۰

آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن

یکی از ابزارهای پر استفاده در صنعت برق سیم لخت کن است. این ابزار یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک برق‌کار محسوب می‌شود و بسیار کاربردی است. این وسیله کاربردهای متفاوتی دارد؛ اما مهم‌ترین کاربرد سیم لخت کن حذف عایق و پوشش پلاستیکی از سیم‌ها بدون آسیب رساندن به آنها می‌باشد. آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن برای افرادی که می‌خواهند دست به خرید این وسیله بزنند بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل بهتر است پیش از خرید این محصول با انواع این ابزار و کاربرد سیم لخت کن خریداران آشنا شوند. در مقاله امروز به آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن بیشتر می‌پردازیم.

آشنایی با سیم لخت کن از ابزار مهم دستی


سیم لخت کن چیست؟

سیم لخت کن به ابزاری گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توان بخش خارجی یا عایق سیم را از بخش داخلی یا فلزی را جدا کرد. سیم برق که عامل انتقال جریان الکتریکی است از دو قسمت خارجی و داخلی تشکیل شده است. بخش داخلی آن از جنس فلز است و باعث هدایت جریان الکتریکی می‌شود و بخش دیگر که بخش خارجی است از پلاستیک است تا با جلوگیری از نشر جریان الکتریکی به خارج سیم، از جان موجودات زنده در برابر خطر برق‌گرفتگی محافظت کند. زمانی که به‌مرور کارایی سیم برق کاهش یابد بخش داخلی و خارجی سیم دچار آسیب می‌شوند و در این مواقع باید دست به تعویض سیم خراب شده زد. برای انجام این کار به وسیله‌ای به نام سیم لخت کن برای تعویض یا جداکردن سیم برق نیاز است.

کاربرد سیم لخت کن


انواع سیم لخت کن

سیم لخت کن به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:


سیم لخت کن ساده (دستی)

ظاهر سیم لخت کن ساده شبیه انبردست و قیچی است. در واقع این سیم لخت کن دو تیغه دارد که به شکل ضربدری بر روی هم قرار می‌گیرند. یک قسمت از تیغه‌ها نقش دسته و قسمت دیگر یک شکاف یا حفره دارد که سیم در آن قرار می‌گیرد. این سیم لخت کن دارای پیچی بر روی دسته است که می‌تواند میزان بسته‌شدن دهانه را تنظیم کند.
سیم لخت کن ساده دو نوع دارد که در نوع اول فقط یک شکاف مرکزی وجود دارد و قابل‌استفاده برای یک سایز سیم است و نوع دوم دارای چند شکاف با سایزهای مختلف است و می‌توان عایق سیم‌هایی در اندازه‌های مختلف را با آن جدا کرد.
برای استفاده از سیم لخت کن ساده، سیم را در شکاف مرکزی تیغه‌ها قرار می‌دهند و سپس با بستن سیم لخت کن سیم را ثابت نگه داشته و با ایجاد یک چرخش به دور سیم، عایق را از بخش فلزی جدا می‌کنند.

سیم لخت کن ساده (دستی) از انواع سیم لخت کن


سیم لخت کن حرارتی یا سیم لخت کن لیزری

این سیم لخت کن از نوع ساده پیشرفته‌تر است و با استفاده از کامپیوتر به آن دستور داده می‌شود. کاربرد سیم لخت کن حرارتی در جدا کردن عایق سیم‌های نازک یا حساس است و در آن از طول‌موج‌های خاصی استفاده می‌شود تا بخش عایق سیم را به دقیق‌ترین شکل ممکن و با کمترین آسیب از قسمت فلزی جدا کنند.


سیم لخت کن اتوماتیک

سیم لخت کن اتوماتیک در شکاف مرکزی خود بخشی برای قرارگرفتن سیم دارد و زمانی که سیم در آن قرار می‌گیرد به شکل خودبه‌خود سایزش با سایز سیم هماهنگ می‌شود. مزیت دیگر این سیم لخت کن در این است که برای جداکردن عایق نیازی به چرخاندن سیم لخت کن حول محور سیم نیست و فقط کافی است که پس از قراردادن سیم و تنظیم‌کردن جای آن، دسته‌ها فشار داده شوند تا سیم لخت کن اتوماتیک بخش عایق را از بخش فلزی جدا کند.

سیم لخت کن اتوماتیک از انواع سیم لخت کن


مزایای استفاده از سیم لخت کن

از سیم لخت کن با توجه به مزایایی که دارد افراد برق‌کار بسیار استفاده می‌کنند. در ادامه با این مزایا آشنا می‌شوید:


استفاده ساده‌تر

باوجوداینکه می‌توان از انبرهای معمولی و یا چاقو برای جداکردن عایق و برش آن استفاده کرد؛ اما این ابزارها می‌توانند کار را بسیار پیچیده و زمان‌بر کنند؛ درحالی‌که با استفاده از سیم لخت کن کار بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.


دقت بالا

به دلیل اینکه بسیار مهم است سیم در هنگام جداکردن عایق آسیب نبیند استفاده از سیم لخت کن اهمیت دارد؛ زیرا با دقت بالای خود بدون آسیب رساندن به سیم این کار را انجام می‌دهد.

دقت بالا از مزایای استفاده از سیم لخت کن


افزایش ایمنی

استفاده از انبردست معمولی یا چاقوی جیبی برای لخت کردن سیم نه‌تنها ممکن است به سیم آسیب برساند بلکه می‌تواند باعث آسیب شخص نیز بشود. سیم لخت کن به دلیل نوع طراحی هم می‌تواند از شخص و هم از سیم محافظت کند.


نکات مهم در هنگام خرید سیم لخت کن

 در آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن بسیار مهم است که بدانید در هنگام خرید سیم لخت کن باید چه نکاتی را در نظر داشته باشید تا خریدی که انجام می‌دهید با نوع کار شما هماهنگ باشد و از طرفی سیم لخت کن با کیفیتی را خریداری کرده باشید. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید:


جنس دسته سیم لخت کن

ازآنجایی‌که دسته‌های سیم لخت کن از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که دست شما با آن در ارتباط است باید از جنس مرغوبی تهیه شده باشد. پی‌وی‌سی بهترین جنسی است که می‌توان برای آن در نظر گرفت.


جنس تیغه 

تیغه سیم لخت کن باید مرغوب و تیز باشد تا بتواند به‌راحتی عایق را از سیم جدا کند. به کیفیت تیغه بسیار دقت کنید.


جنس بدنه

بدنه سیم لخت کن به طور معمول از جنس استیل، فولاد و حتی پلاستیک ساخته می‌شود. توصیه می‌شود محصولی را تهیه کنید که جنس بدنه آن از استیل است؛ زیرا دوام بالا و خاصیت ضدزنگ دارد.

توجه به جنس بدنه سیم لخت کن هنگام خرید


وزن و سایز

وزن و سایز دستگاه بسیار مهم است؛ زیرا شما باید سیم لخت کن را با دست بگیرید. سایز و اندازه سیم لخت کن باید استاندارد باشد تا در حین کارکردن خسته نشوید و کارکردن با آن نیز بسیار راحت باشد.


داشتن قفل و فنر

برخی از انواع سیم لخت کن قفل و فنر دارند و شما می‌توانید در زمان‌هایی که به آن احتیاج ندارید فک سیم لخت کن را قفل کنید. داشتن فنر هم باعث می‌شود دسته‌های سیم لخت کن پس از رهاشدن به شکل اولیه خود بازگردد و فک جلویی به حالت V  درآید. وجود فنر همچنین باعث می‌شود جداکردن روکش‌ها نیز راحت‌تر صورت گیرد.


وجود تناسب بین تیغه با ضخامت سیم

در هنگام خرید سیم لخت کن باید دقت کنید تیغه این ابزار با سیمی که می‌خواهید با آن کار کنید تناسب داشته باشد در غیر این صورت محصولی را خریداری کرده‌اید که به کار شما نمی‌آید.


بهترین برندهای تولید کننده سیم لخت کن

امروزه در بازار، انواع سیم لخت کن توسط برندهای مختلفی به تولید می‌رسد. بسیار مهم است که خریداران به سراغ برندهایی بروند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند جوابگوی نیازهای کاربران باشند. از جمله برندهای معروف که این محصول را ارائه می‌دهند برند رونیکس، پروسکیت، کروز، استرنگ برنگ، واستر، و اکتیو هستند که شما می‌توانید انواع مختلف سیم لخت کن این برندها را بررسی کرده و سپس برای خرید اقدام نمایید.

 انواع برندهای تولید کننده سیم لخت کن


کلام پایانی 

آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن برای افرادی که می‌خواهند این وسیله را تهیه کنند بسیار مهم است. کاربرد سیم لخت کن به این شکل است که عایق و پوشش پلاستیکی سیم را بدون آسیب رساندن به سیم از آن جدا می‌کند. استفاده از سیم لخت کن برای افرادی که در صنعت برق‌کار می‌کنند بسیار اهمیت دارد و جزو ابزارهای ضروری آنها محسوب می‌شود. برای خرید این محصول آشنایی با انواع سیم لخت کن و کاربرد آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا سیم لخت کن انواع مختلفی دارد و باید متناسب با نوع کار شما خریداری شود.

 

 

منابع :

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش