۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

فرز مینیاتوری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرز مینیاتوری یکی از ابزارهای است که برای انجام کارهای بسیار ظریف همچون حکاکی بر روی سطوح مختلف از آن استفاده می‌شود. فرز مینیاتوری جزو خانواده فرزها محسوب می‌شود و از کوچک‌ترین آنها است. از این وسیله می‌توان برای کارهایی نظیر حکاکی، صیقل‌دادن، برش‌کاری، زنگ‌زدایی و... استفاده کرد. افرادی که به دنبال خرید فرز مینیاتوری هستند باید نکات مهمی را در ارتباط با این وسیله و نحوه انتخاب آن بدانند. برای اینکه بدانید فرز مینیاتوری دقیقاً چیست و برای چه‌ کارهایی می‌توان از این وسیله استفاده کرد با مقاله امروز همراه شوید تا نکات بسیار مهمی را در مورد فرز مینیاتوری و کاربردهای آن با شما در میان بگذاریم.

فرز مینیاتوری


فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری یکی از اعضای خانواده فرزها است و به دلیل ظرافت خاصی که دارد در اموری که نیازمند ظریف‌کاری هستند استفاده می‌شود. فرز مینیاتوری را فرز حکاکی نیز می‌نامند. از این وسیله شما می‌توانید برای انجام کارهای هنری مانند ساخت محصولات چوبی و دکوراتیو، ساخت ماکت، ساخت جواهرات و... استفاده کنید. این ابزار از قسمت‌های مختلفی مانند موتور، کولت و... تشکیل شده است. ابعاد این دستگاه بسیار کوچک است و به همین دلیل به آن فرز مینیاتوری می‌گویند.
 نحوه انجام کار فرز مینیاتوری به این صورت است که انرژی از طریق منبع تغذیه به موتور فرستاده می‌شود و این نیرو تبدیل به انرژی چرخشی شده و با انتقال به کولت باعث چرخاندن سریع قطعه می‌گردد. سرعت و قدرت موتور به همین دلیل در این دستگاه بسیار اهمیت دارد زیرا می‌تواند بر نحوه عملکرد فرز مینیاتوری تأثیر بگذارد.

تعریف فرز مینیاتوری


کاربرد فرز مینیاتوری چیست؟

همان‌طور که گفته شد از این وسیله برای انجام کارهای مختلفی که نیاز به ظریف‌کاری دارند استفاده می‌شود. در ادامه این موارد را جزئی‌تر شرح می‌دهیم:


حکاکی

از فرز مینیاتوری به دلیل ابعاد کوچک و وزن کم برای کارهایی همچون مجسمه‌سازی و حکاکی استفاده می‌شود. این ابزار آن‌چنان در کار حکاکی نقش مهمی دارد که به آن فرز حکاکی نیز می‌گویند. برای اینکه شما بتوانید بر روی سطوح مختلف مانند چوب، سنگ، فلز و... از این فرز استفاده کنید باید سری مناسب آنها را انتخاب نمایید.


زنگ‌زدایی

با استفاده از این دستگاه می‌توانید زنگ‌زدگی فلزات را برطرف کنید؛ به طور مثال سری به شکل فرچه سیمی می‌تواند به‌راحتی این کار را برای شما انجام دهد.

زنگ زدایی با فرز مینیاتوری


برش‌دادن قطعات مختلف

برش‌زدن قطعات نیز یکی از کاربردهای فرز مینیاتوری است. شما برای این کار نیاز به سری مناسب دارید.


سمباده زدن و صیقل‌دادن

زمانی که شما در حال انجام کارهای هنری و دکوراتیو هستید ممکن است برای صیقل‌دادن سطوحی از جنس «رزین اپوکسی» به این دستگاه نیاز داشته باشید. همچنین از فرز مینیاتوری در سالن‌های آرایشی و در کارهایی نظیر کاشت ناخن و صاف‌کردن سطح آن، استفاده می‌شود.


سوراخ‌کاری

از جمله کاربردهای فرز مینیاتوری ایجاد سوراخ‌های کوچک بر روی سطوح است. از این وسیله می‌توان در مشاغلی همچون طلاسازی، دندانپزشکی، مجسمه‌سازی، ساخت ماکت، قالب‌سازی و... برای سوراخ‌کاری استفاده کرد.


طراحی روی شیشه

برای اینکه شما بتوانید با استفاده از فرز مینیاتوری طرح‌های مختلف بر روی شیشه ایجاد کنید باید از مته‌های الماسه استفاده نمایید. فرز مینیاتوری برای این کار نیز بسیار مناسب است.


تیز کردن وسایل

با فرز مینیاتوری می‌توانید ابزارهایی مانند چاقو، اره، ساطور و... را تیز کنید. برای این کار باید یک دیسک کوچک بر روی کلت فرز مینیاتوری قرار داده شود.


انواع فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری به چند دسته تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی بر اساس منبع تغذیه آنهاست. منبع تغذیه فرز مینیاتوری به سه دسته برقی، شارژی و پدالی تقسیم می‌شود:


فرز مینیاتوری برقی

این وسیله همان‌طور که از نامش پیداست به شکل مستقیم با برق ‌کار می‌کند. از فرز مینیاتوری برقی شما می‌توانید در کارگاه‌ها و محیط‌های مختلف که به برق دسترسی دارند استفاده کنید. این مدل از فرز نسبتاً سبک‌تر و دور موتور آن بیشتر است و مناسب کارهای حرفه‌ای می‌باشد.


فرز مینیاتوری شارژی

منبع تغذیه این فرز باتری است. فرز مینیاتوری شارژی مناسب زمان‌هایی است که شما به برق دسترسی ندارید و به همین دلیل این وسیله قابل‌استفاده در بیشتر مکان‌ها می‌باشد. به دلیل وجود باتری این فرز کمی سنگین‌تر و دور موتور آن نیز کمتر است.


فرز مینیاتوری پدالی

این مدل یک پدال دارد که شما با پای خود می‌توانید آن را کنترل کنید. در واقع این فرز روی میز قرار می‌گیرد و در مشاغلی همچون دندانپزشکی کاربرد بسیاری دارد.


فرز مینیاتوری خرطومی

فرز مینیاتوری خرطومی را نیز به‌عنوان یکی از انواع فرز مینیاتوری معرفی می‌کنند. این نوع فرز یک ابزار مهم در حوزه دندانپزشکی است که با متصل‌شدن به منبع اصلی کار خود را انجام می‌دهد. فرز خرطومی با سه‌نظام به فروش می‌رسد و امکان اتصال انواع سری‌ها به آن وجود دارد. فرز خرطومی می‌تواند نقش مهمی در افزایش سرعت و تسلط داشته باشد و برای کارکردن در محیط‌های کوچک بسیار مناسب است.


اجزای فرز مینیاتوری یا فرز حکاکی

فرز مینیاتوری از چند بخش مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آنها نقش مهمی در کارکرد این دستگاه دارند. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این ابزار می‌پردازیم:


کولت

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در فرز مینیاتوری کولت است. این بخش نقشی همانند سه‌نظام دارد و کمک می‌کند سری دستگاه محکم نگه داشته شود و شما بتوانید به‌راحتی کار خود را انجام دهید.

مهم‌ترین اجزای فرز مینیاتوری


موتور

موتور فرز مینیاتوری از دو بخش آرمیچر و بالشتک تشکیل شده است. آرمیچر قسمتی است که نیروی چرخشی را به کولت منتقل می‌کند و قطعه را به چرخش در می‌آورد. موتور در واقع یکی از اجزای اصلی است که قدرت آن بسیار مهم است زیرا می‌تواند توان دستگاه را مشخص کند.


بدنه


بدنه در فرز مینیاتوری تمام اجزای داخلی این دستگاه همچنین موتور را در خود جای می‌دهد و ساختار اصلی دستگاه را به وجود می‌آورد.


راهنمای خرید فرز مینیاتوری

در هنگام خرید این وسیله باید به نکات متعددی توجه کنید تا مناسب‌ترین فرز مینیاتوری را برای انجام کار خود تهیه نمایید:


قدرت موتور

توجه به قدرت موتور هنگام خرید اهمیت بالایی دارد. هرچه میزان قدرت موتور بیشتر باشد میزان گردش سری آن نیز بیشتر است و این مسئله به شما اجازه می‌دهد بتوانید برای کارهای سنگین و طولانی‌مدت از آن استفاده کنید. توان موتور در مدل‌های برقی بر حسب وات و در مدل‌های شارژی بر حسب ولت سنجیده می‌شود. زمانی که توان دستگاه بالا رود، قیمت و وزن آن نیز بیشتر می‌شود.


منبع تغذیه

همان‌طور که گفته شد فرز مینیاتوری بر اساس منبع تغذیه خود چند مدل متفاوت دارد. شما باید به نوع منبع تغذیه توجه خاصی داشته باشید؛ به طور مثال اگر به برق دسترسی ندارید باید مدلی همچون شارژی را انتخاب کنید تا بتوانید به‌راحتی کار خود را انجام دهید.

منبع تغذیه فرز مینیاتوری


مته

انتخاب مته نیز باید با توجه به نوع کار شما انجام شود؛ بنابراین هنگام خرید مته باید بدانید از فرز مینیاتوری برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید.


مهره و کولت

شما با باز کردن کولت و مهره می‌توانید مته موردنظر را بر روی دستگاه وصل کنید؛ بنابراین باید در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از مته‌هایی با قطرهای مختلف استفاده کنید باید دستگاه شما امکان استفاده از کولت های یدکی را داشته باشد تا شما بتوانید سری و مته موردنظر را بر روی دستگاه نصب نمایید.


دیمر یا کنترل‌کننده سرعت

دیمر یا کنترل‌کننده سرعت دستگاه همان‌طور که از نامش مشخص است به شما کمک می‌کند تا سرعت دستگاه را کنترل کنید. این مسئله باعث می‌شود تسلط کاربر بر روی کار بالا رود و راندمان کار، افزایش یابد.


وزن و ابعاد دستگاه

شما در هنگام خرید فرز مینیاتوری باید به وزن دستگاه نیز توجه خاصی داشته باشید؛ به طور مثال مدل‌های شارژی به دلیل داشتن باتری سنگین‌تر هستند و یا در مدل‌های برقی هرچه توان دستگاه بالاتر رود وزن آن بیشتر می‌شود.


نکات ایمنی هنگام کار با فرز مینیاتوری

در حین استفاده از دستگاه فرز مینیاتوری رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. شما باید این نکات ایمنی را هم در مورد خود و هم در مورد دستگاه رعایت کنید:


نکات ایمنی فردی

  • پوشیدن لباس مناسب
  • زدن عینک محافظ
  • استفاده از دستکش ایمنی
  • زدن ماسک

نکات ایمنی مهم هنگام کار با فرز مینیاتوری

نکات ایمنی مربوط به دستگاه

  • بیش از حد از دستگاه کار نکشید و مدت زمان استفاده از دستگاه را کنترل کنید.
  • فشار زیادی به دستگاه وارد نکنید.
  • از سری و مته‌های مناسب با نوع ماده موردنظر استفاده نمایید.
  • در هوای مرطوب و بارانی از فرز مینیاتوری استفاده نکنید
  • پس از اتمام کار خود حتماً فرز مینیاتوری را تمیز نمایید.

رعایت نکات گفته شده باعث می‌شود بتوانید از دستگاه در مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده کنید.


آشنایی با بهترین برندهای فرز مینیاتوری

خریداران همواره می‌خواهند بدانند کدام یک از تولیدکننده‌ها و برندها محصولات مرغوب‌تری را به بازار عرضه کرده‌اند. در ادامه با تعدادی از این برندها آشنا می‌شوید:


فرز مینیاتوری دی سی ان

این برند متعلق به کشور چین است؛ اما با تولید محصولات بسیار باکیفیت و مرغوب توانسته طرف‌داران بسیاری در سرتاسر جهان داشته باشد. قیمت و کیفیت فرز مینیاتوری «دی سی ان» بسیار مناسب است و به همین دلیل افراد بسیاری برای خرید این فرز اقدام می‌کنند.

بهترین برندهای فرز مینیاتوری


فرز مینیاتوری آنکور

شرکت آنکور در حدود بیست سال در تولید لوازم صنعتی سابقه دارد. محصولات این شرکت با استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و به همین دلیل یکی از بهترین فرزهای مینیاتوری متعلق به این شرکت است.


تفاوت فرز مینیاتوری با فرز انگشتی

به دلیل شباهت این دو ابزار، بسیاری از افراد آنها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. استفاده از این دو ابزار ممکن است شباهت‌هایی با یکدیگر داشته باشد؛ اما به‌طورکلی آنها با یکدیگر متفاوت‌اند. تفاوت اصلی این دو ابزار به قدرت موتور آنها باز می‌گردد. فرز انگشتی قدرت موتور بالاتری نسبت به فرز مینیاتوری دارد و به همین دلیل سرعت فرز انگشتی نیز بسیار بالاتر است. وزن و ابعاد فرز مینیاتوری نسبت به انگشتی کمتر است و این مسئله استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. تفاوت دیگر آنها در ظرافت فرز مینیاتوری است که به دلیل این ویژگی در مشاغلی که نیاز به ظریف‌کاری‌های حساسی دارند از آن استفاده می‌شود.

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی


کلام پایانی

فرز مینیاتوری وسیله‌ای است که با استفاده از آن شما می‌توانید برای ظریف‌کاری، صیقل‌دادن، حکاکی، زنگ‌زدایی و... استفاده نمایید. این وسیله در مشاغل مختلف همچون طلاسازی، مجسمه‌سازی، دندانپزشکی، صنایع الکتریکی و... کاربرد دارد. فرز مینیاتوری بر اساس منبع تغذیه آن به سه دسته برقی، شارژی و پدالی تقسیم می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از تغییر سری و مته استفاده‌های متفاوتی از این ابزار بکنید. پیش از خرید فرز مینیاتوری باید با معیارهای انتخاب آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین فرز مینیاتوری متناسب با کار خود را تهیه نمایید.

 

منابع :



 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش