۰

کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات

یکی از لوازم ضروری برای باز و بسته کردن انواع لوله‌ها آچار شلاقی است. کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات بسیار زیاد است و بدون آن تعویض و جایگزین‌کردن لوله‌ها امکان‌پذیر نیست. این وسیله نقش مهمی در کارهای صنعتی، امور ساختمان و خدماتی دارد و به آن آچار لوله گیر هم گفته می‌شود. با استفاده از آچار شلاقی می‌توان انواع لوله‌های فلزی و لوله‌های گالوانیزه را باز و بسته کرد و در واقع این وسیله عصای دست افراد لوله‌کش است. در ادامه مقاله به کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات بیشتر خواهیم پرداخت.

استفاده از آچار شلاقی در تأسیسات


آچار شلاقی چیست؟

آچار شلاقی (Pipe Wrench) در ساده‌ترین تعریف خود وسیله‌ای است که با استفاده از آن لوله‌های مختلف را باز و بسته می‌کنند. این آچار دهانه قابل‌تنظیم دارد و می‌تواند با توجه به قطر لوله به‌خوبی باز شود. این ویژگی به افراد امکان می‌دهد تا به‌راحتی لوله را باز و بسته کنند. به دلیل اینکه دهانه این آچار قابل‌تنظیم است کاربر نیازی نخواهد داشت که برای هر سایز لوله آچاری جداگانه تهیه کند. آچار شلاقی انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی خاصی را دارا هستند. از جمله کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات می‌توان به باز و بسته کردن لوله‌های رگه‌دار، لوله‌های گالوانیزه و لوله‌های فلزی اشاره کرد.

آشنایی با ابزار آچار شلاقی


انواع آچار شلاقی

کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات، بسیار فراوان است و این نکته ناشی از تنوع این محصول می‌باشد. این آچار در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی نوع موردنظر متناسب با کار خود را خریداری نمایید. انواع آچار شلاقی به شرح زیر هستند:


آچار شلاقی مستقیم

آچار شلاقی مستقیم یکی از رایج‌ترین انواع آچار شلاقی است که در صنعت و تعمیرات کاربرد بسیار زیادی دارد. از این آچار می‌توان برای باز و بسته کردن لوله‌هایی با قطر بزرگ مانند لوله‌های گاز، لوله‌های آب، لوله‌های فولادی و به‌صورت کلی قطعات لوله‌ای استفاده کرد. آچار شلاقی مستقیم به طور معمول از جنس آهن و فولاد به تولید می‌رسد. این آچار از دو لبه تیغه دار برخوردار است که با استفاده از آنها می‌توان لوله را محکم در بر گرفت. این لبه‌های تیغه دار زمانی که به‌دور سطح لوله چفت می‌شوند با ایجاد قدرت و فشار لازم بر روی لوله، کمک می‌کنند تا بتوانید لوله را باز و بسته کنید. از این آچار شلاقی به دلیل ساختار قوی و قابل تنظیمش می‌توانید برای باز و بسته کردن لوله‌هایی با اندازه‌ها و قطرهای مختلف استفاده کنید. استانداردترین سایز آچار شلاقی مستقیم  ¾ اینچ تا 8 اینچ است.

آچار شلاقی مستقیم از انواع آچار شلاقی


آچار شلاق انتهایی

آچار شلاق انتهایی (End Strap Wrench) همان‌طور که از نامش پیداست برای گرفتن بخش انتهای لوله کاربرد دارد. در واقع این وسیله کمک می‌کند تا شما بتوانید بخش‌های انتهایی لوله را که به طور معمول به دلیل قرارگرفتن در مکان‌های باریک و تنگ و نزدیک به دیوار دسترسی به آنها سخت است، به‌خوبی باز و بسته کنید. این آچار دارای یک حلقه در انتهای گیره خود است که با قراردادن حلقه در اطراف انتهای لوله و سپس چرخاندن دسته آچار، فشار یکنواخت بر روی لوله ایجاد می‌کند و کار انجام می‌شود. آچار شلاقی انتهایی به طور معمول از موادی مانند نئوپرن، پلاستیک و چرم ساخته می‌شود تا قابلیت تنظیم‌شدگی داشته باشد.

آچار شلاق انتهایی از انواع آچار شلاقی


آچار لوله گیر آفست

این آچار مناسب لوله‌هایی است که در زوایای غیرعادی و غیرمعمول قرار گرفته‌اند. آچار شلاقی آفست قابلیت باز شدن تا زاویه 90 درجه را دارا است و به همین دلیل می‌تواند به شما کمک کند تا لوله‌ها را در مکان‌هایی که دسترسی به آنها سخت است، باز و بسته کنید.


آچار لوله گیر قدرت مرکب

از این آچار شلاقی برای محکم کردن اتصالات مختلف استفاده می‌کنند. این آچار قابلیت دارد تا نیروی وارد شده به خود را چندبرابر کند و به همین دلیل در موقعیت‌هایی که نیروی بالایی برای کار موردنظر نیاز است، استفاده دارد. اگر لوله‌ای دچار آسیب، خرابی و یا یخ‌زدگی است آچار شلاقی قدرت مرکب می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

آچار لوله گیر قدرت مرکب از انواع آچار شلاقی


آچار لوله گیر زنجیری

این آچار همان‌طور که نامش نشان می‌دهد دارای زنجیر در ساختار خود است. این زنجیر جایگزین فک در دهانه آچار شده و با انداختن آن به‌دور لوله‌ها می‌توانید عمل باز و بسته کردن را به‌راحتی انجام دهید.


آچار شلاقی تسمه‌ای

 آچار شلاقی تسمه‌ای به آچار لوله گیر زنجیری شباهت دارد و تنها تفاوت آنها در این است که از تسمه نایلونی به‌جای زنجیر در آن استفاده شده است. از این آچار برای باز و بسته کردن لوله‌هایی با شکل ظاهری غیرمعمول و غیرعادی می‌توان استفاده کرد.

آچار شلاقی تسمه‌ای از انواع آچار شلاقی


راهنمای خرید آچار شلاقی

اگر می‌خواهید برای خرید آچار شلاقی اقدام نمایید باید حتماً با کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات آشنا باشید و نکاتی را حین خرید در نظر داشته بگیرید تا بتوانید با خرید مدلی مناسب، بهترین استفاده را از آن ببرید. برخی از مدل‌های آچار شلاقی برای انجام کارهای کوچک در منزل و برخی دیگر برای انجام کارهای حرفه‌ای کاربرد دارند. به همین دلیل شما باید در هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید:


تناسب آچار با کاربرد آن

شما باید در هنگام خرید آچار شلاقی به تناسب کار خود و نوع آچار دقت داشته باشید. آچار شلاقی مدل‌های مختلفی دارد که برخی از آنها برای کاربردهای حرفه‌ای مناسب هستند و برخی دیگر استفاده‌های عمومی‌تری دارند و مناسب محیط‌های کوچک همچون خانه می‌باشند.


اندازه آچار شلاقی

در هنگام خرید آچار شلاقی باید به اندازه آن توجه کنید. آچارهایی که سایز بزرگ دارند معمولاً حرفه‌ای‌تر هستند و برای انجام کارهای بزرگ از آنها استفاده می‌شود و به‌هیچ‌عنوان مناسب کارهای کوچک نیستند؛ بنابراین ابتدا باید بدانید لوله موردنظر شما چه ابعادی دارد و سپس اقدام به خرید نمایید.

اندازه مناسب آچار شلاقی


کیفیت آچار شلاقی

توجه به کیفیت این ابزار نیز نکته‌ای مهم در هنگام خرید آچار شلاقی است. بسیاری از افراد به قیمت پایین آچار شلاقی در هنگام خرید توجه می‌کنند. باید بدانید آچارهایی با قیمت کمتر کیفیت پایین‌تری دارند و مناسب کاربردهای کوچک و عادی کاربران هستند. افرادی که به شکل حرفه‌ای از این آچار استفاده می‌کنند باید به دنبال آچارهای با کیفیتی باشند تا آچار عمر بالایی داشته باشد.


پوشش رویه آچار شلاقی

برخی از آچارهای شلاقی به یک پوشش جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی مجهز شده‌اند. این پوشش می‌تواند به عمر آچار بیفزاید و به همین دلیل داشتن آن نکته‌ای مثبت در هنگام خرید آچار شلاقی محسوب می‌شود.

پوشش رویه آچار شلاقی از انواع آچار


آرواره آچار شلاقی

هنگام خرید به فک یا دهانه لوله گیر آچار دقت داشته باشید. این دهانه باید مقاوم و قابل‌تنظیم باشد. اگر کاربر خانگی هستید آچاری با ظرفیت باز شدن حدود ۶ اینچ کار شما را راه می‌اندازد. اما برای افراد حرفه‌ای دهانه‌ای با ظرفیت بالاتر موردنیاز است.

 

نوع لوله 

بسیار مهم است که از جنس و نوع لوله‌ای که می‌خواهید با استفاده از آچار شلاقی آن را باز کنید، اطلاع داشته باشید. لوله‌های آهنی را می‌توان با تمام مدل‌های آچار شلاقی باز و بسته کرد. لوله‌های پلی‌اتیلن یا پلاستیکی نیاز به استفاده از آچارهای پلی‌اتیلن دارند. برای لوله‌های بزرگ نفت و گاز آچارهای نوع زنجیری مناسب هستند.

نوع لوله از انواع آچار شلاقی


کلام پایانی

آچار شلاقی که آچار لوله گیر نیز نامیده می‌شود یکی از ابزارهای ضروری در کارهای صنعتی و ساختمانی است. از جمله کاربردهای آچار شلاقی در ساختمان و تأسیسات می‌توان به نقش آن در باز و بسته کردن لوله‌های فلزی یا گالوانیزه اشاره کرد؛ در واقع باز و بسته کردن بسیاری از لوله‌ها بدون خرید آچار شلاقی امکان‌پذیر نمی‌باشد. این آچار انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به آچار شلاقی مستقیم، آچار شلاقی انتهایی، و آچار شلاقی قدرت مرکب اشاره کرد. بسیار مهم است در هنگام خرید آچار شلاقی به تناسب آچار و کاربرد آن، اندازه آچار، نوع لوله و... دقت شود تا آچار بتواند به بهترین شکل کار خود را انجام دهد.

 

 

منابع :


 


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش