۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آچار بکس بادی چیست و انواع آن کدام‌اند؟

یکی از وسیله‌های بسیار کاربردی که در جعبه‌ابزار تمام تکنسین‌ها وجود دارد آچار بکس بادی است. به این وسیله آچار بادی، ایمپکت بادی، و آچار پنوماتیک نیز گفته می‌شود. از این ابزار برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها می‌توان استفاده کرد. این وسیله به دلیل قدرت بالای خود برای انجام کار، سرعت کارها را بالاتر می‌برد و از طرفی کمک می‌کند تا آسیبی به پیچ و مهره‌ها هنگام باز و بسته کردن آنها وارد نشود. اگر به هر دلیلی نیاز به این وسیله دارید با مقاله امروز همراه شوید تا بدانید آچار بکس چیست و انواع آن کدام‌اند؟

آشنایی با ابزار آچار بکس بادی


آچار بکس بادی چیست؟

آچار بکس بادی یکی از ابزارآلات بسیار قدرتمند و کاربردی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها است. ازآنجاکه این وسیله نقش مهمی در باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها دارد بسیاری از تکنسین‌ها و مکانیک‌ها یک مدل از این وسیله را در جعبه‌ابزار خود دارند. در واقع به دلیل اینکه باز و بسته کردن بسیاری پیچ و مهره‌ها به انرژی و توان زیادی نیاز دارد آچار بکس ساخته شده است تا هر نوع پیچ‌ومهره‌ای حتی انواع خورده شده و یا زنگ‌زده به‌راحتی باز شوند.
این وسیله همچنین بسیار مناسب زمان‌هایی است که فرد می‌خواهد در فضاهای تنگ و زوایای نه‌چندان مناسب به باز و بسته کردن پیچ‌ها بپردازد. در این مواقع استفاده از آچار بکس بادی کمک می‌کند تا فرد به‌راحتی بتواند پیچ‌ومهره را باز کند.

تعریف ابزار آچار بکس بادی


آچار بکس بادی توسط نیروی تولید شده به کمک هوا و تبدیل آن به نیروی مکانیکی کار می‌کند. این وسیله به دلیل قدرت بالای خود در صنایع سخت و سنگین  مانند تعمیرگاه‌ها،  کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و خدماتی بیشتر استفاده می‌شود. آچار بکس برای کارکردن باید به یک کمپرسور بزرگ وصل شود تا قابل‌استفاده باشد. کارکردن با این وسیله نیاز به کمی تجربه دارد؛ زیرا کاربر باید بتواند فشار هوای کار با آچار بکس را کنترل کند. این ابزار صدای نسبتاً بالایی دارد؛ اما قیمت مناسبش باعث می‌شود افراد زیادی به سراغ خرید آن بروند.

 
اجزای مختلف آچار بکس بادی

این ابزار از چند بخش مختلف تشکیل شده است که با آشنایی با آنها می‌توانید بهتر با نحوه کار آچار بکس آشنا شوید:


کمپرسور هوا
کمپرسور هوا، جریان هوای موردنیاز برای بکس بادی را فراهم می‌کند. برای تأمین این انرژی دو سوراخ برای عبور و مرور هوا در این دستگاه قرار داده شده است.

چرخش روتر آچار بکس بادی
زمانی که هوا وارد آچار بکس بادی می‌شود به سمت سیلندرهای روتر می‌رود و تیغه‌های روتر را می‌چرخاند. در نتیجه این فرایند روترهای پیشران آچار بادی به حرکت در می‌آیند. این فرایند کمک می‌کند که روتر موتور آچار بکس بادی حرکت کند و گشتاور و سرعت موردنیاز را ایجاد نماید.

اجزای مختلف ابزار آچار بکس بادی

چکش‌بادی
بر روی لبه سیلندر روتر یک‌زبانه قرار داده شده است. وجود این زبانه کمک می‌کند تا با حرکت موتور، محفظه چکش آچار بکس بادی آغاز به چرخیدن کند. در واقع با چرخش این چکش است که شما می‌توانید پیچ و مهره‌ها را به‌راحتی باز و بسته کنید. زمانی که دستگیره آچار بکس بادی به دو طرف حرکت می‌کند چکش هم به داخل و خارج حرکت می‌کند.
 

نحوه عملکرد آچار بکس بادی

حال که با اجزای آچار بکس بادی آشنا شدید نحوه عملکرد این دستگاه را بهتر می‌توانید متوجه شوید. آچار بکس بادی توسط یک شلنگ فنری به کمپرسور بادی متصل می‌شود و به‌این‌ترتیب نیروی لازم برای حرکت خود را به دست می‌آورد. انرژی موردنیاز آچار بکس بادی توسط گشتاور ایجاد می‌شود و به این وسیله آچار بکس بادی می‌تواند کار کند. گشتاورها در آچار بکس بادی قابل‌تنظیم هستند و می‌توانند با توجه به نوع کار تغییر کنند تا به این وسیله از شکستن و آسیب به پیچ‌ومهره جلوگیری شود. این ابزار برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، آچارکشی، جلوبندی موتور، سیستم تعلیق و... کاربرد دارد. 

شیوه عملکرد ابزار آچار بکس بادی


انواع آچار بکس بادی

آچار بکس بادی امروزه در انواع مختلفی تولید می‌شود. مهم‌ترین تقسیم‌بندی آچار بکس به شکل زیر است:


انواع بکس بادی بر اساس مکانیزم ضربه

  • مکانیزم دو چکشه
  • مکانیزم تک چکشی بزرگ
  • مکانیزم پین و کلاچ
  • مکانیزم پین و چکش
  • مکانیزم دو چکشی نوسانی
  • مکانیزم یک چکشی نوسانی

انواع آچار بکس بادی بر اساس مکانیزم ضربه


انواع بکس بادی بر اساس درایو گرداننده 

  • آچار بکس بادی درایو 1.2 اینچ
  • آچار بکس بادی درایو 3.4 اینچ
  • آچار بکس بادی درایو 1 اینچ
  • آچار بکس بادی درایو11.2 اینچ، ایمپکت 21.2

 

انواع آچار بکس بادی بر اساس سایز درایو سوکت

آچار بکس بادی بر اساس سایز درایو سوکت به 7 گونه متفاوت تقسیم می‌شود.
 

انواع آچار بکس بادی بر اساس کاربرد و شکل بدنه

آچار بکس بادی بر اساس شکل و بدنه خود و نوع کارکرد به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:


آچار بکس بادی تفنگی
به آچار بکس بادی تفنگی، مدل هفت‌تیری نیز گفته می‌شود که یکی از پرفروش‌ترین انواع آچار بکس بادی است. به دلیل شباهت ظاهر این وسیله به اسلحه این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. در این مدل از آچار بکس، طراحی ارگونومیک و وزن مناسب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا باید فرد ساعت‌های متوالی از آچار بکس استفاده کند و به همین دلیل نباید طراحی آن باعث آزار فرد در حین کار شود.

آشنایی با آچار بکس بادی تفنگی


آچار بکس بادی در بازه‌های مشخص قدرتی و با توجه به اندازه درایو، کوتاه یا بلند بودن شفت و ابعاد دستگاه، بین گشتاور 200 نیوتن متر تا حدود 3000 نیوتن متر به تولید می‌رسد؛ اما به دلیل اینکه بیشتر مصرف‌کنندگان این دستگاه تعمیرکارهای خودرو هستند و برای کار خود به گشتاور زیاد و سنگین نیازی ندارند بازه مناسب این نوع کاربری‌ها چیزی در  حدود 350  تا 1000 نیوتن متر است.
 

آچار بکس بادی پروانه‌ای
این آچار بکس کوچک‌ترین نوع از خانواده آچار بکس‌های بادی است و گاهی به آن آچار بکس بادی مشتی نیز گفته می‌شود. از این وسیله در کارهایی که نیازی به قدرت بالای گشتاور ندارند و بیشتر سبک بودن دستگاه و سرعت چرخش بالای آن مدنظر است استفاده می‌شود؛ به طور مثال در خطوط تولید لوازم‌خانگی همچون پکیج و شوفاژ، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و... این وسیله بسیار پرکاربرد است. همچنین برای تابلوسازی برق و ساخت سلول‌های فلزی متعدد و... نیز از این دستگاه بسیار استفاده می‌شود. آچار بکس بادی پروانه‌ای به طور معمول در درایو کوچک 3/8 اینچ ساخته می‌شود و قدرت گشتاور آن حدود 50 نیوتن متر تا 200 نیوتن متر است.

آشنایی با آچار بکس بادی پروانه‌ای


آچار بکس بادی مستقیم
این آچار بکس بادی کاملاً متضاد با آچار بکس پروانه‌ای است. در واقع ابعاد این آچار بکس بسیار بزرگ است و مصرفی کاملاً صنعتی دارد. این دستگاه آچار بکس بادی به دلیل گشتاور بالایش دارای دودسته است تا کاربر بتواند با هر دو دست خود بر روی آن تسلط داشته باشد. شدت ضربه کلاچ و لگد آچار بکس بادی مستقیم، به حدی زیاد است که بدون وجود دسته کمکی امکان کنترل این دستگاه به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد.
این مدل برخلاف آچار بکس‌های کوچک، سرعت چرخش بالایی ندارد؛ اما قدرت ضربه تولیدی آن از حدود 3000 نیوتن متر بیشتر می‌شود. از این وسیله به دلیل قدرت ضربه خروجی در صنایع سنگین پتروشیمی، سوله‌سازی، ساخت سازه‌های فلزی، اتصال لوله‌های قطور، کشتی‌سازی، ریل و راه‌آهن، داربست‌زنی و... استفاده می‌شود.

آشنایی با آچار بکس بادی مستقیم


مزایای استفاده از آچار بکس بادی

استفاده از آچار بکس بادی به‌صورت کلی بر روی کیفیت و سرعت کار بسیار اثر می‌گذارد. به‌صورت کلی کاربران به دلیل مزایای زیر از آچار بکس استفاده می‌کنند:

  • این وسیله از فشار هوا و بدون ایجاد آلایندگی برای تولید انرژی استفاده می‌کند.
  • با توجه به قدرت بالا، قیمت مناسبی در مقایسه با سایر ابزارآلات هیدرولیک و برقی دارد.
  • با استفاده از آچار بکس متناسب با سایز پیچ و همچنین قابلیت تنظیم فشار این دستگاه‌ها، از شکسته‌شدن پیچ جلوگیری می‌شود.
  • این وسیله وزن مناسبی در مقایسه با انواع آچارهای هیدرولیک شارژی و برقی دارد.
  • قدرت و سرعت آچار بکس بادی در مقایسه با آچار شارژی و برقی بسیار بالاتر است.
  • هزینه‌های نگهداری این دستگاه با توجه به داشتن کمپرسور باد و کاهش‌دادن زمان کار بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از آچار بکس بادی


نکات مهم در هنگام خرید آچار بکس بادی

پیش از خرید آچار بکس بادی حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نیروی گشتاور آچار بکس بادی بسیار اهمیت دارد و حتماً باید آن را پیش از خرید مدنظر قرار دهید.
  • طراحی و ساخت آچار بکس باید به‌گونه‌ای باشد که در دست‌گرفتن آن باعث خستگی کاربر نشود.
  • وزن آچار بکس و اندازه آن از دیگر نکاتی است که باید به آنها توجه کنید؛ زیرا حمل آچار بکس‌های سنگین، کار راحتی نمی‌باشد.
  • سایز درایو باید حتماً پیش از خرید در نظر گرفته شود.
  • آچار بکس بادی را از برندی تهیه کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است تا در آینده در صورت مواجه‌شدن با مشکل، بتوانید برای تعمیر آن به‌راحتی اقدام کنید.

مهم‌ترین نکات خرید آچار بکس بادی


کلام پایانی

آچار بکس بادی وسیله‌ای است که شما می‌توانید برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها از آن استفاده کنید. این وسیله جایگزین مناسبی برای آچارهای دستی است؛ زیرا باقدرت و سرعت بالا و بدون آسیب رساندن به پیچ و مهره‌ها می‌تواند به‌راحتی نیازهای کاربر را برطرف سازد. آچار بکس در انواع مختلفی به تولید می‌رسد و باید با توجه به نیاز کار خود، نوع مناسب آن را تهیه کرد. این وسیله در کارهایی همچون مکانیکی و همچنین کارهای صنعتی بزرگ استفاده فراوانی دارد. در هنگام خرید این محصول باید به نکات مهمی همچون نیروی گشتاور آچار بکس بادی، وزن، اندازه، و گارانتی و خدمات پس از فروش کالا توجه کنید تا محصولی را خریداری نمایید که مناسب فعالیت شما باشد و از طرفی در صورت بروز هر مشکلی بتوانید از خدمات پس از فروش کالا استفاده کنید.

 

منابع :


 


 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش