۰

آشنایی با انواع دریل و کاربرد آنها

سوراخ کاری یک کار مهم و رایج در کارگاه‌های نجاری، صنعتی و حتی کاربردهای خانگی است. با این حال، یک دریل خاص برای هر نوع کاربردی مفید نیست. انتخاب دریل مناسب به نوع متریالی که قصد سوراخ کردن آن را دارید؛ بستگی خواهد داشت. شما نمی توانید فقط از یک نوع دریل برای سوراخ کردن موادی مانند: چوب، فلز و بتن استفاده کنید؛ بنابراین باید بسته به نوع کاربرد خود، به سراغ خرید دریل مناسب بروید. در این مقاله به طور کامل به انواع دریل و کاربرد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

آشنایی با انواع دریل


دریل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دریل یک ابزار برقی یا شارژی است که برای سوراخ کردن مواد مختلف مانند: چوب، فلز، بتن و پلاستیک استفاده می‌شود. دریل معمولاً در کارهای ساختمانی و نجاری و هم‌چنین در کاربردهای لوله کشی و برقکاری به کار گرفته می‌شود. انواع مختلفی از دریل‌ها در بازار موجود هستند که هر کدام برای انواع خاصی از مواد و وظایف طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، برخی از دریل‌ها برای سوراخ کردن چوب‌های نرم طراحی شده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر چوب‌های سخت را سوراخ می‌کنند. علاوه بر این، برخی از دریل‌ها برای باز و بسته کردن پیچ‌ها استفاده می‌شود و برخی دیگر هم عملکرد سوراخ کاری و هم باز و بسته کردن پیچ‌ها را انجام می‌دهند.

 

کاربرد دریل


انواع دریل براساس منبع انرژی

دریل ها از نظر منبع انرژِی به انواع زیر تقسیم می‌شوند:


1- دریل شارژی

دریل‌های شارژی توسط یک باتری داخلی تغذیه می‌شوند. آن‌ها کاربرد راحتی دارند؛ زیرا می‌توانید آن‌ها را به هر جایی ببرید و مشکلی بابت نبود پریز برق نداشته باشید. دریل‌های شارژی به داشتن کابل محدود نمی‌شوند، به این معنی که برای کاربردهای که دسترسی به آن‌ها سخت است، ایده آل هستند. اگر کار شما طولانی باشد؛ باید چند باتری اضافی تهیه کنید. در نهایت، قدرت و گشتاور دریل شارژی کمتر از دریل برقی است.

 

آشنایی با دریل شارژی


2- دریل برقی

دریل‌های برقی به منبع تغذیه مانند: پریز برق یا ژنراتور نیاز دارند. مزایای دریل برقی شامل گشتاور ثابت و قدرت بالا در سوراخ کاری هستند. هم‌چنین لازم نیست منتظر بمانید تا ابزار شما شارژ شوند یا به فکر حمل یک باتری یدکی باشید. با این حال، دریل‌های برقی به یک منبع تغذیه نیاز دارند و محدوده کار آن‌ها تنها به طول کابل مربوط می‌شود. خرید دریل برقی با طول کابل زیاد به شما کمک می‌کند تا بتوانید ابزار خود را در مناطق دورتر استفاده کنید.

 

دریل برقی


انواع دریل براساس کاربرد

قبل از اینکه پروژه خود را شروع کنید؛ ابتدا باید با انواع دریل آشنا شوید. سپس با بررسی مقدار بودجه خود و ویژگی‌های مدل مورد نظرتان از نظر برند، مشخصات، نوع (برقی یا شارژی) و سایر موارد می‌توانید محصول مناسب را تهیه کنید. در ادامه به انواع دریل و کاربرد آن‌ها اشاره می‌کنیم:


دریل معمولی (Drill Driver)

اولین مورد در این لیست از انواع دریل، دریل معمولی است. دریل معمولی یک ابزار کلاسیک است که تقریباً همه افراد فنی یکی از آن را دارند. این دریل فقط دو عملکرد دارد؛ یکی سوراخ کردن و دیگری پیچ کردن است. دریل معمولی برای باز و بسته کردن پیچ و سوراخ کاری در مواد نرم مانند چوب، فلز و پلاستیک مناسب است.


انواع مصالح نرم مانند: آجر، سفال و دیوار گچی را نیز می‌توان با چنین دستگاه‌هایی به راحتی سوراخ کرد. البته چنین ابزارهایی برای کارهای سنگین مناسب نیستند. دریل معمولی معمولاً دستگاهی خانگی در نظر گرفته می‌شود که برای نصب کابینت، قفسه یا سوراخ کردن مواد فلزی نازک کاربرد دارد.

 

آشنایی با دریل معمولی


دریل پیچ گوشتی (Screwdriver)

دریل پیچ گوشتی که به عنوان پیچ گوشتی برقی نیز شناخته می‌شود؛ برادر کوچکتر دریل معمولی است. چنین ابزارهایی فاقد قدرت لازم برای سوراخ کردن هستند، اما این بدان معنا نیست که این ابزارها مفید نیستند. این ابزار برای باز و بسته کردن پیچ‌ها در مواد مختلف ساخته شده است و به دلیل داشتن یک قابلیت، ارزان‌تر از دریل معمولی است.


از آنجایی که دریل‌های پیج گوشتی بسیار کوچک هستند؛ این امکان را دارید برای مدت طولانی بدون نیاز به تامین برق، مانند پیچ گوشتی دستی، مشغول به باز و بسته کردن پیچ‌ها شوید. بنابراین، این دستگاه به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک به طور خاص برای پیچاندن پیچ در مواد مختلف استفاده می‌شود. این نوع دریل اغلب به صورت شارژی تولید می‌شود تا قابلیت حمل را به کاربر ارائه دهد.

 

دریل پیچ گوشتی


دریل پیچ گوشتی ضربه‌ای (Impact Screwdriver)

ممکن است در حال باز و بسته کردن پیچ‌ها باشید و احساس کنید که دریل شما قدرت کافی ندارد. سپس به دستگاه شما فشار زیادی می‌آیند و عمرش کم می‌شود. در این صورت، بهترین ابزار برای استفاده، پیچ گوشتی ضربه‌ای است. اگر قصد دارید از پیچ‌های بلندتر و ضخیم‌تر استفاده کنید؛ این دریل مناسب شما خواهد بود.


موتور یک پیچ گوشتی ضربه‌ای به جای اینکه قدرت ثابتی برای راندن یک پیچ بدهد؛ ضربه‌های کوتاه یا تکانه‌هایی می‌دهد که به وضوح با صدای تق تق قابل تشخیص است. دریل پیچ گوشتی ضربه‌ای برای کاربردهایی مربوط به فضاهای تنگ ایده آل هستند، زیرا نیازی به اعمال فشار ندارند و مکانیسم ضربه به کمک شما می‌آید.

 

آشنایی با دریل پیچ گوشتی ضربه ای


دریل ضربه‌ای (Impact Drill)

یک دریل استاندارد می‌چرخد و شما به آن فشار وارد می‌کنید تا عمیق‌تر سوراخ شود. حرکت چرخشی دریل ضربه‌ای با حرکت ضربه‌ای سبک ترکیب می‌شود در نتیجه این دریل در مصالحی مانند آجر، چوب، پلاستیک و فلزات بهتر عمل می‌کند. با این حال هرگز بتن را با دریل ضربه‌ای سوراخ نکنید؛ زیرا فاقد قدرت لازم است.


برای سوراخ کردن بتن یک دریل چکشی مفید است. دریل به دلیل عملکرد ضربه در طول خود به جلو و عقب حرکت می‌کند. عملکرد ضربه زدن مواد را به این روش پودر می‌کند و حرکت چرخشی نیز می‌تواند مواد پودر شده را تخلیه می‌کند. یک دریل ضربه‌ای استاندارد دارای دو چرخ دنده مکانیکی برای تنظیم میزان ضربه است. این دریل قابلیت پیچ گوشتی ندارد و فقط برای سوراخ کاری مناسب خواهد بود.

 

دریل ضربه ای


دریل چکشی (Drill Hammer)

دریل چکشی برادر بزرگ دریل ضربه‌ای است. عملکرد چکشی بسیار سنگین‌تر از ضربه‌ای است و برای سوراخ کاری در مواد سخت‌تر مانند بتن کاربرد دارد. اگر می‌خواهید چوب را سوراخ کنید؛ باید عملکرد چکشی را خاموش کنید. چکش دوار هنوز هم می‌تواند به یک عملکرد اسکنه مجهز شود که برای مثال جهت برداشتن کاشی‌ها یا ایجاد شکاف در دیوارها استفاده شود.

شما می‌توانید مته‌ها یا اسکنه‌های دریل چکشی را با اتصال SDS وصل می‌کنید. دریل را وارد می‌کنید و ماشه را فشار دهید. این امر لنگر بهتری را در سر دریل شما تضمین می‌کند و احتمال لیز خوردن و شل شدن آن را کاهش می‌دهد.


به دلیل عدم وجود چرخ دنده در مته‌های چکشی، می‌توان از آن‌ها فقط برای سوراخ کاری استفاده کرد. هنگام انتخاب چکش دوار، حداکثر قطر دریل را در نظر بگیرید. مدل‌های سبک‌تر می‌توانند سوراخ‌هایی تا قطر 22 میلی‌متر ایجاد کنند. برای سوراخ‌های بزرگ‌تر، مدل‌های سنگین‌تری را انتخاب کنید که می‌توانند تا عرض 30 میلی‌متر را سوراخ کنند.

 

دریل چکشی


دریل ایستاده (Drill Press)

دریل ستونی یا ایستاده با یک پایه ارائه می‌شود که با آن روی میز کار یا روی زمین ثابت می‌شود. این پایه زمانی بسیار مفید است که شما نیاز به سوراخ کردن دقیق بر روی قطعه کار دارید. قطعه کار خود را روی میز قرار دهید و آن را ببندید. با پایین کشیدن مته می‌توانید سوراخ کاری را شروع کنید. بسیاری از دریل‌های ستونی دارای پایه کج کننده هستند که در صورت لزوم امکان سوراخکاری با زاویه را فراهم می‌کنند.


عیب اصلی این دستگاه این است که دریل پرس متحرک نیست؛ بنابراین نمی‌توانید از آن برای سوراخ کردن دیوار استفاده کنید. دریل ایستاده هم‌چنین برقی است و باید به پریز برق وصل شود تا کار کند بنابراین برای ایجاد سوراخ های دقیق روی مواد مختلف اعم از نرم و سخت، دریل ستونی عالی است.

 

دریل ایستاده


دریل ترکیبی (Combi Drill)

دریل ترکیبی سه عملکرد اعم از سوراخ کاری، باز و بسته کردن پیچ و حالت چکشی را ارائه می‌دهد. بنابراین از این دستگاه می‌توان هم برای کارهای سبک و هم سنگین استفاده کرد. دریل‌های ترکیبی دارای موتورهای پرقدرت و گیربکس‌های قوی هستند که آن‌ها را هم برای همه افراد فنی مناسب می‌کند.


این ابزارها به دلیل موتورهای قدرتمند خود برای استفاده با لوازم جانبی بزرگتر مانند مته‌های تخت و مته‌های مارپیچ چوبی مناسب هستند و تطبیق پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند. با این حال، دریل ترکیبی برای سوراخ کاری روی سطوح واقعاً سخت مانند بتن کم می‌آورد. برای بتن باید از دریل بتن کن استفاده کنید. هم‌چنین متوجه خواهید شد که به دلیل عملکرد بیشتر، این ابزارها نسبت به دریل‌های استاندارد پر سر و صداتر و سنگین‌تر هستند.

 

دریل ترکیبی


دریل بتن کن (Rotary Hammer Drill)

این دریل عمدتاً برای سوراخ کاری در مصالح سخت مانند بتن طراحی شده است. برخلاف دریل چکشی که از یک عمل مکانیکی چکشی در هنگام سوراخ کاری استفاده می‌کند، این ابزار از یک عمل پنوماتیکی بهره می‌برد که توسط یک پیستون کوچک ایجاد می‌شود که هوا را بر روی صفحه فلزی فنری فشرده می‌کند و سپس نیرو را به مته منتقل می‌نماید. اندازه گیری این قدرت چکش یا ضربه بر حسب BPM یا ضربات در دقیقه اندازه گیری می‌شود.


هرچه ژول یا انرژی بیشتری تولید شود و ضربات در دقیقه بیشتر باشد، مواد با سرعت و قدرت بیشتری سوراخ می‌شوند. در بیشتر موارد، دریل‌های بتن کن همان ویژگی‌های دریل چکشی استاندارد را دارند که شامل کلید روشن/خاموش، حرکت رو به جلو و معکوس و سایر موارد هستند. شما می‌تواند از این دریل برای سوراخ کاری ساده استفاده کنید یا دستگاه روی حالت چکشی قرار دهید. این دستگاه هم‌چنین سنگین و گران قیمت هستند و به نگهداری منظم نیاز دارند.

 

دریل بتن کن

 


دریل SDS (SDS Drill)

دریل‌های SDS که به عنوان سیستم شفت شکاف‌دار نیز شناخته می‌شوند؛ از یک حرکت چکشی پیستونی برای حرکت مته به عقب و جلو به صورت متمرکز استفاده می‌کنند. این عملکرد پیستونی، قدرت بسیار بیشتری نسبت به دریل‌های ضربه‌ای دارد و به دریل‌های SDS اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین کارها از جمله سوراخ کردن آجر، سنگ و بتن را انجام دهند.


دریل‌های SDS نه تنها می‌توانند سوراخ‌های دقیقی در بتن ایجاد کنند؛ بلکه این امکان را ایجاد می‌کنند که بتوان از آن‌ها برای تخریب نیز استفاده کرد. قدرت این ابزارها منعکس کننده قیمت بالاتر آن‌هاست. دریل‌های SDS، SDS+ و SDS Max همگی از اتصالات مختلفی استفاده می‌کنند و قابل تعویض نیستند. برخی از دریل‌های سبک SDS می‌توانند از آداپتورها یا چاک‌های قابل تغییر بهره ببرند تا برای استفاده از مته‌های معمولی مناسب باشند.

 

دریل SDS


دریل سرکج (Right Angle Drill)

به دنبال سوراخ کاری در فضاهای تنگ یا صعب العبور هستید؟ دریل‌های سرکج انتخاب بسیار خوبی هستند؛ زیرا طول سر آن‌ها کاهش یافته و سبک وزن هستند. سر در زاویه 90 درجه نسبت به دستگیره تنظیم شده است تا بتوانید تنها با یک دست داخل کابینت یا هر فضای دیگر را سوراخ کنید. این ابزارها به طور کلی شارژی هستند تا بتوانند در محیط های مختلف قابل استفاده باشند.


طراحی جمع و جور و راحت دریل سر کج کنترل بیشتری را برای سوراخ کاری دقیق و منظم ارائه می‌دهد. در حالی که خرید یک دریل سر کج سرمایه گذاری عالی است، بلکه می‌تواند به شما کمک کند در کاربردهای خاص مانند فضاهای تنگ از یک وسیله مفید بهره ببرید. فقط یادتان باشد که همیشه باتری یدکی در اختیار داشته باشید تا وسط کار به یکباره باتری تمام نشود و کارتان نیمه تمام بماند.

 

دریل سرکج


دریل همزن (Paddle Mixing Drill)

پادل میکسرها یا دریل همزن ابزاری ایده‌آل برای مخلوط کردن سریع موادی مانند گچ، ملات‌ها، رنگ‌ها و مواد فیبری هستند. برخی از میکسرهای سنگین نیز می‌توانند بتن را مخلوط کرده و دارای شش گوش برای اتصال به مته سنگین یا رزوه باشند که به آن‌ها امکان می‌دهد به ابزارهای اختلاط برقی متصل شوند و کارایی خود را افزایش دهند. دریل‌های همزن از اجزای فولادی ساخته شده‌اند که نسبت به روش‌های سنتی دوام بالایی دارند.


توان ارائه شده برای دریل‌های همزن می‌تواند بسیار متفاوت باشد و اغلب از حدود 800 تا 8 هزار متفاوت خواهد بود. درحقیقت، کاربرد دریل همزن مشخص کننده مقدار قدرت دستگاه است. موادی مانند رنگ‌ها به اندازه گچ و ملات قوام ندارند؛ بنابراین برای مخلوط کردن به وات کمتری نیاز خواهند داشت. توجه داشته باشید که دریل‌های همزن برقی می‌توانند قدرت بیشتری از مدل‌های شارژی داشته باشند.

 

دریل همزن


دریل مخصوص الماس (Diamond Core Drill)

الماس سخت‌ترین ماده در جهان است، بنابراین منطقی است که چرا بخواهید از دریل مخصوص الماسی برای کارهای سنگین استفاده کنید. این ابزارها سوراخ‌های استوانه‌ای بزرگ و دقیقی ایجاد می‌کنند. آن‌ها خیلی سریع و آسان عملیات سوراخ کاری مواد سخت مانند بتن، آجر یا کاشی‌های سرامیکی را انجام می‌دهند. بنابراین، برای ایجاد کانال کشی، سیم کشی یا لوله کشی مناسب هستند.


در مقایسه با سایر دریل‌های پرقدرت مانند دریل‌های ترکیبی و SDS، دریل ‌های مخصوص الماس بی‌صداتر و اغلب جمع و جور هستند. این دریل‌ها به دلیل هسته الماس قوی می‌توانند سوراخ‌های بسیار دقیقی را در هر ماده‌ای ایجاد کنند. علاوه بر این، دریل‌های الماسی از مته‌های مخصوص برای سوراخ کاری استفاده می‌کند که باعث شده است تا ابزاری گران قیمت محسوب شود.

 

دریل مخصوص الماس


انواع دریل براساس نوع موتور

موتورهای براش (Brushed Motors) با استفاده از برس‌های کربنی کار می‌کنند که برای انتقال جریان الکتریکی به آهنرباهای الکترومغناطیسی متصل می‌شوند. این یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که موتور را می‌چرخاند. این موتورها یک طراحی ساده دارند و قیمت‌شان نیز کم‌تر است. با این حال، برس‌های کربنی در هنگام چرخش در معرض اصطکاک قرار می‌گیرند و باعث کاهش عمر دستگاه می‌شوند.


 موتورهای براشلس به جای برس‌های کربنی، از آهنربای دائمی دوار بهره می‌برند. این بدان معناست که موتور به مراتب بیشتر دوام می‌آورد؛ زیرا هیچ اصطکاکی وجود ندارد. موتورهای براشلس اغلب قوی‌تر از همتایان براش‌دار خود هستند و بازدهی بسیار بهتری دارند، زیرا انرژی بیشتری به موتور منتقل می‌کنند. موتورهای براشلس به دلیل تعمیر و نگهداری کم و قدرت بالا، گران‌تر از موتورهای براش‌دار هستند.

 

انواع دریل بر اساس نوع موتور


کلام آخر

انتخاب دریل به فاکتورهای زیاد بستگی دارد که برخی از آن‌ها شامل نوع متریال، ویژگی‌های دستگاه و محیط کار هستند. ابتدا در نظر بگیرید که برای چه کاری از دریل استفاده می‌کنید. اگر فقط نیاز به ایجاد سوراخ‌های کوچک دارید؛ یک دریل شارژی کافی خواهد بود. با این حال، اگر قصد انجام سوراخ کاری‌های سنگین را دارید، به دریل قدرتمندتری نیاز خواهید داشت.


دوم اینکه اندازه سوراخی را که باید ایجاد کنید را در نظر بگیرید. یک دریل بزرگتر به مشخصات فنی قوی‌تری نیاز دارد. در نهایت به این فکر کنید که به چه مقدار نیرو نیاز دارید. یک دریل با ولتاژ بالاتر می‌تواند مواد سخت‌تر و سوراخ‌های بزرگ‌تری را مدیریت کند. هم‌چنین مقدار بودجه خود را نظر بگیرید و به سراغ برندهای معتبر مانند: بوش، ماکیتا، متابو، رونیکس، میلواکی و توسن بروید. در نهایت، برای خرید بهترین دریل‌های بازار از وبسایت «ابزار مارت» اقدام کنید.

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش