۰

کاربردهای آچار فرانسه چیست؟

در دنیای آچارها محصولات بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از کاربردی‌ترین آنها آچار فرانسه است. آچار فرانسه نامی آشنا برای افرادی است که در حوزه‌های تخصصی و غیرتخصصی کار می‌کنند و اکثر افراد یک عدد آچارفرانسه در جعبه‌ابزار خود دارند. این آچار کاربردی می‌تواند انواع پیچ و مهره‌های چهارگوش و شش‌گوش را باز و بسته کند. اگر نیاز به خرید آچار فرانسه دارید باید بدانید که این آچار انواع متفاوتی دارد و هر کدام از آنها قابلیت خاصی را به شما ارائه می‌دهند. در مقاله امروز کاربردهای آچار فرانسه و نکات بسیار مهم دیگری را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

کاربرد آچار فرانسه


آچار فرانسه چیست و چگونه به وجود آمده است؟

آچار فرانسه در کشور فرانسه ساخته نشده است و حتی کشورهای دیگر این ابزار را به آچار فرانسه نمی‌شناسند. آچار فرانسه در سال 1842 در انگلیس اختراع شد و سپس در سوئد توسط شخص دیگری در سال 1891 به تکامل رسید. در واقع در بیشتر کشورهای اروپایی و ترکیه این آچار را به نام آچار انگلیسی می‌شناسند و در برخی کشورها همچون دانمارک آن را آچار سوئدی می‌نامند. در ایران آچار فرانسه به همین نام معروف است؛ زیرا توسط فرانسوی‌ها به ایران وارد شده است.
آچار فرانسه یکی از پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین نوع آچارهاست. از این آچار شما می‌توانید برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های شش‌گوش و چهارگوش استفاده کنید. این آچار دهانه یا فک متغیری دارد و در گروه آچارهای تخت و قابل‌تنظیم قرار می‌گیرد.

کاربرد آچار فرانسه چیست ؟


بخش‌های مختلف آچار فرانسه

آچار فرانسه از چهار بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • پیچ حلزونی
  • بدنه

فک ثابت همان‌طور که از نامش پیداست تحرک ندارد. فک متحرک نسبت به دهانه ثابت در زاویه ۱۵ درجه قرار گرفته است تا بتواند فشار وارد بر دهنه را کاهش دهد. این زاویه کمک می‌کند تا آچار بتواند در دو حالت مختلف بر روی پیچ‌ومهره تنظیم شود. فک متحرک به‌وسیله پیچ حلزونی و با چرخاندن آن می‌تواند به فک ثابت نزدیک یا دور شود و به کاربر امکان می‌دهد تا مهره‌های مختلف را بتواند باز و بسته کند.
جنس آچار فرانسه به طور معمول از آلیاژ «کروم-وانادیوم» است که مقاومت بالایی دارد. برخی از انواع آچار فرانسه از جنس «تیتانیوم» تولید می‌شوند که وزنشان کمتر است؛ اما مقاومت بیشتری دارند. جنس آچار فرانسه به‌گونه‌ای است که این ابزار در آب‌وهوای مختلف دچار زنگ‌زدگی نشود.


کاربردهای آچار فرانسه

اصلی‌ترین وظیفه آچار فرانسه باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره‌های چهارگوش و شش‌گوش است. از جمله کاربردهای آچار فرانسه می‌توان به استفاده از آن در صنایع و کارهای مختلفی همچون لوله‌کشی، خودروسازی، تعمیرات، فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی اشاره کرد. ازآنجاکه سری آچار فرانسه قابل‌تنظیم است شما بدون آنکه نیاز باشد آچارهای مختلفی را با خود حمل کنید می‌توانید از این وسیله نهایت استفاده را ببرید.

کاربردهای مهم آچار فرانسه


انواع آچار فرانسه

آچار فرانسه را می‌توان از نظر جنس، سایز و ظاهر به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد:


انواع آچار فرانسه از نظر جنس

آچار فرانسه بر اساس نوع استفاده از آن یعنی استفاده صنعتی و یا عمومی، می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود. به طور معمول آچار فرانسه برای مصارف صنعتی از جنس فولاد با مقاومت بالا و برای مصارف عمومی از جنس کروم تهیه می‌گردد.

انواع مختلف آچار فرانسه


انواع آچار فرانسه از نظر سایز

آچار فرانسه بر اساس دهانه و دستگیره خود سایزهای متفاوتی دارد. به طور معمول این آچار را در سایزهای 2، ۴، ۶، 8، 10، 12، 15 و 18 می‌سازند و دهانه یا فک آن در سایزهای 13، 19، 27، 30، 33، 43، ۵۴ و 62 میلی‌متر باز می‌شود. هرچه دهانه آچار بزرگ‌تر باشد ضخامت و طول دسته آن نیز بیشتر است.


انواع آچار فرانسه از لحاظ شکل ظاهری

آچار فرانسه از لحاظ شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


آچار فرانسه انحنا دار یا S شکل

همانطور که نام آچار نشان می‌دهد دارای یک انحنا در طراحی خود است. از این آچار برای فضاهای محدود که جای کافی برای باز و بسته کردن پیچ ندارید و امکان استفاده از آچارها با دسته بلند وجود ندارد می‌توانید استفاده کنید.


آچار فرانسه دوسر

این وسیله مناسب مواقعی است که با طیف گسترده‌ای از پیچ‌ها مواجه هستید. یک سَری آچار تا مقدار معینی باز می‌شود و سری دیگر آن می‌تواند تا سایزهای مختلف را پوشش دهد و در اندازه‌های مختلف باتوجه‌به اندازه پیچ‌ها باز شود.


آچار فرانسه جغجغه‌ای

آچار فرانسه جغجغه‌ای یکی از انواع آچار است که به دلیل کارکرد بسیار راحتش میان بسیاری از افراد محبوبیت دارد. از این وسیله می‌توانید در فضاهای بسته و محدود به‌راحتی استفاده کنید.

انواع آچار فرانسه از لحاظ شکل ظاهری


آچار فرانسه قفلی

اگر از آچار برای مدتی طولانی استفاده شود ممکن است به دلیل ضربات وارده و یا کارکردن بیش از حد، چند رزوه آن باز یا شل شود. استفاده از آچار فرانسه قفلی به شما کمک می‌کند تا دچار این مشکل نشوید. شما دهانه این آچار را می‌توانید تنظیم کنید و بعد قفل نمایید تا از باز شدن رزوه و تغییر در سایز دهانه جلوگیری شود.


آچار فرانسه مدرج

بر روی این آچار یک خط کش مدرج تعبیه شده که شما می‌توانید دهانه آچار را باتوجه‌به سایز انواع پیچ‌ها تنظیم کنیم.


آچار فرانسه لب باریک

از این آچار می‌توانید برای باز و بسته کردن انواع پیچ استفاده کنید. این آچار به شکل ارگونومیک طراحی شده و دسته قابل‌تعویض دارد. جنس بدنه آن از کروم است و این مسئله باعث می‌شود ضدزنگ و ضدضربه باشد.


آچار فرانسه عایق برق

این آچار دسته‌هایی با روکش پلاستیکی عایق دارد. این مسئله کمک می‌کند تا افراد در هنگام استفاده از آن دچار برق‌گرفتگی نشوند. از این آچار بیشتر کارکنان شبکه‌های توزیع برق و برق صنعتی استفاده می‌کنند.


آچار فرانسه صنعتی

یکی از انواع آچار فرانسه مدل صنعتی آن است که همانند آچارهای لب باریک به شکل ارگونومیک طراحی شده و به همین دلیل استفاده از آن برای کاربر بسیار راحت است.


آچار فرانسه شلاقی دو طرفه

این آچار کارکردی شبیه آچار لوله گیر دارد و مناسب کار لوله‌کشی است. از سایز 6 تا 12 این آچار در بازار موجود است و به دلیل اینکه دارای 2 قسمت اندازه‌گیری برای اندازه‌های به اینچ و سانتی‌متر است، می‌توان از آن در موارد بسیاری استفاده کرد.


نحوه کار با آچار فرانسه

برای انجام کار با آچار فرانسه می‌توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
ابتدا باید فک متحرک آچار را به اندازه مهره یا پیچ خود باز کنید. سپس آچار را دور پیچ بیندازید و امتحان کنید تا ببینید به‌خوبی پیچ را در بر می‌گیرد یا خیر. در صورت نیاز اندازه آن را کمی تغییر دهید و سپس پیچ را سفت کنید. آچار فرانسه را برای باز کردن پیچ باید در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و برای بسته‌شدن آن باید در جهت عقربه‌های ساعت بپیچانید. در نتیجه این کار پیچ حلزونی شل می‌شود و می‌توانید پیچ‌ومهره را بردارید. در نهایت باید هر سه ماه یکبار آچار خود را به‌خوبی روغن‌کاری کنید تا دچار مشکل نشود.

روش کار با آچار فرانسه


نکات مهم در هنگام خرید آچار فرانسه

در هنگام خرید آچار فرانسه باید به نکات زیر دقت داشته باشید تا خرید مطلوبی را تجربه کنید:


جنس آچار

جنس آچار نقش مهمی در کیفیت و ماندگاری این وسیله دارد. هرچه آچار فرانسه شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد عمر طولانی‌تری دارد و کار با آن نیز راحت‌تر است. به طور معمول این وسیله از فولاد ضدزنگ تهیه می‌شود؛ بنابراین به این مسئله حتماً توجه داشته باشید.


اندازه و جنس دسته

دسته آچار فرانسه باید اندازه و پهنای مناسبی داشته باشد تا شما بتوانید آن را به‌راحتی در دست بگیرید. همچنین دسته باید دارای روکش ضدلغزش و ضدتعریق باشد تا دست شما هنگام کار با آن نلرزد.


اندازه دهانه

اندازه دهانه آچارهای فرانسه متفاوت است؛ بنابراین اندازه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با بزرگ‌ترین پیچ‌ومهره‌ای باشد که شما می‌خواهید آن را باز یا بسته کنید.

خرید آچار فرانسه


میزان لق بودن دهانه آچار

در هنگام خرید، میزان لق بودن دهانه آچار را کنترل کنید. لقی دهانه آچار نباید چندان زیاد باشد و باید مسیر حرکتی آن به شکل مستقیم باشد.


توجه به وضعیت پیچ مرکزی

نکته مهم دیگر در خرید آچار فرانسه دقت به وضعیت پیچ مرکزی آن است. این پیچ نباید نه بسیار سخت باشد که چرخاندن آن برای شما سخت شود و نه آن‌قدر راحت بچرخد که کنترل آن مشکل باشد.


کلام پایانی

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در مصارف خانگی و صنعتی آچار فرانسه است. این آچار یکی از معمول‌ترین نوع آچارهای تنظیم شونده است که دهانه آن توسط پیچ تنظیم بر روی دسته، کوچک و بزرگ شود. ازآنجایی‌که پیچ‌ومهره در سایزهای متفاوتی وجود دارند، داشتن یک آچارفرانسه کمک می‌کند تا شما مجبور نباشید تعداد زیادی آچار را با خود حمل کنید.
 آچار فرانسه مدل‌های مختلفی همچون آچار فرانسه انحنادار، آچار فرانسه دوسر، آچار فرانسه جغجغه‌ای و.. دارد و شما باید با توجه ‌به نیاز خود این وسیله را تهیه نمایید. در هنگام خرید این آچار شما باید به مواردی همچون اندازه دهانه، طول دسته، جنس و کیفیت آچار و... توجه داشته باشید تا آچاری متناسب با فعالیت خود خریداری کنید.

 

 

منابع :



 


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش