۰

سنباده لرزان به همراه کاربرد آن

سنباده یکی از محصولاتی است که شاید بسیاری از افراد در طول زندگی خود برای صاف‌کردن سطوح از آن استفاده کرده باشند. سنباده لرزان نوعی سنباده حرفه‌ای است که در صنعت نجاری و برای سنباده کشیدن چوب از آن استفاده می‌شود. بدیهی است که نمی‌توان از سنباده‌های دستی ساده در کارهایی همانند نجاری و برای ازبین‌بردن خط‌وخش ایجاد شده بر روی چوب در ابعاد بزرگ استفاده کرد. در اینجاست که سمباده لرزان نقش مهمی پیدا می‌کند و خرید آن اهمیت دارد. اگر به دنبال آشنایی با سنباده لرزان به همراه کاربرد آن هستید مقاله امروز را دنبال کنید تا بیشتر با این دستگاه آشنا شوید.

آشنایی با کاربرد سنباده لرزان


سنباده لرزان چیست؟

سنباده لرزان یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در صنعت نجاری و رنگ‌کاری چوب است. اختراع این وسیله باعث شده تا برای صاف‌کردن سطوح، دیگر نیازی به استفاده از نیروی دست نباشد. پیش از ورود این دستگاه به بازار، افراد شاغل در این صنایع برای صاف‌کردن سطح چوب سنباده‌زنی را با دست انجام می‌دادند. این کار نه‌تنها انرژی بسیاری را طلب می‌کرد؛ بلکه زمان بر بود و از طرفی نتیجه کار نیز راضی‌کننده نمی‌شد. به‌مرور و با پیشرفت صنایع، سنباده لرزان وارد بازار شد تا وظایف یک سنباده دستی را با کمترین انرژی، در کمترین زمان و با بهترین نتیجه ایجاد کند. با استفاده از این وسیله شما می‌توانید به‌خوبی سطح روی چوب را صاف کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید. سنباده لرزان همان‌طور که از نامش مشخص است با لرزش دایره‌ای به صاف‌کردن سطح چوب می‌پردازد.

کاربرد سنباده لرزان چیست؟


انواع سنباده‌های لرزان

امروزه در بازار سنباده‌های لرزان در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و انواع متفاوتی دارند. این تقسیم‌بندی بر اساس منبع تغذیه و صفحات سمباده لرزان است که در ادامه هر کدام را به شکل جداگانه بررسی می‌کنیم:


سمباده لرزان بر اساس منبع تغذیه

یکی از تقسیم‌بندی‌های سنباده لرزان بر اساس منبع انرژی آن است. از این لحاظ سنباده لرزان به دو دسته تقسیم می‌شود:


سنباده لرزان برقی

این سمباده همان‌طور که از نامش پیداست نیروی خود را مستقیم از برق می‌گیرد. سنباده لرزان برقی با تبدیل انرژی چرخشی حاصل از موتور دستگاه به نیروی لرزشی، کار خود را انجام می‌دهد و موتور آن می‌تواند توان‌های مختلفی داشته باشد.

آشنایی با انواع مختلف سنباده‌های لرزان


سنباده لرزان شارژی

این سنباده نیروی خود را از یک باتری تأمین می‌کند و در زمان‌هایی که شما به برق دسترسی ندارید استفاده از این دستگاه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.


سنباده لرزان بادی

این ابزار با استفاده از نیروی فشار باد که در کمپرسورها ذخیره شده کار خود را انجام می‌دهد. در واقع شما زمانی می‌توانید از این وسیله استفاده کنید که دسترسی به یک منبع بادی یعنی کمپرسور داشته باشید و بتوانیم دستگاه را به‌وسیله هوای فشرده راه‌اندازی نمایید.


انواع سنباده لرزان بر اساس صفحات

سنباده لرزان بر اساس شکل صفحات خود می‌تواند به چند شکل زیر دیده شود:


سنباده لرزان گرد یا دایره‌ای
یکی از پرکاربردترین سنباده‌های لرزان مدل گرد یا دایره‌ای است. این دستگاه دارای صفحاتی به قطر 125 و 150 میلی‌متر است و به حالت دورانی کار می‌کند. هرچه صفحه سنباده لرزان گرد بزرگ‌تر باشد قدرت آن نیز بیشتر است. سنباده لرزان در مدل‌های مشتی و دسته‌ای در بازار موجود است که باید در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.
یکی از مزایای استفاده از سنباده لرزان گرد این است که کاربر ناچار نیست تا مانند سنباده‌های تخت به سنباده‌زنی در مسیر رگه‌های چوب محدود شود. سنباده گرد می‌تواند قطعه کار را در تمام جهان سنباده بزند و یک کار تمیز در نهایت ایجاد کند.

آشنایی با سنباده لرزان مدل گرد یا دایره ای


سنباده لرزان گرد دارای سه نوع مختلف است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • سنباده لرزان گرد یک‌دستی: این مدل کاربری آسانی دارد و به دلیل قابلیت آن در ظریف‌کاری‌ها، برای پروژه‌هایی با سطح باریک؛ مانند چارچوب پنجره‌ها و یا سایر سطوح ظریف بسیار مناسب است.
  • سنباده لرزان گرد زاویه قائمه: این مدل قدرت بیشتری برای کاربر ایجاد می‌کند. صفحه سنباده این دستگاه توسط چند چرخ‌دنده به موتور وصل می‌شود. قدرت این دستگاه بالاست اما سرعتش پایین است و به همین دلیل می‌توان آن را بدون ایجاد آسیب، بر روی چوب محکم فشار داد. این دستگاه برای برداشتن رنگ و چسب از روی سطوح بسیار کاربردی است.
  • سنباده لرزان گرد خطی بزرگ: موتور این دستگاه قدرت بالاتری دارد و به همین دلیل در هنگام کار با آن باید از هر دودست استفاده کرد. معمولاً برای پروژه‌های بزرگ از این سنباده استفاده می‌شود.

 

دستگاه سمباده لرزان مستطیلی
صفحه این دستگاه به شکل مستطیل است. سنباده لرزان مستطیلی در دو ابعاد بزرگ و کوچک وجود دارد. نوع بزرگ آن برای سمباده زدن صفحات بزرگ و پهن کاربرد دارد و وزن آن نیز نسبت به نوع کوچک بیشتر است. سنباده کوچک در ابعاد 90 در 180 به تولید می‌رسد.


سنباده لرزان مربعی
 این سنباده برخلاف مدل گرد نمی‌تواند به اطراف حرکت کند و برای سمباده زنی گوشه‌ها می‌توانید از این نوع استفاده کنید. ابعاد این سنباده 110 در  110 میلی‌متر است و تنها به شکل سمباده مشتی تولید می‌شود.


سنباده لرزان مثلثی
این سمباده لرزان شکلی شبیه اتو دارد و به همین دلیل به آن سنباده زن اتویی نیز می‌گویند. از این دستگاه می‌توانید برای سمباده زدن گوشه‌ها و زاویه‌ها استفاده کنید.


کاربردهای سنباده لرزان

استفاده از سمباده لرزان در صنعت نجاری و کارهایی که به نجاری مربوط هستند بسیار رایج است. در ادامه با مهم‌ترین کاربردهای سنباده لرزان آشنا می‌شوید:

  • ساخت مبلمان: از این دستگاه در صنعت مبلمان سازی برای صاف و هموارکردن بخش‌هایی از مبلمان که به یکدیگر وصل می‌شوند استفاده می‌کنند.
  • کابینت‌سازی: اگر سطوح کابینت‌ها نیاز به صاف‌شدن داشته باشند برای هموارکردن آنها از سمباده لرزان استفاده می‌شود.
  • صنایع چوبی و هنری: یکی از کاربردهای سنباده لرزان صاف‌کردن و پرداخت نهایی کارهای هنری است.
  • کارگاه‌های نجاری: از این سنباده پس از آماده‌کردن سازه‌های چوبی برای رنگ‌آمیزی، و صاف و هموارکردن سازه استفاده می‌کنند.

کاربردهای مهم سنباده لرزان


در خرید سنباده لرزان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

سنباده لرزان در انواع مختلفی تولید می‌شود و باید پیش از خرید آن اطلاعات کاملی در مورد انواع و مزیت‌های آنها بدانید. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که در هنگام خرید سنباده لرزان باید به آنها بسیار توجه داشته باشید:


داشتن دستگیره‌های مناسب

داشتن دستگیره مناسب در هنگام انتخاب سنباده لرزان بسیار مهم است. شما باید بتوانید دستگاه را در هنگام کار به شکل مناسبی کنترل کنید تا استفاده از آن برای شما ایمن باشد. دستگیره باید نرم باشد و نگه‌داشتن و کنترل آن در حین کار بسیار راحت باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید، دستگاه را در دست بگیرید تا از راحت بودن کار با آن مطمئن شوید.


طول کابل برق

برخی از سنباده‌های لرزان کابل کوتاهی دارند و شما ناچارید از سیم‌های بلند برای اضافه‌کردن به طول سیم آنها استفاده کنید؛ بنابراین اگر در محیطی کار می‌کنید که نیاز به طول بلند سیم دارید حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.


قفل سوئیچ سمباده

این قفل به شما امکان می‌دهد تا بدون اینکه مجبور باشید سوئیچ را به شکل مداوم فشار دهید سنباده را قفل کنید تا روشن باقی بماند و دست‌های شما برای هدایت و کنترل سنباده در حین انجام کار آزاد باشد.

مهم‌ترین نکات خرید سنباده لرزان


مخزن غبارگیر

در هنگام کار با سنباده لرزان، گردوغبار بسیاری ایجاد می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد مشکل در حین انجام کار گردد. بسیاری از سمباده‌های برقی کیسه غبارگیر داخلی دارند و این مشکل می‌تواند به‌وسیله آن‌ها رفع شود.


لرزش دستگاه

بسیار مهم است دستگاهی که تهیه می‌کنید لرزش بیش از حدی نداشته باشد. داشتن لرزش می‌تواند باعث شود شما در هنگام کارهایی که به‌دقت و پرداخت ظریف‌تری نیاز دارند دچار مشکل شوید. به همین دلیل باید دستگاهی را تهیه کنید که لرزش کمتری دارد تا پرداخت نهایی شما نتیجه بهتری داشته باشد.


سرعت دستگاه

داشتن قابلیت سرعت متغیر در سمباده لرزان اهمیت بسیاری دارد. شما با تنظیم سرعت می‌توانید در مراحل اولیه کار، با سرعت آهسته‌تری کار کنید یا هنگام پلیش کردن سرعت دستگاه را بالا ببرید. برخی سمباده‌های لرزان دارای دکمه‌هایی برای کنترل سرعت هستند که با آن می‌توانید در هنگام سمباده زدن سرعت را تنظیم نمایید و برخی دیگر سوئیچ‌های انتخابی دارند که می‌توانید از 1 تا 9 درجه آنها را تنظیم کنید.


نکات مهم دیگر در هنگام خرید سنباده لرزان

  • محصولی را انتخاب کنید که تأیید شده است و دارای استاندارد می‌باشد.
  • محصول باید گارانتی معتبر داشته باشد.
  • تجهیزات جانبی دستگاه را پیش از خرید بررسی نمایید.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از سمباده لرزان

در هنگام استفاده از سنباده به نکات مهم زیر دقت داشته باشید: 

  • هنگام استفاده، سنباده را محکم در دست خود نگاه دارید.
  • سمباده روشن را بر روی میز کار خود قرار ندهید.
  • ازآنجایی‌که سمباده‌ها ضد آب نیستند نباید آنها را در محیط‌های مرطوب یا بر روی قطعات خیس استفاده کنید.
  • زمانی که دست‌هایتان رطوبت دارد یا خیس است از سمباده زن استفاده نکنید.
  • از تهویه مناسب در محل کار استفاده نمایید.
  • هنگام کار از عینک محافظ استفاده کنید تا از ورود خاک‌اره و تکه‌های چوب به چشم‌ها جلوگیری شود.
  • اگر سمباده‌تان دارای سیم است در حین کار دقت کنید که سمباده زن از روی سیم عبور نکند و حتماً سیم را از سر راه‌ کنار بزنید.

مهم‌ترین نکات استفاده از سنباده لرزان


کلام پایانی

سنباده لرزان وسیله‌ای است که در صنعت نجاری از آن استفاده بسیاری می‌شود. این وسیله محلی برای قرارگرفتن کاغذ سنباده، مکانیزمی برای حرکت سریع و دسته‌هایی برای ثابت نگه‌داشتن ابزار دارد. تأمین انرژی سنباده لرزان از طریق نیروی برق، باتری یا به شکل بادی است. سنباده لرزان نقش مهمی در صاف و صیقلی کردن سطح چوب دارد و در ساخت مبلمان، کابینت‌سازی، و کارهای هنری از آن بسیار استفاده می‌شود. در هنگام خرید این محصول باید به دستگیره ابزار، مخزن جمع‌آوری گردوغبار، سرعت، دکمه قفل و... توجه بسیاری داشته باشید. سنباده در انواع مختلفی همچون سنباده گرد لرزان، مربعی، مستطیلی و مثلثی در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‌توانید سنباده لرزان مناسب را برای کار خود تهیه کنید.

 

منابع :


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش