۰

دریل شارژی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دریل شارژی یک ابزار برقی است که می‌تواند برای سوراخ کاری و باز و بسته کردن پیچ استفاده شود. دریل‌های شارژی از زمانی که برای اولین بار در دهه 60 معرفی شدند؛ محبوب‌ترین ابزار برقی خانگی بوده‌اند. یک شرکت ژاپنی به نام «ماکیتا» ادعا می‌کند که دریل شارژی را در سال 1978 اختراع کرده است، اما در واقع این «بلک اند دکر» بود که اولین دریل شارژی را در سال 1961 تولید کرد.

در هر صورت، این ابزار برقی هم اکنون به عنوان مهم‌ترین وسیله برای کارهای فنی در کاربردهای خانگی و صنعتی تبدیل شده است. در این مقاله به طور کامل در مورد دریل شارژی کاربردهای آن صحبت می‌کنیم.

 

دریل شارژی و کاربرد آن


دریل شارژی چیست؟

دریل شارژی یا دریل بی‌سیم (Cordless Drill) یک ابزار مفید برای کارهای ساده و کاربردهای ساختمانی سنگین است. این دریل از یک باتری قابل شارژ استفاده می‌کند که باعث می‌شود؛ کاربر بتواند دستگاه را به هر مکانی که دوست دارد منتقل کند بنابراین شما به هیچ پریز یا منبع برقی نیاز ندارید.  اگرچه  دریل‌های شارژی تنوع زیادی دارند؛ اما اکثر آن‌ها چندین ویژگی اصلی به شرح زیر را ارائه می‌دهند:

 

  •  یک دسته با یک دکمه که کار با دریل
  • چندین مته با اندازه‌های مختلف برای انجام کارهای سبک و سنگین
  •  یک باتری و شارژر باتری

باتری در یک دریل شارژی می‌تواند موتوری را تغذیه کند بنابراین، وقتی ماشه را روی یک مته شارژی فشار می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ خب، وقتی جریانی به موتور وارد می‌شود، نیروهای مغناطیسی قوی باعث می‌شوند که روتور (یک جزء داخلی موتور) شروع به چرخش کند. همانطور که روتور می‌چرخد، نوعی دومینو را ایجاد می‌کند. روتور یک محور را می‌چرخاند که باعث چرخش گیربکس می‌شود. گیربکس چندین چرخ دنده دارد که به سرعت دوک را می‌چرخاند و عمل حفاری را ایجاد می‌کند. همه این‌ها در چند میلی ثانیه پس از کشیدن ماشه اتفاق می‌افتند.

 

دریل شارژی چیست؟


کاربردهای دریل شارژی

دریل‌های شارژی ابزارهای الکتریکی هستند که در درجه اول برای دو منظور استفاده می‌شوند. در مرحله اول، آن‌ها سوراخ‌هایی را در چوب، دیوارها یا سایر مواد ایجاد می‌کنند. در مرحله دوم، آن‌ها پیچ‌ها و اتصال دهنده‌ها را روی سطوح ثابت می‌کنند. دریل شارژی همانطور که احتمالاً از نامش مشخص است، بدون سیم است. شما می‌توانید از دریل شارژی برای سوراخ کردن دیوارها، مونتاژ مبلمان و کارهای نجاری استفاده کنید. بنابراین، دریل شارژی برای دو کاربرد اصلی زیر تولید می‌شود:

 

  1.   سوراخ کاری سطوح
  2. باز و بسته کردن پیچ

 

کاربرد دریل شارژی

 

ویژگی‌های دریل شارژی

هنگام خرید دریل شارژی باید به دنبال چه ویژگی‌هایی باشید؟ یکی از ویژگی‌هایی که باید به دنبال آن باشید، تنظیمات سرعت است. بسیاری از دریل‌ها دارای دو تنظیم هستند که به انعطاف پذیری بیشتری در هنگام انجام وظایف کمک می‌کنند. علاوه بر این، برخی از دریل‌ها کلاچ‌هایی دارند که از سوراخ کردن بیش از حد جلوگیری می‌کنند.


بررسی مشخصات کلاچ، قدرت، سرعت تنظیم و وزن می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام دریل شارژی مناسب‌تر است. دریل‌های قوی‌تر از نظر قیمت معمولاً گران هستند و دریل‌های ولتاژ پایین که وزنی کمی دارند نیز کمترین هزینه را خواهند داشت. در ادامه به ویژگی‌های دریل بی‌سیم اشاره می‌کنیم:


ولتاژ بالا

با نگاه کردن به ولتاژ یک مته شارژی می‌توانید متوجه شوید که چقدر دستگاه قدرتمند است. به زبان ساده، ولتاژ بیشتر برابر با توان بیشتر است بنابراین اگر فکر می‌کنید که دریل قرار است روی مواد سخت استفاده شود، مطمئن شوید که یک مته ولتاژ بالا تهیه می‌کنید.

 

  • دریل‌های سبک: این دریل‌ها برای مشاغل کوچک خانگی مناسب هستند. آنها معمولا با باتری شش ولت تا 12 ولت عرضه می‌شوند.
  •  دریل‌ها با کار متوسط: دریل‌های شارژی 12 ولت تا 18 ولت از محبوب‌ترین مدل‌ها هستند. آن‌ها تقریباً برای همه انواع کارهای سوراخ کاری به جزء مشاغل بسیار سنگین مناسب هستند.
  • دریل‌های سنگین: افراد حرفه‌ای به دریل‌های شارژی سنگین نیاز دارند که دارای قدرت بیشتر و باتری‌های طولانی مدت باشد. معمولاً این ولتاژها بین 18 تا 24 ولت رتبه بندی می‌شوند و واحدهای تخصصی وجود دارند که تا 36 ولت قدرت دارند.

 

دریل‌های شارژی در تنظیمات مختلف  با ولتاژهای متفاوت ساخته می‌شوند. کمترین ولتاژ شش ولت است که برای کارهای بسیار ابتدایی در خانه مناسب هستند. بالاترین ولتاژ حدود 18 ولت است  که برای کارهای ساختمانی سنگین مناسب خواهد بود و حتی می‌توانند موادی مانند فولاد را سوراخ کنند. اگرچه ممکن است استفاده از دریل‌های ولتاژ بالاتر وسوسه انگیز باشد، اما برای کارهای کوچک یک دریل با ولتاژ پایین انتخاب بهتری است. دریل‌های شارژی با ولتاژ بالاتر وزن بیشتری دارند.

 

دریل شارژی سبک و سنگین


گشتاور

رتبه بندی ولتاژ همیشه تصویر واضحی از توان کل دریل به شما نمی‌دهد. اگر می‌خواهید روی سطح سخت‌تری سوراخ کاری کنید؛ به گشتاور بیشتری نیاز دارید. گشتاور نیروی پیچشی است که دریل می‌تواند بر روی سطح کار اعمال کند. برای نجاری و حفاری روی مواد نرم‌تر مانند پلاستیک، لازم نیست نگران گشتاور باشید، زیرا تقریباً تمام دریل‌های برقی قادر به انجام چنین عملیاتی هستند. با این حال، هنگام حفاری روی فلز، بتن و سایر سطوح سخت، به گشتاور بیشتر و سرعت کمتری نیاز دارید.

 

گشتاور دریل شارژی


موتور دریل

موتوری را انتخاب کنید که موتور براشلس دارد، زیرا می‌توان از آن‌ها برای مدت زمان طولانی و با عمر بالا استفاده کنید. یک موتور براشلس می‌تواند مقاومت بالاتری را ارائه دهد و مطابق با نوع کاربرد تنظیم شود. این بدان معناست که در حین کاری که به نیروی کمتری نیاز است، از قدرت کمتری بهره می‌برد و هنگام انجام کارهای سنگین، توان بیشتری را جذب می‌کند. این باعث استفاده بهینه از باتری و در نتیجه زمان کار طولانی‌تر می‌شود.


برخلاف موتورهای معمولی (براش‌دار)، موتورهای براشلس از اصطکاک و افت ولتاژ رنج نمی‌برند. این مزیت باعث افزایش طول عمر دریل شارژی می‌شود. هم‌چنین، آن‌ها می‌توانند قدرتمندتر از موتورهای براش باشند. به طور خلاصه، موتورهای براشلس کارآمدتر، قدرتمندتر و بادوام‌تر از باتری هستند؛ اما در مقایسه با موتورهای معمولی گران هستند. به طور متوسط موتورهای براشلس تقریباً 25 تا 30 درصد گران‌تر از موتورهای براش هستند. علاوه بر آن، موتورهای براشلس به باتری‌های لیتیوم یونی نیاز دارند.

 

موتور دریل شارژی


باتری‌ها

به دنبال دریل‌های شارژی باشید که دارای باتری اضافی هستند. از کار افتادن دریل شارژی در وسط کار می‌تواند باعث ایجاد اختلال شود؛ بنابراین داشتن یک باتری اضافی و آماده برای کار یک امتیاز عالی است. اگر عمدتاً از دریل شارژی برای باز و بسته کردن پیچ‌ها استفاده می‌کنید، باتری می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد.


سوراخ کردن مواد سخت می‌تواند باتری شما را خیلی سریع خالی کند. همچنین مهم است که به سراغ باتری‌های لیتیوم یونی بروید که تقریباً چهار برابر بیشتر از باتری استاندارد کار می‌کنند و عملکرد بهتری دارند. باتری‌های تغییر ولتاژ وجود دارند که به شما امکان می‌دهند ابزار برقی را با توجه به نوع کاربرد خود اجرا کنید. هنگامی که در حال انجام کارهای سبک هستید، باتری به اندازه میزان سبکی کار به دستگاه شارژ می‌دهد.

 

باطری دریل شارژی

 

محدوده‌های سرعت

برخی از دریل‌های شارژی مجهز به قابلیت کنترل سرعتی هستند. این یک ویژگی خوب است، زیرا سرعت‌های مختلف باعث انعطاف بیشتر هنگام کار با مواد مختلف می‌شوند.

 

  • سرعت دوگانه: مدل‌های پایه ارزان قیمت با یک سرعت معمولاً 300 RPM عرضه می‌شوند. انواع دیگردریل‌ها به سرعت دوگانه مجهز شده‌اند که یکی برای سوراخ کاری و دیگری برای باز و بسته کردن پیچ‌ها کاربرد دارند.
  •  سرعت متغیر: علاوه بر سرعت دوگانه، اکثر مدل‌های رده بالا این امکان را نیز دارند که با سرعت‌های متغیر کار کنند. این امر زمانی مطلوب است که روی انواع مختلف مواد کار می‌کنید. به عنوان مثال، مواد نرم‌تر به دور در دقیقه بالاتری نیاز دارند، جایی که باید سرعت سوراخ کردن سطوح و فلزات سخت‌تر را کاهش دهید.


قدرت UWO

واحد وات خروجی (UWO) استاندارد جدیدی برای اندازه گیری حداکثر توان یک دریل است. این واحد ترکیبی از سرعت و گشتاور است.


اندازه چاک

اندازه چاک تعیین کننده حداکثر اندازه مته‌ای است که دریل می‌تواند نگه دارد. رایج‌ترین اندازه‌های چاک موجود 8/3 و ½ اینچ هستند.


مزایا و معایب دریل شارژی

دریل‌های شارژی بسیار قدرتمندتر از پیچ گوشتی‌های شارژی هستند. دریل‌های شارژی سیستم‌های دنده‌ای بهتر و باتری‌های ولتاژ بالاتری دارند، به این معنی که می‌توانند گشتاور بیشتری ارائه دهند. دریل شارژی متوسط شما می‌تواند 50 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از سوی دیگر، پیچ گوشتی شارژی متوسط تنها می‌تواند حدود 10 نیوتون متر گشتاور ارائه دهد. دریل شارژی شما در سوراخ کردن سطوح سخت مانند چوب سخت، پلاستیک یا حتی فلز مشکلی نخواهد داشت. این کارها را نمی‌توان با پیچ گوشتی‌های شارژی انجام داد.


یکی از نقاط قوت فروش دریل‌های شارژی این است که بسیار راحت هستند. می‌توانید آنها را در عرض چند دقیقه بسته بندی کنید و عملاً به هر جایی ببرید. دریل شارژی در انجام کارهای بسیار ساده و سریع کاربردی است. تا زمانی که یک باتری شارژ شده داشته باشید، این امکان را دارید از دریل خود نهایت استفاده را ببرید. هم‌چنین دریل‌های شارژی به راحتی در دست گرفته می‌شوند و در نقاط تنگ قابلیت جابه جایی بالایی دارند. انجام کارهایی که نیاز به حرکت زیاد دارند با دریل‌های شارژی بسیار آسان‌تر خواهد بود، زیرا کار با آنها راحت است.


انرژی گرفتن از باتری هم موهبت و هم یک نفرین است. از یک طرف داشتن باتری به این معنی است که دریل‌های بی‌سیم را می‌توان در هر جایی حمل کرد؛ اما از طرف دیگر، اگر باتری دریل شما شارژ نباشد، نمی‌توانید از ابزار استفاده کنید. بنابراین، اگر شب قبل از استفاده از دریل خود فراموش کنید باتری را شارژ نمایید، ممکن است حین کار دستگاه خاموش شود. در این صورت باید چندین ساعت منتظر بمانید تا شارژ شود. درنهایت، دریل شارژی به اندازه دریل برقی قدرتمند نیست.

 

مزیت دریل شارژی


بهترین برندهای دریل شارژی

برندهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی مختلف در بازار وجود دارند که می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. از این برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  دیوولت
  •    بلک اند دکر
  •    میلواکی
  •    بوش
  •    هیتاچی
  •     ماکیتا
  •    رونیکس

 

بهترین برند دریل شارژی

 

نکات کاربردی در مورد استفاده از دریل شارژی

در ادامه نکاتی وجود دارند که هنگام استفاده از دریل شارژی باید به آنها توجه کنید:

  •  برای محافظت از چشمان خود در حین سوراخ کردن، همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید.
  •  اگر در حال سوراخ کردن فلز هستید، محل را علامت بزنید و نقطه بزنید. این به شما کمک می‌کند تا مته را به راحتی در محل برانید.
  •  هرگز دریل شارژی را کنار ماشه نگیرید، اگر انگشت شما بلغزد ممکن است کسی آسیب ببیند.
  •   مطمئن شوید که فضایی که در آن سوراخ کاری می‌کنید تمیز و شفاف باشد.
  •   پس از استفاده از دریل هرگز ابزار را لمس نکنید، ممکن است فلز در اثر اصطکاک داغ شده باشد.
  •  قبل از استفاده از مته مطمئن شوید که باتری مته شارژی به درستی در محل نصب شده است.
  • از لباس‌های گشاد یا هر چیزی که به طور بالقوه توسط مته گیر می‌کنند خودداری کنید.

 

نکات استفاده از دریل شارژی


کلام آخر

دریل شارژی از یک باتری واقع در زیر دسته بهره می‌برد تا نیروی چرخش مته را تامین کند. ماشه سرعت را کنترل می‌کند و شما می‌توانید سرعت خود را با میزان فشار روی ماشه تنظیم کنید. موتور نیروی الکتریکی باتری را به انرژی تبدیل می‌کند تا مته را بچرخاند. برخی از دریل‌های شارژی دارای گیربکس‌هایی هستند که برای تعویض دنده‌ها استفاده می‌شوند که در صورت نیاز برای سوراخ کردن مواد سخت‌تر کاربرد دارند.


پس مهم است که به ویژگی‌های ابزار دقت کنید تا بتوانید کارهای خود را به شکلی بهینه شده انجام دهید. در زمان خرید دریل شارژی ابتدا باید نیازهای خود را بررسی کنید و سپس بسته به نوع کاربرد و مقدار بودجه، ابزار مناسب را تهیه کنید. برای خرید انواع دریل از وبسایت «ابزارمارت» اقدام کنید.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش