۰

سال نو مبارک

دم عیدی تخفیفای خوب میچسبه​​​​​​​

​بزن بریم

کد تخفیف: F55AM

با اولین خریدت  تخفیف بگیر

فرز سنگ‌بری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرز سنگ بری از جمله ابزار ضروری هستند که در هر کارگاه سنگ بری یافت می‌شود. از این ابزارهای برقی می‌توان برای صیقل دادن، برش دادن، سنباده زدن و تمیز کردن انواع سنگ استفاده کرد. مانند هر ابزار برقی دیگری، فرز سنگ بری تنوع گسترده‌ای دارد. برخی برای کارهای سنگین برش طراحی شده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر به ویژه نسخه‌های کوچک‌تر، برای صیقل دادن و پروژه‌های خانگی مناسب هستند. در هر صورت، ما در این مقاله به عملکرد فرز سنگ بری و کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

 

فرز سنگ‌بری


فرز سنگ بری چیست؟

فرز سنگ بری ابزاری بسیار پرکاربرد است که پولیش، تیز کردن و موارد دیگر را انجام می‌دهد. شما می‌توانید سنگ‌های مختلف را سمباده و صیقل بزنید یا آن‌ها را برای برش جهت استفاده در کاربردهای مختلف به کار ببرید. فرز سنگ بری را می‌توان با انواع دیسک‌ها برای کارهای مختلف استفاده کرد. شما می‌توانید فرز را در اندازه‌های مختلف خریداری کنید. محبوب‌ترین اندازه‌ها شامل 10 تا 12 سانتی‌متری است. این ابزار برقی می‌تواند شارژی یا برقی باشد.

قدرت کار با دستگاه فرز ممکن است از طریق یک موتور الکتریکی، موتور بنزینی یا هوای فشرده تولید شود. فرز سنگ بری متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین مدل برای کاربردهای عملی است. شایان ذکر است که دستگاه‌های فرز کوچک‌تر دارای (دور در دقیقه) RPM نسبتاً بالایی هستند و دیسک‌های کوچک‌تر نیز بیشتر مستعد فرسودگی سریع خواهند بود.

 

فرز سنگ بری چیست؟


انواع فرز سنگ بری

سه نوع اصلی از فرزهای سنگ بری وجود دارند که هر کدام برای اهداف خاصی مناسب هستند. درک تفاوت بین هر مدل برای تصمیم گیری در خرید آگاهانه بسیار مهم است.


فرز سنگ بری شارژی

این فرز‌ها را می‌توان بدون نیاز به اتصال به پریز برق به مناطق مختلف حمل کرد. فرزهای شارژی مخصوصاً هنگام انجام کارهای که نیاز به پریز برق وجود ندارد؛ عالی خواهند بود. با این حال، توصیه می‌شود مدل‌هایی را با باتری‌های با ظرفیت بالا انتخاب کنید تا بتوانید در مدت زمان بیشتر کار کنید. قدرت این فرزها کمتر از مدل های برقی است، اما به دلیل قابلیت حمل بالا هنوز بهترین نوع فرز محسوب می‌شود.

 

فرز سنگ بری شارژی


فرز‌ سنگ بری برقی

اطمینان از اتصال به یک پریز برق قابل اعتماد در برخی موارد مورد نیاز خواهد بود؛ زیرا تا زمانی که به منبع تغذیه متصل هستند، می‌توان از فرزهای سنگ بری برقی استفاده کرد. فرزهای سنگ بری کابلی نیز معمولاً وزن سبک‌تری نسبت به دستگاه‌های شارژی دارند. اگر قرار است از فرز خود به طور منظم برای کارهای برش جزئی استفاده کنید؛ باید مدلی را انتخاب نمایید که دارای یک دیسک کوچک باشد. هم‌چنین باید ارگونومی و سطح ارتعاش خاص فرز انتخابی خود را در نظر بگیرید.

 

فرز سنگ بری برقی


فرز سنگ بری پنوماتیکی

فرزهای سنگ بری پنوماتیک با ارائه ترکیبی ایده آل از عملکرد و دوام، برای برش و شکل دادن به قطعات سنگی مناسب هستند. آن‌ها در درجه اول برای کارهای سبک استفاده می‌شوند که به دقت بالایی نیاز دارند. فرز‌های پنوماتیکی نیاز به اتصال به واحدهای کمپرسور هوای مناسب دارند، با این حال، آن‌ها برای کارهای با دقت بالا مناسب هستند و از نظر وزن بسیار سبک‌تر از سایر مدل‌های فرز سنگ بری می‌باشند. علاوه بر این، برخی از این فرزها با اهرم‌های دریچه گاز همراه هستند که سطح بالایی از کنترل را در انجام وظایف فنی مانند لبه‌های پر و سنگ بری سرعت می‌دهند.
 

فرز سنگ بری پنوماتیکی


کاربردهای فرز سنگ بری

می‌توان از فرز سنگ بری برای برش مصالح بنایی از جمله کاشی، سنگ و آجر نیز استفاده کرد. شما فقط باید از دیسک مورد نظر خود استفاده کنید. معمولا برش سنگ سرامیک با برش‌های کاشی متفاوت است. با این حال، یک دستگاه فرز سنگ بری مجهز به یک دیسک الماسی می‌تواند بدون زحمت این مواد را برش دهد. دیسک باید باکیفیت باشد؛ در غیر این صورت ممکن است به سطح آسیب برساند.

برش ملات کهنه با فرز امکان پذیر است؛ به شرطی که از دیسک‌های ضخیم الماسی استفاده کنید. این دیسک‌ها به از بین بردن ملات بدون آسیب رساندن به آجرها کمک می‌کند. در واقع، ما دریافتیم که این روش بسیار ساده‌تر از روش معمولی استفاده از اسکنه و چکش است. باید مراقب گرد و غبار منتشر شده باشید و بهتر است از ماسک استفاده کنید.

برای برش سنگ، بهترین گزینه استفاده از تیغه الماسی است. فرآیند نسبتاً ساده اما زمان بر خواهد بود. اگر آن را به درستی انجام دهید؛ برش‌های حاصل کاملا صاف خواهند بود. برای برش‌های اریب، توصیه می‌کنیم از یک فرز کوچک و قابل حمل استفاده کنید زیرا تحرک بیشتری را فراهم می‌کند. برش سنگ توسط فرز در کارهای ساختمانی و برای نمای داخلی و خارجی قابل استفاده است.
 

کاربرد فرز سنگ‌بری


نکات مهم در خرید فرز سنگ بری

مجموعه‌ای از فاکتورهای کلیدی وجود دارند که باید هنگام خرید فرز سنگ‌بری در نظر گرفت. قبل از شروع به بررسی انتخاب‌های خود، توضیحات زیر را بخوانید:


اندازه دیسک

دیسک فرز سنگ بری ممکن است به عنوان چرخ نیز شناخته شود. طیف گسترده‌ای از اندازه‌های دیسک موجود است، اما برخی از رایج‌ترین اندازه‌ها شامل 115 میلی‌متر (4 ½ اینچ) و 230 میلی متر (9 اینچ) است. مناسب‌ترین انتخاب اندازه دیسک به کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. با این حال، باید مطمئن شوید که دیسک با آسیاب شما سازگار است.

 

اندازه دیسک فرز سنگ بری


قدرت فرز

وات فرز سنگ بری (W) به مقدار توان تولید شده اختصاص دارد. سطح وات مورد نیاز به اندازه دیسک‌ها بستگی دارد. توان ورودی یک مدل کابلی بر حسب آمپر (A) و ورودی مربوط به مدل‌های شارژی بر حسب ولت (V) رتبه بندی می‌شود. نیروی ورودی فرز پنوماتیکی بر حسب CFM (فوت مکعب در دقیقه) ارائه می‌شود و معمولاً یک فشار متناظر بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) دارد.
 

قدرت فرز سنگ بری


سرعت دیسک

باید توجه داشته باشید که فرز سنگ بری با ظرفیت دیسک‌های کوچک، نسبت به مدل‌های دیگر، دور در دقیقه (RPM) بیشتری تولید می‌کنند. معمولاً چرخش در دقیقه (RPM) بر حسب سرعت بدون بار بیان می‌شود که معادل سریع‌ترین چرخش بدون نصب دیسک است. انتظار می‌رود که یک فرز سنگ بری سایز متوسط سریع‌تر از 8 هزار دور در دقیقه حرکت کند، در حالی که یک فرز سنگ بری بزرگتر ممکن است حدود 6 هزار دور در دقیقه تولید کند. با این حال، فرز سنگ بری بزرگتر قدرت بسیار بیشتری خواهد داشت.
 

سرعت فرز سنگ‌بری


بهترین مارک فرز سنگ بری

طیف گسترده‌ای از انواع فرز سنگ بری موجود است، با مدل‌هایی که برای مقاصد آماتور و حرفه‌ای مناسب هستند. شما می‌توانید از ابزارهایی برای کاربردهای خاص مانند برش، پرداخت و سنگ زنی انتخاب کنید، اما مهم است که فرز سنگ بری را انتخاب کنید که برای استفاده مورد نظر شما مناسب‌تر باشد.
برخی از محبوب ترین برندهای فرز سنگ بری عبارتند از:

  • دیوالت
  • ماکیتا
  • بوش
  • هیتاچی
  • رونکیس

 

بهترین مارک فرز سنگ‌بری


نحوه استفاده از فرز سنگ بری

قبل از شروع سنگ بری، مطمئن شوید که از تجهیزات ایمنی مناسب برای کار با فرز سنگ بری خود استفاده می‌کنید. فرز‌ها با سرعت‌های استثنایی می‌چرخند و اغلب جرقه تولید می‌کنند؛ بنابراین عینک ایمنی مانند محافظ شنوایی، کفش ایمنی و لباس ایمنی ضروری است.  دسته جانبی را معمولاً می‌توان در هر دو طرف فرز استفاده کرد. دسته را در سمت دلخواه خود تنظیم کنید.

موقعیت گارد ایمنی نیز قابل چرخش است، بنابراین قبل از شروع به کار، آن را در موقعیت دلخواه خود قرار دهید. قطعه کار را به درستی به سطح کار خود بچسبانید و وقتی از فرز سنگ بری استفاده می‌کنید نمی‌خواهید چیزی بلغزد. هنگامی که برای اولین بار فرز خود را روشن می‌کنید؛ اجازه دهید قبل از لمس سطح کار به حداکثر سرعت خود برسد. بنابراین نیازی به فشار دادن سخت به سطح یا قطعه کار نیست.


به آرامی فرز را بین خطی که می‌خواهید برش دهید به جلو و عقب کار کنید. این کار گرما را از بین می‌برد تا قطعه کار در یک ناحیه بیش از حد داغ نشود و برش بدون زحمت را از طریق مواد سخت انجام دهد. همیشه مستقیم برش دهید؛ در غیر این صورت دیسک ممکن است بشکند و خوب نیست.

راز موفقیت آمیز استفاده از فرز، انتخاب نوع مناسب دیسک برش است. از استفاده از دیسک‌های آسیب ‌دیده یا شکسته خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند در حین استفاده قطعاتی را بیرون بیاورند یا خرد شوند و خطری خطرناک ایجاد کنند. هم‌چنین بین دیسک‌های برش و سنگ بری تفاوت وجود دارد. دیسک‌های برش نازک و تیز هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای سنگ بری استفاده کرد. مطمئن شوید که فرز به درستی وصل شده و پیچ‌ها سفت شده‌اند.

ممکن است برای شما عجیب باشد، اما آیا می‌دانستید که دیسک‌ها نیز تاریخ انقضا دارند؟ این به این دلیل است که رطوبت و زنگ زدگی می‌تواند به دیسک آسیب برساند. دیسک را در مواد فشار ندهید؛ زیرا ممکن است بشکند. در عوض، دیسک را زاویه دهید تا جرقه‌ها در جهتی متفاوت از بدن و چشم شما پرتاب شوند و به ابزار اجازه دهید حداکثر سرعت را داشته باشد. دستگاه را به آرامی روی ماده‌ای که می‌برید فشار دهید.

دیسک را همیشه در دمای 90 درجه نگه دارید و از چرخاندن آن خودداری کنید زیرا ممکن است خم شود یا بشکند. مواد را تا انتها برش بزنید. دیسک را قبل از اتمام کار متوقف نکنید زیرا دیسک می‌تواند به مواد بچسبد. اجازه دهید قسمتی که می‌برید روی زمین بیفتد و سپس ابزار را متوقف کنید. قسمت داغ خواهد بود، پس قبل از لمس کردن، اجازه دهید چند دقیقه خنک شود.
 

نحوه استفاده از فرز سنگ بری


نکات ایمنی در استفاده از فرز سنگ بری

فرزهای سنگ بری معمولاً طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی را برای پیشگیری مؤثر از آسیب در خود دارند. استارت آهسته یکی از این ویژگی‌هاست که بلافاصله پس از راه اندازی از چرخش جلوگیری می‌کند. ضد لگد زدن یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمندی است که تضمین می‌کند در صورت گیرکردن خطرناک چرخ زاویه ای بر روی هر ماده، موتور قطع می‌شود.

یکی از ویژگی‌های ایمنی اضافی، پارو یا سوئیچ مرده است که تضمین می‌کند فرز فقط در صورت نگه داشتن دو دست کار می‌کند و در صورت رها شدن سوئیچ از چرخش جلوگیری می‌کند. روش‌های ایمنی مختلفی وجود دارند که هنگام استفاده از فرز سنگ بری باید رعایت شوند. برای شروع، باید خود را به مجموعه کاملی از تجهیزات حفاظت فردی، از جمله ماسک گرد و غبار، محافظ گوش و عینک ایمنی مجهز کنید.

لباس محافظ باید به عنوان محافظی در برابر تماس با هرگونه جرقه ای که هنگام استفاده از فرز زاویه ای به بالا می‌زند؛ عمل کند. هم‌چنین باید حداقل خطر آتش گرفتن لباس شما در حین کار وجود داشته باشد. انتظار می‌رود قبل از شروع استفاده از فرز سنگ بری، به همکاران خود و هر کس دیگری که در محل کار حضور دارد؛ هشدار دهید. هم‌چنین باید مراقب سازماندهی سیم کشی به منظور جلوگیری از حوادث جدی الکتریکی باشید. دیسک باید قبل از قرار گرفتن فرز روی یک سطح کاملاً ثابت باشد تا از چرخش و آسیب قابل توجه آن مطمئن شد.


مراحل ایمنی زیر را رعایت کنید:

  •  اطمینان حاصل کنید که فرز قبل از وصل کردن آن به منبع تغذیه خاموش است.
  • فرز را مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده در دفترچه راهنمای کاربر بخوانید و کار کنید.
  • نوع مناسب دیسک چرخان را برای کار انتخاب و استفاده کنید.
  • حفاظ ایمنی را همیشه روی فرز نگه دارید.
  •  برای عملکرد ایمن فرز از هر دو دست استفاده کنید.
  •  قبل از استفاده، فرز را بررسی کنید و در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید.
  • تمرکز کامل را حفظ کنید و به طور منظم استراحت کنید.

 

نحوه استفاده از فرز سنگ‌بری

 

کلام آخر

یک فرز سنگ بری پرقدرت می‌تواند اکثریت مواد را برش دهد، اما برای برش سنگ باید به دنبال دستگاه مناسب باشید. فرزها ابزارهای برقی قابل حملی هستند که به طور خاص برای برش و پرداخت سطح طراحی شده‌اند. این امکان را دارید از «ابزارمارت» برای خرید بهترین فرزهای سنگ بری استفاده کنید. برای خرید و طرح هرگونه سوال با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش