۰

سال نو مبارک

دم عیدی تخفیفای خوب میچسبه​​​​​​​

​بزن بریم

کد تخفیف: F55AM

با اولین خریدت  تخفیف بگیر

همه چیز درباره شیار زن برقی و کاربرد‌های آن

هنگام نصب کابل‌ها یا لوله‌ها معمولاً لازم است؛ شکاف‌هایی روی دیوار اعمال شود. برای این کار از دستگاهی به نام شیار زن برقی استفاده می‌شود تا برش‌های دقیقی روی دیوار ایجاد کند. این ابزار برای برش دادن بتن، چوب یا گچ طراحی شده‌اند. چه در حال انجام کارهای لوله کشی و سیم کشی باشید و چه بخواهید دیواری را برای کابل‌های تلویزیون، سیم‌های سیستم امنیتی یا کابل‌های برق لوازم خانگی برش دهید؛ احتمالاً به یک شیار زن برقی نیاز خواهید داشت. در این مقاله به طور کامل درباره شیار زن برقی و کاربرد‌های آن صجت می‌کنیم.

 

همه چیز درباره شیار زن برقی


شیار زن برقی چیست؟

شیار زن برقی (Wall Chaser) یک ابزار الکتریکی است که به طور خاص برای برش شیارها و کانال‌ها به دیوارها طراحی شده است تا بتوان سیم کشی یا لوله‌های برق را نصب کرد. از آن‌جایی که سیم کشی و لوله کشی پس از نصب دیوارها اجرا می‌شوند؛ شیار زن برقی ابزاری ضروری برای ایجاد کانال‌ها در دیوارها است که می‌توان لوله‌ها و سیم‌ها را در آن‌ها نصب کرد. اجزای تشکیل دهنده شیارزن‌ها عبارتند از:

  • موتورهای الکتریکی
  • بلبرینگ
  • گیربکس
  • صفحه گرانیت‌بر
  • دسته D شکل
  • کلید ضد غبار
  • تیغه‌ها

قبل از اینکه دستگاه‌های شیار زن برقی در بازار عرضه شوند؛ از اسکنه و چکش برای برش کانال‌های لوله‌ها و کابل‌ها به دیوارها استفاده می‌شد. این روش هنوز هم می‌تواند در نقاط تنگ یا برای تعقیب و گریز کوتاه دیوار کاربرد داشته باشد اما برای اکثر مشاغل، ماشین‌های شیار زن برقی بهترین گزینه هستند، زیرا می‌توانید کار را با استانداردهای حرفه‌ای بسیار سریع‌تر انجام دهید.

 

شیار زن برقی چیست؟


عملکرد دستگاه شیار زن برقی

شیار زن‌های برقی دستگاه‌هایی هستند که با دست کار می‌کنند و از نظر طراحی شبیه به فرز برقی هستند که در حرکات پیوسته روی دیوار برای برش کانال‌های سیم ‌کشی و لوله‌های برق استفاده می‌شوند. اکثر ماشین‌های شیار زن برقی دارای سر درایو هستند که به شما امکان می‌دهد از دو دیسک برش در یک زمان استفاده کنید؛ زیرا تیغه‌های دوگانه امکان برش کانال‌های بزرگ‌تر را در یک دیوار برای عبور لوله‌ها و مجرایی آب می‌دهند.

مدل‌های مختلفی از شیار زن‌ها در بازار موجود هستند که با توان متوسط بین 1200 وات تا 2 هزار وات و با اندازه تیغه‌های بین 150 تا 230 میلی‌متر به فروش می‌رسند.
 

عملکرد دستگاه شیار زن برقی


انواع شیار زن برقی

شیار زن برقی بهترین ابزار برای برش مواد است. دستگاه فرز کار مشابه شیار زن را انجام می‌دهد اما کارایی کمتری دارد. شیار زن به چند دلیل محبوبیت بیشتری دارد. یکی اینکه فضا را برای بیرون راندن گرد و غبار باز می‌کند. این بدان معناست که ابزار بیشتر دوام می‌آورد و برای سلامت شما بهتر است. دوم اینکه، شیار زن امکان تنظیم عمق برش را برای دقت بیشتر فراهم می‌کند. در ادامه انواع شیار زن که هنگام خرید شیار زن برقی باید با آن آشنایی داشته باشید را نام برده ایم:


1- شیار زن برقی دیسکی

این دستگاه‌ها که با 2 تا 6 دیسک مجهز شده‌اند؛ می‌توانند تقریباً بدون دردسر هر ماده‌ای را برش دهد. این مدل‌ها معمولاً به دیسک‌های الماسی مجهز هستند و از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع شیار زن برقی محسوب می‌شوند.


2- شیار زن برقی کاتری

از نظر ظاهری مشابه فرز هستند اما به جای تیغه‌های دیسکی مجهز به کاتر هستند و فقط می‌توانند مواد نسبتاً نرمی مانند چوب یا گچ را برش دهند. سعی نکنید از این ابزارها برای ایجاد شکاف در مواد سختی مانند بتن یا سنگ استفاده کنید، زیرا دستگاه خراب می‌شود.
 

انواع شیار زن برقی


ویژگی‌های شیار زن برقی

در ادامه به مشخصات اصلی شیار زن برقی اشاره می‌کنیم:

  • عمق برش: عمق برش یک شیار زن را می‌توان با یک دستگیره تنظیم عمق تنظیم کرد. این عمق از حدود 5 تا 75 میلی‌متر متغیر است. انتخاب عمق مناسب به نوع متریال و کاربرد مورد نظر بستگی دارد.
  • عرض برش: عرض برش را می‌توان از حدود 10 تا 40 میلی‌متر با حرکت واشرهای فاصله بین تیغه‌های دیسک تنظیم کرد. اگر از سر کاتر استفاده می‌کنید؛ اندازه خود کاتر عرض برش را تعیین می‌کند.
  • تعداد دیسک‌ها: هرچه دیسک‌های بیشتری داشته باشید؛ استفاده از ابزار آسان‌تر است و شیار شما بیشتر دوام می‌آورد. ماشین‌های شش‌ دیسکی برای افراد حرفه‌ای ایده‌آل هستند. برای استفاده‌های خانگی، مدلی با ۲ دیسک یا حداکثر 4 دیسک بهتر است.
  • قطر دیسک :قطر به طور مستقیم به ظرفیت شیار زن برای برش مربوط می‌شود. هر چه قطر بیشتر باشد؛ دستگاه قدرتمندتر است و البته هر چه دستگاه سریعتر و ایمن‌تر باشد، سنگین‌تر خواهد بود.
  • بیرون راندن گرد و غبار: برش سنگ مقدار زیادی گرد و غبار تولید می‌کند. این گرد و غبار در صورت استنشاق می‌تواند به شدت برای سلامتی شما مضر باشد، بنابراین باید از سیستم جمع آوری گرد و غبار همراه با شیار زن استفاده کنید. واحدهای استخراج گرد و غبار را می‌توان مستقیماً به شایرزن‌های برقی متصل کرد تا گرد و غبار را به محض ایجاد شدن توسط دستگاه جذب کند.
     

ویژگی‌های شیار زن برقی


نحوه استفاده از شیار زن برقی

هنگامی که کار خود را برنامه‌ریزی کردید؛ می‌توانید به علامت‌گذاری جایی که می‌خواهید کانال بزنید ادامه دهید. این کار را می‌توان با کشیدن مسیر با مداد به هر طریقی که دوست دارید انجام دهید. در این مرحله بسیار مراقب باشید زیرا کیفیت طرح‌های شما بر کیفیت برش تأثیر می‌گذارند.

اگر با استفاده از مداد به صورت آزاد مسیر برش را علامت گذاری می‌کنید؛ اطمینان از آن دشوار خواهد بود. شایان ذکر است که برخی از شیار زن‌های برقی سطح بالا برای کمک به برش‌های شما به لیزر مجهز هستند. دستگاه را روشن کنید و ماده مورد نظر خود را برش دهید.

 

نحوه استفاده از شیار زن برقی


نکات ایمنی در استفاده از شیار زن برقی

راه‌های زیادی برای ایمن ماندن در هنگام استفاده از شیار زن برقی وجود دارند که در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم:

  • حتماً از یک آشکارساز لوله و گل میخ استفاده کنید تا بررسی نمایید؛ دیوار یا کفی که قصد دارید آن را برش دهید، کانال‌های برق یا لوله‌های گرمایش و غیره ندارد.
  • همیشه از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید که شامل محافظ شنوایی، عینک ایمنی، محافظ تنفسی و دستکش هستند.
  •  برای آسان‌تر کردن کارتان، شیارهای بسیار عمیق تا 20 میلی‌متر در مواد سخت را می‌توان در چند مرحله ایجاد کرد که به تدریج با برش، عمق آن افزایش می‌یابد. کودکان و حیوانات خانگی را دور نگه دارید تا از صدمات جلوگیری کنید یا حداقل از آن‌ها محافظت نمایید.
  • مطمئن شوید که کابل برق شما خیلی دور وصل نشده باشد زیرا باید کانال خود را بدون ایجاد مانع یا خطر قطع کنید.
  • مطمئن شوید همیشه مراقب شیار زن خود هستید. به همین دلیل، ایده خوبی است که ابزار خود را به یک سیستم استخراج گرد و غبار متصل کنید تا مسیر برش خود را از گرد و غبار پاک نگه دارید.

 

نکات ایمنی استفاده از شیار زن برقی


کلام آخر

شیار زن‌های برقی تجهیزات حرفه‌ای هستند، بنابراین مهم است قبل از شروع استفاده از آن‌ها از خطرات احتمالی آگاه باشید. قبل از شروع کار باید دفترچه راهنما را بخوانید و از دستورالعمل‌های عملیاتی و اقدامات ایمنی آگاه باشید. بدون شک با چند بار استفاده از دستگاه می‌توانید مهارت خود را بهبود ببخشید.

سعی کنید به سراغ دستگاه‌های باکیفیت بازار بروید و از برندهای معتبر محصول خریداری کنید. بهترین شیار زن‌های بازار از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند نیازهای شما را به خوبی برآورده کنند. برای خرید شیار زن خوب از وبسایت «ابزارمارت» اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم فروش ما تماس بگیرید.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش