۰

سنگ رومیزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می‌توانید ابزاری را نام ببرید که استفاده از آن آنقدر تطبیق پذیری داشته باشد که برای هر کارگاهی قابل استفاده شود؟ اگر می‌خواهید ابزار باغبانی خود را تیز کنید، قطعات فلزی را شکل دهید یا حتی مجسمه‌های چوبی خود را صیقل دهید، سنگ رومیزی راه حل شماست. اگرچه ممکن است هر روز از سنگ رومیزی استفاده نکنید، اما یادگیری برخی از ترفندهای استفاده از آن ضرری ندارد.

سنگ رومیزی یک ابزار کارگاهی بسیار ابتدایی است که به هیچ عملیات پیچیده‌ای نیاز ندارد. تنها چیزی که باید بدانید این است که برخی از قطعات، چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می‌توانید از آن به طور موثر استفاده کنید. این مقاله اصول اولیه سنگ رومیزی را توضیح می‌دهد که قبل از استفاده از آن باید بدانید.

سنگ رومیزی


سنگ رومیزی چیست؟

سنگ رومیزی وسیله‌ای است که برای تیز کردن ابزارهای دیگر استفاده می‌شود. برای کارگاه صنعتی و کاربردهای خانگی ضروری است. سنگ رومیزی دارای دیسک‌های است که می‌توانید از آنها برای سنگ زنی، تیز کردن ابزار یا شکل دادن به برخی اشیا استفاده کنید. بسته به نوع و شکل دیسک، استفاده از سنگ رومیزی می‌تواند متفاوت باشد. از کارهای ظریف گرفته تا کارهای درشت مانند شکل دادن به فلز می‌توان از سنگ رومیزی به روش‌های مختلفی استفاده کرد.


قطعات یک سنگ رومیزی

سنگ رومیزی فقط یک دیسک سنگ زنی نیست و از قطعات زیر ساخته شده است:

قطعات تشکیل دهنده سنگ رومیزی


موتور

موتور قسمت میانی یک سنگ رومیزی است. سرعت موتور تعیین می‌کند که یک سنگ رومیزی چه نوع کاری را می‌تواند انجام دهد. به طور متوسط سرعت یک دیسک سنگ می‌تواند  تا -3600 دور در دقیقه (دور در دقیقه) باشد. هرچه سرعت موتور بیشتر باشد می‌توانید کار خود را سریعتر انجام دهید.


دیسک

اندازه، جنس و بافت سنگ رومیزی عملکرد دیسک سنگ را تعیین می‌کند. سنگ رومیزی معمولاً دارای دو دیسک مختلف است: یک دیسک درشت که برای انجام کارهای سنگین استفاده می‌شود و یک دیسک ریز که برای پرداخت یا براق کردن استفاده می‌شود. قطر متوسط سنگ رومیزی 6 تا 8 اینچ است.


محافظ چشم

محافظ چشم از چشمان شما در برابر تکه‌های پرنده جسمی که در حال تیز کردن هستید محافظت می‌کند. محافظ دیسک شما را در برابر جرقه‌های ناشی از اصطکاک و گرما محافظت می‌کند. 75 درصد دیسک باید توسط محافظ دیسک پوشانده شود. به هیچ وجه نباید سنگ رومیزی را بدون محافظ دیسک راه اندازی کنید.


استراحت ابزار

استراحت ابزار پلتفرمی است که در آن هنگام تنظیم ابزار خود به آن استراحت می‌دهید. هنگام کار با سنگ رومیزی، یکنواختی فشار و جهت ضروری است. این استراحت ابزار حالت متعادل فشار و کار خوب را تضمین می‌کند.


کاربرد سنگ رومیزی

دستگاه سنگ رومیزی بسته به نوع کاربردی که دارد در اندازه‌های مختلف تولید و به عنوان نوعی سنباده صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین کار دیسک‌های نصب شده روی سنگ رومیزی، سایش سنگ، برش، تراشکاری، پولیش و پرداخت سطح سنگ است.  امروزه دستگاه سنگ نوع رومیزی برای تولید وسایل صنعتی مختلف ساده و پیشرفته، تیز کردن چاقو، صاف کردن سطح انواع فلز و سنگ به کار برده می‌شود. برخی از کاربرد‌های سنگ رومیزی را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • تولید قطعات فلزی یا سنگی مختلف
  • شکل دادن به قطعات
  • ایجاد طرح‌های خاص بر روی ابزار آلات
  • تمیز کردن رسوب ایجاد شده بر روی سطح
  • تیز کردن ابزاری مانند تبر، چاقو، تیغه و سایر موارد
  • تمیزکاری سنگ و فلزات
  • پرداخت انواع قطعات سنگی و فلزی

کاربردهای سنگ رومیزی

نکات مهم در استفاده از سنگ رومیزی 

برای اولین بار، یک سنگ رومیزی ممکن است یک مهارت خسته کننده برای یادگیری به نظر برسد. اگرچه ممکن است مفهوم نگه داشتن یک جسم نزدیک به دیسک متحرک ساده به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید مهارت استفاده از سنگ رومیزی را به دست آورید، به کنترل دقیق روی دست‌های خود نیاز دارید. 
در نهایت با یک لبه ناهموار از جسمی که می‌خواهید شکل دهید، مواجه خواهید شد. قبل از اینکه مهارت‌های خود را آزمایش کنید، تمام اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن دستکش، عینک ایمنی را انجام دهید. چه از سنگ رومیزی برای ساخت مبلمان استفاده کنید و چه برای کارهای صنعتی، نکاتی وجود دارند که همیشه باید رعایت کنید. در ادامه چند مرحله حیاتی وجود دارند که باید هنگام استفاده از سنگ رومیزی رعایت کنید.

  • وقتی فلزی مانند فولاد را با سنگ رومیزی سنگ می‌کنید، فلز به شدت داغ می‌شود. گرما می‌تواند به لبه ابزار آسیب برساند یا تغییر شکل دهد. برای خنک شدن آن در یک فاصله زمانی معین باید آن را در آب فرو کنید. بهترین راه برای جلوگیری از تغییر شکل لبه این است که ابزار را فقط برای چند ثانیه روی سنگ نگه دارید و سپس آن را در آب فرو کنید.
  • اگر دست شما خیلی به سنگ رومیزی نزدیک شود، سنگ زنی اجسام کوچک می‌تواند خطرناک باشد. در حالی که در حال شکل دادن به اجسام کوچکی مانند پیچ هستید، آن را با انبردست نگه دارید.
  • هنگامی که هنگام سنگ زنی، ابزاری را در زاویه اشتباه نگه می‌دارید، می‌توانید ابزار را خراب کنید. اگر مرتباً از روش تیز کردن استفاده می‌کنید، می‌توانید زاویه ای که برای هر ابزار کار می‌کند را یادداشت کنید. صرفه جویی در زمان بیشتر خواهد بود و شانس کمتری برای آسیب رساندن به ابزارهای خود خواهید داشت.
  • اگر استفاده اصلی شما از سنگ رومیزی تیز کردن ابزارهایتان است، استفاده از سنگ با سرعت کم را در نظر بگیرید. این به شما این امکان را می‌دهد که طناب‌های یک سنگ رومیزی را یاد بگیرید. سرعت کم نیز از گرم شدن ابزارها محافظت می‌کند.
  • بقیه ابزار یک سنگ رومیزی در هر زاویه دلخواهی قابل تنظیم هستند. می‌توانید با مقوا یک زاویه سنج بسازید تا روی تکیه ابزار قرار دهید و زاویه آن را تنظیم کنید.
  • هنگامی که یک لبه صاف را در سنگ رومیزی ایجاد می‌کنید، جرقه‌ها به سمت پایین می‌روند و محافظ دیسک می‌تواند آنها را دور نگه دارد. همانطور که لبه با سنگ زنی تیزتر می‌شود، جرقه‌ها به سمت بالا پرواز می‌کنند. مراقب جرقه‌ها باشید تا بدانید چه زمانی باید سنگ را تمام کنید.
  • از آنجایی که سنگ رومیزی از اصطکاک برای تیز کردن ابزار یا شکل دادن به اجسام استفاده می‌کند، جرقه‌های زیادی از خود ساطع می‌کند. هنگام کار با سنگ رومیزی باید محتاط باشید و از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. همانطور که یک شی را با سنگ رومیزی سنگ می‌کنید، سعی کنید جسم را برای مدت طولانی در همان مکان نگه ندارید. موقعیت آن را مرتباً حرکت دهید تا اصطکاک در نقطه تماس جسم گرما تولید نکند. 

نحوه استفاده از سنگ رومیزی 

نکات مهم در خرید سنگ رومیزی

سنگ‌های رومیزی اندازه دیسک از پیش تعیین شده را می‌پذیرند، بنابراین هنگام خرید سنگ رومیزی مهم است که بدانید چگونه اندازه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. اکثر کارها را می‌توان با یک دیسک کوچک انجام داد، مانند تیز کردن تیغه‌ها یا شکل دادن به قطعات کوچکتر فلز! از طرف دیگر، اگر قصد دارید روی قطعات بزرگ‌تر کار کنید یا در حال راه‌ اندازی کاری هستید که در آن فلزکاری رایج باشد، احتمالاً به مدل بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. قطر بزرگتر به شما فضای بیشتری را برای مانور و کار موثر می‌دهد و سطح بیشتری روی دیسک برای کار وجود خواهد داشت. 


منبع تغذیه

سنگ‌های رومیزی مختلف برای کارکردن نیاز به قدرت متفاوتی دارند. مقدار برق مورد نیاز عموماً به اندازه دستگاه بستگی دارد و ابزارهای کوچکتر نسبت به همتایان بزرگتر خود به ولتاژ کمتری نیاز دارند. از آنجایی که ابزارهای بزرگتر احتمال بیشتری دارد که با بارهای کاری سنگین‌تری مواجه شوند، بسیاری از مدل‌های بزرگتر به گونه ای طراحی شده‌اند که به یکی از پریزهای استاندارد وصل می‌شوند، اما اگر فشار بیشتری لازم باشد، می‌توانند از یک پریز 230 ولتی قوی‌تر استفاده کنند. 
در مورد برق، توجه به این نکته مهم است که از آنجایی که دستگاه‌های بزرگتر برای دیسک نیاز به قدرت بیشتری دارند، جریان بسیار بیشتری نیز می‌کشند. سنگ‌های 6 اینچی معمولا دارای موتورهای 3.1 آمپری هستند، در حالی که موتور دستگاه 8 اینچی می‌تواند تا 4.8 آمپر را بکشد. اگر می‌خواهید در بودجه خود باقی بمانید، مطمئن شوید که قبل از افزایش سرسام ‌آور قبض آب و برق، میزان آمپر انتخابی خود را بررسی کنید.


ابعاد دستگاه

یک سنگ بزرگتر فضای بیشتری را نسبت به یک سنگ کوچک اشغال می‌کند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر یک گاراژ کوچک برای کار دارید، ممکن است عاقلانه‌تر باشد که به دنبال ابزار فشرده‌تری باشید که می‌توان آن را در زمانی که استفاده نمی‌کنید جمع کرد، به جای یک مدل سنگین‌تر که به گوشه‌ای اختصاصی از قبل نیاز دارد. 
میز کار شلوغ برای اهداف ایمنی، سنگ‌های رومیزی باید همیشه قبل از انجام هر کاری محکم شوند و پیکربندی‌های کوچکتر را می‌توان به یک پایه متحرک وصل کرد و در حالی که به اندازه کافی سبک باقی می‌ماند که جابجایی آنها ساده باشد، به یک نیمکت متصل شوند. بزرگ‌ترین سنگ ‌ها می‌توانند بیش از 100 پوند وزن داشته باشند، بنابراین جابه‌جایی مکرر آن‌ها واقعاً به اندازه پیچ‌ کردن یا وصل کردن آنها به پایه عملی نخواهد بود.

خرید سنگ رومیزی


سرعت دیسک

سنگ‌‌های رومیزی فقط با یکی از دو سرعت از پیش تعیین شده، 1800 یا 3600 RPM که توسط کارخانه تعیین می‌شود، کار می‌کنند. فقط ماشین‌های سایز بزرگ‌تر با تنظیم آهسته‌تر عمل خواهند کرد. هنگام تیز کردن اسکنه‌های حکاکی روی چوب، دیسک سنگ زنی سریع‌تر گرمای بیشتری تولید می‌کند و از آنجا به راحتی می‌توان فلز را سوزاند و لایه بیرونی سختی را که برای حفظ نوک تیز لازم است از دست داد. دیسک‌های کندتر همچنان عملکرد ضعیفی دارند، اما کنترل بسیار بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهند. یکی دیگر از مزایای سرعت‌های پایین‌تر این است که دیسک‌ها تحت فشار کمتری قرار می‌گیرند و دوام بیشتری خواهند داشت که می‌تواند در دراز مدت در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند.


پورت گرد و غبار

جمع آوری مواد دور ریخته شده می‌تواند به یک مشکل جدی در سنگ‌های رومیزی بزرگ‌تر تبدیل شود، زیرا آنها می‌توانند مواد بسیار بیشتری را نسبت به طرح‌های کوچکتر جدا کنند. به همین دلیل، داشتن گزینه اتصال جاروبرقی می‌تواند مهم باشد و تمام طرح‌های 8 اینچی و بزرگتر دارای پورت‌های غبار داخلی روی محافظ دیسک هستند. مجموعه کوچکی از سنگ های 6 و 7 اینچی دارای پورت‌های گرد و غبار هستند که با اعداد مدل‌هایی که به حرف E ختم می‌شوند نشان داده می‌شوند (E مخفف اگزوز است تا به خاطر سپردن آن آسان شود).


کلام آخر

مطمئن شوید که اندازه دیسک، سرعت دیسک و ولتاژ را می‌دانید. این ابزاری خواهد بود که شما برای سالیان دراز در کارگاه خود نگه می‌دارید، بنابراین زمان بگذارید و ببینید قبل از انجام کار، دقیقاً به چه دستگاهی نیاز دارید. فضایی را که در دسترس دارید، تعداد دفعات استفاده از آن، اندازه قطعاتی که با آنها کار خواهید کرد و ابزارهای موجود در محل کارتان را در نظر بگیرید. سنگ‌ها ابزارهای همه کاره و قدرتمندی هستند، پس با خرید سنگ رومیزی از ابزارمارت به سراغ دستگاه های باکیفیت بروید.
 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش