۰

آچار بکس برقی و شارژی چیست؟

بسیاری از افراد حرفه‌ای و صنایع از تعمیر خودرو گرفته تا مونتاژ محصول تا تعمیر ماشین آلات و ساخت و ساز از آچار بکس استفاده می‌کنند. در واقع، شما این ابزارهای برقی را در همه جا به دلیل کاربرد بسیار زیادشان خواهید یافت. اگر به صرفه جویی در زمان، کاهش خستگی و و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان خود فکر می‌کنید، آچار بکس پاسخ نیازهای شماست. امروزه آچارهای زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند برای شما مناسب باشند. در این مقاله به طور کامل در مورد آچار بکس برقی و شارژی و کاربردهای آنها صحبت می‌کنیم.

 

آچار بکس چیست؟

شرکت شیکاگو پنوماتیک در سال 1939 اولین آچار بکس پنوماتیک و الکتریکی جهان را طراحی و تولید کرد. آچار بکس امروزه با نام‌های بسیاری مانند آچار بکس، تفنگ جغجغه‌ای، تفنگ گشتاور، آچار بادی و تفنگ بادی شناخته می‌شود. به طور معمول، منبع تغذیه (هوا، برق، باتری) برق موتور را تامین می‌کند. موتور انرژی را به یک جرم دوار منتقل می‌کند. جرم مانند یک چکش عمل می‌کند و یک سنبله گشتاور را به سندان می‌دهد. سندان سوکت را با استفاده از میخ‌های گشتاور چکشی می‌چرخاند تا زمانی که پیچ شل شود.
 
محبوب‌ترین آچار بکس، دسته تپانچه است. دستگیره تپانچه به شکل L است و نسبت به سایر انواع دیگر راحت‌تر در دست گرفته و کنترل می‌شود. دستگیره تپانچه طوری طراحی شده است تا امکان دسترسی به فضاهای تنگ‌تر را فراهم کند. موقعیت دست برای استفاده از آچار بکس شبیه به موقعیت دست هنگام استفاده از پیچ گوشتی است. 

ویژگی‌های آچار بکس


آچارهای بکس برای کاربردهای گشتاور کمتر طراحی شده‌اند و کنترل آنها در موقعیت‌های گشتاور بالاتر آسان نیست. شما می‌توانید آچارهایی را پیدا کنید که با هوا یا برق کار می‌کنند. همچنین آچار بکس را می‌توان با تمام اندازه‌های درایو استاندارد از 4/1 اینچ تا 2/1 اینچ یا حتی بزرگتر در کاربردهایی مانند ساخت و ساز یافت. رایج‌ترین اندازه‌های درایو برای کاربردهای مربوط به خودروهای حرفه‌ای و شخصی، درایو 2/1 اینچی و درایو 8/3 اینچ است.


کاربرد آچار بکس

آچار بکس در درجه اول برای برداشتن یا نصب پیچ و مهره طراحی شده است. چه زمانی که می‌خواهید پیچ لاستیک خودروها را در بیاورید و چه زمانی که می‌خواهید سیستم تعلیق خود را روی ماشین خود نگه دارید یا در هنگام بازسازی موتور خود، پیچ‌های فریم را جدا ‌کنید، یک آچار بکس این کارها را برای شما سریع انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که پیچ‌ها را می‌توان با آچار بکس نیز سفت کرد، اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب، پیچ‌ها را تا آخر با آچار بکس بچرخانید. در عوض، روش ایمن این است که از آچار بکس برای چرخاندن پیچ تا حد زیادی به سمت پایین استفاده کنید و سپس با دست سفت کنید تا به پیچ و مهره یا رزوه‌های آسیب نرسانید. 

برداشتن یا نصب پیچ و مهره با آچار بکس


وقتی صحبت از چرایی استفاده از آچار بکس می‌شود، مزیت اصلی این ابزار این است که به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به فشار یا خستگی، هرگونه پیچ را با سرعت در محل خود سفت کنید. انجام این کار می‌تواند زمان مورد نیاز برای انجام کارهایی مانند باز و بسته کردن لاستیک‌ها، برداشتن هدر اگزوز، انداختن گیربکس یا سایر کارهایی که نیاز به برداشتن پیچ‌های متعدد دارند را به شدت کاهش دهد. دلیل دیگر این است که هنگام کار در فضاهای تنگ اغلب به یک ابزار خاص نیاز است. به این ترتیب، استفاده از آچار بکس می‌تواند شما را کارهای دستی خسته کننده نجات دهد. در نهایت، زمانی که اهرم کافی با آچار دستی برای باز و بسته کردن پیچ را ندارید، آچار بکس یک ابزار عالی خواهد بود.


انواع آچار بکس

از آچارهای بکس برقی و شارژی برای کارهای معمول باز و بسته کردن پیچ و مهره استفاده می‌شود. زمانی که به نیروی بیشتر از آن نیاز داریم، می‌توانیم از آچار بکس پنوماتیک استفاده کنیم. برای کارهای بسیار سنگین‌تر می‌توانید آچار بکس هیدرولیک را به کار ببرید. آچار بکس بر اساس منبع قدرت و گشتاور تولیدی به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شود.

انواع مختلف آچار بکس


آچار بکس الکتریکی

آچار بکس برقی محبوب‌ترین آچار بکس در جهان است. این ابزار با استفاده از مکانیسم ضربه، گشتاور زیادی تولید می‌کند. با توجه به روش منبع تغذیه، آچار بکس الکتریکی را می‌توان به دو زیر دسته تقسیم کرد:


1- آچار بکس شارژی

آچار بکس شارژی برای کارهای سبک مفید است. به خصوص برای کارهای خانگی! آچار بکس شارژی توسط باتری تغذیه می‌شود. باتری‌ها می‌توانند Li-Ion یا Ni-Cd باشند. باتری لیتیوم یونی پرمصرف‌ترین باتری آچار بکس است و استفاده از آن نسبت به Ni-Cd سودمندتر است. باتری‌های موجود 12 ولت، 18 ولت، 20 ولت، 24 ولت و 36 ولت و غیره هستند. با توجه به ظرفیت باتری، ظرفیت گشتاور آن افزایش یافته است. آچار بکس معمولی شارژی می‌تواند کمتر از 500 فوت پوند گشتاور برای کارهای سبک تولید کند و برای کارهای ویژه، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند گشتاور 2000 فوت پوند تولید کنند.
مزایای آچار بکس شارژی عبارتند از:

  • سبک وزن
  • استفاده گسترده
  • مناسب برای کارهای خانگی
  • قابل حمل بودن
  • قیمت کمتر

معایب آچار بکس شارژی عبارتند از:

  • گشتاور محدود
  • عدم استفاده مداوم
  • ماندگاری کمتر
  • خدمات و نگهداری بیشتر

 

2- آچار بکس برقی

آچار بکس برقی برای نیازهای گشتاور کم دائمی استفاده می‌شود. معمولاً برای برداشتن مهره‌ها به گشتاور کمتر از 1000 فوت پوند نیاز دارد. بنابراین اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم آچار بکس با سیم پیوسته واقعا مفید است. آچارهای بکس برقی توسط یک سیم که به برق وصل شده است تغذیه می‌شوند. این ابزار می‌تواند گشتاور بیشتری نسبت به نوع شارژی تولید کند.. آچارهای بکس برقی وزن بیشتری نسبت به بقیه دارند.

 آچار بکس نوع برقی


مزیت آچار بکس برقی عبارتند از:

  • وزن زیاد
  • قابل استفاده مداوم
  • استفاده محدود (عدم قابلیت حمل)
  • ماندگاری کمتر
  • مناسب برای کارهای صنعتی
  • قیمت بالا

معایب آچار بکس شارژی عبارتند از:

  • گشتاور محدود
  • خدمات و نگهداری بیشتر
  • بدون قابلیت حمل
  • وزن بیشتر از آچار بکس شارژی

3-آچار بکس پنوماتیک

آچار بکس پنوماتیکی توسط هوای فشرده تغذیه می‌شود. به طور معمول 70 تا 90 Psi برای هوای ضربه پنوماتیک مورد نیاز است. هوای بکس پنوماتیکی واقعاً از ابزارهای شارژی یا برقی قدرتمند است. این ابزار واقعاً برای کارهای سنگین میان رده استفاده می‌شود. آچارهای بکس پنوماتیک کاربرپسند نیستند، زیرا یک ترمینال برق وجود دارد و همیشه باید با آچار بکس وصل شود. بنابراین این امر یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

مزایای آچار بکس پنوماتیکی عبارتند از:

  • قوی‌تر از آچار برقی بکس
  • یک ابزار برای کار دائمی

معایب آچار بکس عبارتند از:

  • قابل حمل نیست
  • مدیریت ضعیف
  • نیاز به فشار هوا

4-آچار بکس هیدرولیک

آچار بکس هیدرولیک قوی‌ترین آچار بازار است. برای کارهای بسیار سنگین از آچارهای بکس هیدرولیک استفاده می‌شود. آچار بکس هیدرولیک با مایع فشرده کار می‌کند و می‌تواند بیش از 10 هزار Psi با بیش از 13 هزار پوند فوت گشتاور تولید کند. این ابزار از کمپرسور هیدرولیک و تفنگ تشکیل شده است.

آچار بکس نوع هیدرولیک


هر دو با دو ترمینال متصل هستند. به دلیل این ترمینال نمی‌تواند به سرعت به اطراف حرکت کند. از این رو حمل و نقل دستگاه بسیار ضعیف است. این ابزار برای پیچ و مهره‌های با قطر بالاتر زمانی که به بیش از هزاران گشتاور نیاز دارد استفاده می‌شود. بنابراین برای ماشین‌های بسیار سنگین بسیار مهم است. از این ابزارها در تجهیزات سنگین، برج‌های بادی، صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود که برای سفت شدن دو اتصال نیاز به نیروی کششی بیشتری دارد. برای تعیین گشتاور و فشار مناسب از دستگاه باید از همان جدول و نمودارها استفاده کنید.
مزایای آچار بکس عبارتند از:

  • بالاترین گشتاور
  • تعمیر و نگهداری کم
  • دقت بیشتر

معایب آچار بکس عبارتند از:

  • قیمت بالا
  • نیاز به داشتن تخصص
  • تجهیزات سنگین

 

نحوه استفاده از آچار بکس

خطر سفت شدن بیش از حد پیچ بزرگترین مشکل هنگام استفاده از آچار بکس است. سفت کردن بیش از حد یک پیچ می‌تواند منجر به رزوه‌های کنده شده یا اتصال پیچی ضعیفی شود. همچنین اگر ضربه گشتاور زیادی ایجاد کرد، می‌توانید سر پیچ را بچرخانید، به این معنی که باید زمان و انرژی خود را صرف سفت کردن پیچ کنید. 

نحوه کار با آچار بکس


یکی دیگر از مواردی که مردم اغلب اشتباه می‌کنند این است که سعی می‌کنند با استفاده از آچار بکس پیچ و مهره را باز کنید. اگر می‌خواهید با استفاده از تفنگ ضربه‌ای، پیچ را بچرخانید، ابتدا آن را با دست شروع کنید. این تضمین می‌کند که از رزوه زنی متقاطع پیچ خود جلوگیری کنید. بعد، از سوکت‌های معمولی که برای آچار بکس طراحی نشده‌اند استفاده نکنید. طرح‌های سوکت استاندارد ساخته شده با دیوارهای نازک‌تر ممکن است ترک بخورند. 
سوکت‌های استاندارد خیلی سریع فرسوده می‌شوند و از بین می‌روند. با خرید مجموعه‌ای از سوکت‌های بکس مطمئن شوید که سوکت‌های شما برای استفاده با آچار بکس طراحی شده‌اند. در نهایت، برخی از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که هنگام استفاده از آچار بکس از محافظ چشم استفاده نمی‌کنند. هر زمان که نیروی زیادی را روی اجزای فلزی وارد می‌کنید، ایده خوبی است که یک جفت عینک ایمنی شفاف را روی چشم خود بزنید. 


نکات مهم در خرید آچار بکس

هنگام خرید آچار بکس ویژگی‌های زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید و انتخاب بهترین آنها مستقیماً به نحوه استفاده از آچار بکس مربوط می‌شود. شخصی که گهگاه از یک آچار بکس در خانه برای کار روی خودروی خود استفاده می‌کند، نیازهای متفاوتی نسبت به کسی که باید در تمام روز و هر روز در محل کار از اچار استفاده کند، دارد. عواملی که باید در نظر داشته باشید در زیر ذکر شده‌اند:

نکات مهم هنگام خرید آچار بکس

  • گشتاور: داشتن گشتاور کافی برای برداشتن پیچ مهم‌ترین عامل است. گشتاور بالاتر باعث ایجاد آچار بکس با قابلیت بیشتری می‌شود. به دنبال حداقل 150 فوت پوند باشید.
  • وزن: برخی از آچارها سنگین‌تر از بقیه هستند. برای پروژه‌های کوتاه وزن احتمالاً عامل مهمی نیست، اما برای پروژه‌های طولانی‌تر که در آنها خستگی ایجاد می‌شود، خوشحال خواهید شد که آچار سبک‌تری را انتخاب کنید. وقتی خسته هستید، کنترل آچار سنگین‌تر سخت‌تر و در دست گرفتن آن خسته‌ کننده‌تر خواهد بود.
  • اندازه: به طور معمول، هر چه اندازه ابزار کوچکتر باشد بهتر است. با این حال معمولاً یک معاوضه بین اندازه و گشتاور است. اندازه کوچکتر به شما این امکان را می‌دهد که از آچار خود در فضاهای تنگ‌تر استفاده کنید، اما گشتاور کمی را قربانی خواهید کرد. ما معمولاً متوجه می‌شویم که بهتر است این دو ویژگی را متعادل کنیم.
  • ضربه در دقیقه: این تعداد دفعاتی است که چکش در یک دقیقه به سندان برخورد می‌کند. معمولاً عدد بالاتر مربوط به آچاری است که می‌تواند پیچ‌ها را سریع‌تر بچرخاند و می‌تواند پیچ‌هایی را که با گشتاور بیشتری باز می‌شوند.
  • سرعت بدون بار: این ویژگی معمولاً سرعت چرخش آچار در صورت عدم وجود بار است. به طور معمول سرعت بالاتر پیچ‌ها را سریع‌تر می‌بندد، اما سرعت بالاتر اغلب به قیمت گشتاور کمتر است. اگر مطمئن نیستید کدام را انتخاب کنید، نسبت به انتخاب آچار با گشتاور بالاتر تعصب داشته باشید و زیاد نگران سرعت نباشید.
  • اندازه درایو: رایج‌ترین درایو 2/1 اینچی برای اکثر کارها قابل انجام است. 8/3 اینچ دومین اندازه محبوب است. به طور معمول 8/3 اینچ در رتبه بندی کوچکتر عرضه می‌شود، اما گشتاور کمتری نسبت به آچار محرک 2/1 اینچی دارد.
  • تنظیم گشتاور: این قابلیت به شما امکان می‌دهد گشتاور خروجی آچار را کنترل کنید. این خوب است، زیرا می‌توانید خطر پیچش بیش از حد پیچ یا گیر کردن سر پیچ را کاهش دهید.
  • تعادل و ارگونومی: همه آچارها از نظر ارگونومی به خوبی مهندسی نشده‌اند. آچاری را پیدا کنید که متناسب با دست شما باشد، متریال ساخت دستگیره را بررسی کنید تا ببینید برای دست شما حساسیت‌زا نیست.
  • گارانتی: پیدا کردن آچار با گارانتی مناسب ضروری است. اکثر سازندگان گارانتی 1 یا 2 ساله ارائه می‌دهند، اگرچه گاهی اوقات می‌توانید ضمانت‌های طولانی مدت را نیز پیدا کنید. حتی ممکن است در برخی از مدل‌ها گارانتی مادام العمر پیدا کنید، اگرچه اینها معمولاً هزینه بالایی دارند. 

 

کلام آخر 

آچار بکس ابزار تولید گشتاور بالا برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها است. یک آچار بکس معمولی برای مهره‌ها و پیچ‌ها با اندازه کوچک استفاده می‌شود، اما برای پیچ و مهره‌ها با قطر بالاتر، گشتاور بیشتر از آن مورد نیاز است. بنابراین برای این کار  انواع آچار بکس با گشتاورهای مختلف در بازار به فروش می‌رسد.
آچارهای پنوماتیک برای کار به هوای فشرده متکی هستند. به طور مشابه، آچارهای بکس برقی دارای سیم هستند و می‌توانند به یک پریز دیواری استاندارد وصل شوند. آچار بکس شارژی از باتری استفاده می‌کند و معمولاً با نیاز به شارژ کردن مداوم ئدارند. آچار بکس شارژی به دلیل ضریب راحتی بالا، رایج‌ترین آچار برای کارهای خانگی هستند. مدل‌های برقی برای تعمیرگاه های خودرو مناسب هستند و مدل های پنوماتیکی برای کارهای سنگین صنعتی کاربرد دارند. برای خرید آچار بکس مناسب از وبسایت «ابزارمارت» اقدام کنید.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش