۰

دریل مگنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دریل مگنتی یک ماشین ابزار است که مجهز به یک ابزار برش و آهنربای الکتریکی است که برای سوراخ کردن فلزات استفاده می‌شود. دریل مگنتی با ابزارهای برشی به نام دریل مغزی متصل می‌شود. این دریل مغزی از داخل توخالی است، اما دارای لبه‌های برشی روی سطح و روی دندان‌ها است. دریل مگنتی به دستگاه حفاری مگنتی، دریل پایه مگ، دستگاه دریل مگنتی یا دریل مگ نیز شناخته می‌شود. دریل مگنتی همچنین می‌تواند عملیاتی مانند ضربه زدن، حفاری پیچشی و ریمینگ را انجام دهد. برای شناخت بیشتر این دریل این مطلب را تا پایان بخوانید.


دریل مگنتی چیست؟

دریل مگنتی دستگاهی با فناوری جدید و جایگزین سریع‌تری در برابر دستگاه‌های حفاری فلزی با تکنولوژی قدیمی مانند پدریل پرسی، دریل سر چرخ‌ دنده، پدریل بازویی شعاعی، دریل آسیابی و غیره است. دریل مگنتی با دریل‌های هسته‌ای (برش‌های حلقوی) سوراخ‌هایی با قطر 12 میلی‌متر ایجاد می‌کند. برای سوراخ‌های زیر 12 میلی‌متر می‌توان از دریل‌های پیچشی بهره برد. دریل‌های هسته‌ای مورد استفاده برای این ماشین‌ها عموما از فولادهای پرسرعت (HSS) و نوک کاربید تنگستن (TCT) تولید می‌شوند.

 

کاربرد دریل مگنتی


بسته به ماهیت ماده‌ای که باید سوراخ شود و قطر سوراخ، کاربر تصمیم می‌گیرد از دریل‌های هسته HSS یا TCT استفاده کند. با برش‌های حلقوی، دریل مگنتی دقت 0.005 میلی‌متر تا 0.001 میلی‌متر را در فولاد، فولاد ضد زنگ و غیره ارائه می‌دهد. دریل مگنتی در اندازه‌ها، اشکال، طرح‌ها، الکترونیک و تجهیزات مختلف بسته به هدف دستگاه موجود است. می‌توان از این دریل برای حفاری افقی یا عمودی استفاده کرد.


قسمت‌های تشکیل دهنده دریل مگنتی

دریل مگنتی از چهار قسمت میلی تشکیل شده است که شامل پایه مگنتی، پایه دریل، موتور و آربور هستند. در ادامه در مورد قسمت‌های تشکیل دهنده این دریل صحبت می‌کنیم:


پایه مگنتی

پایه دریل مگنتی مجهز به یک آهنربای الکتریکی قوی است تا به راحتی دستگاه را بر روی قطعه کاری که قرار است سوراخ شود، چسبانده شود. هنگامی که این آهنربا بر روی قطعه کار ثابت می‌شود و پایه دستگاه را به قطعه کار فلزی قفل می‌کند، به اپراتور کمک خواهد کرد تا یک تغذیه ثابت در برابر قطعه ایجاد کند.

مغناطیس الکترومغناطیس نقش بسیار مهمی در دریل مگنتی ایفا می‌کند، زیرا به ثابت بودن دستگاه کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد دستگاه در حین حفاری جدا شود. به طور کلی، دریل مگنتی مستقیماً روی مواد آهنی استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را روی هر فلزی دیگری مانند فولاد ضد زنگ با کمک دستگاه‌های گیره نیز استفاده کرد.


پایه دریل

پایه دریل، بدنه اصلی دریل مگنتی است که در آن کلیدهای برقی برای موتور و آهنربا، نشانگر آهنربا و همچنین  PCBها نصب شده است. بدنه دریل مگنتی موتور و پایه مگنتی را در کنار هم نگه می‌دارد. دسته نیز به بدنه متصل است. بدنه دریل مگنتی به موتور کمک می‌کند تا روی آن بلغزد تا تغذیه به سمت بالا و پایین دریافت کند. بدنه دریل مگنتی نیز نقش دسته را ایفا می‌کند تا دستگاه را از جایی به جای دیگر بالا برده و جابه جا کند. ماده مورد استفاده برای بدنه دریل مگنتی عموماً چدن است.

 

پایه دریل مگنتی


موتور

موتور جزء اصلی دریل مگنتی است. این یک موتور DC است. توان خروجی موتور بسته به توان مورد نیاز برای حفاری از 800 وات تا 2300 وات متغیر است. یک سوراخ با قطر بیشتر به موتور قدرتمندتری نیاز دارد. موتور مورد استفاده برای دستگاه‌های حفاری و ضربه زنی نیز دارای گزینه چرخش ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت خواهد بود. به طور کلی، الکترونیک برای کنترل سرعت و گشتاور بر روی خود موتور قرار دارد.


آربور

یک آربور که به عنوان نگهدارنده ابزار یا چاک روی دریل مگنتی نیز نامیده می‌شود به موتور متصل می‌شود. آربور نوعی گیره است که برای اتصال دریل‌های هسته استفاده می‌شود. به طور عمده دو نوع چاک (سه نظام) برای دریل مگنتی موجود هستند، چاک‌های دریل صنعتی (بستن دستی) و چاک‌های دریل تعویض سریع که به صورت خودکار هستند.


چاک‌های دریل تعویض سریع گزینه‌ای آسان و سریع برای اتصال دریل‌های مگنتی هستند. آنها نیازی به سفت کردن فک‌ها به صورت دستی ندارند. چاک دارای انواع مختلفی از نگهدارنده دوک (مخروطی ماشین) مانند مخروطی مورس  MT 2، MT 3 و MT 4 است.


عملکرد دریل مگنتی

خرید دریل مگنتی در درجه اول برای کاربران در زمینه ساخت و ساز، ساخت و صنایع مهندسی سنگین در نظر گرفته شده است. این ماشین‌ها برای استفاده در محل و همچنین در کارگاه‌ها ایده آل هستند. پرس‌های دریل مگنتی نه تنها برای حفاری هسته مواد ساخته شده‌اند، بلکه برای سوارخ کاری مواد نیز ایده آل هستند. مگر اینکه سوراخ‌های کور یا سوراخ‌هایی با قطر کمتر از 12 میلی متر ایجاد کنید، حفاری هسته ارزش توجه جدی دارد.


طیف گسترده‌ای از دریل‌های مگنتی قابل حمل برای ایجاد سوراخ‌ها بر روی فولاد سازه‌ای وجود دارد. این ماشین‌های جدید و سبک ‌وزن را می‌توان در کارگاه‌های تولیدی نیز استفاده کرد. پرس‌های دریل مگنتی که در هر دو موقعیت افقی و عمودی قابل تنظیم هستند، با نیروی پنوماتیک یا هیدرولیک برای مکان‌های زیر آب نیز در دسترس هستند.

 

عملکرد دریل مگنتی


کاربرد دریل مگنتی

پرس‌های دریل مگنتی در بسیاری از زمینه‌های زیر استفاده می‌شوند:

 

  •     ساخت پل
  •     ساختمان از پیش مهندسی شده (PEB)
  •     شرکت‌های مهندسی سنگین
  •     صنایع تولیدی
  •     صنعت ساخت و ساز
  •     تولید دیگ بخار
  •     حفاری ریلی
  •     ساخت واگن راه آهن
  •     ساخت توربین بادی
  •     صنایع خودروسازی
  •     ساخت برج و ستون

 

کاربرد دریل مگنتی

مکانیسم کار دریل مگنتی

دریل مگنتی مانند یک دریل معمولی کار می‌کند، اما مزیت آن این است که می‌توان دریل مگنتی را به قطعه کار برد. این مزیت باعث می‌شود دریل مگنتی قابلیت حمل بالایی داشته باشد. مکانیزم موتور دریل مگنتی مانند موتور DC با کنترل سرعت و گشتاور است. کار دستگاه دریل مگنتی بسیار ساده و آسان است و در مراحل زیر توضیح داده می‌شود:

 

  •     دریل مگنتی را روی قطعه کاری که قرار است سوراخ شود نگه دارید.
  •     دریل مغزی مورد نظر (کاتر حلقوی) را به همراه پین اجکتور با توجه به قطر و عمق برش سوراخی که قرار است ایجاد شود، به آربور وصل کنید.
  •     دریل مگنتی را در جایی که قرار است سوراخ ایجاد شود، قرار دهید.
  •     دستگاه دریل مگنتی را به منبع تغذیه (بسته به مدل 230 ولت یا 110 ولت) وصل کنید.
  •    دنده سرعت دستگاه را مطابق با سرعت حفاری تنظیم کنید.
  •     سوئیچ آهنربایی را روشن کنید تا موتور شروع به کار کند.
  •     شیر روغن کاری را باز کنید.
  •     کاتر حلقوی کامل را از قطعه کار عبور دهید و سپس یک تغذیه معکوس بدهید و موتور را به حالت اولیه برسانید.
  •    یک هسته فلزی به پایین سقوط می‌کند و یک سوراخ کامل در صفحه ایجاد خواهد شد.


انواع دریل مگنتی

انواع یا مدل‌های مختلفی از دریل‌های مگنتی بسته به کاربرد، درایو، اندازه، تغذیه، عملکرد و غیره وجود دارند. برخی از انواع محبوب به شرح زیر است.

 

  • دریل مگنتی سبک: انواع دریل‌های مگنتی سبک برای انجام چندین عملیات که در آن وزن ماشین برای حمل یک نگرانی بزرگ است مانند کار بر روی تیر برق، برج متحرک، برج تلویزیون، پل و غیره بسیار محبوب هستند.
  •     دریل مگنتی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک: دریل‌های مگنتی با تغذیه دریل تمام و نیمه اتوماتیک این روزها بسیار محبوب هستند. این دستگاه‌ها به صرفه جویی در زمان و انرژی و در نتیجه تولید بیشتر کمک می‌کنند.
  •     دریل مگنتی پنوماتیک: دستگاه‌های مگنتی پنوماتیک مخصوصاً در مواردی که خطر آتش سوزی ناشی از برق وجود دارد استفاده می‌شوند. این مدل برای هدف ایمن‌تر استفاده می‌شود. موتور توسط محیط پنوماتیک به حرکت در می‌آید و مگنتی به جای آهنربای الکتریکی یک آهنربای دائمی است.
  •     دریل مگنتی ریلی: دریل مگنتی ریلی بهترین گزینه برای حفاری سوراخ در مسیرهای راه آهن هستند. این دستگاه‌ها به جای آهنربا به دستگاه‌های گیره‌گیر مخصوصی مجهز هستند تا در مسیر گیره شوند.
  •     دریل مگنتی افقی: پرس‌های دریل مگنتی افقی با چرخ دنده‌های زاویه‌ای به ویژه برای اکثر موقعیت‌های حفاری محدود استفاده می‌شوند.


کلام آخر

دریل مگنتی یک دستگاه حفاری قابل حمل است که مجهز به آهنربای الکترومگنتی یا پایه آهنربای دائمی است. این دریل برای ایجاد سوراخ در فلز استفاده می‌شود. دریل مگنتی نیز با نیروی پنوماتیک یا هیدرولیک برای مکان‌های زیر آب موجود است. دریل مگنتی 2 برابر تا 4 برابر سریعتر از دستگاه حفاری پیچشی معمولی است. به دلیل هندسه برش تک نقطه‌ای دریل‌های پیچشی، عملیات سوراخ‌ سازی به ماشینی با اسب بخار بالاتر نیاز دارد. برای خرید دریل مگنتی باکیفیت می‌توانید به وبسایت «ابزارمارت» مراجعه کنید.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش