۰

همه چیز درباره سشوار صنعتی و کاربردهای آن

سشوار صنعتی یکی از ابزارهایی است که ممکن است هر روز از آن استفاده نکنید اما زمانی که به آن نیاز دارید؛ واقعاً مفید خواهند بود.  از سشوارهای صنعتی برای چه استفاده می‌شود؟ سشوار صنعتی وسیله‌ای است که هوای گرم را به بیرون می‌دمد تا به شما کمک کند کارهای مختلف را به سرعت و با کارایی بالا انجام دهید. از خشک کردن رنگ گرفته تا شل کردن پیچ‌های چسبیده، تقریباً هیچ کاری وجود ندارد که سشوار نتواند انجام دهد. در این مقاله به طور کامل در مورد سشوار صنعتی و کاربرد‌های آن صحبت می‌کنیم.
 

کاربرد و انواع سشوار صنعتی

 

سشوار صنعتی چیست؟

سشوار صنعتی ابزار دستی برقی است که به سشوارهای مو شبیه است. این ابزار فن‌هایی دارد که هوا را به داخل بدنه می‌کشد و آن را از طریق یک عنصر گرمایش الکتریکی و از طریق یک نازل به بیرون هدایت می‌کند. سشوار گاهی اوقات به عنوان تفنگ حرارتی نیز شناخته می‌شوند. جریان هوای گرم این دستگاه کمتر از شعله آتش خطرناک است، اما هم‌چنان می‌تواند باعث آتش گرفتن اقلام قابل اشتعال، ترک خوردن شیشه و آسیب به پوست شود.

 

سشوار صنعتی چیست؟


ویژگی‌های سشوار صنعتی

به عنوان یک ابزار دستی ساده، تفاوت‌های زیادی بین مدل‌های مختلف تفنگ حرارتی وجود ندارد، اما همه آنها تقریباً ویژگی‌های زیر را دارند:

  •  وات دستگاه: وات دستگاه به قدرت تفنگ حرارتی اشاره دارد. وات معمولاً از هزار وات تا 2 هزار وات متغیر است و هر چه  بالاتر باشد، گرما بیشتر است.
  • کلید پاور: معمولاً یک سوئیچ مرده است تا وقتی فشار انگشت برداشته شود، جریان برق خاموش می‌شود. این مهم یک ویژگی ایمنی خوب است زیرا سشوار صنعتی در صورت افتادن تصادفی متوقف می‌شود.
  • تنظیم دمای متغیر: امکان تنظیم دما این ابزار را به وسیله‌ای مفیدتر تبدیل می‌کند.
  • تنظیم جریان هوا: تنظیم شدت جریان هوای گرم باعث می‌شود تا این ابزار بسیار کاربردی باشد.
  •  قطع حرارتی: دستگاه در صورت داغ شدن بیش از حد، به دلیل داشتن قابلیت قطع حرارتی خاموش می‌شود.
  • قلاب آویزان: این ویژگی برای آویزان کردن دستگاه و ذخیره سازی در یک مکان عالی است.

 

ویژگی سشوار صنعتی


انواع سشوار صنعتی

هنگام خرید سشوار صنعتی با دو نوع سشوار برخورد خواهید کرد؛ یکی معمولی و دیگری مادون قرمز. در حالی که هر دو نوع تفنگ حرارتی هدفی یکسان دارند اما متفاوت از یکدیگر هستند.

  • سشوارهای صنعتی معمولی: این‌ها رایج‌ترین نوع سشوار صنعتی در بازار هستند و معمولاً مقرون به صرفه‌تر از مدل‌های مادون قرمز می‌باشند. سشوارهای صنعتی معمولی از یک المنت حرارتی برای تولید هوای گرم استفاده می‌کنند که از طریق نازل تفنگ به بیرون دمیده می‌شود.
  • سشوارهای صنعتی مادون قرمز: همان‌طور که از نامش پیدا است، این سشوارهای صنعتی به جای هوای گرم، تابش مادون قرمز را ساطع می‌کنند. این سشوارها برای کارهایی مانند لحیم کاری قطعات الکترونیکی ایده آل هستند. با این حال، سشوارهای صنعتی مادون قرمز معمولاً گران‌تر از مدل‌های معمولی خود به فروش می‌رسند.

 

انواع سشوار صنعتی


کاربرد‌های اصلی سشوار صنعتی

سشوار صنعتی دمای بسیار بالایی تولید می‌کند که این وسیله را برای کاربردهای مختلف خانگی و کارگاهی مناسب می‌کند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از سشوارهای صنعتی اشاره می‌کنیم:


خشک کردن سطوح رنگ شده: اگر به تازگی دیوار یا قسمتی از دیوار، مبلمان یا هر چیز دیگری را رنگ آمیزی کرده‌اید؛ از یک سشوار صنعتی برای سرعت بخشیدن به خشک شدن رنگ استفاده کنید. فقط نازل را به سمت رنگ مرطوب بگیرید و آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا رنگ خشک شود.


حذف برچسب و استیکر: این ابزار برای از بین بردن برچسب‌ها و استیکرهای ناخواسته عالی است. فقط نازل را به سمت برچسب بگیرید و آن را در محل نگه دارید تا چسب ذوب شود. سپس می‌توانید استیکر را دقیقاً جدا کنید.


یخ زدایی شیشه جلو اتومبیل: در طول زمستان، یخ زدن شیشه جلوی ماشین شما غیرعادی نیست. برای یخ زدایی سریع شیشه‌های خودرو، از سشوار استفاده کنید.

شل شدن و جدا کردن قطعات زنگ زده یا چسبیده: اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که نیاز به حذف قطعات زنگ زده یا چسبیده دارد؛ یک سشوار صنعتی می‌تواند مفید باشد. فقط نازل را به سمت آن قسمت بگیرید تا گرم شود. سپس به اندازه کافی شل شده و جدا می‌شود.

 نرم کردن چسب‌ها و سایر مواد قبل از برداشتن: اگر نیاز به حذف چسب یا مواد دیگری دارید؛ از سشوار صنعتی برای نرم کردن آن استفاده کنید. این کار حذف چسب‌ها را بسیار راحت می‌کند.

جوشکاری قطعات پلاستیکی: جوشکاری معمولا با فلز انجام می‌شود، اما آیا می‌دانستید که می‌توانید پلاستیک را نیز جوش دهید؟ فقط نازل سشوار را به سمت قطعات پلاستیکی که می‌خواهید جوش دهید؛ بگیرید تا آن‌ها با هم ذوب شوند.
 

کاربرد سشوار صنعتی



خشک کردن فرش یا کف خیس: اگر فرش یا کف شما خیس است، از این ابزار برای سرعت بخشیدن به فرآیند خشک کردن استفاده کنید. فقط نازل سشوار صنعتی را به سمت قسمتی از فرش یا کف خود بگیرید و آن را در آنجا نگه دارید تا کاملاً خشک شود.

پاک کردن رنگ از سطوح: اگر می‌خواهید رنگ را از سطحی جدا کنید، از سشوار استفاده کنید. فقط نازل را به سمت رنگ بگیرید و آن را در محل نگه دارید تا رنگ شروع به تاول زدن کند. سپس می‌توانید رنگ تاول زده را درست خراش دهید.


لوله‌های انقباض حرارتی: لوله‌های انقباض حرارتی معمولاً برای عایق ‌سازی سیم‌ها استفاده می‌شوند اما گاهی اوقات لازم است ابتدا آن‌ها کوچک شوند. شما می‌توانید بدون آسیب رساندن به سیم‌های زیر، لوله را با استفاده از سشوار صنعتی به سرعت جمع کنید.

ذوب لوله‌های یخ زده: اگر لوله‌های شما یخ زده‌اند؛ این امکان را دارید از تفنگ حرارتی برای آب کردن آن‌ها استفاده کنید. فقط نازل را به سمت قسمت یخ زده لوله بگیرید و آن را در محل نگه دارید تا یخ ذوب شود.

لحیم کاری قطعات الکترونیکی: یکی دیگر از کاربردهای روزمره سشوارهای صنعتی، لحیم کردن قطعات الکترونیکی به یکدیگر است. کافی است نازل تفنگ را به سمت دو قسمتی که باید به هم متصل شوند بگیرید تا با هم ذوب شوند.

سشوار صنعتی کاربردهای دیگری نیز دارند که در آن داشتن جریان هوای کمتر یا دما پایین‌تر می‌تواند مفید باشد:

  • خشک کردن رنگ یا لاک: 30 تا 130 درجه سانتیگراد
  • خشک کردن چوب مرطوب: 100 تا 200 درجه سانتیگراد
  • خمش لوله‌های پلاستیکی: 200 تا 300 درجه سانتیگراد
  •  جوشکاری پلاستیک: 330 تا 400 درجه سانتیگراد


کاربردهای غیر استاندارد سشوار صنعتی

راه‌های بسیار دیگری برای استفاده مناسب از سشوار صنعتی وجود دارند. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید که می‌توانید از سشوارهای صنعتی برای تهیه چیپس خانگی خود استفاده کنید؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک کیسه سیب زمینی و حدود 20 دقیقه زمان است. سیب زمینی‌ها را نازک برش دهید؛ آن‌ها را روی یک ورقه پخت قرار دهید و با سشوار خود گرم‌شان کنید. از کاربردهای غیر استاندارد این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


پختن بیکن: باید بیکن را به یک قفسه سیمی وصل کنید و سشوار خود را روشن کنید. جریان مداوم هوای گرم، بیکن را خیلی سریع‌تر از فر می‌پزد و در کمترین زمان آن را ترد و خوشمزه می‌کند.

تعمیر گلس گوشی: اگر گلس صفحه گوشی شما ترک خورده یا شکسته است، می‌توانید از یک سشوار صنعتی برای جدا کردن گلس قدیمی و نصب یک گلس جدید استفاده کنید. فقط احتیاط کنید تا به گوشی خود آسیبی نرسانید.

یخ زدایی یخچال: اگر یخچال شما در حال یخ زدن است و باید سریع آن را یخ زدایی کنید، یک سشوار می‌تواند مفید باشد. فقط نازل سشوار را به سمت تمام یخ‌های داخل یخچال خود بگیرید.

 

آب کردن یخ یخچال با سشوار صنعتی



ساخت شمع: تنها چیزی که نیاز دارید مقداری موم، فیتیله و قالب است. سپس با این ابزار موم را ذوب کرده و در قالب‌ها بریزید. هنگامی که موم سرد و سفت شد، شمع‌های خانگی خواهید داشت که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بو دادن دانه‌های قهوه: اگر دوست دارید دانه‌های قهوه خود را در خانه برشته کنید؛ یک سشوار صنعتی می‌تواند به انجام کار کمک کند. دانه‌های قهوه را روی یک ورقه پخت قرار دهید و از سشوار خود برای تفت دادن آن‌ها استفاده کنید تا کاملاً تیره و معطر شوند.

استریل کردن سطح: شما می‌توانید از سشوار برای استریل کردن سطوحی مانند: میز، دستگیره در و کلیدها و پریزها استفاده کنید. فقط دستگاه خود را روشن کنید و آن را برای چند ثانیه نزدیک به سطح نگه دارید. گرما باکتری‌ها یا ویروس‌ها را از بین می‌برد.


نحوه استفاده از سشوار صنعتی

اکنون زمان آن رسیده است که نحوه استفاده از سشوار را بیاموزید. در ادامه نکاتی که هنگام استفاده از سشوار باید رعایت کنید را آورده‌ایم:

  1. هنگام استفاده از سشوارهای صنعتی ابتدا با کمترین تنظیم شروع کنید. در صورت نیاز  می‌توانید دما را افزایش دهید اما نمی‌توانید آسیب‌هایی که قبلاً ایجاد شده‌اند را جبران کنید.
  2. هنگام استفاده از سشوارهای صنعتی حتماً از وسایل حفاظتی مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  3. سشوارهای صنعتی را همیشه در حال حرکت نگه دارید تا به موادی که روی آن کار می‌کنید آسیب نرسانید.
  4.  هرگز نازل سشوارهای صنعتی را مستقیماً به سمت شخص دیگری نشانه نگیرید، حتی اگر تنظیم آن پایین باشد.
  5. هرگز از سشوارهای صنعتی در نزدیکی مواد قابل اشتعال مانند بنزین یا پروپان استفاده نکنید.
  6. وقتی از سشوارهای صنعتی استفاده نمی‌کنید، دستگاه را از برق بکشید و آن را در مکانی امن نگهداری کنید. 

 

نحوه استفاده از سشوار صنعتی

 

کلام آخر

در حالی که شعله‌های آتش می‌تواند به سطحی که در حال گرم شدن است آسیب برساند و به طور بالقوه باعث آتش سوزی شود، هوای گرم حاصل از سشوار صنعتی منبع امن‌تری برای گرما است. برای اکثر مشاغل، دمای 399 درجه سانتیگراد به اندازه کافی گرم است و بسیاری از سشوارهای صنعتی به شما امکان تنظیم دما را می‌دهند. شما می‌توانید برای خرید سشوار صنعتی به فروشگاه ابزارمارت مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش