۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام

یکی از وسایل بسیار کاربردی برای اندازه‌گیری انواع سطوح، متر است. متر یکی از متداول‌ترین ابزار اندازه‌گیری است که در هر خانه و مکانی یک نوع از آن وجود دارد. بیشتر افراد با متر ساده آشنا هستند و کمتر سر و کارشان به انواع متر تخصصی افتاده است.  برای اندازه‌گیری هر سطحی شما نیاز به متر در انواع مختلف آن خواهید داشت و به همین دلیل آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام بسیار اهمیت دارد. در مقاله امروز به آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام خواهیم پرداخت تا بتوانید به‌راحتی این وسیله را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

آشنایی با متر و کاربرد آن


متر چیست؟

متر یکی از پرکاربردترین ابزارآلاتی است که در هر مکانی کاربرد دارد و از آن برای اندازه‌گیری انواع سطوح و وسایل مختلف استفاده می‌شود. متر یک نوار باریک مدرج از جنس پلاستیک، لاستیک، فلز، چوب و پارچه است که اعدادی با فاصله‌ها و واحد مشخص بر روی آن درج شده‌اند.
از متر می‌توان برای اندازه‌گیری سطوح کوچک و بزرگ و همچنین کارهای ساده و یا پیچیده استفاده کرد؛ زیرا این وسیله در انواع مختلف و با قابلیت‌های متفاوت به تولید می‌رسد. متر یک واحد اندازه‌گیری برای طول است؛ هرچند امروزه به‌عنوان یک ابزار نیز آن را می‌شناسند. باید دانست برای اندازه‌گیری طول ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به خط‌کش‌ها و کولیس‌ها اشاره کرد. وظیفه متر در هر مدل و ساختاری این است که بتواند مسافت‌ها و فاصله‌ها را به‌راحتی و با سرعت بالا اندازه‌گیری کند؛ هرچند نحوه کار با هر مدل آن متفاوت است.

کاربرد متر


آشنایی با انواع متر

امروزه برای سهولت کارهای مختلف مترهای متفاوتی نیز تولید شده‌اند؛ زیرا همیشه متر نواری و یا کلاسیک جوابگوی نیاز افراد برای اندازه‌گیری نمی‌باشد. در بسیاری از کارهای صنعتی، ساختمانی و کارگاهی به ابزارهای اندازه‌گیری دیگری نیاز است که مجهزتر باشند و به همین دلیل انواع متر تولید شده‌اند.


انواع متر 

در بسیاری مشاغل نیاز است که اندازه‌گیری‌ها دقیق و اساسی باشد و به همین دلیل مترهای جدید و پیشرفته به وجود آمدند. انواع متر می‌تواند از یک متر ساده تا متر لیزری و مهندسی متفاوت باشد؛ به همین دلیل هنگام خرید متر آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام بسیار مهم است. در ادامه با انواع متر آشنا می‌شوید:


متر ساده یا پی‌وی‌سی
به متر ساده، متر خیاطی نیز می‌گویند که از قدیمی‌ترین انواع متر است. این متر یک نوار بلند است که روی آن بر اساس سانتی‌متر و میلی‌متر تقسیم‌بندی‌شده است. به دلیل انعطاف بالای این متر بیشتر پارچه‌فروشان، خیاطان، بزازان و... از آن استفاده می‌کنند. این مترها از جنس پارچه، پلاستیک یا پی‌وی‌سی ساخته می‌شوند.

متر ساده یا پی‌وی‌سی از انواع متر


متر  فلزی
از متر فلزی در مکان‌هایی که امکان دارد متر دچار آسیب یا شکستگی شود استفاده می‌کنند. بدنه این متر جنس فلزی دارد و از مقاومت بالایی برخوردار است. باید در نظر داشت در مکان‌هایی که میزان رطوبت در آنها بالا است نباید از متر فلزی یا متر بدون روکش استفاده شود؛ زیرا رطوبت می‌تواند باعث زنگ‌زدگی بدنه و تیغه شود.


متر فایبرگلاس
این متر از جنس فایبرگلاس تولید می‌شود و بدنه آن به دلیل داشتن این جنس در برابر ضربه و رطوبت مقاوم است. متر فایبرگلاس کاربردی مشابه با متر فلزی و پی‌وی‌سی دارد؛ اما انعطاف‌پذیری آن نسبت به آنها بالاتر است. از این متر برای اندازه‌گیری مسافت‌های بسیار طولانی و در کارهای مهندسی و معماری، جاده‌سازی، راه‌سازی و... استفاده می‌شود و اندازه آن از 10 متر به بالا تا 50 متر است.

متر فایبرگلاس از انواع متر


متر مهندسی
کاربرد متر مهندسی در امور حرفه‌ای و مهندسی است. این متر نوعی متر نواری بلند و دسته‌دار و با استحکام بالا است که متراژ آن بسیار بیشتر از مترهای خانگی است. جنس بدنه متر مهندسی از پلاستیک و فلز، و تیغه و نوار پهن آن فلزی و از جنس استیل یا آلومینیوم می‌باشد. این متر یک دسته چرخان دارد که امکان جمع‌کردن اتوماتیک و دستی نوار را برای فرد فراهم می‌کند.
مقاومت متر مهندسی در برابر خرابی و آسیب محیطی بالا است و این ویژگی مهمی برای متر مهندسی می‌باشد. متر مهندسی در متراژهای 30 متر و 50 متر در بازار فروخته می‌شود.


متر لیزری
اگر قصد انجام کارهای بسیار دقیق و تخصصی را دارید باید به سراغ متر لیزری بروید. کاربرد متر لیزری در کارهای مهندسی، ساخت کابینت، نصب دکورها و پروژه‌های راه و ساختمان است. این متر نوار و تیغه ندارد و از مکانیزم لیزر بهره می‌برد. لیزر از دقت بسیار بالایی در حدود میکرون متر برخوردار است و می‌تواند متراژ و محاسبات را به‌سرعت و بدون طی‌کردن مسافت توسط کاربر اندازه‌گیری کند.
انواع اندازه‌گیری‌ها همچون محاسبه فواصل طولانی، عمق، ارتفاع، طول، عرض، مساحت و... با استفاده از متر لیزری امکان‌پذیر است. انواع پیشرفته این مدل قابلیت اتصال به موبایل را نیز دارند و به‌این‌ترتیب امکان محاسبات پیچیده و طولانی را به کاربر می‌دهند.

متر لیزری از انواع متر


متر دیجیتال یا متر باتری دار
متر دیجیتال بدنه ABS  ضدضربه و مقاوم دارد و ویژگی مهمش این است که به‌سرعت و به شکل اتوماتیک جمع می‌شود. تنها کافی است که کاربر دکمه قرار داده شده بر روی متر را فشار دهد تا متر به شکل خودکار جمع گردد. این متر صفحه نمایشگر نیز دارد و می‌تواند متراژهای بسیار طولانی را به‌دقت نشان دهد. نور صفحه متر دیجیتال همچنین کمک می‌کند که از این متر در شب و محیط تاریک بتوان استفاده کرد.


متر چرخ‌دار
کاربرد متر چرخ‌دار برای اندازه‌گیری مسافت‌های فوق‌العاده بلند و طولانی از 200 متر به بالا تا 10 کیلومتر است. در واقع از متر چرخ‌دار برای اندازه‌گیری فاصله‌ها در فعالیت‌های عمرانی، نقشه‌برداری، راه و ساختمان، کابل‌کشی‌ها و... استفاده می‌شود. متر چرخ‌دار در دو نوع مکانیکی و دیجیتال در بازار به فروش می‌رسد و اندازه‌گیری مسافت با هر چرخش دور لاستیک و چرخ آن انجام‌پذیر است.

متر چرخ‌دار از انواع متر


متر تاشو
این متر از ترکیب چند متر کوچک مفصلی با جنس چوب یا فایبرگلاس ساخته می‌شود. این چند متر کوچک در متر تاشو، به شکل لولایی به همدیگر وصل شده‌اند. از این متر بیشتر در کارهای چوبی و نجاری سنتی استفاده می‌کردند و طولی تا حداکثر 2 متر را می‌تواند اندازه‌گیری کند.


متر تلسکوپی
این متر به دلیل اینکه میله‌های آن به شکل تلسکوپ جمع می‌شوند، متر تلسکوپی نامیده می‌شود. کاربرد متر تلسکوپی بیشتر در دکوراسیون داخلی و در نصب و ساخت ادوات ساختمانی و چهارگوش مانند درب و پنجره و...  است. متر تلسکوپی می‌تواند تا مسافت 10 متر را اندازه‌گیری کند و به دلیل داشتن قابلیت جمع‌شدن، حمل‌ونقل آن آسان است.

متر تلسکوپی از انواع متر


کلام پایانی

آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام بسیار مهم است. متر انواع مختلفی دارد که هر کدام می‌توانند امکانات خاصی به کاربر ارائه دهند. از انواع بسیار پر استفاده متر می‌توان به متر ساده، متر فایبرگلاس، متر مهندسی، متر لیزری و... اشاره کرد. این مترها با توجه به ساخت خود امکانات مختلفی را به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل آشنایی با انواع متر و کاربرد هر کدام از آنها بسیار اهمیت دارد. بدیهی است که یک متر ساده که انتخابی مناسب برای کارهای منزل است مناسب کارهای مهندسی نمی‌باشد و به همین دلیل باید با توجه به نیاز کاربر و ویژگی‌های انواع متر، خرید متر انجام شود.

 

منابع :


 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش