۰

دریل سرکج چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گاهی اوقات دریل‌های معمولی برای کار در مناطق محدود یا تنگ مناسب نیستند. در این حالت است که دریل سرکج می‌تواند بهترین ابزار ممکن باشد. دریل سرکج یک ابزار برقی مفید است که دارای سر کوتاه 90 درجه و یک دسته است که در هر مکانی که دریل معمولی غیرقابل استفاده باشد؛ به کار گرفته می‌شود. قبل از سرمایه گذاری در خرید بهترین دریل سرکج باید ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید و سپس برای انتخاب محصول مناسب وارد بازار شوید.


دریل سرکج چیست؟

در حالی که بیشتر مردم با دریل معمولی آشنا هستند؛ دریل سرکج برای انواع خاصی از کاربردها مورد توجه قرار گرفته است. این نوع دریل را می‌توان ترکیبی از پیچ گوشتی و دریل مینی دستی توصیف کرد، یا شاید یک دریل برقی استاندارد که سر آن 90 درجه خم شده باشد. کج بودن سر این دریل می‌تواند به کاربر کمک کند تا در مناطق تنگ اقدام به سوراخ کاری یا باز و بسته کردن پیچ‌ها کند. همانند دریل‌های معمولی، نوع سرکج در انواع برقی و شارژی عرضه می‌شود. باتری در دسته قرار می گیرد تا کار سوراخ کاری را در نهایت کیفیت و راحتی انجام دهد.

 

دریل سرکج چیست؟


مزایای دریل سرکج

در ادامه به فواید دریل سرکج اشاره می‌کنیم:

  •  متناسب با فضاهای تنگ: دریل سرکج عمدتا برای دسترسی به فضاهای فشرده طراحی شده‌اند که دریل‌های معمولی نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کنند. این دریل گزینه‌ای عالی برای لوله کشی، برق، نجاری و سایر مشاغل حرفه‌ای است. دریل سرکج به نصب آسان لوله‌ها و سیم کشی در مناطق تنگ کمک می‌کند.
  •  تطبیق پذیری: دریل‌های سرکج به شما این امکان را می‌دهند که به جای گیر کردن با چاک کلاسیک و استاندارد در دریل‌های معمولی، سر درایو را بردارید تا چندین اتصال به دستگاه اضافه شود. بنابراین، این گزینه می‌تواند تطبیق پذیری بالایی را ارائه دهد که در آن می‌توانید از دریل برای انواع مختلف کارها استفاده کنید.
  •  گشتاور مناسب: اکثر مدل‌ها موتورهای سه سرعته ارائه می‌دهند که به شما امکان خواهند داد تا حرکت چرخشی دریل را با گشتاور مختلف تنظیم کنید؛ بنابراین، کنترل کامل بر ابزار و پروژه را فراهم می‌کند. همچنین این موتور سه سرعته باعث افزایش طول عمر ابزار می‌شود، زیرا موتور کمتر مستعد فرسودگی و سوختن خواهد بود.
  • راحتی بیشتر: دریل سرکج با طراحی خوب خود کنترل و راحتی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. با این حال، طراحی ارگونومیک دسته توانایی دریل را برای قرار گرفتن در فضاهای محدود فراهم می‌کند و در نتیجه پشتیبانی بهتر را ارائه خواهد داد.

 

کاربرد دریل سرکج


کاربردهای دریل سرکج

دریل سرکج هایی طراحی شده است تا امکان چرخش سر 90 درجه را فراهم کند. این نوع دریل امکان ترکیب دریل استاندارد و سرکج در یک محصول واحد را فراهم می‌کند. با این حال، این نوع  دریل برای دو کاربر زیر استفاده می‌شود:


فضاهای تنگ

دریل سرکج اساساً به گونه‌ای طراحی شده است که در فضاهای تنگی دریل معمولی نمی‌تواند استفاده شود؛ کاربرد داشته باشد. این دریل به خاطر سر کوچکتر و دسته بلند به کاربر اجازه می‌دهد تا در نواحی بسیار تنگ قابل استفاده باشد. این دریل اغلب برای کارهای ساختمانی، نجاری، صنعت خودرو و سایر موارد کاربرد دارد.


پروژه‌های کوچک

دریل سرکج برای پروژه‌های کوچک که به قدرت زیادی نیاز نیست نیز مناسب خواهد بود. استفاده از دریل سرکج آسان است و برای کارهای کوچک که به دقت بیشتری نیاز دارند، عالی خواهد بود. از آنجایی که دسته در زاویه 90 درجه قرار دارد، امکان مانور بهتر در بسته و باز کردن پیچ‌ها برای مناطق کوچک را فراهم می‌کند.

 

کاربرد دریل سرکج


نحوه انتخاب بهترین دریل سرکج

پهنای سر دریل یک فاکتور بسیار مهم است، زیرا فضایی که می‌تواند به درستی جا بگیرد را تعیین می‌کند. با این حال، چندین فاکتور دیگر وجود دارند که باید هنگام خرید دریل سرکج مناسب در نظر بگیرید. در ادامه ما فهرستی از چند فاکتور کلیدی را ارائه می‌کنیم که باید هنگام انتخاب بهترین دریل سرکج به دنبال آن‌ها باشید.


1- برقی یا شارژی

دریل‌های سرکج از نظر منبع تغذیه به نوع برقی و شارژی تقسیم می‌شوند. دانستن جزئیات در مورد آنها به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز مدل مناسب را انتخاب کنید.

 

  • دریل‌های برقی: این دریل‌ها با منبع تغذیه ثابت 120 ولت از یک پریز برق استاندارد کار می‌کنند. در حالی که این مدل‌ها قدرتمند و ارزان‌تر هستند، اما به عنوان گزینه‌ای مناسب به عنوان مدل‌های شارژی در نظر گرفته نمی‌شوند. اگر هیچ پریز برقی در نزدیکی وجود نداشته باشد، ممکن است به سیم کشی احتیاج باشد. موتور توسط آمپر تعیین می‌شود. این دریل‌ها قدرت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما نمی‌توان آنها را در مناطق بدون پریز برق یا منبع تغذیه استفاده کرد.

 

  • دریل‌های شارژی: این دریل‌ها با یک باتری لیتیوم یون قابل شارژ کار می‌کنند و می‌توانند تقریباً در هر مکانی قابل استفاده باشند. دریل‌های شارژی انعطاف پذیری و راحتی را برای کار بدون نیاز به کابل یا پریز برق ارائه می‌دهد. قدرت این ابزارها توسط ولتاژ مورد استفاده موتور اندازه گیری می‌شوند. اگرچه آنها به اندازه نمونه‌های برقی قدرتمند نیستند، اما می‌تواند آنها در هر موقعیتی استفاده کرد. از این رو، قابلیت حمل بالایی دارد.

 

2- اندازه چاک

چاک دریل را در موقعیت خود نگه می‌دارد و معمولاً در اندازه 8/3 اینچ است که برای 80 درصد به عنوان اندازه استاندارد تلقی می‌شود. به یاد داشته باشید، یک چاک 8/3 اینچی بر اساس اندازه ساقه، قطعه بسیار بزرگتری را می‌بندد. به طور کلی، یک چاک 8/3 اینچی اغلب می‌تواند ممته تا 4/3 اینچ را نگه دارد.


اندازه چاک تا 2/1 اینچ برای مشاغل حرفه‌ای مورد نیاز است. با این حال، گشتاور بیشتری برای هدایت یک مته بزرگتر مورد نیاز است. به طور کلی، مته‌های بزرگتر به گشتاور بیشتری نسبت به نمونه‌های کوچکتر نیاز دارند، به این معنی که باتری در مدل‌های شارژی به سرعت تخلیه می‌شود، در حالی که در مدل‌های برقی، انرژی بیشتری صرف خواهد شد.


3- سرعت موتور

سرعت موتور به شما این امکان را می‌دهد که بدانید یک ابزار با چه سرعتی می‌تواند حفاری کند یا پیچ‌ها را در سوراخ هدایت کند. بنابراین سرعت حداکثر گشتاوری را که یک دریل می‌تواند تولید کند را نشان می‌دهد. با این حال، سرعت با گشتاور متفاوت است! موتوری که سرعت بیشتری تولید می‌کند، قدرتمندتر خواهد بود و می‌تواند گشتاور بیشتری تولید کند. سرعت بر حسب چرخش در دقیقه (RPM) اندازه گیری می‌شود که بیشتر مربوط به منبع تغذیه (برقی یا شارژی) است.


دریل شارژی 18 ولتی سرکج می‌تواند حداکثر سرعت 1500 دور در دقیقه تولید کند، در حالی که یک دریل 20 ولتی حدود 2000 دور در دقیقه تولید می‌کند. مدل‌های برقی قدرتمندتر هستند و به قدرت بیشتری دسترسی دارند که باعث می‌شود دور در دقیقه بیشتری تولید کنند. به عنوان مثال، یک دریل 4 آمپری برقی دارای 2400 دور در دقیقه است.

 

سرعت موتور دریل سرکج


4- سرعت و گشتاور متغیر

گشتاور و سرعت رابطه معکوس با یکدیگر دارند. به سادگی بگوییم، هر چه سرعت (RPM) بیشتر باشد، گشتاور ابزار کمتر می‌شود. اکثر دریل‌ها دارای تنظیمات سرعت متغیر هستند که به شما امکان می‌دهد با توجه به موقعیت کاری خود تعیین کنید که آیا به دور در دقیقه یا گشتاور بیشتری نیاز دارید. در شرایطی که انتظار مقاومت در هنگام استفاده از دریل را دارید، گشتاور ضروری است. بنابراین، اگر از دریل برای چوب‌های سخت و مواد متراکم مانند بتن یا سنگ استفاده می‌کنید، به جای سرعت بیشتر، به گشتاور بالا نیاز است.


RPM‌های بالاتر برای سوراخ کردن سریع مواد نرم‌تر یا پیچ‌های محرک مورد نیاز هستند که متراکم یا مواد سنگی نیستند. چوب نرم مانند کاج سرعت کمتری (RPMs)  نیاز دارد، در حالی که برای سوراخ کردن چوب سخت مانند بالسا به سرعت بیشتری نیاز است. اکثر دریل‌های مدرن یک سوئیچ، دستگیره یا اهرم ارائه می‌دهند که به شما امکان خواهند داد قدرت را براساس سرعت یا گشتاور تغییر دهید. جدای از این تنظیمات، دریل دارای یک ماشه حساس به فشار است که بر اساس میزان سختی نگه داشتن آن سرعت بیشتری اعمال می‌کند و اگر ماشه را کمتر نگه دارید، گشتاور بیشتری تولید می‌کند.


5- عمر باتری

در هنگام خرید دریل‌های سرکج شارژی باید به عمر باتری توجه کرد. هنگام ارزیابی عمر باتری، باید زمان شارژ، زمان اجرا (مدت زمانی که نگهداری شارژ) و طول عمر باتری را بررسی کنید. اکثر باتری‌های این نوع دریل می‌توانند با یک بار شارژ در صورت استفاده متناوب سه ساعت دوام بیاورند و همچنین سه ساعت طول می‌کشد تا شارژ شوند.


باتری‌های لیتیوم یونی حدود 300 تا 500 چرخه شارژ یا سه سال دوام می‌آورند، قبل از اینکه توانایی خود را در نگهداری شارژ از دست بدهند. بنابراین، آنها برای مدت زمان کوتاه‌تری دوام می‌آورند، به این معنی که عمر باتری به پایان رسیده است. دریل با موتور براشلس قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد و کارآمدتر است و برای صرفه جویی در عمر باتری عالی خواهد بود.


6- اندازه و وزن

سهولت استفاده و عملکرد دریل سرکج با توجه به وزن و اندازه آن تعیین می‌شود:

 

  • اندازه: توجه به اندازه بسیار مهم است، زیرا یک دریل سرکج طوری طراحی شده است که در نقاط تنگ قرار گیرد. پهنای بیشتر سر دریل‌های سرکج 3 تا 4 اینچ خواهد بود که باعث می‌شود این دریل‌ها را در مکان‌هایی قرار دهند که دریل‌های برقی استاندارد نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
  • وزن: این دریل باید سبک وزن باشد که به راحتی با یک دست مدیریت شود. بنابراین، بیشتر دریل‌ها با طول حدود 12 اینچ یا کمتر و وزن سه تا پنج پوند عرضه می‌شوند. مانور دادن دریل‌های سنگین وزن اصلا آسان نیست.


نکته: اگر برای مدت طولانی از دریل سرکج استفاده می‌کنید، یک دریل سبک و کوتاه انتخاب کنید.


7- راحتی در گرفتن

هنگام کار در فضاهای تنگ، کاربر باید یک دسته مناسب روی دریل سرکج داشته باشد تا آن را با یک دست محکم بگیرید. با این حال، دسته‌های ارگونومیک با جنس لاستیکی، کاربر را قادر می‌سازند تا هنگام سوراخ ‌کاری، دریل را محکم در دست نگه دارد.

برخی از مدل‌ها دسته‌های جانبی قابل جدا شدن را برای اعمال اهرم بیشتر روی دریل با دست دیگر ارائه می‌دهند. تعداد کمی از تولیدکنندگان حتی ماشه‌های پارویی را روی دریل‌های خود مجهز کرده‌اند که با تنظیم فشار روی ماشه، کنترل بهتری بر سرعت دریل در اختیار کاربر قرار می‌دهند.


8- کلاچ دریل

کلاچ مانند یک صفحه یا دستگیره قابل تنظیم است. این تنظیمات به شما امکان را می‌دهند که یک دریل چه مقدار مقاومت را تحمل کند. کلاچ موتور را در شرایط کاری مناسب نگه می‌دارد و در صورت تنظیم صحیح از گشاد شدن پیچ‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین، این قطعه برای کمک به کاربر در حفاری طراحی شده است و نه بیشتر! اگر کاربر ماهر یا حرفه‌ای هستید، می‌دانید که چگونه عمق و فشار مناسب دریل را با کلاچ تنظیم کنید.

 

کلاچ دریل سرکج


9- نوع چاک

به طور کلی، چاک‌ها در چهار نوع اصلی به شرح زیر هستند:

  •   چاک‌هایSDS : برای دریل‌های چکشی استفاده می‌شوند و به ندرت در انواع دریل‌های سنتی که شامل دریل‌های سرکج هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند.
  •    چاک‌های کلیددار و بدون کلید: هر دو به شما اجازه می‌دهند سوراخ‌ها یا پیچ‌هایی را ایجاد کنید. در چاک کلیددار باید با استفاده از یک کلید چاک را محکم کنید. تعویض بیت‌ها با چاک کلیدی کمی بیشتر طول می‌کشند، اما گزینه‌های محکم‌تر و بادوام‌تری را می‌بندند.
  •  چاک‌های بدون کلید: آنها گزینه راحت‌تری هستند که امکان تغییر سریع انواع بیت‌ها و اندازه‌های مختلف را فراهم می‌کنند. با این حال، شما محفظه چاک را نگه می‌دارید، بخشی که حرکت نمی‌کند و از ماشه برای شل کردن یا سفت کردن چاک و تغییر مته استفاده می‌کنید. این نوع چاک چسبندگی محکمی ندارد و ممکن است در طول زمان به سرعت فرسوده شود.


10- ویژگی‌های راحتی

دریل شما نباید با ابزارهای سنگین و ناراحت کننده یا مواد ارزان قیمت ساخته شود. بنابراین، ما به خریدار توصیه می‌کنیم کمی وقت بگذارد و به دنبال دریل‌های سرکج مناسب خود باشد. در ادامه چند پیشنهاد وجود دارند که به شما در انتخاب بهترین آنها کمک می‌کنند.

 

  •  چراغ‌هایLED : این یک ویژگی عالی برای برقکارانی است که در فضاهای تاریک و تنگ کار می‌کنند، جایی که نور برای کار صحیح ضروری است.

 

  • مواد سبک: مطمئن شوید که دریل سبک‌تر است، دست‌ها و بازوهای شما پس از چند ساعت استفاده از این دریل دچار گرفتگی نشوند.
  • چاک‌های آسان: چاک‌ها با کاربری آسان بهترین راه برای صرفه جویی در زمان هستند و پایداری مته را در حین استفاده از دریل تایید می‌کند.
  • دستگیره‌های کاهنده لرزش: این اطمینان را ایجاد می‌کند که برقکارها در هر زمان به راحتی از دریل استفاده کنند، حتی در حین سوراخ کردن روی سطوح سخت یا محدود.

 
داشتن برخی از ویژگی‌های اضافی برای افزایش راحتی و سهولت استفاده از دریل‌های سرکج ضروری است. در حالی که برخی از مدل‌های پریمیوم که گران هستند می‌توانند شامل چراغ‌های LED برای کسانی که گاهی اوقات در جایی که شرایط روشنایی پایین‌تر از حد ایده‌آل است کار کنند، کلاچ برای سوراخ‌ کاری دقیق‌تر و کنترل ‌شده‌تر و طراحی ارگونومیک برای سهولت استفاده خواهد بود.


قیمت دریل سرکج

دریل‌های سرکج با محدوده قیمت مقرون به صرفه در دسترس هستند. فرد باید دریل با کیفیت مناسب و با بهترین قیمت را انتخاب کند تا بهترین ارزش را برای پول ارائه دهد. با این حال، ابزارهای ممتاز به هزینه زیادی نسبت به ابزارهای ارزان‌تر نیاز دارند. آن‌ها ویژگی‌های اضافی را ارائه می‌دهند که باعث افزایش سرعت، سهولت استفاده و تولید قدرت بیشتر می‌شود. بنابراین، بر اساس محدوده بودجه خود، باید بهترین را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.


کلام آخر

اگر در استفاده از دریل‌های مختلف آشنا هستید، ممکن است بدانید که رسیدن به گوشه‌های تنگ می‌تواند یک مشکل باشد. در اینجاست که دریل‌های سرکج وارد عمل می‌شوند، زیرا می‌توانید به راحتی با کمک سر ابزار که زاویه‌دار است، به گوشه‌های تنگ برسید. شما می‌توانید با استفاده از این دریل، بسیاری از کارهای مختلف در موقعیت‌های دشوار را به راحتی انجام دهید.

 

با خرید بهترین برند دریل سرکج مانند میلواکی، بوش، رونیکس و سایر برندهای می‌توانید محصولی با کیفیت تهیه کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از وبسایت «ابزارمارت» برای خرید دریل سرکج مناسب اقدام کنید.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش