۰

شمشاد زن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

افرادی که با مشاغل باغبانی و کشاورزی سروکار دارند از اهمیت دستگاه شمشاد زن باخبر هستند. این وسیله نقش مهمی در کوتاه‌کردن شاخ‌وبرگ بوته‌ها و گیاهان زینتی دارد. شمشاد زن جایگزین وسایل سنتی همچون قیچی باغبانی شده و سرعت کارهای باغبانی را دوچندان نموده است. استفاده از وسایل سنتی مانند قیچی باغبانی برای هرس‌کردن شمشادها یا تزیین آن‌ها علاوه بر وقت‌گیر بودن، کاری بسیار سخت و پرمشقت محسوب می‌شود و به همین دلیل ابزارهایی نظیر شمشاد زن برای سرعت‌بخشیدن به کارها اختراع شده‌اند. اگر شما به مشاغلی همچون باغبانی و کشاورزی مشغول هستید و یا می‌خواهید برای شمشادهای خانه خود یک شمشاد زن مناسب تهیه کنید با مقاله امروز همراه باشید تا شمشاد زن و کاربردهای آن را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

کاربرد شمشاد زن


شمشاد زن چیست؟

شمشاد زن یک ابزار کشاورزی است که برای کوتاه و یا هرس‌کردن شاخ‌وبرگ بوته‌ها و گیاهان زینتی از آن استفاده می‌شود. به شمشاد زن قیچی موتوری نیز می‌گویند که می‌تواند در حاشیه‌زنی و شکل‌دادن به بوته‌ها نیز بسیار مؤثر باشد. این وسیله در انواع مختلفی در بازار موجود است که باید بر طبق نیاز خانگی یا صنعتی دست به خرید شمشاد زن زد. کارکرد شمشاد زن مشابه اره موتوری است؛ اما بخش‌های مختلف این ابزار ویژگی‌های خاص خود را دارند. شمشاد زن از سه قسمت اصلی موتور، واحد برش و قسمت‌های کنترل‌کننده به وجود آمده و می‌تواند در کمترین زمان ممکن کارهای هرس‌کردن، حاشیه‌زنی و... را برای شما انجام دهد.

کوتاه و هرس کردن شاخه ها با شمشاد زن


انواع شمشاد زن

شمشاد زن به‌صورت کلی به دودسته شمشاد زن دستی و شمشاد زن موتوری تقسیم می‌شود. شمشاد زن موتوری شامل مدل‌های بنزینی، برقی و شارژی است. همچنین شمشاد زن از لحاظ نوع تیغه نیز دسته‌بندی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


شمشاد زن دستی

شمشاد زن دستی از ساده‌ترین مدل‌های این ابزار در بازار است که با کمک دسته‌های آن می‌توان به هرس گیاهان پرداخت. شمشاد زن دستی دو نوع دارد که نوع اول ساده و نوع دوم تلسکوپی است و در آن می‌توان دسته را تنظیم کرد.

کاربرد شمشاد زن دستی


شمشاد زن بنزینی

به شمشاد زن بنزینی، موتوری نیز می‌گویند. این مدل موتور بنزینی دارد و قیمت آن نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر و قدرت آن نیز بیشتر است. شمشاد زن بنزینی، موتوری با توان یک اسب بخار دارد و به همین دلیل در مقیاس و حجم‌های گسترده‌تر از این مدل استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به وزن سبک، جابه‌جایی آسان، امنیت بالا، عملکرد آسان، قدرت بالا و تأمین سوخت آسان آن اشاره کرد. شمشاد زن بنزینی بسیار مناسب مکان‌هایی مانند باغ‌ها، مزارع، خیابان‌های شهری و به‌صورت کلی مکان‌هایی است که تأمین برق در آن‌ها مشکل می‌باشد.

کاربرد شمشاد زن بنزینی


شمشاد زن برقی

شمشاد زن برقی یک موتور برقی معمولاً 220 ولت دارد و با برق 220 ولت شهری کار می‌کند. این شمشاد زن در مقایسه با نوع موتوری سروصدا، و وزن و سرعت کمتری دارد و قیمت آن نیز از دو مدل دیگر شمشاد زن ارزان‌تر است. از این شمشاد زن شما می‌توانید در کارهایی با وسعت کم مثل کارهای باغبانی منازل استفاده کنید.

کاربرد شمشاد زن برقی


شمشاد زن شارژی

شمشاد زن شارژی چندان تفاوتی با نوع برقی ندارد و تنها تفاوت آنها در این است که به دلیل وابسته نبودن به نیروی برق از آن می‌توان در فضاهایی که به برق دسترسی وجود ندارد استفاده کرد. نیروی شمشاد زن شارژی از باتری تأمین می‌شود و باتری آن حدود 20 و ۶0 دقیقه کار می‌کند. میزان کارکرد این دستگاه بستگی به کیفیت باتری آن دارد. گاهی لازم است برای انجام کارهای طولانی یک باتری زاپاس داشته باشید.

کاربرد شمشاد زن شارژی


شمشاد زن یک‌طرفه

شمشاد زن یک‌طرفه مکانیزمی تقریباً شبیه با شمشاد زن دوطرفه دارد با این تفاوت که در این مدل هر دوتیغه متحرک و ثابت در یک طرف دستگاه قرار گرفته‌اند و در هنگام برش، عملیات قطع‌کردن شاخه‌ها ازیک‌طرف انجام می‌شود. این مدل محافظی پشت تیغه‌ها دارد تا مانع از پرت‌شدن شاخ و برگ‌ها به اطراف شود. به‌این‌ترتیب شمشادهای هرس شده به یک طرف ریخته می‌شوند. این مسئله کمک می‌کند تا شمشادهای ریخته شده به‌راحتی از روی زمین جمع شوند. این وسیله مناسب افراد حرفه‌ای، کارهای طولانی، و هرس‌کردن شمشادهای بزرگ است. تیغه شمشاد زن یک‌طرفه می‌تواند بلندتر شود بدون اینکه چندان در وزن آن تأثیری داشته باشد.

کاربرد شمشاد زن یک‌طرفه


شمشاد زن دوطرفه

این وسیله برش را از دو طرف انجام می‌دهد و معمولاً برای شکل‌دادن به شمشادها و مرتب‌کردن آنها از این مدل استفاده می‌کنند. همچنین این دستگاه مناسب برای کوتاه‌کردن ساقه‌های قوی، شاخه‌های ضخیم و علف‌های بلند با سرعت بالاتر است.

کاربرد شمشاد زن دوطرفه


اجزای مختلف شمشاد زن

شمشاد زن‌ها از دو بخش موتور و شانه برش به وجود آمده‌اند و به شکل جزئی‌تر شامل بدنه، موتور، تجهیزات محافظ، سیستم انتقال قدرت، اهرم‌های گاز و تیغه‌های برشی هستند. این دستگاه با انتقال قدرت موتور به گیربکس، باعث تبدیل حرکت چرخشی به حرکت رفت و برگشتی می‌شود و تیغه‌ها را به حرکت در می‌آورد.

 اجزای شمشاد زن


نکات مهم برای خرید شمشاد زن مناسب

در هنگام خرید این وسیله شما با تنوع وسیعی مواجه هستید؛ بنابراین باید نکات مهمی را در هنگام خرید در نظر بگیرید. در ادامه به تعدادی از نکات مهم برای خرید شمشاد زن اشاره خواهیم کرد:

  • اگر سرعت و سهولت کار برایتان مهم است شمشاد زن‌هایی با تیغه‌های بلندتر تهیه کنید.
  • برای خرید شمشاد زنی متناسب با نوع کار خود به مقیاس و مساحت کار توجه داشته باشید.
  • دستگاهی را خریداری کنید که دارای محافظ باشد. این محافظ کمک می‌کند تا از پخش‌شدن شاخه و برگ‌های برش خورده و پراکندگی گردوخاک جلوگیری شود.
  • بهتر است منبع تغذیه دستگاه متناسب با کار شما انتخاب شود؛ زیرا سرعت شمشاد زن ارتباط مستقیم با نوع موتور آن دارد.
  • به وزن دستگاه در هنگام خرید شمشاد زن دقت کنید؛ زیرا دستگاه سنگین می‌تواند کار شما را سخت‌تر و شما را خسته‌تر کند.
  • دستگاه باید دارای قابلیت کنترل سرعت باشد تا هماهنگ‌سازی دستگاه و اپراتور به شکل بهتری انجام گیرد.
  • در هنگام خرید به وجود کمربند ایمنی برای حمل‌ونقل دستگاه توجه داشته باشید. این کمربند کمک می‌کند تا در زمان طولانی بتوانید وزن سنگین دستگاه را تحمل کنید.
  •  قابلیت ضد لرزش امکانی است که برخی از شمشاد زن‌ها دارند و می‌تواند تا حدی در کاهش خستگی کاربر مؤثر باشد.
  •  فاصله بین دنده‌ها از دیگر نکات مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود.

مهم‌ترین نکات خرید شمشاد زن

چگونه می‌توانیم از شمشاد زن استفاده کنیم؟

پیش از استفاده از این دستگاه باید لباس مناسب کاربر را بپوشید و از دستکش و عینک استفاده کنید تا در هنگام کار شرایط ایمن‌تری را داشته باشید. پس از آماده‌کردن خود می‌توانید دستگاه را روشن کنید. طریقه روشن‌کردن دستگاه در شمشاد زن برقی و شمشاد زن بنزینی کمی با هم تفاوت دارد. شمشاد زن بنزینی را با استفاده از طناب استارتی که دارد می‌توانید روشن کنید. با کشیدن این طناب شمشاد زن به کار می‌افتد. در مورد شمشاد زن‌های برقی و شارژی شما باید دکمه استارت را فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند. بسیار مهم است که دستگاه را در حالتی بگیرید که تیغه‌های آن از شما فاصله داشته باشند و بعد هرس‌کردن گیاهان را آغاز کنید.

نحوه استفاده از شمشاد زن


نکات مهم ایمنی در هنگام استفاده از شمشاد زن

همواره پیش از استفاده از این ابزار باید به بررسی برخی نکات بپردازید که در ادامه به این نکات ایمنی اشاره می‌کنیم:

  • پیش از استفاده از دستگاه، دفترچه راهنما را مطالعه کنید.
  • در محیط‌های سرپوشیده از شمشاد زن موتوری بنزینی به دلیل تولید گاز مونوکسید کربن استفاده نکنید و در صورت استفاده از تهویه مکان اطمینان داشته باشید.
  • عدم نشتی مخزن سوخت را بررسی نمایید.
  • در کنار آتش یا هر وسیله گرمازایی از سوخت‌گیری شمشاد زن خودداری نمایید.
  • اگر موتور شمشاد زن شما داغ است سوخت به آن اضافه نکنید.
  • همواره دستگاه را بر روی زمین بگذارید و سپس روشن کنید.
  • از سفت‌بودن پیچ و مهره‌ها و اتصالات شمشاد زن پیش از انجام کار مطمئن شوید.
  • از سلامت تیغه‌های شمشاد زن مطمئن شوید و سپس کار خود را شروع نمایید.
  • اگر از شمشاد زن برقی استفاده می‌کنید کابل را در مجاورت تیغه‌ها قرار ندهید.
  • از شمشاد زن برقی در زمانی که شمشادها و گیاهان خیس هستند استفاده نکنید.
  • در هنگام کار نسبت به محیط اطراف و خطرات احتمالی هوشیار باشید زیرا بر اثر صدای بلند شمشاد زن شما در حین کار نمی‌توانید متوجه اوضاع اطراف باشید.
  • اگر متوجه مشکلی در دستگاه شدید ابتدا دستگاه را خاموش کنید و پس از توقف تیغه‌ها، دستگاه را برای بررسی مشکل وارسی نمایید.
  • اگر در هنگام هرس، شانه برش دستگاه در بین شاخه‌ها و شمشادها گیر کرد ابتدا موتور را خاموش کنید و بعد مشکل را برطرف نمایید.
  • کار با دستگاه شمشاد زن نیاز به مهارت بسیاری دارد؛ بنابراین افراد تازه‌کار و غیرمتخصص نباید بدون دیدن دوره و آموزش لازم از این دستگاه استفاده کنند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از شمشاد زن

تعمیر و نگهداری از شمشاد زن چگونه باید انجام شود؟

نگهداری از این دستگاه بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین پس از استفاده از شمشاد زن نکات زیر را رعایت نمایید:

  • پس از اتمام کار با دستگاه، تیغه‌های شمشاد زن را به‌خوبی تمیز و سپس خشک نمایید. می‌توانید با یک اسپری روغنی تیغه‌ها را روغن‌کاری کنید.
  • شمشاد زن را در یک محیط سربسته قرار دهید.
  • در صورت شکسته‌شدن حتی یکی از تیغه‌های شمشاد زن حتماً آن را عوض کنید.
  • اگر تیغه کند شده است آن را با سوهان تیز کنید.
  • پس از 20 ساعت کارکردن با شمشاد زن، گیربکس آن را گریس‌کاری کنید و واشر جدید بر روی آن قرار دهید.
  • فیلتر هوای ابزار را بررسی نمایید و در صورت نیاز آن را تمیز کرده و یا تعویض کنید.
  • اگر مخزن سوخت را پر کرده‌اید و بیش از سه ماه است از پرکردن آن گذشته برای استفاده مجدد، سوخت داخل مخزن را خالی کنید و مجدداً آن را پر نمایید.

تعمیر و نگهداری شمشادزن

سخن پایانی

شمشاد زن یکی از ابزارهای بسیار مهم در کشاورزی است که برای هرس و کوتاه‌کردن شاخ‌وبرگ بوته‌هایی همچون شمشاد و گیاهان زینتی شهری از آن استفاده می‌شود. این وسیله توانسته است هرس‌کردن بوته‌ها را سرعت بخشد و از خستگی کاربر جلوگیری نماید. شمشاد زن در مدل‌های مختلفی همچون شمشاد زن برقی، شمشاد زن بنزینی، و شمشاد زن شارژی به فروش می‌رسد. این وسیله همچنین از نظر نوع تیغه به دو دسته تیغه یک‌طرفه و تیغه دوطرفه تقسیم می‌شود.
برای خرید شمشاد زن باید به‌اندازه وسعت کار خود توجه داشته باشید. برخی از انواع شمشاد زن مناسب کارهای محدود و خانگی هستند و برخی دیگر مناسب کار در ابعاد بزرگ‌تر می‌باشند. بسیار مهم است تا اطلاعات لازم را در مورد انواع شمشاد زن به دست آورید و با کاربردهای شمشاد زن آشنا شوید تا بتوانید بهترین وسیله را برای نیاز خود تهیه نمایید.

منابع :

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش