۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

اره برقی زنجیری چیست و در چه مواردی از آن استفاده می‌شود؟

اره زنجیری یکی از سودمندترین ابزارها در صنعت جنگل‌داری و چوب بری است. اره‌های برقی ابزارهای قابل حملی هستند و از یک میله فلزی با طول‌های مختلف برای هدایت یک زنجیر دندانه‌دار در حرکت دایره‌ای برای بریدن چوب استفاده می‌کنند. خرید اره برقی زنجیری ممکن است برای امور خانگی یا کارهای حرفه‌ای کار سختی به نظر برسد؛ اما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت بیشتر این دستگاه، محصول مناسب خود را خریداری کنید.
 

بررسی اره برقی زنجیری


اره زنجیری چیست؟

اره زنجیری، اره برقی یا اره موتوری (Chainsaws) یک ابزار قابل حمل گازی یا برقی برای برش قطعات بزرگ چوب از درختان و کنده‌ها است. این ابزار با مجموعه‌ای از دندانه‌ها بر یک زنجیر پیوسته که روی و اطراف یک میله می‌چرخد؛ چوب را برش می‌دهد. برخی از اره‌های برقی زنجیری می‌توانند فولاد، آهن یا حتی بتن را برش دهند.

اندازه تیغه‌ها و میله‌ها می‌توانند بین اره‌های برقی متفاوت باشند. کوتاه‌ترین میله 15 سانتی‌متر و طولانی‌ترین 183 سانتی‌متر است. زنجیر و میله چیزی را تشکیل می‌دهند که ما به آن مجموعه زنجیره‌ای می‌گوییم. پیچیده‌ترین قسمت یک اره برقی، مجموعه زنجیر نیرو است.
 

اره زنجیری چیست ؟


اجزای اصلی داخل اره زنجیری

قطعات تشکیل دهنده اره برقی زنجیری عبارتند از:

  • مکانیسم راه اندازی
  • موتور
  • میل لنگ
  • چرخ دنده
  • میله زنجیر
  •  ترمز زنجیری

اکثر اره‌های زنجیری بسته به نوع برق مصرفی با فشار دادن یک دکمه یا کشیدن سیم شروع به کار می‌کنند. موتور انرژی را از این مکانیسم راه اندازی دریافت کرده و میل لنگ را تغذیه می‌کند. مانند زنجیر دوچرخه، چرخ دنده‌ها زنجیری اره را می‌چرخانند. قدرت میل لنگ این چرخ‌ها را می‌چرخاند. با چرخش چرخ دنده‌ها، زنجیر به دور میله می‌چرخد و اصطکاک کافی برای برش چوب ایجاد می‌شود. تمام اره‌های زنجیری مدرن دارای یک ترمز زنجیری هستند که در صورت لگد زدن، چرخش زنجیر را متوقف می‌کند.
 

اجزای اصلی اره زنجیری


دینامیک موتور اره زنجیری

قدرت موتور که اسب بخار نیز نامیده می‌شود به میزان انرژی دریافتی موتور بستگی دارد. هر اره برقی بسته به کاری که برای آن طراحی شده است؛ تنظیم خواهد شد تا مقدار مشخصی نیرو مصرف کند. دریچه گاز و کلاچ نیز برای تنظیم انرژی موتور استفاده می‌شود. دریچه گاز داخل موتور میزان انرژی اعم از گاز یا الکتریکی را که وارد موتور می‌شود؛ کنترل می‌کند. با انجام این کار، دریچه گاز قادر است سرعت زنجیر را در دقیقه کنترل کند. هرچه انرژی بیشتری آزاد شود، زنجیره سریع‌تر می‌چرخد.

اکثر اره‌های زنجیری به اپراتور اجازه می‌دهند تا از دریچه گاز برای تنظیم سرعت بر اساس نیاز پروژه استفاده کند. این موتور هم‌چنین دارای یک کلاچ است که از مکش استفاده می‌کند تا در صورت برخورد زنجیر به مواد سخت‌تر، موتور را مسدود کند. کلاچ هم‌چنین می‌تواند چرخش زنجیر را در حالی که موتور را روشن نگه می‌دارد برای جلوگیری از اشتباه یا آسیب دیدگی متوقف کند.


فواید اره برقی زنجیری

اره‌های زنجیری بسیار مفید هستند و می‌توان از این ابزارها به غیر از بریدن هیزم برای کارهای دیگری نیز استفاده کرد. هم‌چنین می‌توانید از اره‌های برقی زنجیری برای بریدن چیزهای سخت مانند آجر یا لوله‌های فلزی استفاده کنید و زمانی که سرعت بالا ضروری است، این ابزارها مفید واقع می‌شوند. از فواید اره زنجیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سرعت بالا در برش

برش چوب با اره موتوری کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. سرعت برش این دستگاه به طور طبیعی تحت تأثیر اندازه، وزن و تیزی زنجیر است. با گذشت زمان، زنجیر کند می‌شود و زمان بریدن الوار را تا حدی افزایش می‌دهد که در این حالت نیاز است که تیز شود. وقتی زنجیره تیزی خود را از دست می‌دهد؛ دود از بریدگی بلند می‌شود، انگار بوی چوب سوخته است. هنگامی که زنجیره بیش از حد کند می‌شود، رنگ سیاه روی برش ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد زنجیر به جای بریدن چوب، فقط روی چوب ساییده می‌شود.


آسانی در استفاده

اره‌های زنجیری برای کار به مهارت بالایی نیاز ندارد و یادگیری نحوه استفاده از آن آسان است. مهم است که اپراتور ایمنی را در نظر داشته باشید و از تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای جلوگیری از آسیب استفاده کنید. فقط کافیست سوئیچ را روشن کنید و سیم را بکشید؛ سپس دستگاه روشن می‌شود. پس از روشن شدن موتور و آماده شدن ابزار، فشار دادن ماشه به وارد شدن سوخت به موتور و روشن شدن آن کمک می‌کند. اره برقی زنجیری با روشن شدن به طور خودکار شروع به کار می‌کند.

 

فواید اره زنجیری


اشغال فضای کم

اره‌های برقی با موتورهای گازی تا 100 سی سی و میله‌های 76 سانتی‌متری در دسترس هستند. بیشتر اره‌های زنجیری کوچک، کم‌تر از 60 سانتی‌متر طول دارند و به راحتی می‌توانند داخل وانت یا خودرو قرار بگیرند. این ابزارها را می‌توان به راحتی با یک دست از یک مکان به مکان دیگر حمل کرد. شما می‌توانید یک اره زنجیری را در یک فضای کوچک ذخیره کنید بدون اینکه دسترسی به ابزارها و وسائل دیگر سخت شود. پس نگران ذخیره سازی و نگهداری این ابزار در انباری خود نباشید.


سوخت گیری و شارژ مجدد

پر کردن اره زنجیری با مخلوط گاز بسیار آسان خواهد بود و درست مانند پر کردن یک ماشین چمن زنی گازی است. اره‌های برقی از موتورهای دو چرخه استفاده می‌کنند و محفظه‌های جداگانه روغن و گاز ندارند. حتما بررسی کنید که نسبت گاز به نفت در مشخصات چقدر است.

برای اکثر اره‌های برقی، این مقدار 50:1 یا 40:1 است و عدد بزرگ‌تر نشان ‌دهنده بنزین است. اره زنجیری نیازی به سوخت گیری ندارد. برای ادامه فرآیند برش، کافی است باتری مصرف شده را با یک باتری کاملا شارژ شده جایگزین کنید. باتری یک اره برقی زنجیری را می‌توان در کمتر از 30 دقیقه شارژ کرد.


انواع اره زنجیری

اره‌های زنجیری گازسوز، قوی‌ترین گزینه هستند و می‌توانند طولانی‌ترین طول میله را ارائه دهند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند درختان بزرگ‌تر را پایین بیاورند و با سایش کمتر زنجیر سریع‌تر کار کنند. اره‌های گازسوز نسبت به مدل‌های برقی دارای سر و صدای بیشتر و سنگین‌تر هستند و موتور آن‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

اره گازی یک مخزن سوخت دارد که به داخل کاربراتور تغذیه می‌شود تا با هوا مخلوط شود. سپس با عبور از سیلندر، گاز مشتعل می‌شود تا انرژی آزاد شود. سپس این انرژی برای هل دادن پیستون به جلو و عقب استفاده می‌شود تا زنجیره در یک حرکت دایره‌ای بچرخد.

اره موتوری در انواع کابلی (برقی) یا شارژی نیز موجود است اما قدرت کمتری نسبت به اره برقی زنجیری‌های گازسوز دارند. یک اره کابلی به اندازه یک اره گازی میان رده قدرت دارد؛ در حالی که قدرت اره زنجیری شارژی از مدل کابلی نیز کمتر است. طبیعتاً بزرگترین محدودیت در اره کابلی، طول سیم است. حتماً به آمپرهای اره زنجیری کابلی خود توجه کنید تا برای عملکرد صحیح بتواند آمپراژ صحیح را تحمل کند.

اره‌های شارژی در کارهای کوچک‌تر یا تعمیر و نگهداری، عالی عمل می‌کنند. اره برقی زنجیری شارژی جدیدترین فناوری است. آن‌ها انرژی را از یک باتری لیتیوم یونی دریافت می‌کنند. این اره‌ها معمولاً قدرت کمتری نسبت به اره‌های گازی دارند اما قابلیت حمل بالایی را ارائه می‌دهند. هم‌چنین ممکن است تعدادی اره زنجیری پنوماتیکی پیدا کنید که با هوای فشرده کار می‌کنند. اره‌های زنجیری پنوماتیکی کمتر از مدل‌های گازی یا برقی در بازار موجود هستند اما ممکن است برای استفاده از آن‌ها نیاز به خرید کمپرسور هوا داشته باشید.
 

انواع اره زنجیری


کاربرد اره برق زنجیری

مردم فکر می‌کنند اره موتوری تنها زمانی استفاده می‌شود که چوب را به عنوان منبع گرما در طول زمستان بسوزانید، اما اره برقی برای استفاده در بسیاری از فعالیت‌های دیگر کاربرد دارد. افراد از اره زنجیری برای تراشیدن چوب برای ساخت محصولات تزئینی استفاده می‌کنند. اره‌های زنجیری می‌توانند موادی بیشتر از چوب را برش دهند. این دستگاه‌ها برای برش فلز و بتن نیز کاربرد دارند.

اره‌های زنجیری بزرگ و کوچک بسته به نوع زنجیرشان می‌توانند طیف گسترده‌ای از مواد را برش دهند. اگر اپراتور زنجیر و تجهیزات ایمنی مناسبی داشته باشد؛ می‌تواند در مواقعی که شرایط ایجاب می‌کند، آنچه که لازم است را برش دهد. بزرگترین و قدرتمندترین اره زنجیری می‌تواند درختان بزرگ را قطع کند. ساده‌ترین اره‌های برقی برای کوتاه کردن درختچه‌ها در باغ ایده آل هستند.

اره‌های موتوری ابزارهای برش همه کاره و قدرتمندی هستند، زیرا حمل و نقل، حمل و سوخت ‌گیری آن‌ها آسان است. چوب و شاخه‌های درخت تنها چیزهایی نیستند که اره برقی زنجیری می‌تواند برش دهد. علاوه بر بریدن بوته‌ها، ضایعات چوب، پلاستیک، بتن و لوله‌های فلزی می‌توانند درختان بزرگ و کوچک را نیز برش دهند. وقتی نوبت به بریدن چوب می‌رسد؛ اره‌های برقی می‌توانند انواع مختلفی از جمله چوب‌های سخت مانند: سیب، بادام، افرای سخت، هیکو، توس، راش، بلوط و زبان گنجشک را برش دهند.

به طور کلی، رایج‌ترین کاربردهای این دستگاه عبارتند از:

 

  • قطع درختان
  • جدا کردن کنده‌ها برای هیزم
  •  برش هیزم
  • هرس درختچه‌های اطراف حیاط

 

کاربرد اره زنجیری برقی


نگهداری و تعمیر اره برقی زنجیری

تعمیر و نگهداری اره برقی زنجیری در درجه اول شامل زنجیر و موتور می‌شود. زنجیر و میله را عاری از مواد زائد مانند خاک یا شاخه‌ها نگه دارید، کشش زنجیر را بررسی کرده و روغن زنجیر را حفظ کنید. انجام همه این کارها توسط خودتان آسان است و باید به طور منظم انجام شود.

زنجیر را هر چند بار که لازم است تیز کنید. مهم نیست که چه نوع اره‌ای دارید؛ اگر متوجه شدید برش بیشتر طول می‌کشد یا نیاز به فشار دارد، وقت آن رسیده است که زنجیر خود را تیز کنید. اگر می‌خواهید تیز کردن را خودتان انجام دهید، می‌توانید آن را به صورت دستی یا با ابزار مخصوص انجام دهید. اگر ترجیح می‌دهید آن را به افراد حرفه‌ای بسپارید؛ اره را به مرکز خدمات ماشین چمن زنی یا مغازه تیغه تیزکن ببرید.

برای موتورهای گازسوز باید هر از چند گاهی فیلتر هوا را تمیز کرده و موتور را تنظیم کنید. در طول فصل، موتور را تا زمانی که گازی باقی نماند روشن کنید؛ کل ابزار را تمیز و روغن کاری کرده، سپس آن را در جایی خشک نگهداری کنید. اره‌های برقی باید پس از هر بار استفاده پاک شوند تا از زنگ زدگی یا گرفتگی جلوگیری شود اما در مجموع این ابزارها نسبت به همتایان گازسوز خود، احتمال خرابی موتور کم‌تری دارند.
 

مقایسه اره زنجیری برقی و اره گازسوز


کلام آخر

یک اره زنجیری خوب می‌تواند در طیف گسترده‌ای از کارها از جمله بریدن درختان استفاده شود. بسیار مهم است که هنگام استفاده از اره موتوری برای هر نوع فعالیتی احتیاط کنید، زیرا در حین کار، تیغه اره آن‌قدر قوی است که پوست، ماهیچه و استخوان انسان را برش دهد.

درنهایت، ممکن است نیاز به داشتن یک اره زنجیری باکیفیت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از سایت «ابزارمارت» برای خرید اره موتوری از برندهای معتبر اقدام کنید.

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش