعلق است و از آن برای کاربردهای مختلفی همچون نگه‌داشتن یا بریدن سیم، خم‌کردن انواع وسایل فلزی، بیرون‌کشیدن میخ از دیوار و... استفاده می‌شود. وجود این ابزار امروزه در هر خانه و مکانی ضروری است و در مشاغل مختلفی همچون کارگاه‌ها، صنعت الکترونیک، مکانیکی‌ها و... از آن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید برای خرید انبردست اقدام کنید بهتر است بدانید انبردست چیست و چه کاربردی دارد تا بهتر بتوانید برای خرید تصمیم بگیرید.

آشنایی با کاربرد انبردست


انبردست چیست؟

انبردست وسیله‌ای کاربردی است و جزو ابزارآلات دستی محسوب می‌شود. این وسیله از دو اهرم با یک محور تشکیل شده است. با استفاده از انبردست می‌توان برای خم‌کردن و فشردن اشیا مختلف، بریدن سیم و کابل، بیرون‌کشیدن میخ از دیوار، خم‌کردن قطعات فلزی کوچک و هر کاری که نیازمند نیرویی بیشتر از دست انسان است، استفاده کرد. در واقع انبردست به وسیله‌ای گفته می‌شود که با استفاده از آن بتوان اشیایی را که قابلیت نگه‌داشتن با دست را ندارند نگه داشت و یا تغییراتی را در آنها به وجود آورد.

انبردست و کاربرد آن


تاریخچه پیدایش انبردست

شواهد نشان می‌دهند که اولین انبردست 3000 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و از آن در شغل آهنگری برای نگه‌داشتن فلزات داغ و گداخته شده استفاده می‌کردند. انبردست‌ها از آن زمان از دو عضو یا اهرم متصل به هم ساخته می‌شدند و هنوز هم این ساختار را در تولید خود دارند. انبردست قدمت طولانی در صنایع مختلف دارد و همین مسئله نشان می‌دهد که این وسیله از چه اهمیتی برخوردار است.


قسمت‌های مختلف انبردست

انبر دست سه قسمت اصلی دارد که به شرح زیر هستند:

  • دسته‌ها: دسته‌های انبردست بخشی هستند که با دست گرفته می‌شوند و با عایق پلاستیکی پوشانده شده‌اند. این عایق کمک می‌کند که انبردست در برابر جریان الکتریسیته مقاوم و ایمن باشد و راحت‌تر در دست گرفته شود و سر نخورد.
  • محور: محور اصلی که در مرکز این ابزار قرار گرفته باعث باز و بسته‌شدن انبردست می‌شود.
  • سر انبردست: سر انبردست یا فک‌ها قسمتی است که با استفاده از آن اشیا نگه داشته می‌شوند. سر انبردست دندانه‌دندانه است تا وقتی وسیله‌ای در میان فک‌ها قرار می‌گیرد سر نخورد. از نوک انبردست برای نگه‌داشتن اشیا استفاده می‌شود و بخش وسط و میانه آن برای بریدن و قطع‌کردن سیم کاربرد دارد.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این ابزار بسیار ساده است؛ اما مصارف آن کلیدی است و در مشاغل مختلفی همچون نجاری، سیم‌کشی، مکانیکی، جوشکاری، لوله‌کشی و.... به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی در ابتدای راه تهیه می‌شود.

آشنایی با قسمت‌های مختلف انبردست


نکات مهم در هنگام خرید انبردست

بسیار مهم است که در هنگام خرید انبردست نکات مهمی را در نظر داشته باشید تا بتوانید محصول مناسبی را خریداری کنید:


جنس بدنه انبردست

بسیار مهم است که در هنگام خرید انبردست به بدنه ابزار و جنس آن توجه داشته باشید؛ زیرا این نکته نقش مهمی در کاربرد انبردست دارد و باعث می‌شود کار شما راحت‌تر انجام شود. بهتر است بدنه انبردست از موادی با دوام بالا، ضدسایش و ضدزنگ زدگی تهیه شود و از طرفی بتواند به فرد کمک کند تا نیروی لازم را به اشیا موردنظر خود وارد سازد. بهتر است برای خرید به سراغ انبردست‌هایی بروید که از آلیاژها و ترکیبات مقاوم و با کیفیتی همچون کروم و انادیوم ساخته شده‌اند؛ زیرا این ترکیبات در برابر پیچ‌خوردن، و سایش و رطوبت، مقاومت بالایی دارند. انبرهایی با این کیفیت می‌توانند تا سال‌ها بدون هیچ مشکل و بدون صدمه دیدن نیازهای شما را برآورده کنند.


وزن انبردست

وزن انبردست خصوصاً برای کسانی که می‌خواهند از این ابزار به شکل حرفه‌ای استفاده کنند بسیار مهم است. برای افرادی که برای کارهای عمومی و مصارف خانگی از این وسیله استفاده می‌کنند شاید وزن انبردست چندان مهم نباشد؛ اما برای افرادی که روزمره از انبردست استفاده می‌کنند وزن این ابزار اهمیت بالایی دارد. جنسی که بدنه انبردست از آن تهیه می‌شود بر روی وزن آن بسیار تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین سعی کنید هنگام خرید محصولی را تهیه کنید که وزن آن مناسب است و بر اثر استفاده طولانی‌مدت از آن، دست شما خسته نمی‌شود.

توجه به وزن انبردست هنگام خرید


جنس دسته و روکش

ازآنجایی‌که دسته‌ها در تماس مستقیم با دست هستند باید فرم مناسبی داشته باشند تا شما به‌راحتی بتوانید آنها را در دست بگیرید. همچنین روکش دسته‌ها باید از مواد استاندارد، باکیفیت و نرم تهیه شوند که از لیزخوردن دست و آسیب رسیدن به دست در حین کار جلوگیری گردد.


شکل ظاهری انبردست

انبردست باید به‌صورت کلی طراحی استانداردی داشته باشد و تمام بخش‌های آن از مواد باکیفیت ساخته شوند. تمام قسمت‌های انبردست همچون دسته و فک انبردست باید در تناسب با یکدیگر و با دست انسان طراحی شده باشند تا افراد به‌راحتی بتوانند با این وسیله کار کنند و به بهترین شکل کار خود را انجام دهند.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از انبردست

در مورد کاربرد انبردست باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • انبردست‌ها هرچه دسته بلندتری داشته باشند قوی‌تر هستند و می‌توانند در کارهایی که شما نیاز به نیروی بیشتری دارید به شما بهتر کمک کنند.
  • از انبردست می‌توانید برای باز کردن بسیاری از پیچ‌هایی که گیر کرده‌اند استفاده کنید.
  • یکی از کاربردهای انبردست این است که در نبود چکش می‌توان از کناره‌های آن برای کوبیدن اجسام استفاده کرد هرچند این کار باید در موارد بسیار ضروری انجام شود؛ زیرا ممکن است انبردست آسیب ببیند.
  • ممکن است انبردست دچار زنگ‌زدگی شود و باز نشود. برای برطرف‌کردن این مشکل می‌توان انبردست را مدتی در نفت قرار داد. نفت خواص ضدزنگ دارد و از طرفی با روان کردن لولای انبردست کمک می‌کند این وسیله دوباره قابل‌استفاده شود.

مهم‌ترین نکات استفاده از انبردست


کلام پایانی

اینکه انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟ برای افرادی که می‌خواهند این وسیله را خریداری کنند بسیار مهم است. انبردست وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان برای نگه‌داشتن اشیا، خم‌کردن و بریدن سیم و کابل، خم‌کردن قطعات فلزی کوچک مانند پیچ، بیرون‌کشیدن میخ و... از آن استفاده کرد. این وسیله نقش مهمی در صنعت الکترونیک، تأسیسات ساختمانی، لوله‌کشی، جوشکاری و... دارد و می‌تواند بسیاری از کارهای سخت را که نیاز به نیرویی بیش از دست انسان دارد به‌راحتی امکان‌پذیر کند. در خرید انبردست باید به نکات بسیار مهمی توجه شود تا وسیله‌ای کاربردی با بهترین کیفیت تهیه گردد.

 

منابع :

 


 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش