۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در صنعت، دریل بادی است. این وسیله همان‌طور که نامش نشان می‌دهد به‌وسیله نیروی باد کار می‌کند. در واقع کمپرسور در داخل این ابزار، نیروی باد را تولید می‌کند و سپس این باد توسط روتورهایی که در داخل آن قرار گرفته‌اند، تبدیل به نیروی مکانیکی چرخشی می‌شوند و سپس با چرخاندن مته برای کارهایی نظیر حفاری از آن استفاده می‌گردد. برای خرید این محصول بسیار مهم است که بدانید دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟! در مقاله امروز به شکل کامل به این موضوع خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با داشتن اطلاعات کافی دریل بادی مناسب کار خود را تهیه کنید.

آشنایی با دریل بادی


دریل بادی چیست؟

یکی از پرکاربردترین ابزارهای مخصوص حفاری و سوراخ‌کردن سطوح، دریل بادی است. این ابزار را با نام «دریل پنوماتیک» نیز در بازار می‌شناسند. دریل بادی توسط هوای فشرده کار می‌کند و پوشش فلزی بدنه آن کمک می‌کند تا بسیار مناسب عملیات صنعتی باشد. از دریل بادی برای سوراخ‌کاری در مصارف حرفه‌ای و خانگی می‌توان استفاده کرد. این وسیله قابلیت دارد تا در انواع سطوح فلزی، سیمانی و چوبی حفره و سوراخ ایجاد کند.

تعریف ابزار دریل بادی


کاربرد دریل بادی چیست؟

در ارتباط با کاربرد دریل بادی می‌توان گفت که از این وسیله علاوه بر کاربرد عمومی آن که سوراخ‌کاری و حفاری است می‌توان برای انجام اموری مانند برش‌دادن، باز و بسته کردن انواع پیچ‌ومهره و همچنین جلادادن نیز استفاده کرد.


نحوه کارکرد دریل بادی چگونه است؟

دریل بادی برای شروع کار خود به یک کمپرسور باد نیاز دارد. این کمپرسور نیروی موردنیاز برای ایجاد نیروی مکانیکی چرخشی این دستگاه را تأمین می‌کند. نحوه کارکرد این دستگاه به این شکل است که کمپرسور هوا، باد را به دریل برقی منتقل می‌کند و بعد این نیروی باد تبدیل به نیروی حرکتی چرخشی در داخل دستگاه می‌شود. در داخل دریل بادی، روتورهایی قرار دارند که با نیروی باد می‌چرخند و باعث ایجاد حرکت چرخشی در دستگاه می‌شوند. این حرکت چرخشی توسط چرخ‌دنده‌ها به میله انتقال‌دهنده نیرو منتقل می‌شود و در نهایت به سه‌نظام یا سری دستگاه می‌رسد. در نهایت نیز مته دستگاه با این نیرو می‌چرخد و عمل سوراخ‌کاری یا حفاری انجام می‌شود.

نحوه کار با دریل بادی


انواع دریل بادی و نوع کارکرد آنها

دریل بادی در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کارکردی خاص دارند. آشنایی با انواع دریل بادی اهمیت دارد تا شما بتوانید نوعی مناسب با کار خود تهیه نمایید و بهترین استفاده را از دریل بادی ببرید. در ادامه با انواع دریل بادی آشنا می‌شوید:


دریل بادی تفنگی

از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع دریل بادی، نوع تفنگی یا هفت‌تیری است که به دلیل شکل ظاهری خود این نام را دارد. این دریل بسیار پرطرف‌دار است و از یک دسته دارای ماشه استارت، سه‌نظام و مته تشکیل شده است. از این دریل بیشتر برای سوراخ‌کاری در چوب و ورق‌های فلزی استفاده می‌شود.

دریل بادی تفنگی از انواع دریل بادی


دریل بادی مستقیم (دریل قلمی)

این دریل همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد به شکل مستقیم طراحی شده و به کاربر اجازه می‌دهد به نقاط کور دسترسی داشته باشد و بتواند به‌راحتی عمل حفاری را انجام دهد. از این وسیله بیشتر در فضاهای عمودی که شرایط سختی دارند استفاده می‌کنند.


دریل بادی سرکج

طراحی این دریل به شکل 90 درجه است. از این وسیله می‌توان برای پولیش‌کاری، سوراخ‌کاری و صیقل زنی سطوح در فضاهای تنگ استفاده کرد. این دریل بسیار مناسب سوراخ‌کاری‌های فلزی زاویه‌دار است. به دلیل طراحی سرکج این دستگاه به آن دریل بادی چپقی نیز گفته می‌شود.

دریل بادی سرکج از انواع دریل بادی


دریل بادی فلکه‌ای

به  این دریل، دریل بادی صلیبی نیز می‌گویند که ابعاد بزرگی دارد و برای حفاری‌های بسیار بزرگ و حجیم استفاده می‌شود. نام فلکه‌ای به دلیل قرارداشتن یک فلکه بر روی این ابزار، به این دریل داده شده است. مته‌های این دریل ابعاد بسیار بزرگی دارند و در معادن و صنایع با حجم کار سنگین جهت حفاری استفاده می‌شوند.


دریل بادی نقطه‌جوش

از این دریل برای زدودن نقطه‌جوش یا میخ‌پرچ، بدون رساندن آسیب بیش از حد به سطح فلز استفاده می‌شود. در واقع این دریل کمک می‌کند که تنها نقطه‌جوش موردنظر سوراخ شود و به باقی سطح آسیبی وارد نشود.

دریل بادی نقطه‌جوش از انواع دریل بادی


دریل مینیاتوری

به دریل مینیاتوری «میکرو دریل بادی» نیز گفته می‌شود که برای سوراخ‌کاری اندازه‌های ظریف بسیار کاربرد دارد. این دریل به شکل مستقیم با یک خرطوم طراحی می‌شود و در صنایعی همچون جواهرسازی، دندانپزشکی و... کاربرد دارد.


دریل قلاویز کن بادی

این دریل قابلیت دارد تا مته‌های مخصوصی بر روی آن نصب شود و بر روی سطوح کارهایی نظیر قلاویز زنی یا ایجاد رزوه (جای پیچ) را انجام دهد. این دستگاه مکانیزم رفت و برگشتی دارد تا مانع از ازبین‌رفتن رزوه‌های ایجاد شده توسط مته آن شود.

دریل قلاویز کن بادی از انواع دریل بادی


اجزای دریل بادی

دستگاه دریل بادی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • دستگاه کمپرسور: این بخش از دستگاه وظیفه دارد تا هوای فشرده را در حجم‌های متفاوت برای دستگاه تأمین کند.
  • لوله فلزی: این بخش نقش مهمی در میزان افت فشار دستگاه دارد. به همین دلیل یکی از بخش‌های مهم دریل بادی است.
  • بخش مراقبت: در این بخش فشارشکن و رطوبت‌گیر قرار گرفته‌اند و وجود آن برای تمام دریل‌ها ضروری است.
  • فیلتر رطوبت: این بخش کمک می‌کند تا رطوبت داخل دستگاه تخلیه شود.
  • فشارشکن: فشار ابزارهای بادی به طور معمول مشخص است و بالاترین راندمان متعلق به حالت PSI90 می‌باشد.
  • بخش روغن: این بخش کمک می‌کند تا روغن به داخل ابزار بادی تزریق شود.

اجزای مختلف دریل بادی


انواع مکانیزم‌های دریل بادی

همان‌طور که گفته شد دریل بادی ابزاری است که شما مته‌های مختلف را در بخش سری آن قرار می‌دهید و سپس این مته با انرژی دستگاه شروع به چرخش می‌کند و عمل سوراخ‌کاری را انجام می‌دهد.
دریل بادی دارای دو مکانیزم ساده و چکشی است:


دریل با مکانیزم چرخشی ساده

اجزای این دریل به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که با ورود جریان باد به داخل دریل، این جریان تبدیل به نیروی مکانیکی یا همان چرخشی می‌شود و دستگاه را با سرعت بالایی به چرخش وامی‌دارد. این چرخش پس از انتقال به مته که با توجه به نیاز کاربر انتخاب می‌شود، می‌تواند به حفاری و سوراخ‌کاری کمک کند.

دریل بادی با مکانیزم چرخشی ساده


دریل با مکانیزم چکشی

این دریل علاوه بر حالت چرخشی، حالت ضربه‌ای نیز دارد؛ یعنی به طور هم‌زمان هم می‌چرخد و هم ضربه وارد می‌کند. این ویژگی بسیار مناسب حفاری در سطوح سخت است. دریل‌های بادی مجهز به این سیستم، بسیار مناسب حفاری در صنعت و کارهای سنگین هستند.


نحوه نگهداری و مراقبت از دریل بادی

نحوه نگهداری از این وسیله نقش مهمی در عمر آن دارد؛ بنابراین پس از خرید دریل بادی وسیله باید نکات زیر را در نگهداری از آن در نظر داشته باشید:


توجه به باد ورودی دستگاه

بسیار اهمیت دارد که باد ورودی به دستگاه حاوی گردوغبار یا رطوبت نباشد. وجود هرگونه از این مواد می‌تواند باعث زنگ‌زدن و خرابی اجزای داخلی دستگاه شود. همچنین به طور معمول دریل بادی با فشار باد 6.3 بار، معادل 90 پی اس آر کار می‌کند. به همین دلیل استفاده از فیلتر رگلاتور یا واحد مراقبت باد ضرورت دارد تا هم به‌وسیله پیچ آن، مقدار فشار باد تنظیم گردد و هم رطوبت فیلتر شود و دستگاه آسیب نبیند.

 

روغن‌کاری دریل

دریل بادی باید به دلیل داشتن اجزای فلزی هرازگاهی روغن‌زنی شود. در هنگام استفاده از این دستگاه چرخش باعث اصطکاک می‌شود و در صورت عدم روغن‌کاری ممکن است آسیب ببیند. بسیار مهم است پیش از هر بار استفاده عمل روغن‌کاری انجام شود. این کار همچنین ممکن است توسط واحد مراقبت‌های دوقلو به شکل اتوماتیک انجام گیرد.

نحوه روغن‌کاری دریل بادی


مراقبت فیزیکی از دریل

 مراقبت‌های فیزیکی شامل محافظت از دستگاه در برابر ضربه خوردگی، تمیزکاری سه‌نظام پس از انجام کار و موارد این چنینی است.


مزایای استفاده از دریل بادی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به دلیل وجود مزایای زیر از دریل بادی بیشتر در کارهای خود استفاده کنند:


سبک بودن دریل بادی

این وسیله وزن سبکی دارد و مناسب کسانی است که در مدت طولانی می‌خواهند از آن استفاده کنند. سبک بودن دستگاه باعث می‌شود شخص کمتر در هنگام کار خسته شود.


هزینه انرژی کمتر دستگاه

به نسبت دریل برقی این دستگاه کم‌هزینه‌تر است. با اینکه کمپرسور این دریل برای تولید هوا نیازمند برق است؛ اما میزان برقی که برای این کار نیاز است چندان زیاد نیست و به همین دلیل بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

مصرف انرژی کمتر از مزایای استفاده از دریل بادی


هزینه نگهداری پایین‌تر

به دلیل داشتن قطعات کمتر هزینه نگهداری از این دستگاه پایین‌تر است. شما فقط نیاز دارید این دستگاه را روغن‌کاری کنید.


بهره‌وری بیشتر

ازآنجایی‌که این وسیله سبک است در هنگام کار با آن، شما انرژی کمتری مصرف می‌کنید و می‌توانید در مدت‌زمان طولانی‌تری کار خود را انجام دهید.


هزینه خرید پایین‌تر

این دستگاه به دلیل نداشتن موتور الکتریکی هزینه تولید پایین‌تری نسبت به باقی دستگاه‌ها دارد و قیمت آن برای خریدار به‌صرفه‌تر است.


تنوع بالا

دریل بادی انواع مختلفی دارد و افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود نوع مناسب این دریل را تهیه نمایند.


قدرت گشتاور بیشتر

دریل‌های بادی بسیار پرقدرت هستند و به دلیل اینکه نیروی آنها از کمپرسور تهیه می‌شود سرعت گشتاوری بالاتری نیز دارند. در واقع مته این دستگاه با سرعت بسیار بیشتری بر روی سطح می‌چرخد و به‌راحتی عمل حفاری را انجام می‌دهد.


کلام پایانی

دانستن اینکه «دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟» برای افرادی که شاغل در صنعت هستند بسیار مهم است. دریل بادی همان‌طور که از نامش پیداست نیروی خود را از کمپرسور باد تأمین می‌کند و با تبدیل آن به نیروی مکانیکی یا چرخشی و انتقال آن به مته، باعث سوراخ‌کردن و حفاری سطوح می‌شود. این وسیله در مدل‌های مختلفی همچون دریل بادی مستقیم، دریل تفنگی، دریل بادی سرکج و... به تولید می‌رسد که هر کدام برای موردی خاص کاربرد دارند. این دریل به علت سبک بودن، قیمت مناسب، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری کار، طرف‌داران بسیاری را به خود اختصاص داده است. برای خرید این محصول باید به‌صورت کامل با سازوکار دریل بادی آشنا شوید و بدانید کدام نوع از دریل بادی متناسب کار شما است و سپس برای خرید اقدام کنید.

 

منابع :

 


 

۴
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش