۰

دریل بتن کن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در حالی که یک دریل استاندارد می‌تواند چند سوراخ کوچک در مصالح ساختمانی ایجاد کند، اما دریل بتن کن برای کارهای بزرگتر جهت سوراخ کاری در بتن کاربرد دارد. این دریل بسیار قدرتمند است و برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود. با این حال، دریل بتن کن ابزاری است که قرار نیست همه افراد به آن نیاز داشته باشند. پس اگر احساس می‌کنید به یک دریل قوی برای کارهای سنگین نیاز دارید، به سراغ دریل بتن کن بروید. در این بررسی به طور کامل در مورد دریل بتن کن صحبت می‌کنم.

 

دریل بتن کن چیست؟


دریل بتن کن چیست؟

دریل بتن کن (Rotary Hammer) به عنوان مته بتن کن نیز شناخته می‌شود که برای جدا کردن و سوراخ کاری مواد سخت استفاده می‌شود. این محصول یک دریل قدرتمند است که با نیرویی به جلو و عقب حرکت می‌کند تا مواد را بشکند. دریل بتن کن به گونه‌ای طراحی شده است که نیروی ضربه‌ای زیادی را با سرعت بالا به سطوح سخت وارد می‌کند و این عمل باعث می‌شود که این ابزارها برای کار روی موادی مانند بتن، آجر، سنگ و سایر مواد سخت مناسب باشند. بنابراین می‌تواند گفت که این ابزار سه عملکرد زیر را ارائه می‌دهد:

 

  • فقط حالت سوراخ کاری
  • سوراخ کاری به همراه حالت چکشی
  • فقط حالت چکشی

بسیاری از دریل بتن کن دارای تنظیماتی هستند که به شما امکان می‌دهند که فقط از حالت چکشی استفاده شود. این حالت به شما امکان می‌دهد از دریل به عنوان چیزی شبیه به چکش بهره ببرید و مواد سخت را جدا کرده و تخریب کنید. شما می‌توانید بتن را با دریل بتن کن به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و کارهای تخریب سرعت ببخشید.

 

مته یا دریل بتن کن


کاربرد دریل بتن کن

دریل بتن کن برای تخریب و سوراخ کاری ایده آل هستند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، عملکرد یک دریل بتن کن شامل کوبیدن یک چکش بزرگ به یک سطح در حالی است که همزمان می‌چرخد. برآمدگی‌های روی چکش بسیار شبیه به مته‌های غول‌پیکر هستند، به این معنی که دریل بتن به راحتی می‌تواند حتی سخت‌ترین مواد را نیز برش دهد.


اگر برای یک پروژه بازسازی منزل نیاز به شکستن دیوار یا برداشتن مقداری بتن یا سنگ از یک منطقه خاص دارید، می‌توانید با دریل بتن کن را برای این کار مورد استفاده قرار دهید. دریل‌های بتن کن برای سوراخ کردن چوب، بتن و سایر مصالح بنایی بسیار مفید هستند. اگر نیاز به سوراخ کردن یک بتن دارید، احتمالاً از یک دریل بتن کن برای این کار استفاده خواهید کرد.


دریل بتن کن اغلب برای سوراخ کردن مواد بسیار سخت مانند بتن استفاده می‌شود تا بتوان مصالحی مانند میلگرد را برای کمک به حمایت از سازه‌ای که در حال ساخت است مورد استفاده قرار داد. حتی می‌توانید از یک دریل بتن کن برای حفاری در خاک رس سخت استفاده کنید یا سوراخ‌هایی با اندازه یکنواخت در زمین ایجاد کنید. از این ابزار برای کندن کاشی‌ها و کف‌سازی ساختمان نیز می‌توان بهره برد.

 

کاربرد دریل بتن کن


نکات مهم در خرید دریل بتن کن

دریل های بتن کن دارای تنوع زیادی از نظر برند، ویژگی‌ها و کیفیت ساخت هستند. بنابراین مهم است که ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید و سپس به سراغ ابزار مناسب بروید. در ادامه فهرستی از عوامل مهم آورده شده‌اند که به شما در خرید دریل مناسب کمک می‌کنند:

 

  • منبع انرژی: اگر در مکان‌هایی بدون منبع تغذیه کار می‌کنید، از یک دریل بتن کن شارژی  استفاده کنید. این ابزارها باتری‌های بسیار قوی دارند که می‌توانند ساعت‌ها با یک بار شارژ کار کنند. در مقایسه، مدل‌های برقی (کابلی) قدرت بیشتری دارند و برای کارهای سنگین مانند تخریب مناسب هستند.
  • چاک و مته: چاک به قسمتی اشاره دارد که دستگاه مته را می‌گیرد. درحقیقت، چاک سیستم نگهدارنده مته است. پس سیستمی را انتخاب کنید که برای نیازهای خاص شما مناسب هستند. چاک SDS+ و SDS Max توصیه می‌شوند، زیرا می‌توانند حداکثر قدرت و عملکرد را ارائه دهند.
  • اندازه سوراخ: یکی دیگر از عوامل مهم که باید در نظر گرفت اندازه سوراخ‌ها است. بررسی کنید که آیا مته دریل می‌تواند سوراخ‌های بزرگی را که بر روی مواد مختلف ایجاد کند. این مهم به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر اندازه سوراخ را در مواد سخت اعمال کنید.
  •  تنظیمات ابزار: برخی از مدل‌ها حالت‌های متعددی مانند حفاری چکشی، حفاری معمولی، حفاری و تخریب دارند. این حالت‌ها را قبل از خرید بررسی کنید تا محصول مناسب را بخرید. پیشنهاد می‌کنیم که یک دریل چند حالته را خریداری کنید، زیرا ممکن است در یک زمان خاص مورد نیاز شما باشد.
  •  قدرت و گشتاور: مشخصات موتور را بررسی کنید تا ببینید آیا دستگاه قدرت کافی برای شکستن مواد سخت را دارد یا خیر. گشتاور مهم است، زیرا قدرت چرخش را مشخص می‌کند. دستگاه با گشتاور، قدرت سوراخ کاری بیشتری دارد و می‌تواند مواد سخت‌تر را سوراخ کند.
  • سرعت ابزار: در حالی که سرعت پایین لزوماً بر کار تخریب تأثیر نمی‌گذارد، اما اگر در حال انجام کارهای سنگین مانند حفاری در قطعات بتنی یا تخریب سازه‌های سنگی هستید، سرعت بالاتر مورد نیاز است. برای به دست آوردن کنترل سرعت ابزار خود، به دنبال تنظیماتی برای سرعت متغیر و حالت‌های سرعت چندگانه باشید.
  •  سیستم ضد ارزش: به دلیل چکش کاری مداوم، ارتعاش دریل بتن کن می‌تواند غیرقابل تحمل شود. بدون یک سیستم ضد لرزش موثر، شما فقط می‌توانید برای زمان کوتاهی کوتاه کار کنید و برای استراحت دست‌ها و بازوها باید به طور منظم کار را متوقف کنید. سیستم ضد ارزش می‌تواند هرگونه لرزش را بگیرید.

 

نکات مهم خرید دریل بتن کن


نحوه استفاده از دریل بتن کن

هنگام استفاده از هر دریل، نحوه شروع کار مهم است. در حال سوراخ کردن روی دیوار هستید، می‌خواهید قبل از اینکه ماشه را فشار دهید، دریل خود را با زاویه 90 درجه تراز کنید. هر گونه حرکت یا تنظیم زاویه در حین سوراخ کردن باعث کشیده شدن سوراخ می‌شود و این باعث خواهد شد تا سوراخ کج و بزرگی ایجاد کنید.


هنگام استفاده از دریل بتن کن، ایده خوبی است که با چکش جدا شده شروع کنید. عمل چکش به راحتی باعث می‌شود دریل به اطراف سطح بچرخد و موقعیت دقیقی ایجاد کند. بنابراین با تنظیم نوک مته روی علامتی که می‌خواهید سوراخ کنید، کار حفاری را از سر بگیرید. سپس ماشه را به آرامی فشار دهید تا با سرعت کم روی سطح سوراخ شود. این کار به شما یک سوراخ مشخص می‌دهد که از دور شدن مته از علامت مورد نظر جلوگیری می‌کند. هنگامی که سوراخی دارید که مته را در موقعیت خود نگه می‌دارد، می توانید چکش را درگیر کرده و با سرعت بیشتری دریل کنید.


بسیار مهم است که فشار زیادی به دریل وارد نکنید. خم شدن به سمت دریل با انداختن وزن روی دیل نه تنها خطرناک است، بلکه به دریل، مته و خود شما آسیب می‌رساند. فقط با حداقل نیروی مورد نیاز که به دریل اجازه می‌دهد مواد را سوراخ کند، اجازه دهید دریل به کار خود ادامه دهد.

 

اعمال فشار زیاد باعث داغ شدن بیش از حد مته می‌شود و کیفیت کار را پایین می‌آورد. همچنین به پیستون‌های داخل دریل فشار وارد می‌کند. هنگامی که فشار زیادی وارد کردید، خطر ضربه برگشتی افزایش می‌یابد. زمانی که مته را خیلی محکم فشار می‌دهید، ممکن است این کار موثر نباشد و ممکن است آسیبی به شما وارد شود.


با عقب و جلو کشیدن دریل اجازه دهید مواد زائد خارج شوند و این کارایی دریل را افزایش می‌دهد. شما باید زاویه مناسبی را پیدا کنید تا بتوانید کار را به طور موثر انجام دهید. اگر کاشی یا گچ را جدا می‌کنید، به یک زاویه کاملاً کوچک نیاز خواهید داشت تا تخریب را شروع کنید. هنگام تراشیدن شیارها یا برداشتن آجرها ممکن است زاویه تیزتری بخواهید. این زاویه نسبت به عمقی تعیین می‌شود که می‌خواهید به سطح برش دهید.


پوشیدن دستکش‌های چرمی ضخیم به کاهش لرزش دریل کمک می‌کند. حتی با تکنولوژی پیچیده کنترل ارتعاش، این ابزارها همیشه باعث لرزش روی دست‌ها و ساعد شما می‌شوند. همچنین بسیار مهم است که از محافظ چشم برای محافظت در برابر گرد و غبار استفاده کنید. و از ماسک مخصوص بهره ببرید تا غبار خطرناکی را که هنگام سوراخ کردن همه جا پراکنده می‌شود را به ریه‌ها خود نفرستید.

 

نحوه استفاده از دریل بتن کن


بهترین برندهای دریل بتن کن

در ادامه به بهترین مارک های برتر تولید کننده دریل بتن اشاره می‌کنیم:


بوش

این شرکت مهندسی آلمانی که یکی از سه شرکت بزرگ به همراه ماکیتا و دی‌والت است، به دلیل طراحی و فناوری پیشرو خود شهرت دارد. این برند از سال 1886 فعالیت خود را شروع کرد و در طول دهه‌ها به غول تولید ابزارهای برقی تبدیل شد. ابزارهای بوش بسیار باکیفیت و کارآمد هستند.


ماکیتا

اکنون بیش از 100 سال است که این شرکت ژاپنی وجود دارد. این شرکت از فناوری‌های پیشرفته در ابزارهای خود استفاده می‌کند و به دلیل ویژگی‌های خاصی که در محصولاتش ارائه می‌دهد، در جهان شناخته شده است. با خرید دریل بتن کن ماکیتا برای سال‌ها از یک ابزار قوی بی‌نیاز خواهید بود.


دیوالت

دی‌والت کمی جوان‌تر از ماکیتا است که ویژگی های یک ابزار آمریکایی قدرتمند را تداعی می‌کند. این برند به خاطر ابزارهای ارزان قیمت و با کیفیت مشهور است. مهندسان و تکنسین‌های آمریکایی دی‌والت سعی در تولید ابزارهای کاربردی و مقرون به صرفه برای کاربردهای مختلف دارند.


میلواکی

میلواکی به دلیل طراحی ارگونومیک، کیفیت بالا و طیف گسترده‌ای از ابزارها در جهان مشهور است. میلواکی یک شرکت بزرگ آمریکایی با زمینه تحقیقاتی خاص است که با انتشار هر محصول جدیدی، یکسری ویژگی‌های جدید نیز ارائه می‌دهد. دریل‌های میلواکی به قدرت و طول عمر بالا شهرت دارند.


هیلتی

هیلتی در طول جنگ جهانی دوم به شهرت رسید و از آن زمان تاکنون به یکی از بهترین برندهای جهان تبدیل شد. این ایران به اشتباه به دریل بتن کن، هیلتی می‌گویند! با این حال، وقتی کسی قصد این دارد تا قطعات سخت را تخریب کند، هیلتی را انتخاب می‌کند. برند هیلتی مساوی با قدرت و استحکام است.


رونیکس

یکی دیگر از برندهای مطرح بازار، رونیکس نام دارد. محصولات این برند به دلیل کیفیت خوب ساخت و قیمت مناسب در جهان شناخته می‌شوند. دریل‌های رونیکس از قدرت بالایی برخوردار هستند و ویژگی‌های مانند موتور ضد آب، دسته کمکی، سیستم چرخش اسکنه، سیستم کلاچ ایمنی و سایر موارد را ارائه می‌دهند.

 

بهترین برندهای دریل بتن کن


کلام آخر

دریل بتن کن از حرکت چکشی برای جدا کردن و ایجاد سوراخ استفاده می‌کند تا  دریل بتواند تکه‌های مواد سختی را سوراخ کند. شما می‌توانید از تعداد زیادی مته برای ایجاد یک سوراخ با اندازه متفاوت یا برای تخریب قطعات سخت استفاده کنید.

با خرید دریل بتن کن مناسب این امکان را دارید تا کارهای خود را به خوبی انجام دهید و از یک ابزار قوی برای سال‌های متمادی بهره ببرید. برای انتخاب بهترین دریل‌های بتن کن از وبسایت «ابزارمارت» اقدام کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش