۰

آشنایی با انواع اره برقی و کاربرد آن

اره برقی ابزار بسیار مفیدی است که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای هر کاربرد به اره برقی مناسب نیاز است. در بازار می‌توانید انواع اره برقی را مشاهده کنید. به طور کلی، سه نوع اره برقی وجود دارند که شامل اره برقی با تیغه‌های چرخان، اره برقی با تیغه رفت و برگشتی و اره برقی با تیغه گردشی هستند. اما اره‌های برقی را می‌توان به انواع گسترده‌تری تقسیم کرد که در این بررسی به آنها اشاره می‌کنیم.


1- اره رومیزی (Table Saws)

اره‌های رومیزی یکی از ابزارهای مهم در هر کارگاه یا گاراژی است. از افراد حرفه‌ای گرفته تا کاربران خانگی اغلب از این ابزار استفاده می‌کنند. فکر کردن به یک کار نجاری که نیازی به استفاده از اره رومیزی دارد، اولین کاری است که باید انجام دهید. اره‌های رومیزی بسیار ساده هستند، یک تیغه اره دایره‌ای شکل با سرعت بالا در حالت ثابت چرخانده می‌شود و اپراتور چوب را به داخل تیغه فشار می‌دهد تا بریده شود. اره به طور کامل بر روی میز متصل می‌شود تا جایی برای حرکت اضافی نداشته باشد.

کاربرد اره رومیزی


کاربرد اره رومیزی

این اره‌ها به طور گسترده‌ای در صنعت نجاری استفاده می‌شوند. شما می‌توانید از اره رومیزی برای برش چوب، تخته سه لا، تخته فیبر با چگالی متوسط یا ام دی اف، پلاستیک و حتی فلزات نرم مانند آلومینیوم استفاده کنید.


مزایای اره رومیزی

شما می‌توانید از اره رومیزی برای انجام برش‌های دقیق استفاده کنید. به دلیل آنکه اره روی میز متصل می‌شود، دقت برش بسیار بالاست. شما فقط باید چوب را حرکت دهید و نیازی نیست دستگاه را جابجا کنید. همچنین سرعت برش با این ابزار بسیار بالاست


معایب اره رومیزی

اره رومیزی قابل حمل نیست و فضای ثابتی را در کارگاه اشغال می‌کند. ایمنی یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی استفاده از این اره است. با توجه به تعداد تصادفات گزارش شده، اره رومیزی یکی از خطرناک‌ترین ابزارها است. برای جلوگیری از صدمات، همیشه ایمین در کار را رعایت کنید.


2- اره گرد بر (Circular Saws)

اره‌های گرد بر بسیار شبیه به اره‌های رومیزی هستند، اما روی میز نصب نمی‌شوند. به همین دلیل، قابلیت حمل بالایی دارد. هدف اصلی اره گرد بر برش چوب و سایر مواد نرم است. از این نظر، این ابزارها اساسا اره‌های رومیزی قابل حمل محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید از این اره برای برش مواد سخت مانند فلز نیز استفاده کنید. 
اصل کار یک اره گرد بر برخلاف اره رومیزی است. اره گرد بر یک ابزار برقی دستی با یک تیغه چرخان است که روی قطعه کار فشار داده می‌شود تا آن را برش دهد. این بدان معناست که قطعه کار باید ثابت باشد و تیغه اره گرد برای ایجاد برش حرکت می‌کند. در اره رومیزی، اره ثابت و قطعه کار قابل حرکت بود. کاربرد اره گرد بر نیز به مانند اره رومیزی است.

کاربرد اره گرد بر


مزایای استفاده اره گرد بر

بسیار قابل حمل است و به فضای ذخیره سازی بسیار کمتری نیاز دارد. شما می توانید قطعات چوبی بلند و قطعاتی را که نمی‌توان روی اره رومیزی قرار داد را برش دهید. همچنین اپراتور به راحتی می‌تواند دستگاه را به هر جهتی که می‌خواهد هدایت کند.


معایب اره گرد بر

اره گرد بر به اندازه اره رومیزی ابزار دقیقی نیست، مگر اینکه بتوان از لبه مستقیم در کنار دستگاه استفاده کرد.


3- اره فارسی بر (Miter saws)

اره‌های فارسی تخصصی‌تر هستند و به خصوص در کارگاه‌های حرفه‌ای به وفور استفاده می‌شوند. اره فارسی بر همانطور که از نامش پیداست، برای ایجاد یک نوع خاص از برش، برش‌های تحت زاویه طراحی شده است. برش‌های زاویه‌ای برش‌هایی هستند که در هر زاویه غیر از 90 درجه در طول چوب ایجاد می‌شوند. اره‌های فارسی بر همچنین می‌توانند برش‌های عرضی 90 درجه را به خوبی انجام دهند. با این حال، دلیل اصلی خرید اره برقی فارسی بر، برش‌های زاویه‌ای است، زیرا برش‌های عرضی را می‌توان به راحتی روی اره رومیزی انجام داد.

کاربرد اره فارسی بر


کاربرد اره فارسی بر

شما می‌توانید برش‌های متقاطع، برش‌های زاویه‌دار و برش‌های اریب را روی چوب، پلاستیک، تخته سه لا و مواد نرم دیگر انجام دهید. اره‌های فارسی بر در نجاری بسیار مهم هستند، زیرا در ساخت وسایل پیچیده مانند مبلمان، کابینت و قاب کاربرد دارد.


4- اره پروفیل بر (Chop Saws)

اره برقی پروفیل بر یک نوع اره تخصصی است که برای برش مواد سخت طراحی شده است. اگرچه آنها بسیار شبیه به اره فارسی بر هستند، اما اره‌های پروفیل بر نقش متفاوتی را ایفا می‌کنند. در حالی که اره‌های فارسی بر چوب را به راحتی برش می‌دهند، اره‌های پروفیل بر مواد سختی مانند فلز، آجر، بتن و سنگ را برش می‌دهند. 
یک دیسک ساینده که با دورهای بسیار بالا روی یک بازوی چرخشی می‌چرخد، به قطعه کار که روی میز نگه داشته می‌شود، نیرویی را وارد می‌کند. اصل کار این اره شبیه به یک فارسی بر است. با این حال، تفاوت عمده بین این دو نوع اره در این است که در اره پروفیل بر، یک دیسک ساینده برشی است، در حالی که در مورد اره فارسی بر، ابزار برش یک تیغه فولادی دندانه‌دار است.

کاربرد اره پروفیل بر


کاربرد اره پروفیل بر

اره‌های پروفیل بر معمولاً در کارگاه‌های حرفه‌ای یافت می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات آنها را می‌توان در کارگاه‌ها و گاراژهای خانگی نیز پیدا کرد. اره‌های پروفیل بر در درجه اول برای برش‌های عرضی بر روی مواد سخت مانند فلز استفاده می‌شوند. بنابراین به طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی و فلزکاری استفاده می‌شود. اره‌های پروفیل بر نیز می‌توانند مواد را به صورت زاویه‌ای برش دهند، اما نه با دقت اره فارسی بر!


5- اره بازویی شعاعی (Radial Arm Saws)

اره‌های بازویی شعاعی نوعی اره منحصر به فرد هستند. به جای اتصال تیغه به میز، تیغه به یک بازوی متحرک متصل می‌شود. قطعه کار روی میز ثابت نگه داشته می‌شود، در حالی که تیغه چرخان همراه با سر تیغه در یک خط مستقیم در امتداد بازو حرکت می‌کند. هدف اصلی یک اره بازویی شعاعی ارائه یک اره برش همه جهات است. اره‌های بازویی شعاعی می‌توانند انواع برش‌ها از جمله برش عرضی، برش زاویه‌دار، برش افقی و غیره را انجام دهند. 
اره‌های بازویی شعاعی در گذشته بسیار محبوب بودند و اکنون تا حد زیادی با اره‌های فارسی بر جایگزین شده‌اند. دلیل اصلی این تغییر بحث ایمنی است. علاوه بر این، بیشتر افراد برای انجام برش‌های زاویه‌دار نیازی به اره بازوی شعاعی بزرگ ندارند. با ظهور اره فارسی بر می‌توانید به راحتی قطعات کار پهن‌تر را برش دهید. برای برش‌های ریپ طولانی و برش‌های عرضی گسترده‌تر، بیشتر افراد به اره رومیزی روی می‌آورند.


6- اره زنجیری موتوری (Chainsaws)

اره برقی زنجیری از زنجیر دندانه‌های متصل برای بریدن مواد مختلف استفاده می‌کند، اما در درجه زنجیری موتوری  اول برای چوب مناسب است. این اره را می‌توان به راحتی در فیلم‌های ترسناک مشاهده کرد! اره برقی زنجیری برش دقیقی ندارد، اما راهی سریع و کارآمد برای برش دادن مقادیر زیادی چوب در مدت زمان کوتاهی است. قبل از شروع کار، بسیار مهم است که مطمئن شوید که می‌توانید این اره را برای مدت زمان طولانی‌تری به کار بگیرید و خسته نشوید. قبل از اینکه اره برقی را روشن کنید، تمام دستورالعمل‌های ایمنی را بخوانید تا به وزن و نحوه کار با آن عادت کنید.


7- اره افقی بر (Reciprocating Saws)

اره افقی بر یک ابزار برقی دستی است که در دو نوع سیمی و شارژی عرضه می‌شود. این متفاوت از انواع دیگر اره‌هایی که تاکنون به آنها پرداخته‌ایم عمل می‌کند. با یک اره افقی بر، تیغه به جلو هل داده می‌شود و سپس به عقب کشیده می‌شود. این کار با سرعتی سریع تکرار می‌شود. این فشار و کشیدن مداوم یک حرکت اره‌ای ایجاد می‌کند که چوب را برش می‌دهد. 

کاربرد و مزایای اره افقی بر


کاربرد اره‌های افقی بر

اره‌های افقی بر برای هرس درختان، بریدن چوب، آجر و کاشی استفاده می‌شوند. این نوع اره‌ها به دلیل توانایی آنها در برش سریع چوب و سایر مواد سخت‌، برای کارهای تخریب و بازسازی بسیار مفید هستند. اره افق بر که به ساوزال نیز معروف است در تعویض دیوار خشک، نصب در و پنجره، برش لوله‌های پی وی سی، برش چوب با میخ، برداشتن کاشی‌های کف و غیره بسیار کاربرد دارد. تنها چیزی که نیاز دارید تعویض تیغه برای برش مواد مختلف است. با تیغه رفت و برگشتی مناسب می‌تواند به مواد سخت مانند آجر و کاشی نیز نفوذ کند.


8- اره عمودی بر (Jigsaws)

اره برقی عمود بر مانند اره‌های افقی بر کار می‌کند، به جز با دو تفاوت کلیدی! اولاً، بر خلاف اره‌های افقی بر معمولی، تیغه روی اره عمودی بر به جای بیرون زدن از دماغه اره به سمت پایین نشانه می‌رود. دوم اینکه اره عمودی بر به طور خاص برای برش‌های منحنی یا غیر مستقیم طراحی شده‌اند. این اره در مقایسه با اره افقی بر، ابزار بسیار دقیق‌تری است. همچنین، اره عمودی بر تنها اره برقی دستی است که با آن می‌توانید برش‌های منحنی ایجاد کنید.


کاربرد اره عمودی بر

اره عمودی بر ابزاری بسیار همه کاره است که می‌توان از آن برای برش‌های مستقیم و منحنی بر روی مواد مختلف از جمله چوب، پلاستیک، فلز، گرانیت، کاشی و فلز استفاده کرد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای اره عمودی بر در خانه نصب کابینت و پیشخوان است. یکی دیگر از مزایای اره عمودی بر این است که می‌توانید از آن برای برش پروفیل‌های داخلی استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سوراخ برای ورود تیغه ایجاد کنید و آماده برش دادن اشکال مستقیم، زاویه‌دار و منحنی باشید.

کاربرد اره عمودی بر


9- اره نواری (Band Saws)

اره‌های نواری ابزارهایی هستند که با حرکت یک نوار فلزی پیوسته از میان دو چرخ برای ایجاد قدرت برش کار می‌کنند. آنها برای برش لوله‌ها و اجسام منحنی طراحی شده‌اند (مشابه کاری که عمودی بر انجام می‌دهد، اما با قدرت بیشتر). آنها در دو مدل عرضه می‌شوند که شامل عمودی و افقی هستند. 
تیغه اره نواری که بین دو چرخ دوار نصب می‌شود یک نوار فلزی پیوسته است که یک طرف آن دندانه دارد. در مورد اره نواری عمودی، قطعه کار به طور مداوم در برابر تیغه دوار تغذیه می‌شود. از طرف دیگر، در یک اره نواری افقی، تیغه چرخان بر روی یک بازوی چرخشی قرار دارد که برای بریدن آن روی قطعه کار به پایین آمده است.


کاربرد اره نواری

اره نواری عمودی در نجاری بسیار محبوب است. می‌توان از آن برای برش چوب‌های بلند و انجام برش‌های عرضی استفاده کرد و همچنین می‌توانید با کمک یک متر سنج برش‌های زاویه‌دار انجام دهید. اره نواری افقی عمدتاً در صنعت فلزکاری استفاده می‌شود. امروزه، این اره‌ها در حال جایگزینی اره برقی معمولی در اکثر کارگاه‌های فلزکاری هستند، زیرا اره‌های نواری افقی سریعتر هستند و بهره وری بالاتری ارائه می‌دهند.


10- اره مویی بر (Scroll Saws)

اره‌های مویی بر انواع بسیار تخصصی اره‌های برقی هستند. مانند اره‌های نواری، اره‌های  مویی بر با دستکاری دو چرخ یک نوار فلزی پیوسته کار می‌کنند. اره مویی بر یک اره برقی دقیق و فشرده است که برای برش بسیار دقیق اشکال پیچیده در نظر گرفته شده است. اگر نیاز به برش‌های بسیار پیچیده یا ایجاد الگوهای روی چوب دارید، اره مویی بر ابزاری برای شماست. به همین دلیل، اره در میان سازندگان قالب و الگو و کارگران نجاری که اسباب ‌بازی‌های چوبی، هنرهای چوبی و غیره می‌سازند، محبوب است.
همانطور که قبلاً اشاره کردم، قدرت اره مویی بر در توانایی آن در برش دقیق الگوها و اشکال بسیار پیچیده است. می‌تواند گوشه‌های بسیار تیز را برش دهد. با این حال، محدودیتی برای ضخامت چوب وجود دارد. معمولاً 2 اینچ که می‌توانید برش دهید. از طرف دیگر، اره نواری می‌تواند ضخامت بسیار بالاتری را در خود جای دهد که آن را به ابزاری مناسب برای اره کردن مجدد تبدیل می‌کند. در مقایسه با اره نواری، اره مویی بر نیز میزان حذف مواد بالاتری دارد. با این حال، اره مویی بر اره بسیار دقیق‌تری است.

کاربرد اره مویی بر


کاربرد اره‌های مویی بر 

اره‌های مویی بر برای برش الگوها، ساختن اینترسیا، پازل، تابلوهای حروف، خیاطی، الگوها، اسباب بازی‌های چوبی، و صنایع دستی متعدد دیگر استفاده می‌شوند.


11- اره دور کن (Panel Saws)

اره دور کن برای یک هدف در نظر گرفته شده است که شامل برای برش پانل‌های بزرگتر به بخش‌های کوچکتر است. اره‌های دور کن در اصل اره‌های رومیزی بسیار بزرگ هستند. با این حال، تیغه روی میز در امتداد مسیر حرکت می‌کند تا برش را ایجاد کند. هدف اصلی اره دور کن برش تخته‌های چوبی بزرگ یا سایر مواد ورق به قطعات مستطیلی کوچکتر است. 


کاربرد اره دور کن

می‌توان از آنها برای برش چوب، تخته سه لا، تخته رشته‌ای جهت‌دار (OSB)، ام دی اف، ورق‌های چند لایه، ورق‌های اکریلیک و غیره استفاده کرد. همچنین می‌توانید تیغه را تعویض کرده و از آن برای برش ورق‌های آلومینیوم و پلاستیک استفاده کنید. اره‌های دور کن معمولاً در کاربردهای کابینت سازی استفاده می‌شوند که در آن مجبورند حجم عظیمی از پانل‌های بزرگ را به تخته‌های کوچکتر برش دهند.


12-  اره ریپ (Rip saws)

عبارت اره ریپ می‌تواند گیج کننده باشد، زیرا بسیاری از مردم از این اره به جای اره دستی و همچنین هر اره برقی که می‌تواند کار ارده کردن را انجام دهد استفاده می‌کنند. با این حال، از آنجایی که ما در مورد انواع اره برقی صحبت می‌کنیم، اجازه دهید این ابزار را معرفی کنیم. اره‌های ریپ اره‌های برقی هستند که برای ایجاد برش ریپ طراحی شده‌اند.
 برای کسانی که نمی‌دانند برش ریپ چیست، باید بگوییم هر برشی است که به موازات دانه چوب انجام شود را برش ریپ می‌گویند. با این وجود، ماشین‌های اختصاصی برای انجام برش‌های ریپ خط مستقیم طراحی شده‌اند. این ماشین‌ها اره‌های شکافنده سنگینی هستند که می‌توانند مقدار زیادی الوار را در مدت زمان کوتاهی برش دهند. برند دیهل یکی از اولین شرکت‌هایی بودند که اره‌ای بریده بریده خط مستقیم (SLR) را توسعه دادند.

کاربرد اره برقی ریپ


13-  اره نفوذی (Track Saws)

اره‌های نفوذی اساساً اره‌های گرد برد هستند، اما با یک مسیر فلزی اضافه شده وصل شده‌اند. مسیر فلزی برای افزایش دقت و پایداری اره طراحی شده است. شما مسیر فلزی را روی ورق یا قطعه کار وصل خواهید کرد. سپس تیغه اره را داخل کار فرو کرده و به جلو فشار می‌دهد تا برش انجام شود. اره‌های نفوذی به اره‌های برش فرورفته نیز معروف هستند.


مزایای اره نفوذی

ممکن است تعجب کنید که چرا باید این نوع اره‌ها را تهیه کنید که اساساً مشابه اره‌های گرد بر هستند. بیایید برخی از مزایای این اره را بررسی کنیم:

  • اول از همه، اره نفوذی فقط یک اره گرد بر با لبه مستقیم نیست. بر خلاف لبه‌های مستقیم، در مورد اره گرد برد هیچ حرکت جانبی یا تکان وجود ندارد. اره نفوذی فقط می‌تواند در طول مسیر دقیق به جلو یا عقب حرکت کند. این کار به اره نفوذی امکان می‌دهد تا برش‌های کاملاً مستقیم ایجاد کند.
  • اره‌های نفوذی برای برش‌های زاویه‌دار که حتی یک اره چرخشی کشویی یا اره رومیزی به ختی می‌تواند به آن برسند، ایده ‌آل هستند.
  • برخلاف یک اره گرد بر معمولی، می‌توانید عمق برش را با اره نفوذی به دقت کنترل کنید.
  • اره نفوذی در مقایسه با اره رومیزی قابل حمل است.

معایب اره نفوذی

  • قطعه کار برای حمایت از مسیر باید در جای خود سفت شوند.
  • در حالی که یک اره نفوذی به شما امکان برش مستقیم را می‌دهد، ابعاد از لبه را می‌توان با دقت بسیار بیشتری روی یک اره رومیزی کنترل کرد.

 

14- اره کاشی بر (Tile Saws)

همانطور که از نامش پیداست، این نوع اره‌های برقی برای برش کاشی‌های ضخیم طراحی شده‌اند. آنها می‌توانند کاشی‌های سرامیکی، کاشی‌های شیشه‌ای، گرانیت‌ها، سنگ‌ها، مرمرها و کاشی‌های چینی را برش دهند. یک اره گرد بر معمولی یا اره رومیزی نمی‌تواند کاشی‌ها را به راحتی برش دهد، زیرا کاشی و سرامیک سخت و شکننده هستند و نیاز به اره مخصوص دارند. 
معمولاً اره‌های کاشی برد مجهز به تیغه‌های الماسی هستند که به آنها قدرت لازم برای برش مواد سخت مانند کاشی را می‌دهد. بسته به نوع برش، اره کاشی مرطوب و اره برش خشک وجود دارند. مزیت اره کاشی بر مرطوب این است که هم تیغه و هم قطعه کار را از گرم شدن بیش از حد محافظت می‌کند و در نتیجه برشی تمیز ایجاد خواهد کرد.

کاربرد اره کاشی بر


15- اره کفپوش بر (Flooring saws)

اره‌های کفپوش بر نوعی اره برقی غیر معمول اما بسیار مفید هستند. همانطور که ممکن است از نامش حدس بزنید، آنها برای کمک به شما در برش کفپوش هستند. اره کفپوش نسبتاً جمع و جور است که به شما امکان می‌دهد از آنها در فضاهای کوچک استفاده کنید. استفاده از اره کفپوش ساده است. شما فقط میز فلزی را روی زمین می‌گذارید، چوب را روی آن قرار می‌دهید و سپس تیغه را از روی چوب می‌چرخانید.
اره‌های کفپوش بر برای افرادی که کارهای کفپوش لمینت زیادی انجام می‌دهند بسیار مفید است. مزیت اصلی اره کفپوش بر، توانایی آن در انجام برش‌های ریپ، زاویه‌دار و برش عرضی است. علاوه بر این، این اره‌ها بسیار قابل حمل هستند.


کلام آخر

آشنایی با انواع اره برقی و کاربرد آنها را بررسی کردیم، اکنون می‌توانید اره مناسب مطابق نیازها و بودجه خود خریداری کنید. فقط لازم است که فروشنده معتبری را شناسایی کنید تا اره باکیفیتی را در اختیار شما قرار دهد. فروشگاه اینترنتی «ابزارمارت» که در فروش انواع ابزارها تخصص دارد، به شما بهترین اره های برقی را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.
 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش