۰

چکش تخریب برقی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وقتی صحبت از تخریب بتن می‌شود، به نظر می‌رسد مجموعه بی‌پایانی از ابزارهای تخصصی وجود دارند که ادعا می‌کنند که کار تخریب را به خوبی انجام می‌دهند. یکی از این ابزارها، چکش تخریب برقی نام دارد. این دستگاه به طور خاص برای کارهای سنگین از جمله تخریب بتن، سنگ، آجر یا ساختارهای سخت استفاده می‌شود. بدون شک، ساختمان‌های قدیمی را دیده‌اید که افراد داخل آنها مشغول تخریب دیوارها و قطعات سازه‌ای هستند. اگر شما به دنبال تخریب هستید، بهتر است با چکش تخریب بیشتر آشنا شوید.

 

آشنایی با چکش تخریب برقی


چکش تخریب برقی چیست؟

چکش تخریب (Jackhammer) از طریق نیروی برق برای تخریب مواد ساخت بهره می‌برد. هنگامی که این ابزار توسط شخصی با مهارت و قدرت بدنی بالا کنترل شود، این نوع چکش می‌تواند آجر، بتن و سایر مصالح ساختمانی سخت را بشکند. چکش تخریب با حرکت چکشی یا ضربه‌ای عمل می‌کند. چکش ابتدا به سمت پایین رانده می‌شود تا به مته ضربه بزند و سپس به سمت بالا برگشته تا مته به حالت اولیه بازگردد تا چرخه تکرار شود. اثربخشی چکش به میزان نیرویی که به ابزار وارد می‌شود بستگی دارد.


مدل‌های قدیمی‌تر چکش تخریب دارای لرزش بودند که استفاده و کنترل آنها را دشوار می‌کرد، اما چکش‌های مدرن کنترل ارتعاش دارند و می‌توانند به کاربر جهت کنترل بهتر دستگاه کمک کنند. اگر حتی در یک منطقه کوچک مقداری بتن سخت ریخته شده است، بهتر است آن را حذف کنید. اگر هم در کار تخریب ساختمان هستید، این ابزار بهترین وسیله ممکن برای از بین بردن و تکه تکه کردن هر ماده سخت خواهد بود.

 

چکش تخریب برقی چیست؟


کاربردهای چکش تخریب

چکش تخریب ابزاری است که برای استفاده در تخریب کاربرد دارد. این دستگاه معمولاً سنگین و قدرتمند است، به طوری که می‌توان از آن برای شکستن مواد مختلف، از دیوارهای سنگی گرفته تا قطعات بتنی استفاده کرد. انواع مختلفی از چکش تخریب در بازار وجود دارند، از مدل‌های ساده که در پروژه‌های سبک کاربر دارند تا مدل‌های سنگین‌تر که برای تخریب ساختمان در ابعاد بزرگ استفاده می‌شوند. ابتدایی‌ترین چکش تخریب یک چکش استاندارد با سر بزرگ و سنگین و دسته بلند است.


چکش تخریب همچنین برای تخریب جاده‌ها جهت آماده سازی کارهای جاده‌ای و برای شکستن استفاده می‌شود. در حالی که استفاده از چکش‌های تخریب می‌تواند بسیار مفید باشد، کاری طاقت فرسا، نسبتاً کثیف و بسیار سختی است. به منظور تخریب ایمن، کارگران باید با دقت و حفظ ایمنی کار کنند. رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند منجر به آسیب شدید یا مرگ کارگران یا افراد دیگر شود.


اغلب در مرمت ساختمان با قطعات سخت بتنی و سنگی مواجه می‌شوید. اگرچه استفاده از ابزارهای کوچکتر مانند دریل‌های چکشی می‌تواند کارآمد باشد، اما برای این کار طراحی نشده‌اند. وسعت تخریب باعث می‌شود تا بتوانید ابزار مناسب را انتخاب کنید. اگر از چکش خیلی کوچک استفاده می‌کنید، ممکن است به دلیل فشارهای وارده به قطعه، ابزار خراب شود. چکش‌های تخریب راه حل عالی در بازسازی و مرمت ساختمان هستند. مرمت می‌تواند تخریب یک دیوار، تخریب کاشی‌ها، تخریب کفسازی یا ایجاد مسیر لوله کشی باشد.

 

کاربرد چکش تخریب برقی


تفاوت چکش تخریب برقی با دریل بتن کن

قبل از شروع، باید یک موضوع را روشن کنیم که به ما در تصمیم گیری در مورد ابزار مناسب کمک می‌کند. بسیاری از پیمانکارانی که در صنعت ساخت و ساز کار می‌کنند، به هر ابزاری که بتواند سوراخ می‌کند به عنوان چکش تخریب یاد می‌کنند. با این حال، بین چکش تخریب و دریل بتن کن تفاوت وجود دارد. دریل بتن کن یک ابزار با گشتاور بالا است که می‌تواند برای سوراخ کردن مواد مختلف مانند بتن یا سنگ استفاده شود. این ابزار برای کاربردهای سبک‌تر و تنها برای سوراخ کردن و تکه تکه بتن کاربرد دارد.


چکش تخریب نمی‌تواند سوراخ کند، زیرا چرخشی در بیت وجود ندارد و این ویژگی به ابزار اجازه می‌دهد تا روی شکستن، خرد کردن و تکه تکه بتن تمرکز کند. چکش تخریب ابزاری است که از یک پیستون چکشی الکتروپنوماتیک برای تولید انرژی ضربه‌ای بالا استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد بتن را تخریب کند. چکش‌های تخریب همچنین دارای حالت فقط چکشی برای کارهای تخریب هستند. بسیاری از دریل‌های بتن کن را می‌توان با سیستم‌های نگهداری بیت SDS-plus و SDS-max تهیه کرد. SDS-plus انتخاب مناسبی برای سوراخ‌ها با قطر کمتر و کاربردهای سبک‌تر است. SDS-max انتخاب ایده آلی برای سوراخ‌های با قطر بزرگتر و کاربردهای بزرگتر است.


به دلیل ماهیت سنگین کاری، همه چکش‌های تخریب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط سخت محل کار مقاومت کنند. اگر کار نیاز به تخریب بیشتر یا سوراخ‌های بزرگ‌تر از طریق بتن سخت‌تر داشته باشد، بهترین گزینه چکش تخریب است. همچنین نوع مته چکش تخریب متفاوت از دریل بتن کن است. مته چکش تخریب به شکل اسکنه است و سری تخت دارد که بتواند شکافی را در بتن ایجاد کند. مته دریل بتن کن به صورت تیز است که باعث سوراخ شدن بتن شود.

 

آشنایی با چکش تخریب برقی


نکات مهم در خرید چکش تخریب برقی

در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم که هنگام خرید چکش تخریب باید توجه کنید؛ اشاره می‌کنیم:


میزان قدرت

اکثر چکش‌هایی که پیدا می‌کنید از هوا برای ایجاد نیرویی که شدیداً به آن نیاز دارید استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که به عنوان مته‌های پنوماتیک یا چکشی نیز شناخته می‌شوند. این بدان معنی است که برای تامین انرژی ابزار خود باید یک کمپرسور هوا در اختیار داشته باشید. با این حال، اکنون می‌توانید چکش‌هایی را پیدا کنید که از انرژی برق استفاده می‌کنند، پس بدیهی است که از دردسر پیدا کردن کمپرسور هوا راحت می شوید.


مدل‌های برقی دارای موتورهای الکتریکی هستند که میل لنگ را می‌چرخانند تا مته به جلو و عقب حرکت کند. اگر مدل برقی را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که دارای دوشاخه‌های عایق است، این ویژگی به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید با خیال راحت حتی در آب و هوای مرطوب کار کنید. داشتن منبع برق نزدیک به محل کار نیز بسیار مهم است. همچنین به طول کابل توجه کنید تا بتوانید دستگاه را به راحتی در مناطق مختلف حمل کنید.


حالت ضربه‌ای

نیرویی که چکش تخریب استفاده می‌کند باید به ضربه و نیرویی تبدیل شود که روی سطح اعمال خواهد شد. مراقب ولتاژ و وات چکش تخریب باشید، زیرا این ولتاژ بهترین ایده را در مورد قدرت واقعی ‌چکش تخریب به شما می‌دهد. اکثر آنها ولتاژی در حدود 220 ولت دارند، اما وات بسته به موتور و سایر اجزای درگیر می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. اگر کارهای نسبتاً کوچکی را در خانه انجام می‌دهید، احتمالاً می‌توانید با مدلی در حدود 1500 وات خلاص شوید، اما اگر می‌خواهید قطعات بزرگتر بتن را بشکنید، حداقل به یک مدل بیش از 2 هزار وات نیاز دارید.


سرعت دستگاه

سرعتی که ‌چکش تخریب شما می‌تواند کار کند، در نهایت تعیین می‌کند که چقدر سریع می‌توانید عمل کنید. هرچه مته سریع‌تر به بالا و پایین ضربه بزند، سریع‌تر می‌تواند بتن را بشکند! اسرعت در RPM (چرخش در دقیقه) اندازه‌ گیری می‌شود، بنابراین زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام ابزار را خریداری کنید، سرعت را بررسی کنید. ما متوجه شدیم که چکش تخریب از حدود 1500 دور در دقیقه برای مدل‌های کوچکتر و برقی شروع کنند و تا حدود 3500 دور در دقیقه می‌رسند که برای کارهای سنگین مناسب هستند.

 

سرعت دستگاه چکش تخریب برقی


وزن و اندازه

مقایسه وزن و اندازه ‌چکش‌های تخریب بسیار دشوار است، زیرا مدل‌های بسیار متفاوتی وجود دارند که سطوح مختلف قدرت و توانایی‌های کاری متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما آنها نیز با مشخصات وزن و اندازه خود همراه هستند. ناگفته نماند که ‌چکش تخریب‌ قوی‌تر و سنگین‌تر نیز با وزن و اندازه بیشتری عرضه می‌شوند. به مواد بادوام اما سبک مانند فولاد یا حتی پلاستیکی که در مدل‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، توجه کنید. بدین دلیل که در وزن محصول تاثیر زیادی دارند.


نحوه استفاده از ‌چکش تخریب

ابتدا روی تجهیزات ایمنی سرمایه گذاری کنید. ‌چکش تخریب، در حالی که برای کارهای ساختمانی و تخریب بسیار مفید است، می تواند ابزار بسیار خطرناکی نیز باشد، بنابراین قبل از شروع کار ، باید نحوه کار با آن را یاد بگیرید. محافظت از شنوایی ضروری است، زیرا این ابزارها صدای خروجی بسیار بالایی دارند. همچنین روی عینک، کفش‌های استیل، دستکش کار، کلاه و ماسک تنفسی تهیه کنید.


هنگامی که نحوه استفاده از چکش تخریب را یاد می‌گیرید و آماده شروع کار با آن هستید، نحوه کار با دستگاه راحت خواهد بود. مهم است که دستگاه را محکم با دوست بگیرید تا کنترل کاملی داشته باشید. طول بالای دستگاه بایستید که که انگار سوار بر چکش هستید. سپس دکمه روشن شدن ابزار را بزنید تا دستگاه شروع به کار کند. مهم است که به طور کامل روی تخریب تمرکز کنید تا کار به خوبی انجام شود.

 

نحوه استفاده از جکش تخریب برقی

 


کلام آخر

یکی از بهترین ابزارهای برقی که اغلب در کارگاه‌های ساختمانی می‌بینید، ‌چکش تخریب است. این ابزار قدرتمند به طور کامل برای تخریب مواد سخت استفاده می‌شود. از آنجایی که استفاده از این ابزارها می‌تواند گران و خطرناک باشد، اما بهترین دستگاه برای کارهای سنگین هستند. مهم است که در زمان خرید چکش تخریب به سراغ برندهای معتبر مانند بوش، ماکیتا، میلواکی، رونیکس و سایر تولید کنندگان معتبر باشد. برای خرید بهترین چکش تخریب به سایت «ابزارمارت» مراجعه کنید.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش