۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

آشنایی با انواع انبر و کاربرد هر کدام از آنها

یکی از ابزارآلات دستی که کاربرد بسیاری دارد انبر است. آشنایی با انواع انبر و کاربرد هر کدام از آنها برای کسانی که با این وسیله سروکار زیادی دارند لازم است. انبر انواع مختلفی دارد که برای خرید آن باید با آنها آشنا شوید تا بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. در مقاله امروز به آشنایی با انواع انبر و کاربرد هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

خرید انواع انبر


انبر چیست؟

یکی از ابزارآلات دستی انبر است که از آن در خانه، صنایع کوچک، صنایع تأسیساتی و ساختمانی استفاده می‌شود. انواع انبر را می‌توان برای بریدن سیم‌ها، باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، فرم‌دادن و قطع‌کردن فلزات نازک و... به کار برد. انبر انواع مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:


انواع انبر

انبر از لحاظ ساختار و شکل ظاهری به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:


انبر از لحاظ ساختار
انبر بر اساس نوع ساخت و کاربرد دو نوع زیر را دارد:

انواع انبر از لحاظ ساختاری

  • انبر فک ثابت: این انبر جزو انبرهای ساده است و فک‌ها و دسته‌های آن با یک پیچ یا نگهدارنده به هم وصل شده‌اند و به‌اندازه مشخصی امکان باز شدن دارد.
  •  انبر فک متحرک یا قابل‌تنظیم: این مدل انبر دسته‌ها و فک‌های قابل‌تنظیم دارد. این انبر با داشتن قابلیت باز و بسته‌شدن دهانه و فک، کاربردهای زیادی دارد و از آن در تعمیرات بسیار استفاده می‌شود.


انبر از لحاظ شکل ظاهری
انبرها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و به همین دلیل کاربرد آنها بسیار متنوع است. انبر از لحاظ شکل به انواع زیر تقسیم می‌گردد:

  • سرکج
  • مستقیم
  • فک کوتاه
  • فک بلند
  • کله گی خاص
  • چاکدار


آشنایی با انواع انبر

در ادامه با انواع انبر بسیار پرکاربرد آشنا می‌شوید:


انبردست یا انبر دست ترکیبی

یکی از شناخته‌ترین انواع انبر، انبردست است که از دو اهرم ثابت متصل‌به‌هم تشکیل شده است. از انبردست برای کارهایی همچون باز و بسته کردن اجسام، نگه‌داشتن اشیا، برش و لخت کردن و قطع‌کردن سیم می‌توان استفاده کرد. کاربرد انبردست در امور خانگی بسیار است و در صنایعی همچون نجاری نیز بسیار به کار می‌رود.

انبردست یا انبر دست ترکیبی


انبر قفلی

انبر قفلی دو دسته و یک فک متحرک دارد. یکی از فک‌های این ابزار با وجود یک پیچ در یکی از دسته‌ها، قابل‌تنظیم است. فک انبر قفلی شیار دارد تا بتواند پیچ و مهره‌های سخت را محکم نگه دارد. کاربرد انبر قفلی در امور تأسیساتی و ساختمانی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها و حتی پیچ‌های زنگ‌زده بسیار است.


انبر دم باریک

انبر دم باریک دارای یک فک یا آرواره است که روی آن شیارهایی قرار دارد تا شیء یا وسیله در هنگام گرفته‌شدن دچار لغزش نشوند. فک‌های انبر دم باریک بلند در نظر گرفته می‌شوند تا در جاهایی که برای رسیدن به شیء موردنظر نیاز به فک بلندتری است از آن استفاده شود. از انبر دم باریک برای لخت کردن سیم، خم‌کردن فلزات نازک، بریدن سیم و... استفاده می‌شود.

انبر دم باریک


انبر دم باریک سرکج

این انبر با انبر قبلی تنها در شکل ظاهری تفاوت دارد. فک‌های انبر دم باریک سرکج، کمی خمیدگی در ابتدای خود دارند و کاربرد آنها نیز کمی متفاوت است.


انبر کلاغی

انبر کلاغی یک اهرم یا دسته ثابت و یک اهرم یا دسته متحرک دارد. فک‌های انبر نیز با حرکت اهرم‌ها در اندازه‌های مختلف تنظیم می‌شود. از این انبر برای باز و بسته کردن لوله‌ها و انجام کارهای تعمیراتی و کارهای خانگی استفاده می‌شود.

خرید انبر کلاغی


انبر برش پی‌وی‌سی

کاربرد انبر برش پی‌وی‌سی همان‌طور که نامش نشان می‌دهد برای برش‌دادن لوله‌های پی‌وی‌سی است. از این انبر بیشتر در کارهای لوله‌کشی و تأسیساتی استفاده می‌شود. این انبر یک فک تیغه‌ای دارد که متحرک است و فک دیگر آن ثابت می‌باشد که لوله با آن گرفته می‌شود. به وسیله فک متحرک عملیات برش انجام می‌شود.


انبر سیم چین

این انبر تنها برای لخت کردن سیم‌ها و یا قطع‌کردن آنها کاربرد دارد. شکل این انبر سیم‌چین شبیه به انبردست است؛ اما از آن نمی‌توان به دلیل تیز بودن فک‌هایش برای نگهداری اجسام استفاده کرد.

خرید انبر سیم چین


انبر دندانپزشکی

به انبر دندانپزشکی «فورسپس» نیز می‌گویند که مدل‌های مختلفی دارد. رایج‌ترین آن شکلی شبیه به قیچی دارد و جنس آن از فولاد کربن است.


انبر آرماتوربندی

از این انبر برای کار در آرماتوربندی استفاده می‌شود. برای کارهایی نظیر خم‌کردن، بریدن و شکل‌دادن به مفتول و سیم، کاربرد دارد.

خرید انبر آرماتوربندی


انبر سوکت زن

از این مدل برای سوکت زدن و وصل کردن سیم به سوکت استفاده می‌کنند. فک این انبر به شکلی طراحی شده که یک دهانه دارد که سوکت داخل آن قرار می‌گیرد و سپس با بستن دسته‌ها و قفل‌شدن فک، فرایند اتصال برقرار می‌شود. کاربرد انبر سوکت زن بیشتر در امور مربوط به کامپیوتر، شبکه و کارهای مخابراتی است.


انبر فنس

این انبر شکلی شبیه چکش دارد و دارای دو دسته ثابت است و در داخل فک آن می‌توان سیم‌هایی با ابعاد مختلف قرار داد. با استفاده از انبر فنس می‌توان سیم‌ها را در ابعاد مشخص برش داد. همچنین این وسیله را می‌توان برای بیرون‌کشیدن میخ نیز استفاده کرد.

خرید انبر فنس


انبر کابل بر

از این ابزار برای قطع‌کردن و برش‌دادن کابل‌های ضخیم استفاده می‌کنند. این انبر دو فک تیغه‌ای دارد که به‌وسیله آنها برش انجام می‌شود.


انبر پرس سیم

کار با این انبر تقریباً مشابه با انبار سوکت زن است. با استفاده از این انبر می‌توان سیم را پرس کرد و باعث اتصال آن به قطعه‌ای مانند سوکت شد. در دهانه یا فک این انبر اندازه‌های مشخصی برای انواع سوکت وجود دارد.

خرید انبر پرس سیم


انبر جوش

این انبر در جوشکاری بسیار پرکاربرد است و برای نگه‌داشتن الکترود در قطرهای مختلف از آن استفاده می‌شود.


انبردست جوشکاری

این انبردست ترکیبی از انبر دم باریک و انبردست ترکیبی است که از آن می‌توان در عملیات جوشکاری برای گرفتن سیم و جلوگیری از پاشش استفاده کرد. همچنین می‌توانید برای ضربه‌زدن بعد از جوشکاری نیز از آن استفاده کنید.

خرید انبردست جوشکاری


انبر اتصال جوش 

این انبر شبیه گیره است و به آن گیره اتصال نیز می‌گویند. کاربرد انبر اتصال جوش برای ایجاد اتصال به قطعه جوشکاری است و انواع مختلفی دارد که انبر قفل شو، جهشی، انبر کشویی و... از نمونه‌های آن هستند.


انبر پانچ

از انبر پانچ برای اتصال بین دو قطعه سوراخ‌کاری استفاده می‌کنند. از این ابزار برای اتصال انواع متریال‌ها استفاده می‌شود که برای هر کدام باید از انواع خاص این انبر استفاده کرد.

خرید انبر پانچ


انبر پرچ

از این انبر نیز برای اتصال بین دو قطعه استفاده می‌شود. انبر پرچ دارای مدل‌ها و شکل‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به انبر پرچ ساده، انبر پرچ دست بلند و انبر پرچ آکاردئونی اشاره کرد.


انبر فیلتر

از این انبر در کارهایی نظیر مکانیکی برای باز و بسته کردن انواع فیلتر استفاده می‌شود. فک‌های انبر فیلتر قابلیت باز شدن تا 12 سانت را دارند و به دلیل شیارهایی که در آن قرار گرفته می‌تواند فیلتر را به‌راحتی در خود نگه دارند. انبر فیلتر از لحاظ ساختاری به دو نوع ساده و مشابه انبر قفلی تقسیم می‌شود.

خرید انبر فیلتر


انبار گرومت (سوراخ‌کن)

یکی از انواع انبر، انبر گرومت است. کارکرد این انبر مشابه انبر پانچ است و از آن برای سوراخ کردن برزنت و چسباندن چادرها به یکدیگر استفاده می‌کنند.


انبر بوم

از این انبر بیشتر هنرمندان و مخصوصاً نقاشان استفاده می‌کنند و وسیله‌ای است که برای کشیدن و نگه‌داشتن بوم قابل‌استفاده است. کارکرد انبر بوم شبیه گیره است.

خرید انبر بوم


انبر مفتول بر

این انبر دارای دو دسته بلند و دو فک تیز است و از آن برای برش‌دادن مفتول استفاده می‌کنند. همچنین این انبر در کارهای ساختمانی و عملیات تخریب استفاده می‌شود. دسته‌های این انبر طول‌های متفاوتی دارند و هرچه طول دسته بیشتر باشد قدرت برش انبر بالاتر است.


انبر گیره شلنگ

این انبر ظاهری شبیه انبردست دارد و از آن برای جمع‌کردن‌ بست‌های شیلنگ استفاده می‌کنند و به‌وسیله آن می‌توان اتصال‌ها را محکم کرد.

خرید انبر گیره شلنگ


انبر باتری

یکی از انواع انبر، انبر باتری است. کاربرد انبر باتری برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های باتری ماشین است و در واقع استفاده اصلی آن در مکانیکی می‌باشد.


انبر فنر ترمز

از انبر فنر ترمز برای برداشتن فنرها استفاده می‌کند. فک این انبر به شکلی طراحی شده که یکی از آنها گرد و دیگری به‌صورت کوتاه خمیده شده تا به‌این‌ترتیب بتوان فنرها را بیرون کشید یا به عقب برگرداند.

خرید انبر فنر ترمز


انبر ورق فلزی

از این انبر برای نگه‌داشتن ورق‌های فلزی و یا خم‌کردن آنها استفاده می‌کنند. فک‌های پهن این انبر کمک می‌کند تا وسیله و یا قطعه به‌راحتی نگه داشته شوند.


انبر پلمپ

از انبر پلمپ برای اتصال کاغذها و پرچ کردن استفاده می‌شود.

خرید انبر پلمپ


انبر نوک خم

این انبر دارای دو فک بلند و سری خمیده یا سوزنی است و کارکردی شبیه به دم باریک دارد. تنها تفاوت آن در این است در جاهایی که به زاویه ۴۵ تا 90 درجه نیاز است از این مدل استفاده می‌شود. این انبر یکی از بهترین ابزار در کارهای الکتریکی و جواهرسازی است.


انبر شمع 

از انبر شمع برای نگه‌داشتن سر شمع خودرو استفاده می‌کنند. فک‌های این ابزار دارای عایق‌بندی هستند و یا از یک نگهدارنده در فک آنها استفاده می‌شود.

خرید انبر شمع 


گاز انبر

یکی از انواع انبر، گاز انبر است. از این وسیله برای قطع‌کردن یک قطعه یا نگه‌داشتن آن استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان در صنعت نجاری برای بیرون‌کشیدن میخ‌ها از آن استفاده کرد.


انبر سیم‌کشی

انبر سیم‌کشی برای جداکردن روکش پلاستیکی از روی سیم کاربرد دارد و در کارهای برقی بسیار پر استفاده است.

خرید انبر سیم‌کشی


انبر پین

از این انبر برای باز و جداکردن پین‌ها استفاده می‌شود. عمده کاربرد انبر پین در مکانیکی‌ها و در صنایعی است که نیاز است پین‌های قلابی را با ابزاری بیرون بکشند.


انبر اتصال مفصل

مکانیزم این انبر شبیه آچارفرانسه است و در امور لوله‌کشی بسیار پرکاربرد می‌باشد. تنها تفاوت آن در این است که فک‌های آن قابل تنظیم‌شدن در عرض هستند. به این انبر، انبر پمپ نیز می‌گویند.

خرید انبر اتصال مفصل


راهنمای خرید انواع انبر

برای خرید یک انبر مناسب شما باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:


توجه به نیاز و کاربرد

در ابتدا و پیش از خرید انبر باید بررسی کنید که انبر را برای چه کاری نیاز دارید و با توجه به آن دست به خرید انبر بزنید.


جنس انبر

بسیار مهم است که انبر از فلزات باکیفیت مانند آلومینیوم، فولاد یا آلیاژهای مختلف دیگر ساخته شده باشد.


راحتی کار با انبر

انبر باید خوش‌دست باشد و شما بتوانید به‌راحتی با آن کار کنید. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید و انبری را انتخاب کنید که پوشش ضدلغزش، قابلیت تنظیم و طراحی ارگونومیک دارد.

توجه به راحتی کار با انبر هنگام خرید


قابلیت تنظیم انبر

برخی از انبرها دارای قابلیت تنظیم زاویه یا طول هستند و این ویژگی می‌تواند برای بسیاری از کارها کاربردی باشد.


گارانتی و خدمات پس از فروش

بهتر است محصولی را انتخاب کنید که دارای گارانتی باشد تا در صورت وجود هرگونه مشکل به خدمات پس از فروش دسترسی داشته باشید.


کلام پایانی

انبر یکی از ابزارهای کاربردی است که در محیط خانه و کار بسیار پر استفاده است. برای خرید انبر آشنایی با انواع انبر و کاربرد هر کدام بسیار مهم است تا شما بتوانید محصولی مناسب را خریداری کنید. انواع انبر بسیار متفاوت هستند و هر کدام کارکرد خاصی دارند و به همین دلیل آشنایی با انواع انبر و کاربرد آنها اولین قدم برای خرید این ابزار است. در مقاله امروز سعی شد تا مهم‌ترین انواع انبر توضیح داده شود تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود مورد مناسب را خریداری کنید.

منابع :


 


 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش