۰

پیستوله رنگ پاش و چگونگی استفاده از آن

وقتی اکثر مردم به نقاشی دیوارها، سقف‌ها یا حتی یک عرشه در فضای باز فکر می‌کنند، معمولاً یک قوطی رنگ و یک قلم مو را در ذهن خود به تصویر می‌کشند. کسانی که تجربه نقاشی دارند ممکن است سینی و غلتکی را نیز تجسم کنند که برای نقاشی مقدار زیادی رنگ روی یک منطقه وسیع استفاده می‌شود. با این حال، برای رنگ آمیزی سریع و موثر دیوارها، مبلمان، نرده‌ها و غیره نیز می‌توانید از پیستوله رنگ پاش استفاده کنید. 

پیستوله رنگ پاش چگونه کار می کند


پیستوله رنگ پاش همانطور که از نامش پیداست با استفاده از یک ماشه روی دستگاه، رنگ را روی سطح می‌پاشد. این ابزار به کوتاه شدن مدت زمان رنگ آمیزی پروژه و بهبود کیفیت رنگ کمک می‌کند. با این حال، یک رنگ پاش رنگ معمولاً حدود 33 درصد بیشتر از یک غلتک می‌تواند رنگ مصرف کند، بنابراین هنگام خرید پیستوله رنگ پاش حتماً به این نکته توجه کنید. برای یادگیری نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش، ادامه مطلب را بخوانید.


پیستوله رنگ پاش چیست؟

پیستوله‌های رنگ پاش معمولاً از تجهیزات بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و برای پوشش سطوح بزرگ‌تر با پوشش یکنواخت مایع استفاده می‌شوند. شما خواهید دید که تفنگ‌های دستی و همچنین پیستوله‌های رنگ پاش خودکار با سرهای قابل تعویض در بازار به فروش می‌رسند که امکان الگوهای مختلف اسپری را فراهم می‌کنند. هر پیستوله رنگ پاش دارای کمپرسور هوا، حوضچه رنگ و نازل است. هنگامی که ماشه را فشار می‌دهید، هوای فشرده و رنگ مخلوط می‌شوند تا ذرات رنگ تجزیه شوند. سپس از پیستوله رنگ پاش در یک اسپری خوب رها می‌شود تا سطح شما را بپوشاند.

ویژگی‌های پیستوله رنگ پاش


انواع پیستوله رنگ پاش

انواع مختلفی از پیستوله رنگ پاش‌ها وجود دارند، بنابراین قبل از اینکه بتوانید نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش را یاد بگیرید، مهم است که بتوانید نوع رنگ پاش مورد نیاز خود را شناسایی کنید، خواه این پیستوله رنگ پاش بدون هوا، HVLP یا پنوماتیک باشد.
پیستوله رنگ پاش‌های بدون هوا رایج‌ترین گزینه برای افرادی هستند که خودشان کار را انجام می‌دهند، زیرا برای استفاده از آنها به کمپرسور هوا نیازی ندارند. در عوض، رنگ پاش‌های بدون هوا دارای یک پمپ الکتریکی هستند که رنگ را از ظرف، از طریق یک شلنگ، به داخل پیستوله رنگ پاش و از نوک رنگ پاش خارج می‌کند تا رنگ را به ناحیه مورد نظر بمالد.

انواع مختلف پیستوله رنگ پاش


پیستوله رنگ پاش‌های HVLP یا اسپری‌های کم فشار با حجم بالا، از کمپرسور هوا برای فشار دادن رنگ از طریق شلنگ و داخل نازل پیستوله رنگ پاش استفاده می‌کنند. در این مرحله، جریان هوای کم فشار هنگام رها شدن رنگ از نوک رنگ پاش برای ایجاد یک الگوی اسپری مه مانند با رنگ برخورد می‌کند. این نوع پیستوله رنگ پاش معمولاً کارآمدترین گزینه است اما برای محصولات رنگ ضخیم مانند لاتکس مناسب نیست.
پیستوله رنگ پاش‌های پنوماتیک شبیه به مدل‌های HVLP هستند زیرا از کمپرسور هوا برای فشار دادن رنگ از طریق شلنگ و داخل پیستوله رنگ پاش استفاده می‌کنند. با این حال، به جای برخورد با جریان هوای کم فشار، رنگ به سادگی از طریق نازل با سرعت بالا به بیرون پرتاب می‌شود. این پیستوله رنگ پاش‌ها برای رنگ آمیزی خودروها عالی هستند، اما می‌توان از آنها برای رنگ آمیزی سطوح داخلی و خارجی نیز استفاده کرد.
تفنگ‌های فشار کم حجم بالا (HVLP) به نسبت بیشتری از رنگ را به سطح دیوار می‌رسانند. این تفنگ‌ها نه تنها تعداد موادی که استفاده می‌کنید و هدر رفتن مواد را کاهش می‌دهد، بلکه به جلوگیری از اسپری بیش از حد غیر ضروری نیز کمک می‌کند. این نوع تفنگ‌ها اغلب برای پوشش‌های معماری، دکوراسیون داخلی یا تکمیل مبلمان استفاده می‌شوند.
تفنگ‌های کم فشار (LVLP) عملاً مشابه تفنگ‌های HVLP هستند، اما جزو بهترین و کارآمدترین تفنگ‌های موجود در بازار می‌باشند. بدین دلیل که آنها هدر رفتن رنگ را به حداقل می‌رسانند و با استفاده از حجم کمتری از تفنگ‌های HVLP برنزه کننده هوا، با فشار کمتری کار می‌کنند. این امر میزان هوای مصرفی را کاهش می‌دهد و در عین حال نسبت هوایی را که به سطح هدف شما می‌رسد افزایش می‌دهد. با این حال، یکی از معایب تفنگ‌های LVLP این است که معمولاً گران‌تر از سایر انواع پیستوله‌های رنگ پاش هستند.

نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش

استفاده از رنگ پاش رنگ دشوار نیست، اما برای جلوگیری از پاشیدن تصادفی سطوح، مبلمان، وسایل و سایر اشیایی که قصد رنگ آمیزی آن‌ها را ندارید، باید آن را آهسته انجام دهید. این راهنما را دنبال کنید تا نحوه استفاده از پیستوله رنگ پاش را یاد بگیرید.
آنچه شما نیاز دارید:

  • پارچه تمیز
  • نوار نقاشی
  • صافی رنگ
  • رنگ
  • پیستوله رنگ پاش
  • ماده حالا
  • گیره
  • دریل

 استفاده از پیستوله رنگ پاش

مرحله 1: منطقه را آماده کنید

ابتدا مطمئن شوید که منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید محافظت شده است. رنگ می‌تواند کثیفی بزرگی ایجاد کند که تمیز کردن آن دشوار است. به همین دلیل، مطمئن شوید که منطقه به درستی با پارچه محافظت شده و به وضوح با نوار نقاشی مشخص شده است تا از رنگ آمیزی تصادفی سطوح، مبلمان یا اشیاء مجاور جلوگیری شود. 
اگر در خارج از منزل کار می‌کنید، قبل از شروع رنگ پاشی، باید میزان باد و جهت باد را در نظر بگیرید. بادهای شدید می‌توانند جهت اسپری را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین مطمئن شوید که درختان، بوته‌ها، گل‌ها، تزئینات چمن، سنگ فرش و سایر موارد یا سطوحی را که نمی‌خواهید با رنگ پوشانده شوند، بپوشانید.


مرحله 2: مخزن رنگ را پر کنید

گلوله‌های رنگ نیمه خشک یا لایه‌های نازک رنگ می‌توانند نوک پیستوله رنگ پاش را مسدود کنند. برای جلوگیری از این امر، رنگ را از طریق یک صافی بریزید تا رنگ خشک شده یا باقی مانده‌های دیگری که ممکن است در قوطی رنگ افتاده باشند پاک شوند. پس از صاف کردن، رنگ یا لکه را در مخزن پیستوله رنگ پاش بریزید. بسته به اندازه و سبک رنگ پاش، مخزن ممکن است به تفنگ رنگ پاش متصل شود یا می‌تواند یک ظرف جداگانه باشد که باید با شلنگ به تفنگ رنگ پاش وصل شود.


مرحله 3: رنگ پاش را تست کنید

قبل از استفاده از رنگ پاش به سطح هدف، رنگ پاش بارگذاری شده را روی یک قطعه مواد ضایعاتی مانند یک تکه چوب آزمایش کنید. انجام این کار به شما امکان می‌دهد تا حسی نسبت به رنگ پاش، الگوی نقاشی و سرعت پاشش داشته باشید. شما می‌توانید از این آزمایش اولیه برای تنظیم جریان رنگ، الگوی اسپری یا حتی تغییر به نوک مناسب‌تر قبل از شروع پروژه واقعی استفاده کنید.


مرحله 4: رنگ را اعمال کنید

پس از تست رنگ پاش رنگ و پی بردن به روش کار و سرعت، زمان شروع رنگ آمیزی است. نازل را طوری تنظیم کنید که اگر می‌خواهید از پهلو به پهلو بپاشید، به ‌صورت عمودی قرار گیرد یا اگر می‌خواهید با حرکات بالا و پایین اسپری کنید، نازل را به‌ صورت افقی بچرخانید. رنگ پاش را حدود 15 تا 30 سانتی‌متر در زاویه عمود بر سطح هدف نگه دارید و مطمئن شوید که هنگام کار دست خود را ثابت نگه داشته‌اید.
ماشه را فشار دهید تا شروع به پاشیدن رنگ کردن روی سطح کنید. رنگ را با حرکات کوتاه حدود 30 سانتی متر اعمال کنید و از پاشیدن رنگ در زمانی که رنگ پاش ثابت است خودداری کنید تا از چکه شدن و جاری شدن رنگ جلوگیری شود. ابتدا رنگ پاش را در جهت انتخاب شده حرکت دهید. ماشه را فشار دهید تا بلافاصله پس از شروع حرکت رنگ پاش، رنگ پاشی شروع شود. قبل از توقف حرکت رنگ پاش، ماشه را رها کنید. 


مرحله 5: رنگ پاش را تمیز کنید

رنگ خشک شده می‌تواند دستگاه را در اواسط اسپری کردن سطح مسدود کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که رنگ پاش پس از استفاده به درستی مراقبت شده است. پس از اتمام رنگ آمیزی، رنگ پاش را طبق دستورالعمل سازنده جدا کنید تا نوک رنگ پاش، فنجان رنگ، لوله‌های ورودی، قطعات نازل و هر نوع مهر و موم تمیز شود. 
رنگ استفاده نشده را در ظرف اصلی آن بریزید، سپس از آب برای شستشوی رنگ‌های پایه آب یا الکل‌های معدنی برای شستشوی رنگ‌ها و لکه‌های روغنی استفاده کنید. پس از شستشوی تمام رنگ، محلول تمیز کننده را از طریق پیستوله رنگ پاش تخلیه کنید تا شفاف شود. اجازه دهید رنگ پاش خشک شود، سپس آن را با خیال راحت برای پروژه نقاشی بعدی خود ذخیره کنید.

نکات مهم در استفاده از پیستوله رنگ

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام راه اندازی پیستوله رنگ پاش خود در نظر داشته باشید نوک آن است. نوک به کنترل عرض و سرعت اسپری کمک می‌کند. نوک‌های بزرگتر برای سیالات با ویسکوزیته ضخیم‌تر در نظر گرفته شده‍‌اند. نوک خیلی خوب ممکن است در حین استفاده مسدود شود. نوک رنگ پاش رنگ در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که از 0.02 سانتی‌متر شروع می‌شود. 

نکات مهم هنگام استفاده از پیستوله رنگ


نوک‌های ظریف از 0.02 سانتی متر تا 0.03 سانتی‌متر، نوک‌های متوسط از 0.04 سانتی‌متر تا 0.05 سانتی‌متر متغیر هستند و نوک‌های بزرگتر در اصل هر نوک با اندازه 0.06 سانتی‌متر یا بیشتر خواهند بود. نوک‌های ظریف برای مایعات نازک عالی هستند. نوک‌های متوسط بیشترین استفاده را دارند، زیرا بهترین انتخاب برای رنگ‌های روغنی و لاتکس هستند. اگر از لاتکس سنگین، الاستومری یا پرکننده بلوک استفاده می‌کنید، نوک بزرگتر گزینه خوبی است.


کلام آخر

با توجه به متغیرهای مختلفی که باید هنگام خرید یک پیستوله رنگ پاش برای پروژه خود در نظر بگیرید، اغلب دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. طیف وسیعی از پیستوله‌های رنگ پاش مختلف را در بازار خواهید یافت، خواه بدون هوا، تغذیه گرانشی، مکش یا فشار تغذیه شوند، اما باید یکی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما باشد. فروشگاه اینترنتی «ابزارمارت» به شما در خرید پیستوله رنگ مناسب کمک می‌کند. 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش