۰

آشنایی با دریل چکشی و کاربردهای آن

دریل چکشی به شما امکان می‌دهد سوراخ‌هایی را در سطوح سخت مانند یک دیوار بتنی ایجاد کنید که با ابزارهای دیگر به راحتی امکان پذیر نیست. اگرچه برخی از ابزارهای برقی مانند دریل‌های چرخشی ضربه‌ای، ویژگی چکشی دارند اما برای انجام کار تخصصی بر روی سطوح سخت به دریل چکشی نیاز است. هر زمان که به نیروی شدید برای سوراخ کردن یک سطح سخت نیاز پیدا کردید؛ این مدل دریل را خریداری کنید. اگر قصد خرید دریل چکشی دارید و هنوز نتوانسته‌اید  دریل مدنظر خود را انتخاب کنید با ابزار مارت همراه باشید. در این مقاله به طور کامل در مورد دریل چکشی و کاربردهای آن صحبت می‌کنیم.

 

آشنایی با انواع دریل چکشی

 

دریل چکشی چیست؟

دریل چکشی (Hammer Drill) ابزاری است که می‌تواند نیروی بیشتری را نسبت به دریل معمولی برای برای سوراخ کردن اجسام سخت به کار ببرد. این ابزار اغلب برای سوراخ کردن مصالح ساختمانی مانند: بتن، آجر و سنگ استفاده می‌شود. تفاوت اصلی دریل چکشی با دریل معمولی این است که دریل چکشی یک چاک متحرک دارد. این چاک بخشی از دریل است که مته را در جای خود نگه می‌دارد. چاک قادر است در فاصله بسیار کمی به جلو و عقب حرکت کند که این عمل به کوبیدن یا لگد زدن به ماده هنگام چرخش مته کمک می‌کند.

با وجود اینکه چاک دامنه حرکتی کوتاهی دارد اما بسیار سریع حرکت می‌کند و به دستگاه اجازه می‌دهد صدها یا هزاران بار در دقیقه به سطح سخت ضربه بزند. این حرکت چکشی باعث سوراخ شدن ماده می‌شود. استحکام و قدرت دریل چکشی به طور کلی بر حسب ضربه در دقیقه (IPM) اندازه گیری می‌شود که نشان دهنده تعداد دفعاتی است که چاک می‌تواند در هر دقیقه به دیوار ضربه بزند. این دریل معمولاً مجهز به یک کلید است که می‌تواند حرکت چکشی را در صورت عدم نیاز خاموش کند.

 

دریل چکشی چیسا؟

 

دریل چکشی با آرایش افقی و عمودی تولید می‌شود. دریل عمودی از نظر قدرت ضربه خیلی قوی‌تری از دریل افقی است. وزن زیاد مدل‌های عمودی باعث شده است تا قابلیت حمل آن‌ها کاهش پیدا کند. هدف از دریل‌های چکشی عمودی تولید سوراخ‌هایی با قطر نسبتاً بزرگ (بیش از 20 میلی‌متر) و خرد کردن بلوک‌های سخت است. دریل‌های سبک وزن با موتور افقی به شما امکان می‌دهند حتی با یک دست نیز مشغول به کار شوید. دریل‌های چکشی هم‌چنین به صورت سیمی و شارژی در بازار به فروش می‌رسند.


کاربردهای دریل چکشی

هنگامی که سوراخ کردن در یک ماده سخت ضروری است، دریل چکشی وارد میدان می‌شود. بتن، سنگ، آجر، سنگ، سرامیک و غیره از جمله مواد سختی هستند که این ابزار می‌تواند به آن‌ها نفوذ کند. از کاربردهای دریل چکشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1- بتن

بتن خشک یک ماده بسیار سخت است. در مقیاس  Mohs، سختی بتن از 5 تا 7 درجه بندی می‌شود. برای سوراخ کردن قطعات بتنی، خرید دریل معمولی توصیه نمی‌شود زیرا این دریل‌ها برای نفوذ به بتن مشکل دارند. حفاری در بتن زمانی ساده است که یک دریل چکشی قدرتمند در دسترس داشته باشید. این ابزار برای سوراخ کردن قطعات بتنی استفاده می‌شود.

 

حفاری بتن با دریل چکشی



از نظر فنی می‌توانید از یک دریل شارژی خوب و یک مته بنایی برای سوراخ کردن بتن استفاده کنید اما مته‌های معمولی گشتاور کافی برای سوراخ کردن بتن را ندارند. این موضوع باعث آسیب‌های مکرر به لبه‌های برش مته‌ها می‌شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.


2- آجر

وقتی که یک دریل چکشی در اختیار دارید؛ سوراخ کردن آجر چالش برانگیز نخواهد بود. با ابزار، مته و تکنیک مناسب، تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا آجر را سوراخ کنید. وظیفه شما تعیین این است که آیا باید در ملات سوراخ کنید یا سفال! سفال وزن بیشتری دارد و ممکن است با ایجاد سوراخ تخریب شود. انبساط‌ها می‌توانند تنش کافی برای ایجاد ترک ایجاد کنند. در هر صورت، آجرهای سخت مانند آجر فشاری برای سوراخ کردن با دریل چکشی مناسب هستند اما آجرهای زینتی ممکن است دچار ترک و شکستگی شوند. برای آجر زینتی بهتر است از دریل معمولی استفاده کنید.

 

حفاری دیوار آجری با دریل

 

3- فلزات

هنگام سوراخ کردن فلز، نیازی به استفاده از دریل چکشی ندارید. در واقع، تلاش برای سوراخ کردن با ضربه زدن باعث می‌شود مته شما روی سطح فلز حرکت کند. در این شرایط سوئیچ حالت را به حالت فقط دریل بچرخانید و از مته مناسب استفاده کنید. ما ترجیح می‌دهیم از بیت‌های HSS (فولاد پرسرعت) استفاده کنیم زیرا آن‌ها می‌توانند لبه‌های برش را بیشتر از قطعات فولادی با کربن بالا حفظ کنند. اکسید سیاه یا فولاد کبالت نیز برای دریل چکشی که از فلز عبور می‌کند مناسب است. در هر صورت، برای قطعات فلزی ضخیم و سخت می‌توانید از حالت چکشی دریل بهره ببرید.

 

سوراخ کردن فلز با دریل چکشی

 

4- کاشی و سرامیک

یک مته SDS مانند دریل چکشی چرخشی برای جدا کردن کاشی‌ها از دیوار عالی است. با این حال، سوراخ کاری از طریق کاشی و سرامیک مشکل است زیرا مواد به راحتی می‌توانند ترک بخورند. هنگامی که برای نصب چیزی نیاز به ایجاد سوراخ در آن دارید؛ ابزاری که به شما امکان می‌دهد عملکرد چکش کاری را خاموش کنید، می‌تواند انتخاب بهتری  باشد. برای تکمیل کار، باید از یک قطعه ساینده الماس یا کاربید استفاده کنید. شکسته شدن کاشی هنگام استفاده از دریل چکشی بسیار آسان‌تر است. در نهایت، از حالت حفاری چکشی برای سوراخ کردن کاشی‌ها استفاده نکنید. از حالت مته یا دریل معمولی بی‌سیم بهره ببرید.

 

حفاری کاشی و سرامیک با دریل چکشی


5- سنگ

شما می‌توانید از دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ استفاده کنید. با این حال، دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر مناسب نخواهد بود. چیزی که در این مورد نیاز دارید یک مته معمولی با هسته الماسی برای سوراخ کردن است. از دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ‌های ضخیم استفاده کنید. برای مثال، یک دیوار سنگی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 

6- کار تخریب

آیا در حال بازسازی خانه هستید و می‌خواهید بخشی از دیوار خود را خراب کنید؟ یک دریل چکشی مخصوص تخریب تهیه کنید. دریل‌های چکشی SDS برای کارهای تخریب عالی عمل می‌کنند. چکش تخریب به طور خاص برای این کار طراحی شده است. با این حال، نمی‌توان از این دریل برای حفاری سوراخ استفاده کرد. در صورتی که به ابزاری نیاز دارید که فقط عمل سوراخ کاری را انجام دهد، دریل چکشی معمولی کافی خواهد بود.

 

تخریب با دریل چکشی SDS


7- تاسیسات

لوله ‌کش‌ها و برق ‌کاران همیشه از دریل چکشی برای ایجاد سوراخ‌هایی در دیوارها برای نصب لوله‌ها و سیم‌ کشی‌ها استفاده می‌کنند. کار آن‌ها معمولاً شامل ایجاد سوراخ‌ در آجرها یا بلوک‌های بتنی برای عبور لوله های خاکستری برای پیچ‌های تاخیری بتن برای ثابت کردن اتصالات روی دیوار است. این ابزار برای برقکارها بسیار مفید است زیرا می‌توانند به سادگی با تغییر حالت، بلوک‌های چوبی و بتنی را سوراخ کنند.


نحوه انتخاب دریل چکشی

قدرت، مهم‌ترین شاخص عملکرد دریل چکشی است، مته‌های تا 1400 وات برای کارهای خانگی و مته‌های بالای 1400 وات حرفه‌ای هستند. چاک‌ها می‌توانند به صورت کلید یا SDS باشند که رایج‌ترین و مورد استفاده‌ترین آن‌ها SDS-Plus و  SDS-Maxهستند. چکش‌های دوار دارای ضربه مکانیکی یا پنوماتیکی هستند که نوع پنوماتیک، نیروی سوراخ کنندگی و مقاومت بالاتری در برابر سایش ارائه می‌دهد.

 

مقایسه تفاوت دریل SDSMAX و SDS PLus



برای کارهای خانگی به شما توصیه می‌کنیم یک چکش چرخشی با حداکثر ضربه 4 هزار در دقیقه را انتخاب کنید. برای استفاده حرفه‌ای می‌توانید مدلی با تعداد ضربات کمتر را انتخاب کنید. ظرفیت حفاری مواد مختلف در برندهای مختلف متفاوت است بنابراین توصیه می‌شود این مشخصات را در برگه اطلاعات محصول بررسی کنید تا محصولی را انتخاب نمایید که مناسب شما باشد. چکش تخریب، ماشینی عالی برای حفاری سریع و ایمن مواد سخت است.


عملکرد چکش تخریب به قدرت اسمی، نرخ ضربه، انرژی کوبشی، گیج و عملکردها یا فناوری‌هایی که به آن مجهز شده است؛ بستگی دارد. چکش‌های تخریب در نظر گرفته شده برای کارهای خانگی با قدرت اسمی 500 تا 800 وات، سرعت ضربه تا 700، انرژی ضربه 2 تا 8 ژول مناسب هستند. در حالی که مدل‌های حرفه‌ای از قدرت‌های بالاتر (هزار تا 2 هزار وات)، نرخ ضربه 800 تا هزار، انرژی کوبشی 10 تا 40 ژول و اندازه بزرگ بهره می‌برند.

دریل‌های سیمی از لحاظ سرعت و قدرت، قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل‌های شارژی دارند. مدل‌های سیمی  نسبتاً بزرگ و سنگین هستند و برای کار با دو دست طراحی شده‌اند و می‌توانند مواد سخت‌تر را سوراخ کنند. مانند دریل‌های معمولی، دریل‌های چکشی اغلب در ولتاژ 110 ولت یا 240 ولت تولید می‌شوند. هم‌چنین گزینه های 240 ولتی را می‌توان با پریزهای برق خانگی استاندارد استفاده کرد اما نسخه‌های 110 ولتی را فقط می‌توان با ترانسفورماتورهای پایین رونده که در سایت‌های ساختمانی و سایر محیط‌های صنعتی کاربرد دارند؛ مورد استفاده قرار داد.

 

کلام آخر

دریل چکشی اغلب در کاربردهایی استفاده می‌شوند که افراد به ترکیب قابلیت چکشی و دریل چرخشی معمولی نیاز دارند. علاوه بر سوراخ کردن سطوح سخت، از این دریل نیز می‌توان برای خرد کردن سنگ یا بتن استفاده کرد. شما حتی می‌توانید از دریل چکشی به عنوان یک دریل معمولی استفاده کنید. بنابراین با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید دستگاهی با دو عملکرد تخصصی را دریافت کنید. برای کاربردهای مربوط به تخریب می‌توانید به سراغ دریل چکشی مخصوص تخریب بروید که قدرت بالایی دارد.

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش