۰

آشنایی با انواع فرز و کاربرد آنها

فرزها ابزارهای برقی قابل حملی هستند که به طور خاص برای سنگ زنی و پرداخت طراحی شده‌اند. آنها در انواع صنایع از جمله فلزکاری، ساخت و ساز و نجات استفاده می‌شوند. قدرت کار با فرز اغلب از طریق یک موتور الکتریکی، موتور بنزینی یا هوای فشرده تولید می‌شود. فرز‌های دستی متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین مدل برای کاربردهای عملی هستند. اندازه دیسک باید مستقیماً با نوع فرز انتخاب شود. دو اندازه رایج دیسک شامل 4.5 اینچ (115 میلی متر) و 9 اینچ (230 میلی متر) هستند. 

آشنایی با انواع فرز


فرز‌های با دیسک‌های بزرگ‌تر برای کاربردهای سنگین مناسب هستند، در حالی که آنهایی که دیسک‌های کوچک‌تر دارند برای کارهای ظریف‌تر استفاده می‌شوند. علاوه بر این، شایان ذکر است که فرزهای کوچک‌تر دارای دور در دقیقه (RPM) نسبتاً بالایی هستند و بیشتر مستعد فرسودگی سریع هستند. برای شناخت بیشتر انواع فرز و کاربردهای آنها با ما همراه باشید.


انواع مختلف فرز

سه نوع اصلی از فرزها وجود دارند که هر کدام برای اهداف خاصی مناسب هستند. درک تفاوت بین هر نوع برای تصمیم گیری خرید آگاهانه بسیار مهم است.


1- فرزهای شارژی

فرزهای شارژی را می‌توان بدون نیاز به اتصال به پریز برق در مناطق مختلف حمل کرد. این فرزها مخصوصاً هنگام انجام کارهای سنگ زنی مبتنی بر نردبان و داربست مفید هستند، زیرا کاربران نیاز به پریز یا منبع برق ندارند. با این حال، توصیه می‌شود مدل‌هایی را با باتری‌های با ظرفیت بالا انتخاب کنید تا مدام دستگاه خود را شارژ نکنید.

فرز شارژی


2- فرزهای برقی

اطمینان از اتصال به یک پریز برق قابل اعتماد در برخی موارد مورد نیاز خواهد بود، زیرا تا زمانی که به منبع تغذیه متصل هستید، می‌توانید از فرزهای برقی (کابلی) استفاده کرد. فرزهای سیم‌دار معمولاً وزن سبک‌تری نسبت به مدل‌های شارژی دارند. در زمان خرید فرز برقی باید به ارگونومی و قدرت دستگاه توجه کنید. معمولاً فرزهای برقی قوی‌تر از فرزهای شارژی هستند.


3- فرزهای پنوماتیکی

فرزهای پنوماتیک با ارائه ترکیبی ایده آل از عملکرد و دوام، برای برش و شکل دادن به قطعات فلزی مناسب هستند. این ابزارها در درجه اول برای کارهای سبک استفاده می‌شوند که به دقت بالایی نیاز دارند. فرزهای پنوماتیکی نیاز به اتصال به واحدهای کمپرسور هوای دارند، با این حال آنها از نظر وزنی بسیار سبک‌تر از سایر مدل‌های فرزها هستند. علاوه بر این، برخی از فرزهای پنوماتیکی با اهرم‌های دریچه گاز تولید می‌شوند که سطح بالایی از کنترل را در انجام کارهای فنی مانند سنگ ‌زنی ارائه می‌دهند.


فرزها با سرعت متغیر

فرزها با سرعت متغیر را می‌توان در سرعت‌های مختلف تنظیم کرد تا برای کاربردهای مختلف مناسب باشند. گزینه تنظیم دیسک در یک دور در دقیقه بالا امکان تکمیل موثر کار با دقت بالا را فراهم می‌کند. برخی از مدل‌ها همچنین دارای سوئیچ‌های پدال برای کنترل بهتر ابزار هستند.


فرزهای مستقیم

دیسک فرز مستقیم در زاویه 90 درجه قرار گرفته است که باعث شده تا این ابزار برای سنگ زنی لبه‌های بیرونی و قسمت‌های داخلی قطعات ایده آل باشد. زاویه دیسک این فرز می‌تواند در برخی موارد فرزهای مستقیم را به انتخاب بهتری نسبت به فرزهای استاندارد تبدیل کند.


کاربرد انواع فرز

فرزها بیشتر برای سنگ زنی برجستگی‌های جوش، گوشه‌های تیز و سایر سطوح خریداری می‌شوند. با این حال، می‌توانید برای سنباده کاری مؤثر به این ابزارهای برقی نیز تکیه کنید تا رنگ، لکه‌ها و عیوب مواد قدیمی را از بین ببرید. کاربردهای جایگزین برای فرزها شامل برش موادی مانند کاشی بنایی، بتن و فلز هستند.

کاربردهای خاص فرز عبارتند از:

  • تکمیل مواد
  • زدودن زنگ
  • استفاده از پرداخت مات
  • تیز کردن تیغه
  • نجات اضطراری

 

نحوه استفاده ایمن از فرز

فرزها معمولاً طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی را برای پیشگیری مؤثر از آسیب در خود دارند. استارت آهسته یکی از این ویژگی‌هاست که بلافاصله پس از راه اندازی از چرخش جلوگیری می‌کند. ضد لگد زدن یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند است که تضمین می‌کند در صورت گیرکردن خطرناک فرز روی هر ماده، موتور قطع شود. ویژگی حفاظت راه ‌اندازی مجدد اطمینان حاصل می‌کند که در صورت گرم شدن بیش از حد یا قطع شدن و روشن ماندن فرز، خاموش می‌ماند. یکی از ویژگی‌های ایمنی اضافی، پارو یا سوئیچ مرده است که تضمین می‌کند که فرز فقط در صورت نگه داشتن دو دست کار می‌کند و در صورت آزاد شدن سوئیچ از چرخش دیسک جلوگیری می‌کند.

نحوه کار با فرز


روش‌های ایمنی مختلفی وجود دارند که هنگام استفاده از فرز باید رعایت شوند. برای شروع، باید خود را به مجموعه کاملی از تجهیزات حفاظت فردی از جمله ماسک، محافظ گوش و عینک ایمنی مجهز کنید. لباس محافظ باید به عنوان محافظی در برابر تماس با هرگونه جرقه ای که هنگام استفاده از فرز به بالا می‌زند عمل کند.
همچنین باید حداقل خطر آتش گرفتن لباس شما در حین کار وجود داشته باشد. انتظار می‌رود قبل از شروع استفاده از فرز، به همکاران خود و هر کس دیگری که در محل کار حضور دارد، هشدار دهید. همچنین باید مراقب سازماندهی کابل ابزار به منظور جلوگیری از حوادث جدی برقی و گیر کردن به پای افراد باشید. دیسک باید قبل از قرار گرفتن فرز روی یک سطح کاملاً ثابت باشد تا از چرخش و آسیب قابل توجه آن اطمینان حاصل شود.
مراحل ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • مطمئن شوید که فرز قبل از وصل کردن آن به منبع تغذیه خاموش است.
  • فرز را مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده در دفترچه راهنمای کاربر بخوانید و کار کنید.
  • نوع مناسب دیسک چرخان را برای کار انتخاب و استفاده کنید.
  • حفاظ ایمنی را همیشه روی فرز نگه دارید.
  • برای عملکرد ایمن فرز از هر دو دست استفاده کنید.
  • قبل از استفاده فرز را بررسی کنید و در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید.
  • تمرکز کامل را حفظ کنید و به طور منظم استراحت نمایید

 

نحوه انتخاب فرز مناسب

اکثر کارهایی که نیاز به استفاده از فرز دارند در مدت زمان طولانی انجام می‌شوند. ممکن است لازم باشد قبل از استفاده از فرز، با یک ابزار کوچک دستی از روی قطعه کار عبور کنید. دوام یکی از عوامل کلیدی خواهد بود و شما باید مطمئن شوید که مقدار مناسبی از قدرت و توان را برای انجام درست کار در دست دارید.


فرز کوچک

یک فرز کوچک معمولاً ظرفیت یک دیسک هفت اینچ یا کمتر را دارد. این فرزها را می‌توان برای طیف وسیعی از اهداف مربوط به برش مواد و سنگ زنی استفاده کرد و در انواع مختلف فرز قابل استفاده است. رایج‌ترین اندازه‌های مورد استفاده 4 اینچ و 4 ½ اینچ هستند. این فرز‌ها معمولاً ظرفیت قطر چرخ‌ها تا 7 اینچ را دارند و نسخه‌های کوچک مخصوصاً ظرفیت دیسک‌های 3 اینچی را دارند.

برش مواد با فرز کوچک


فرز کوچک با یک موتور براشلس نصب می‌شود، به این معنی که براش نیازی به تعویض منظم ندارند. موتور براشلس همچنین امکان عملکرد کارآمد مدل‌های برقی را فراهم می‌آورد و تجمع گرما را به حداقل می‌رساند و اطمینان می‌دهد که ابزار برای مدت طولانی دوام می‌آورد. 
ترمز برگشتی یک ویژگی ایمنی ضروری است که تضمین می‌کند که دیسک در صورت اتصال به طور خودکار متوقف می‌شود. این ویژگی از آزاد شدن ابزار و ایجاد آسیب جدی جلوگیری می‌کند. برخی از فرزها دارای ماشه‌های دو مرحله‌ای هستند، به این معنی که قبل از اینکه ماشه بتواند ابزار را فعال کند، سوئیچ ایمنی باید خاموش شود. این امر خطر استفاده از فرز را به حداقل می‌رساند.

فرز متوسط و بزرگ

فرزها با دیسک‌های 7 اینچی در دسته ‌بندی متوسط قرار می‌گیرند، در حالی که آنهایی که دیسک‌های بین 7 تا 9 اینچی دارند به عنوان فرزهای بزرگ دسته ‌بندی می‌شوند. فرزهای بزرگ برای کارهای سنگین ساخته شده‌اند. برای فرزها در محدوده اندازه متوسط تا بزرگ کاملاً معمول است که ابزار برقی باشد. یک فرز متوسط با کیفیت خوب باید دارای موتورهایی با ظرفیت حداقل 3 اسب بخار باشد، در حالی که انتظار می‌رود یک فرز بزرگ دارای موتورهایی با ظرفیت بیش از 5 اسب بخار باشد.

استفاده فرز متوسط و بزرگ برای کارهای سنگین


کاملاً معمول است که فرزهای بزرگ دارای محافظ اضافه بار هستند که برای جلوگیری از خراب شدن فرز تحت وزن زیاد طراحی شده‌اند. خاموش شدن خودکار یکی دیگر از ویژگی‌های رایجی است که به شما هشدار می‌دهد که نیاز به تعویض براش برای محافظت از موتور است. برخی از فرز‌ها دارای دسته‌های جانبی قابل تنظیم هستند که انعطاف‌پذیری و مانورپذیری بیشتری را ممکن می‌سازند. علاوه بر این، ممکن است گزینه‌ای برای نصب یک ویژگی خاص برای جمع آوری موثر هر گونه گرد و غبار و زباله‌هایی که در حین کار با فرز ایجاد می‌شود وجود داشته باشد.

 

نکات مهم در خرید فرز

مجموعه‌ای از فاکتورهای کلیدی وجود دارند که باید هنگام خرید فرز در نظر گرفت. قبل از شروع به بررسی انتخاب‌های خود، توضیحات زیر را بخوانید.

اندازه دیسک

طیف گسترده ای از اندازه‌های دیسک در بازار موجود است، اما برخی از رایج‌ترین اندازه‌ها شامل 115 میلی متر (4 ½ اینچ) و 230 میلی متر (9 اینچ) هستند. مناسب‌ترین انتخاب اندازه دیسک به کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد، با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که دیسک با فرز شما سازگار است.

قدرت فرز

وات فرز (W) به مقدار توان تولید شده اختصاص دارد. سطح وات مورد نیاز به اندازه دیسک‌ها بستگی دارد. توان ورودی یک مدل برقی بر حسب آمپر (A) و ورودی مربوط به مدل‌های شارژی بر حسب ولت (V) رتبه بندی می‌شود. ورودی فرزهای پنوماتیکی بر حسب CFM (فوت مکعب در دقیقه) ارائه می‌شود و معمولاً یک فشار متناظر بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) وجود دارد.

سرعت چرخش

باید توجه داشته باشید که فرزها با ظرفیت دیسک‌های کوچک، نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر چرخش در دقیقه (RPM)  بیشتری تولید می‌کنند. معمولاً چرخش در دقیقه بر حسب «سرعت بدون بار» بیان می‌شود که معادل سریع‌ترین چرخش بدون نصب دیسک است. انتظار می‌رود که یک فرز سایز متوسط سریعتر از 8 هزار دور در دقیقه حرکت کند، در حالی که یک فرز بزرگتر ممکن است حدود 6 هزار دور در دقیقه تولید کند. با این حال، فرز بزرگتر قدرت بسیار بیشتری خواهد داشت.


انواع دیسک فرز

  • دیسک کاربید سیلیکون: این دیسک‌ها برای شکل دادن به فلزات ساخته شده‌اند. آنها همچنین امکان حذف کارآمد مواد و جلوگیری از آسیب سطحی را فراهم می‌کنند. 
  • دیسک برش مواد: این فرز‌ها به منظور برش اقلام و مواد سخت مانند میله‌ها، پیچ و مهره‌ها، میلگردها و لوله‌های فلزی ساخته می‌شوند.
  • پدها و دیسک‌ها سنباده: پدهای سنباده امکان حذف موثر رنگ قدیمی را در فرآیند آماده سازی سطح فراهم می‌کنند. همچنین برای سنباده زدن درشت و ریز مناسب هستند.
  • دیسک سنگ زنی: برای کاربردهای فلزی و سنگی برای صاف کردن سطوح استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی این گونه فرز‌ها در حذف مواد است. اما می‌توان از آنها برای تکمیل و آماده سازی سطوح سنگی و فلزی نیز استفاده کرد.
  • دیسک برش الماس: این دیسک به ویژه برای برش بتن، کاشی، سنگ تراشی و گرانیت مناسب است. برای برش خشک و مرطوب نوعی از تیغه‌های الماسی مناسب وجود دارند.
  • دیسک اکسید آلومینیوم: این دیسک مبتنی بر اکسید برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله نجاری و برش مواد چوبی مناسب هستند.

انواع مختلف دیسک فرز

 

کلام آخر

با انواع فرز و کاربرد آنها آشنا شدید، اکنون می‌تواند ابزار مورد نیاز خود را خریداری کنید. انتخاب فرز مناسب بسیار مهم است، زیرا به شما در ارائه بالاترین عملکرد کمک می‌کند. فرز خوب دستگاهی است که بتواند دقت بالا، عملکرد قوی، ایمنی بالا، تنظیمات مختلف و دوام بالا را تضمین کند. برای خرید بهترین فرزها در معتبرترین برندها می‌توانید از فروشگاه اینترنتی «ابزارمارت» اقدام کنید.
 


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش