۰

رنده نجاری برقی به همراه کاربردهای آن

زمانی که نام رنده نجاری به گوش می‌خورد بریدن چوب یا رنده‌کردن آن در ذهن تداعی می‌شود. رنده نجاری برقی یکی از ابزارهای بسیار مهم در صنعت نجاری است که با انواع قدیمی و دستی آن بسیار متفاوت است. این ابزار به دلیل کارکردن با برق، نقش مهمی در آسان‌شدن و سرعت‌بخشیدن به کارهای نجاری نیاز به رنده‌شدن، داشته است. اگر شما نیز در شغل خود به وسیله‌ای همچون رنده نجاری برقی نیاز دارید با مطلب امروز همراه شویم تا نکات مهمی را در رابطه ‌با رنده نجاری برقی و کاربردهای آن با شما در میان بگذاریم.

کاربرد رنده نجاری برقی


رنده نجاری برقی چیست؟

رنده نجاری برقی یکی از ابزارهای بسیار مهمی است که در کارگاه‌های نجاری از آن استفاده می‌شود. این وسیله برای رنده‌کردن چوب کاربرد دارد و شما می‌توانید برای کم‌کردن ضخامت، هم سطح کردن سطوح ناهموار و ایجاد دوراهه، از رنده برقی نجاری استفاده کنید. این ابزار با برداشتن یک لایه از روی سطح چوب باعث هموارشدن سطح و ازبین‌رفتن زوائد ظاهری از جمله گره‌های سطح چوب و یا جای اره می‌شود.
رنده نجاری برقی همان کاربرد «کف رنده» را دارد با این تفاوت که ابعاد کف رنده بسیار بزرگ‌تر از رنده برقی است. همچنین برای استفاده از کف رنده شما باید قطعه را بر روی رنده حرکت دهید؛ اما در ابزار رنده نجاری برقی، دستگاه بر روی سطح چوب حرکت می‌کند.

کاربرد رنده نجاری برقی چیست؟


بخش‌های مختلف دستگاه رنده نجاری برقی

رنده نجاری برقی از چند بخش مختلف تشکیل شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


کلید روشن و خاموش

این کلید کمک می‌کند تا شما هر زمان که می‌خواهید این دستگاه را روشن یا خاموش کنید. این بخش می‌تواند مجهز به قفل کننده نیز باشد که باعث می‌شود تا دستگاه با لمس ناگهانی روشن و خاموش نشود.

 

دسته

دسته بخشی است که شما به کمک آن رنده نجاری برقی را در دست می‌گیرید و آن را بر روی سطح به جلو حرکت می‌دهید.


پیچ تنظیم مشتی

این پیچ یک پیچ پلاستیکی است که بر روی صفحه جلوی دستگاه نصب می‌شود. شما با چرخاندن این پیچ می‌توانید میزان باربرداری یا عمق برش رنده را تنظیم کنید.

 

صفحه

صفحه در قسمت زیر دستگاه رنده برقی نجاری قرار می‌گیرد و شامل دو صفحه است. این قسمت به کنترل تیغه و تنظیم آن به‌وسیله پیچ کمک می‌کند.

بخش‌های مختلف ابزار رنده نجاری برقی


توپی

در رنده نجاری برقی یک توپی قرار گرفته است که باعث کنترل نگهداری و گردش تیغه می‌شود. این توپی‌ها به طور معمول از جنس آلومینیوم هستند و استحکام بالایی دارند. قدرت این توپی 8 تا 12 هزار دور بر دقیقه است.

 

تیغه

اصلی‌ترین وظیفه بر عهده تیغه اره نجاری برقی است. جنس تیغه از فولاد یا تنگستن است و مقاومت بالایی دارد.


تسمه

نیروی موتور از طریق تسمه به توپی منتقل می‌شود. جنس تسمه از نوعی پلاستیک محکم است و شیاری مخصوص برای حرکت دارد.

 

گونیا

برخی از مدل‌های رنده نجاری برقی دارای گونیا هستند تا بتوانید برش‌های دقیق‌تری بر روی سطح چوب ایجاد کنید.

 

طرز استفاده از رنده نجاری برقی

رنده نجاری برقی بر روی دو صفحه کفی یا کفشک حرکت می‌کند. قسمت جلوی این ابزار یک پیچ تنظیم عمق دارد که می‌تواند صفحه کفی را بالا و پایین ببرد و یا عمق برش را تنظیم نماید. در هنگام استفاده از رنده نجاری برقی شما باید تعادل بدن خود را به‌درستی حفظ کنید؛ به این صورت که پاها را بافاصله در وضعیتی قرار دهید که بر روی تمام کار کنترل داشته باشید و در حین کار احساس راحتی کنید.

 
پیش از روشن‌کردن دستگاه، ابتدا کفشک جلویی را به‌صورت تخت بر روی چوب و بدون تماس تیغه‌ها با قطعه کار قرار دهید. سپس ابزار را روشن کنید تا موتور به نهایت سرعت برسد. پس از آن به‌آرامی صفحه را با قطعه کار تماس دهید و به شکل پیوسته و آرام رنده را به جلو برانید. زمانی که رنده وارد قطعه کار می‌شود سعی کنید فشار در بخش جلویی را حفظ کنید. با تماس هر دوکفی دستگاه به چوب، فشار دست خود را بین دسته ابزار و دسته جلویی متعادل نمایید. وقتی ابزار را از قطعه دور می‌کنید سعی نمایید تا کنترل بیشتری بر روی دستگاه داشته باشید تا به شکل کامل دسته عقبی در اختیار شما باشد.

نحوه کار با رنده نجاری برقی


 از حرکت‌دادن بیش از اندازه ابزار در انتهای قطعه نیز خودداری نمایید، زمانی که به انتهای قطعه می‌رسید کفشک جلوی از قطعه عبور می‌کند و پایین می‌افتد و این کار باعث می‌شود قسمت انتهایی چوب توسط تیغه‌ها به شکل نامتوازن تراشیده شود.
سرعت اره برقی نجاری و تنظیمات عمقی که شما بر روی دستگاه تعیین می‌کنید باعث همواری و صافی سطح نهایی کار شما می‌شود و به همین دلیل باید به این نکته توجه خاصی داشته باشید.


نکات مهم در هنگام خرید رنده نجاری برقی

خرید این محصول نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد رنده نجاری برقی و کاربردهای آن است. شما باید محصولی را تهیه کنید که متناسب با نیاز شما باشد. این مسئله کمک می‌کند تا سرعت و بازدهی شما در حین انجام کار بالا رود. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که بهتر است در هنگام خرید رنده نجاری برقی حتماً در نظر داشته باشید.


ظرفیت رنده کاری

ظرفیت رنده‌کاری در واقع به میزان عرض قابل پوشش توسط دستگاه گفته می‌شود که کاملاً مرتبط با طول تیغه دستگاه است. در واقع طول تیغه دستگاه نشان می‌دهد که رنده نجاری برقی شما چه سطحی را می‌تواند پوشش دهد. این ظرفیت در رنده‌های برقی ثابت است و به همین دلیل باید در هنگام خرید به این نکته توجه شود.
علاوه بر اینکه باید به ظرفیت رنده‌کاری در حالت مستقیم توجه داشت، توجه به ظرفیت رنده‌کاری در حالت «بغل دوراهه» نیز مهم است. این ظرفیت در واقع به سطح قابل پوشش توسط رنده، در حالت به‌وجودآوردن زوایای قائمه گفته می‌شود. 
برای به‌وجودآوردن شیارهایی مانند شیار 90 درجه در لبه درب‌های چوبی، یک گونیای قابل‌تنظیم برای سهولت بخشیدن به اندازه‌گیری عمق و عرض شیار در کنار رنده قرار گرفته تا هم اندازه‌گیری را ساده‌تر نمایند و هم اجازه ندهد دستگاه، لایه‌برداری بیش از حد مجازی داشته باشد.

خرید رنده نجاری برقی


توان دستگاه

توان دستگاه به نوع موتور و متعلقات داخلی دستگاه مرتبط است و این توان با توجه به نیازهای مختلف کاربران در مقدارهای متفاوتی است. اگر شما رنده برقی برای حجم بزرگ‌تری می‌خواهید باید توان دستگاه را بیشتر انتخاب کنید.


تیغه

در واقع تیغه است که مهم‌ترین نقش را در برش و لایه‌برداری سطح چوب دارد و به همین دلیل کیفیت آن از اهمیت برخوردار است. هر رنده برقی دارای دوتیغه است. تیغه رنده برقی بر روی یک چرخ دوار نصب شده که با چرخش آن عملیات برش انجام می‌شود. نکته‌ای که باید در خرید رنده نجاری برقی در نظر داشته باشید این است که تیغه‌ها کیفیت و قابلیت تیز شوندگی بالایی داشته باشند. در هنگام بررسی کیفیت تیغه باید به جنس، میزان تیز بودن، زاویه برش و موارد دیگر توجه داشته باشید. تیغه همچنین ممکن است یکبار مصرف و یا ژیلتی و قابل تیز شدن باشد که باید در هنگام خرید حتماً این نکات را در نظر بگیرید. نمونه‌های جدید رنده نجاری برقی دارای تیغه‌هایی از جنس فولادند که نه‌تنها عمر بالایی دارند بلکه می‌توان آنها را تیز کرد.


عمق رنده‌کاری

شما می‌توانید میزان عمق رنده‌کاری را توسط پیچ تنظیم که بر روی دستگاه قرار گرفته به‌خوبی تغییر دهید و تنظیم نمایید. در هر دستگاه با توجه به توان آن و نوع طراحی، عمق رنده‌کاری متفاوت است و به همین دلیل لازم است شما در هنگام خرید عمق رنده‌کاری هر دستگاه را به‌صورت جداگانه در نظر داشته باشید.


نکات ایمنی در هنگام استفاده از اره نجاری برقی

در هنگام استفاده از این وسیله به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • زمانی که از اره نجاری برقی استفاده نمی‌کنید حتماً آن را از برق بکشید.
  • به دلیل اینکه در هنگام کار با این ابزار ممکن است سیم به بدن کاربر برخورد داشته باشد باید سطح سیم را بررسی کنید تا به شکل سطحی یا عمقی دچار خراش و بریدگی نباشد.
  • زمانی که می‌خواهید دستگاه را تعمیر کنید و یا تیغه‌ها را تعویض نمایید حتماً دوشاخه را از پریز خارج کنید.
  • پیش از رنده‌کردن، چوب را وارسی کنید تا فلزی مانند میخ در چوب باقی نمانده باشد؛ زیرا در هنگام رنده‌کردن چوب، ممکن است باعث آسیب‌دیدگی تیغه‌ها و پرتاب‌شدن آنها به اطراف شود.
  • از رنده‌کردن چوب در هنگامی که مرطوب و خیس است خودداری نمایید.
  • از پوشال برداری و یا بار دادن بیش از اندازه به دستگاه خودداری کنید؛ زیرا پوشال برداری عمیق به تسمه، تیغه و موتور آسیب می‌رساند.
  • پیش از رنده‌کردن چوب بهتر است قطعه را با یک گیره در جای خود ثابت نگه دارید.
  • پیش از روشن‌کردن دستگاه از سلامت و تیز بودن تیغه‌ها و محکم‌بودن تیغه‌های درون توپی اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام استفاده از دستگاه حتماً از وسایل حفاظتی و ایمنی همچون لباس کار مناسب، دستکش، عینک، کفش ایمنی، و گوشی استفاده نمایید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از اره نجاری برقی

کلام پایانی

رنده نجاری برقی یکی از ابزارهای بسیار پر استفاده در کارگاه‌های نجاری است. از این وسیله برای هم سطح یا یکدست نمودن سطوح ناهموار، کم‌کردن ضخامت و ایجاد دوراهه استفاده می‌شود. رنده نجاری برقی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کارکرد خاصی دارند. در هنگام خرید این ابزار باید به نکاتی همچون توان دستگاه، تیغه، عمق رنده‌کاری و... توجه شود تا بتوان دستگاه با کیفیتی را خریداری نمود. همچنین استفاده درست از این دستگاه و رعایت نکات ایمنی نقش مهمی در حفظ کیفیت این دستگاه و استفاده طولانی‌مدت‌تر از آن خواهند داشت. 

 

 

منابع :

/

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش