۰

اور فرز نجاری چیست؟

نام ابزار اور فرز برای افراد نجار بسیار آشنا است. اور فرز نجاری یکی از ابزارهای برقی قابل‌حمل است و استفاده‌های بسیاری در صنعت نجاری و مبل‌سازی دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان طیف گسترده‌ای از کارها مانند ابزارزنی، فرم دهی لبه چوب، شکل‌دهی و... را انجام داد. اور فرز نجاری انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کار خود می‌توانید از میان آنها انتخاب نمایید. در خرید این محصول باید نکات متعددی را در نظر گرفته بگیرید تا بتوانید بهترین استفاده را از این دستگاه ببرید. برای اینکه بدانید اور فرز نجاری چیست و چه کاربردهایی دارد با مقاله امروز همراه باشید.

ابزار اور فرز نجاری


اور فرز نجاری به چه وسیله ای گفته می‌شود؟

اور فرز نجاری ( Electric router) وسیله‌ای کاربردی در صنعت نجاری و مبل‌سازی است. این ابزار برقی و قابل‌حمل است و از قسمت‌های مختلفی همچون موتور الکتریکی، پایه، مته، دو دستگیره و... تشکیل شده است. اور فرز به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به‌راحتی بر روی قطعه جابه‌جا شود و حمل آن نیز بسیار ساده می‌باشد. از این وسیله می‌توان برای شکل‌دهی و فرم دهی لبه چوب، ابزارزنی، کف‌تراشی، سوراخ‌کاری و پرداخت چوب استفاده کرد.

اور فرز نجاری چیست؟

کاربرد اور فرز

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه به‌وجودآوردن اتصال میان دو قطعه چوبی باشد. این وسیله در صنعت مبل‌سازی، کابینت‌سازی و بسیاری از مصارف خانگی استفاده بسیاری دارد. ایجاد شیار برای قرارگرفتن شیشه پنجره در قاب، ایجاد برش لبه‌های فانتزی برای قفسه‌بندی و کارهای این چنینی همه با استفاده از اور فرز نجاری امکان‌پذیر است.
اور فرز نجاری مدل‌های مختلفی دارد که می‌توان از آنها در موقعیت‌های مختلف و برای کارهای متفاوت استفاده کرد. در ادامه با تعدادی از کاربردهای اور فرز آشنا می‌شوید:

  • برش چوب
  • ابزارزنی قسمت لبه چوب
  • باربرداری یکدست سطح چوب
  • اتصال بین دو قطعه چوبی
  • ایجاد نقش و طرح‌های گل نقطه‌ای
  • حکاکی و ایجاد شیار

مهم ترین کاربرد اور فرز در نجاری

انواع اور فرز نجاری

انواع مختلفی از اور فرز نجاری در بازار موجود است. در ادامه با انواع این دستگاه آشنا می‌شوید:

اور فرز مشتی

یکی از پراستفاده‌ترین انواع اور فرز این نوع است. ابعاد و وزن «اور فرز مشتی» نسبت به انواع دیگر این محصول کوچک‌تر و سبک‌تر است. این وسیله دسته‌ای جهت هدایت دستگاه ندارد و به همین دلیل به آن اور فرز مشتی گفته می‌شود. از این وسیله می‌توانید برای فرم دهی، سوراخ‌کاری، برش و انواع اتصالات استفاده کنید.
کولت در این دستگاه سایز کوچکی دارد و برای انجام کارهای دقیق می‌توان تیغه‌های کوچک‌تر روی این دستگاه قرار داد. بر روی اور فرز مشتی یک پیچ مخصوص قرار داده شده که شما با استفاده از آن می‌توانید عمق اور فرز مشتی را تنظیم کنید. این ابزار همچنین به‌راحتی قابل‌حمل و جابه‌جایی است.

اور فرز معمولی

توان این ابزار حدود دو اسب بخار است و به دلیل تطبیق‌پذیری و استفاده راحت طرف‌داران بسیاری دارد. این اور فرز می‌تواند تمام کارهای اور فرز مشتی را به‌علاوه برش پانل، ایجاد اتصالات دم‌چلچله‌ای در ابعاد بزرگ‌تر، طراحی قالب و برش دایره‌ای انجام دهد. مته‌های قابل‌استفاده در این دستگاه معمولاً 0.65 و 1.2 سانتی‌متری هستند. پایه‌های این اور فرز در انواع متنوعی در بازار موجود است.

انواع مختلف اور فرز نجاری

اور فرز بزرگ

توان موتورهای این مدل بیش از 3 اسب بخار است و می‌توان از آن در کارهای صنعتی استفاده کرد. از این مدل به همراه میز فرز و یا در عملیات CNC  استفاده می‌شود. به دلیل اندازه بزرگ آن برای کارهای دستی روزمره استفاده از آن کمی مشکل است.

اور فرز پلان جر

این  اور فرز نجاری قابل‌جداشدن از پایه خود است و موتور آن قابل اتصال به دستگاه‌های دیگری همچون «پانتوروترها» می‌باشد. اگر می‌خواهید از موتور این دستگاه برای مقاصد دیگر استفاده کنید «اور فرز پلان جر» گزینه مناسبی است.

اور فرز نفوذی

 این دستگاه برای ایجاد شیارهای عمیق، ایجاد طرح‌هایی به کمک شابلون بر روی قطعه، و اتصالات کام و زبانه به کار می‌رود. برای استفاده از این ابزار باید اور فرز نجاری را بر روی سطح کار به سمت پایین حرکت دهید. این ابزار کلید قفل دارد و می‌توانید پیش از استفاده، دستگاه را در عمق مشخصی که می‌خواهید قفل کنید و سپس آن را به کار بیندازید. برای استفاده از اور فرز نفوذی از تیغه‌های فاقد بلبرینگ باید استفاده کنید؛ زیرا این تیغه‌ها می‌توانند چوب را سوراخ کرده و به داخل آن نفوذ کند.

اور فرز ثابت

این مدل نوعی اور فرز همه‌کاره است که برای فرم دهی لبه‌های کار از آن استفاده می‌شود.

ساختار اور فرز

در ادامه با بخش‌های مختلف این دستگاه آشنا می‌شوید:

موتور اور فرز

موتور بخش اصلی این دستگاه است و در واقع قدرت بالای دستگاه را ایجاد می‌کند. موتور در هسته بدنه قرار گرفته و نیروی چرخشی را بدون وجود دنده و گیربکس، به تیغه و شفت انتقال می‌دهد.

بدنه اصلی اور فرز

این بخش دستگاه شامل دو قسمت است؛ قسمت بالایی آن با پوشش موتور در ارتباط است و جنس آن پلاستیک عایق دوبل می‌باشد. این پوشش عایق باعث جلوگیری از برق‌گرفتگی اپراتور بر اثر اتصال احتمالی بدنه با قطعات الکترونیکی درون دستگاه می‌شود. قسمت پایینی بدنه از جنس فلز می‌باشد و بیشتر امکانات و قابلیت‌های اور فرز در این بخش تعبیه شده است.

بدنه اصلی اور فرز نجاری

کولت

همان‌طور که اشاره شد بخش پایینی بدنه اور فرز نجاری، از جنس فلز است. در انتهای شفت اور فرز، کولت یا تیغ‌گیر قرار گرفته که محل قرارگرفتن پایه تیغه اور فرز می‌باشد. زمانی که تیغه درون کولت قرار می‌گیرد و مهره را می‌چرخانید، تیغ در جای خود سفت می‌شود. کولت با توجه به اندازه دستگاه، اندازه‌های متغیر در حدود ۶ تا 12 میلی‌متر دارد.

کلید خاموش و روشن

این دستگاه کلید صفر و یک دارد که می‌توانید به‌وسیله آن دستگاه را خاموش و روشن کنید. 

پایه دستگاه

پایه اور فرز به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا شما بتوانید این ابزار را بلند کنید و یا جابه‌جا نمایید.

گیره باز و بسته کردن پایه‌ها

اور فرز نجاری دارای گیره‌هایی است که کمک می‌کنند پایه‌ها را بتوانید به‌راحتی باز و بسته کنید.

صفحه متحرک اور فرز

این صفحه در زیر پایه قرار می‌گیرد و باعث ثابت‌شدن پایه انواع اور فرز می‌شود. با استفاده از یک اهرم متصل به پایه اور فرز، صفحه متحرک پایینی آزاد می‌شود و در ارتفاع موردنظر می‌توان آن را تنظیم کرد. ازآنجاکه پایه‌های اور فرز مجهز به فنر هستند در هنگام تنظیم ارتفاع، شما با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید و می‌توانید صفحه ایستایی را داشته باشید.

اهرم تنظیم ارتفاع

پیچ‌ها و اهرم‌های تنظیم ارتفاع را با نام «عمق برش تیغه» نیز می‌شناسند. این قسمت به شکلی طراحی شده تا ارتفاع دستگاه را برای راحت‌تر شدن کارها به‌خوبی تنظیم کند. اور فرزها یک پیچ جهت تنظیم ارتفاع و یک پیچ جهت تنظیم عمق دارند.

دستگیره دستگاه

در کناره‌های این محصول دو دستگیره قرار دارد تا بتوانید تکانه‌ها و تنش‌های بسیار زیاد این دستگاه را در حین کار کنترل کنید. با استفاده از دستگیره‌ها شما می‌توانید به‌خوبی دستگاه را کنترل کنید و ثابت نگه دارید.

محافظ تراشه

این وسیله کمک می‌کند تا از پرتاب‌شدن تراشه‌های کار به شما در حین انجام فعالیت جلوگیری شود. این وسیله پس از مدتی ممکن است بر اثر ضربات تراشه‌ها مات شود که با استفاده از پولیش می‌توانید مانند روز اول آن را شفاف کنید.

محافظ تراشه اور فرز نجاری

دیمر یا کنترل‌کننده سرعت

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید سرعت چرخش موتور را تنظیم کنید. برخی از اور فرزهای نجاری دارای این قابلیت هستند. در این نوع اور فرزها شما می‌توانید سرعت موردنظر را بر روی 8 تا 28 هزار دور تنظیم نمایید.

بهترین برندهای اور فرز نجاری

هنگام خرید اور فرز نجاری شما ممکن است این محصول را با برندهای متفاوت ببینید و بهتر است پیش از خرید با بهترین‌ برندها آشنا باشید:

اور فرز توسن

توسن یکی از معتبرترین تولیدکنندگان ابزارآلات است و محصولات خود را طبق استانداردهای بین‌المللی و با کیفیت بالا تولید می‌کند. این برند اور فرزهای مختلفی را به بازار عرضه کرده است که می‌توانید بر اساس نیاز خود تهیه نمایید.

اور فرز کرون

این برند در سال 1983 تأسیس شده و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ابزارآلات برقی در کشور چین است. از محبوب‌ترین اور فرزهای کرون می‌توان به مدل‌های CT11002 ،CT11001 اشاره کرد. 
علاوه بر برندهای بالا، برندهای دیگری همچون ماکیتا، رونیکس، بوش، آ ا گ، دیوالت و... از جمله برندهای بسیار مطرح در تولید اور فرز هستند.

بهترین برندهای اور فرز نجاری

کلام پایانی

اورفرز نجاری وسیله‌ای است که در صنعت نجاری و چوب کاربرد بسیاری دارد. از این وسیله می‌توان برای ایجاد شیار، شکل‌دادن به لبه‌های قطعه موردنظر، دور بری و لب زنی، ساخت اتصالات و... استفاده کرد. این وسیله انواع مختلفی دارد و شما باید با توجه به نوع کار و نیاز خود اقدام به خرید آن کنید. در هنگام خرید باید به قدرت موتور، کیفیت بدنه، کولت دستگاه و بسیاری موارد دیگر توجه نمایید. برندهای معتبری امروزه اور فرز نجاری را تولید می‌کنند که تعدادی از مطرح‌ترین آنها برندهایی همچون رونیکس، ماکیتا، کرون، بوش و.. هستند.

 

 

منابع :

 

 

 


 

۴
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش