۰

اره برقی عمود بر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اره برقی عمود بر ابزاری همه کاره و ضروری برای افراد فنی است. این یک اره برقی سبک وزن با یک تیغه رفت و برگشتی است که برای برش‌های مستقیم و منحنی طراحی شده است. این ابزار برقی می‌تواند موادی مانند چوب، تخته سه لا، MDF، پلاستیک، ملامین، فلز و کاشی‌های سرامیکی را برش دهد.

 

این اره کنترل بیشتری نسبت به یک اره مدور ارائه می‌دهد و برای کارهای مختلف برش مناسب است. علاوه بر برش‌های مستقیم و منحنی، سایر موارد استفاده از اره برقی عمود بر شامل برش‌های متقاطع، برش‌های غوطه ور، پارگی و اریب است. در این بررسی به طور کامل در مورد اره برقی عمود بر صحبت می‌کنیم.

 

اره برقی عمودبر


اره برقی عمود بر چیست؟

اگر با اره معمولی آشنایی دارید، عملکرد اره برقی عمود بر بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسد. در حالی که اره معمولی ابزاری بزرگ برای برش دستی مواد است، اره برقی عمود بر یک ابزاربرقی با تیغه‌ای نازک است که حرکات رفت و برگشتی را بدون دخالت دست انجام می‌دهد. با استفاده از حرکت بالا و پایین تیغه عمود در اره برقی عمود بر، می‌توانید به راحتی برش‌های مستقیم، منحنی و  مورب ایجاد کنید.


یک فرد تازه کار نیز می‌تواند به راحتی از اره برقی عمود بر استفاده کند. این دستگاه می‌تواند یک ابزار خوب به جای ابزارهای برقی بزرگ و حجیم مانند اره رومیزی باشد. ماده اولیه‌ای که می‌توانید از اره برقی عمود بر روی آن استفاده کنید چوب است. اگرچه، می‌توانید برش‌هایی را در سایر مواد مانند فلز، پلاستیک، کاشی و غیره انجام دهید.

 

اره برقی عمود بر چیست؟


کاربردهای اره برقی عمود بر

کاربرد اصلی اره برقی عمود بر ایجاد برش‌های منحنی در چوب است. این ابزار در ساخت مبلمان، آثار هنری یا سایر طرح‌های خلاقانه کاربرد دارد. به غیر از چوب، می‌توانید از اره برقی عمود بر بر روی پلاستیک، فلز، کاشی و سایر مواد نیز استفاده کنید. با توجه به تیغه عمود نازک و اجرای آسان آن، این امکان را دارید از اره برقی عمود بر در فضاهای کوچک یا تنگ با پیروی از طرح یا خط منحنی استفاده کنید. اره برقی عمود بر نیز ابزار سنگینی نیست، وزن آن بسیار کمتر است و از این رو هدایت دستگاه بسیار آسان خواهد بود.


با استفاده از اره برقی عمود بر می‌توانید دایره‌های بسیار دقیقی را با هر اندازه برش دهید. آیا نیاز به ایجاد سوراخ در چوب، ورق یا سایر مواد مشابه دارید؟ اره برقی عمود بر ابزاری عالی برای این کار است. این اره هم برای نصب پریزهای برق یا پانل‌ها باشد و هم برای نصب سینک آشپزخانه می‌تواند برش‌های لازم را انجام دهد. از این اره می‌توانید در زاویه تا 45 درجه استفاده کنید و برش‌های اریب را به راحتی اجرا کنید.

 

کاربرد اره برقی عمودبر


انواع اره برقی عمود بر براساس منبع نیرو و دسته

تطبیق پذیری ابزار و تنوع گسترده موادی که می‌تواند برش دهد، دلایل اصلی بسیاری از افراد برای خرید اره برقی مناسب است. در ادامه به انواع اره برقی عمود بر براساس منبع نیرو و دسته اشاره می‌کنیم:


برقی یا شارژی

مانند همه ابزارهای برقی، اره برقی عمود بر برقی از مدل‌های شارژی قدرتمندتر هستند. آنها برای کارهای سنگین مناسب خواهند بود و برای کسانی که بیشتر برش‌های خود را در یک مکان انجام می‌دهند بهترین گزینه هستند. کسانی که خودشان به تنهایی کار را انجام می‌دهند و صاحبان خانه‌هایی که برای بازسازی منزلشان برنامه ریزی می‌کنند ممکن است مدل‌های شارژی را به دلیل انعطاف پذیری بیشتر ‌ترجیح دهند. این دستگاه‌ها از باتری‌های قابل شارژ انرژی می‌گیرند و قابل حمل هستند.


بدون اتصال کابل‌های برق به پریزها، می‌توانید از مدل‌های شارژی در هر مکانی استفاده کنید. همچنین در هنگام استفاده از این ابزار، هیچ خطری نسبت به کابل‌های برق و سیم‌های داخلی وجود ندارد. برخلاف واحدهای برقی، مالکان باید در هنگام استفاده از مدل‌های شارژی انتظار حین کار را توقف داشته باشند، زیرا دستگاه به شارژ مجدد باتری نیاز دارند. برای به حداقل رساندن چنین وقفه‌هایی، آماده بودن باتری‌های اضافی کاملاً شارژ شده کمک کننده خواهند بود.


دسته Barrel Grip  یا  D-Handle

در حالی که نوع دسته دستگاه اغلب نادیده گرفته می‌شود، طراحی دسته تعیین می‌کند که چگونه از ابزار استفاده کنید. یک مدل با دسته Barrel Grip دارای دسته در پشت ابزار است. این طرح نیاز به کار با دو دست دارد که یک دست روی لبه برآمده در بالا قرار می‌گیرد و دست دوم اره را توسط دسته می‌گیرد. این حالت دو دستی این امکان را فراهم می‌کند که تیغه را با نیروی بیشتری از بین مواد عبور دهید. با این حال، برش با این ابزار نیاز به چسباندن مواد به میز کار دارد زیرا هر دو دست ابزار را می‌گیرند. بنابراین، اره برقی عمود بر با دسته Barrel Grip برای یک کارگاه مجهز مناسب است.


یک مدل بالا با D-Handle امکان کار با یک دست را فراهم می‌کند. این دستگاه دارای یک سر پیازی در بالایش است که به عنوان دسته عمل می‌کند و چسبندگی محکمی را ارائه می‌دهد. این طرح دارای مرکز ثقل پایینی است که تعادل اره برقی را بهبود می‌بخشد و مانور ابزار را آسان می‌کند. طراحی ارگونومیک دسته D در اکثر اره برقی‌های عمود بر دیده می‌شود.

 

بهترین نوع اره برقی عمودبر


قطعات تشکیل دهنده اره برقی عمود بر

هنگام یادگیری نحوه استفاده از اره برقی عمود بر، مهم است که قسمت‌های مختلف ابزار و عملکرد آنها را بدانید.

  • دسته و ماشه: دسته ابزار در دو نوع است که قبل‌تر توضیح دادیم. ماشه کلیدی است که موتور اره را روشن و خاموش می‌کند. ماشه معمولاً در زیر دسته قرار دارد که اپراتورها به راحتی به آن دسترسی دارند.
  • پایه ابزار: پایه اره برقی عمود بر است که به آن زیره یا کفش نیز گفته می‌شود. این قسمت معمولاً قابل تنظیم است و به پهلو کج می‌شود. با تنظیم پایه، ابزار می‌تواند برش‌های اریب را تا 45 درجه انجام دهد.
  •  Swivel Head: قابلیتی که در واحدهای انتخابی یافت می‌شود. مدل‌های دارای سرهای چرخان می‌توانند منحنی‌های تیز را برش دهند، کاری که معمولاً با اره انجام می‌شود.
  • مکانیسم گیره تیغه: تیغه وارد شده در اره برقی عمود بر را نگه می‌دارد و ثابت می‌کند. دو نوع گیره تیغه‌ای وجود دارند که شامل U و T هستند. گیره U موجود در مدل‌های قبلی به پیچ گوشتی هنگام جدا کردن و تعویض تیغه‌ها نیاز دارد. گیره T که در حال حاضر استفاده می‌شود دارای مکانیزم باز شدن سریع است که امکان تغییر تیغه بدون ابزار را فراهم می‌کند.
  •  پورت جمع آوری گرد و غبار: به شلنگ جاروبرقی متصل می‌شود و خاک اره را از محل کار خارج می‌کند.
  •  دمنده گرد و غبار: یک جهنده هوا که جریانی از هوا را به سمت محل برش هدایت می‌کند تا خاک اره را جدا کرده و خطوط برش را نمایان کند.
  •  تیغه: بخشی از اره برقی عمود بر که عمل برش را انجام می‌دهد. این اره مانند سایر اره‌های رفت و برگشتی بالا و پایین حرکت می‌کند و در انواع مختلف برای برش مواد مختلف وجود دارد.
  • محافظ تیغه: محافظ فلزی یا پلاستیکی که در جلوی تیغه نصب می‌شود. از بریدگی‌های تصادفی جلوگیری می‌کند و جاروبرقی گرد و غبار را از ناحیه برش را راحت‌تر می‌کند.
  • سیستم راهنمای تیغه: این غلتکی است که تیغه اره را در بالای صفحه پا قرار می‌دهد. راهنمای برش اره برقی عمود بر از خم شدن و شکستن تیغه جلوگیری می‌کند و دقت برش را بهبود می‌بخشد.
  • Trigger Lock: ماشه را در موقعیت روشن قفل نگه می‌دارد تا کاربران مجبور نباشند سوئیچ را پایین نگه دارند تا ابزار کار کند.
  •  محافظ Splinter: یک محافظ پلاستیکی شفاف که روی صفحه پا می‌لغزد و یک شکاف برای تیغه ایجاد می‌کند. هنگام برش مواد شکننده و نازک، خرد شدن را به حداقل می‌رساند.

قطعات تشکیل دهنده اره برقی عمودبر


ویژگی‌هایی که باید در هنگام انتخاب اره برقی عمود بر در نظر بگیرید

مدل‌های مختلف اره برقی عمود بر مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوتی تمرکز دارند. در ادامه به مشخصات اره برقی عمود بر اشاره می‌کنیم:


توان موتور

رتبه ‌بندی توان اره برقی عمود بر برقی با آمپر (A) ذکر شده است، در حالی که واحدهای بی‌سیم از ولت (V) برای توصیف خروجی‌های خود استفاده می‌کنند. مدل‌های سیم دار با قدرت موتور از 3.2 A تا 7 A موجود هستند. بهتر است زمانی که به دنبال اره برقی قادر به انجام کارهای سنگین برش است، یکی را با توان نامی بین 6 تا 7 A انتخاب کنید. مدل‌های بی‌سیم دارای موتورهایی با توان بین 14 تا 36 ولت هستند. درست مانند مدل‌های سیم‌دار، توان بالاتر به برش‌های سریع‌تر و تمیزتر منجر می‌شود.


کنترل سرعت متغیر

این امکان را به کاربران می‌دهد تا سرعت برش اره برقی عمود بر خود را تنظیم کنند. این برای برش فلزات و مواد سخت‌تر از چوب مفید است. گاهی اوقات، سرعت‌های آهسته‌تر، برش‌های بهتری ایجاد می‌کنند و برش‌های منحنی پیچیده را آسان‌تر می‌کنند. هنگامی که کارشناسان نکاتی را برای استفاده مؤثر از اره برقی عمود بر ارائه می‌دهند، توصیه می‌کنند که برش‌های تمیزتر و دقیق‌تر با استفاده از سرعت‌های برش بالا (بیش از 2000 SPM یا ضربه در دقیقه) برای اره کردن چوب به دست می‌آید.

همچنین توصیه می‌شود برای پلاستیک، فولاد و آلومینیوم سرعت برش متوسط (1000 تا 2000 SPM) و سرعت پایین برای سرامیک و سایر مواد ظریف (500 تا 1000  SPM) را تغییر دهید.


طول ضربه

این فاصله ای است که تیغه در یک حرکت طی می‌کند. اره‌های برقی عمود بر با ضربات بلندتر سریع‌تر و خشن‌تر بریده می‌شوند و برای مواد ضخیم مناسب‌تر هستند. هنگام برش مواد ظریف، بهتر است یک دستگاه ضربه کوتاه در دسترس داشته باشید.


عمل مداری

در حالی که یک اره برقی عمود بر استاندارد فقط تیغه خود را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد، یک واحد عمل مداری تیغه خود را در یک چرخه بیضوی نیرو می‌دهد. این بدان معنی است که تیغه را در حرکت رو به بالا کمی به جلو و در حرکت پایین کمی به عقب حرکت می‌دهد. این مسیر مداری از لبه‌های برش تیغه اره برقی عمود بر محافظت می‌کند، از بهم خوردن تیغه‌ها جلوگیری می‌کند و برش‌های نرم‌تری ایجاد می‌کند.

 

ویژگی های اره برقی عمودبر


راهنمای لیزر

یک خط لیزر قرمز نازک در جلوی اره که به عنوان راهنمای برش اره برقی عمود بر برای کمک به کاربران در حفظ خطوط برش مستقیم عمل می‌کند.


لامپ ال ای دی

اره ای با لامپ ال ای دی تعبیه شده برای کار در مناطق کم نور بهترین است. نور روشنی را در اطراف محل کار می‌تابد و به اپراتورها کمک می‌کند از خطاها و حوادث جلوگیری کنند.


تیغه‌های اره برقی عمود بر

تیغه‌ها لوازم جانبی ابزار برقی ضروری هستند که هنگام کار با ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ایجاد برش‌های تمیز و دقیق، مهم است که برش‌های مناسب را پیدا کنید. هر تیغه برای مواد خاصی (فلز، چوب، تخته سه لا، سرامیک و غیره) و انواع برش‌ها (مستقیم، منحنی، اسکرول، V شکل و غیره) طراحی شده‌اند. این قطعات اره برقی عمود بر دارای طرح‌های دندانه‌دار متفاوتی در لبه‌های خود هستند.


لبه‌های معمولی شامل لبه‌های دندانه ریز، بزرگ و معکوس هستند. دندان‌های تیغه بزرگتر سریعتر اما خشن‌تر بریده می‌شوند. همچنین به تطبیق ضخامت موادی که باید برش دهید با طول تیغه کمک می‌کنند (تیغه‌های بلند برای مواد ضخیم و تیغه‌های کوتاه برای مواد نازک). در حالی که اکثر اره‌های برقی عمود بر از گیره‌های T استفاده می‌کنند، مدل‌هایی وجود دارند که از تیغه‌های T پشتیبانی می‌کنند.


فرصتی برای استفاده مجدد از تیغه‌های U-Shank که در اطراف دراز کشیده‌اید یک دلیل خوب برای انتخاب مدلی است که هر دو سبک گیره را می‌پذیرد. در نهایت، توجه به مواد تیغه نیز ایده خوبی است. مواد رایج مورد استفاده شامل فولاد پر کربن (HCS)، فولاد پرسرعت (HSS)، آلیاژ، کاربید و الماس هستند.


تیغه‌های HCS برای چوب، تخته خرده چوب و پلاستیک بهترین هستند، در حالی که واحدهای  HSSمی‌توانند فلزات را برش دهند. تیغه‌های آلیاژی ساخته شده از HSS و HSC قوی‌تر، انعطاف پذیرتر هستند و عمر طولانی‌تری دارند. تیغه‌های کاربید برای برش فایبرگلاس، پلاستیک تقویت شده، شیشه و کاشی ایده آل هستند. برای برش‌کاری در کاشی‌های سنگ، مرمر، گرانیت و چینی، تیغه‌های الماسی باید در فهرست تیغه‌های اره متقابل و لوازم جانبی برای خرید قرار گیرند.


کلام آخر

اره برقی عمود بر یک ابزار بسیار کاربردی است که برای برش انواع مواد مختلف استفاده می‌شود. این ابزار کاربردهای بسیار مختلفی دارد، اما برای برش عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم است که در زمان خرید اره برقی عمود بر به برند، مشخصات محصول، قیمت و سایر موارد توجه کنید. فروشگاه اینترنتی «ابزارمارت» به شما در خرید ابزار مناسب کمک خواهد کرد.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش