۰

200 هزار تومن تخفیف . . .

  • برای خرید بیش از 4 میلیون تومن

ویژه حرفه‌ای‌ها

کد تخفیف: AM24S

معرفی انواع اره و کاربرد آن

یکی از ابزارآلات بسیار مهم که در بخش‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود اره است. اره در انواع مختلفی تولید می‌شود و از آن برای برش آهن، چوب و سایر اجسام استفاده می‌کنند.
اره‌های چوب بُر همان‌طور که از نامشان پیداست مناسب برش‌دادن چوب و تخته هستند و اره‌های آهن بر برای برش ورق‌های فلزی، انواع میل‌گرد و... کاربرد دارند و اره‌های دیگری نیز وجود دارند که برای برش مواد دیگر مناسب هستند. تنوع اره‌ها بسیار زیاد است و اگر شما سر و کارتان به تهیه اره افتاده است باید با انواع اره و کاربرد آن آشنا شوید تا بتوانید محصولی مناسب کار خود تهیه کنید. در مقاله امروز به معرفی انواع اره و کاربرد آن خواهیم پرداخت و اطلاعات بسیار مهمی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

آشنایی با انواع اره


اره چیست؟

اره یکی از ابزارهایی است که از دیرباز توسط انسان‌ها مورداستفاده بوده است. این وسیله نقش مهمی در برش‌دادن اجسام دارد و با حرکت رفت و برگشتی و به دلیل داشتن دندانه‌های تیز و اصطکاک آنها بر روی سطح باعث قطعه‌قطعه‌شدن اجسام می‌شود. اره می‌تواند هم با عقب و جلو کشیدن کار خود را انجام دهد که به این اره دوطرفه گفته می‌شود و یا ممکن است فقط در یک‌جهت امکان برش داشته باشد که به آن اره یک‌طرفه می‌گویند.
 اره به دودسته کلی تقسیم می‌شود:

  • اره‌های قطع کن برای ایجاد برش عرضی
  • اره‌های شکاف زن برای ایجاد برش‌های طولی

آشنایی با کاربرد اره


ساختار اره

ساختار اره با توجه به نوع دستی، برقی و یا موتوری بودن آن متفاوت است. اره دستی از دو قسمت به نام‌های دسته و تیغ اره تشکیل شده است. اره‌های برقی ساختار پیچیده‌تری دارند؛ اما همچنان بخش اصلی آنها تیغ اره می‌باشد و در شکل‌های مختلفی همچون صاف، دایره‌ای و با جنس‌های مختلف به دستگاه وصل می‌شوند.


معرفی انواع اره

همان‌طور که گفته شد اره‌ها شکل‌های متفاوتی دارند و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تقسیم‌بندی اره‌ها بر اساس منبع تغذیه آنها است. بر اساس نیرویی که باعث حرکت اره می‌شود اره را به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • اره دستی
  •  اره‌برقی
  • اره موتوری (بنزینی)

معرفی انواع اره بر اساس نیروی محرک


انواع اره دستی

اره دستی یکی از ساده‌ترین نوع اره است و در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. تفاوت اره‌های دستی در تعداد دندانه‌ها، تراکم دنده‌ها و زاویه بین دنده‌ها است. خرید اره دستی بیشتر برای صنعت چوب کاربرد دارد و تنها تعداد محدودی از آنها برای برش‌دادن آهن و سایر اجسام مناسب هستند. تعدادی از مهم‌ترین اره‌های دستی به شرح زیر هستند:


اره سنتی نجاری یا اره دستی سنتی
این اره یکی از پرکاربردترین اره‌ها است که دسته‌ای به شکل D  دارد و سه مدل از آن در بازار موجود است. طول تیغ و اندازه دنده‌ها باعث تفاوت این سه مدل از یکدیگر می‌شود.

آشنایی با اره دستی سنتی


اره مویی دستی (اره کمانی)
برای برشکاری‌‌های دقیق و ظریف محصولات چوبی از این اره استفاده می‌کنند. اره کمانی یکی از اره‌های کاربردی در معرق‌کاری است. دسته این اره شکلی همانند U دارد و نوع برقی آن نیز در بازار موجود است.

اره دستی دوطرفه
این اره در دو سمت خود دو دسته دارد. این دو دسته کمک می‌کنند که در هنگام برش‌کاری دو نفر بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. از این اره برای برش‌دادن تنه درختان و الوار بزرگ استفاده می‌شود.

اره منبت‌کاری
این اره تقریباً مشابه با اره مویی است؛ اما کمان آن به شکلی طراحی شده تا بتواند عمق بیشتری را برش دهد. تیغه اره منبت‌کاری از نوع اره مویی ضخیم‌تر است.

آشنایی با اره منبت‌کاری

اره برش سطح
زمانی که بخواهید قسمت‌های اضافه یا بیرون‌زدگی‌ها را از سطح چوب بزدایید از اره برش سطح می‌توانید استفاده کنید. دندانه‌ها بر روی این اره به شکل موازی هستند و داشتن دو لبه با دندانه باعث شده تا بدون اینکه به چوب آسیبی وارد شود بتوان از این اره استفاده کرد.

اره سرشاخه زن
سر این اره قوس‌دار است و دسته آن بلند. از این اره برای هرس‌کردن درختان و باغبانی استفاده می‌شود و به دلیل داشتن دسته ‌بلند برای برش شاخه‌هایی که در دسترس نیستند مناسب است.

آشنایی با اره سرشاخه زن

اره دم روباه
با استفاده از اره دم روباه می‌توان چوب را به شکل عرضی و طولی برش داد. این اره طولی در حدود 30 تا 100 سانتی‌متر دارد و تیغه آن به‌گونه‌ای طراحی شده که قسمت نوک آن باریک‌تر از قسمت پایانی آن است.

 

اره نجاری پشت‌دار
این اره مجهز به یک قطعه چوبی یا فلزی در قسمت بالای تیغه از ابتدا تا انتهای خود است. این قطعه باعث می‌شود تیغه اره در هنگام برش تاب بر ندارد. طول این اره 20 تا ۴0 سانتی‌متر است. دندانه‌های آن روبه‌جلو هستند و به همین دلیل اگر در خلاف جهت حرکت کند آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

 

اره ظریف بر
این اره مشابه اره پشت‌دار است؛ اما دندانه‌های آن ریزتر و تیغه آن نازک‌تر است و برای کارهای ظریف از آن استفاده می‌شود.

آشنایی با اره ظریف بر

اره ژاپنی
این اره در سه شکل وجود دارد و هر دو طرف آن مجهز به تیغه است. یک طرف آن دندانه‌های ریز و طرف دیگر دندانه‌های بزرگ دارد. دندانه‌های این اره به سمت دسته قرار گرفته‌اند و زمانی که شما اره را به سمت خود می‌کشید چوب بریده می‌شود.

 

اره آهن‌بری
از این اره برای برش‌دادن فلز استفاده می‌شود و تیغه بسیار نازکی دارد. بهتر است از این اره برای برش چوب استفاده نشود؛ زیرا ممکن است تیغه‌های آن آسیب ببیند. این اره دارای 18 تا 32 دندانه در هر اینچ است و می‌تواند پلاستیک را نیز برش دهد.

آشنایی با اره آهن‌بری


انواع اره‌برقی

اره‌برقی همان‌طور که از نامش پیداست با انرژی برق‌کار می‌کند.  برای خرید اره برقی باید با انواع و کاربرد آن آشنا باشید. در ادامه با انواع اره‌برقی آشنا می‌شوید:

 

اره فارسی بر
از این اره برای ایجاد برش‌های زاویه‌دار استفاده می‌کنند. با استفاده از اره فارسی بر می‌توان برش‌های فارسی، عرضی و ترکیبی بر روی مواد مختلفی همچون پلاستیک و چوب ایجاد کرد.
خرید اره فارسی بر باید متناسب با میزان کار و نوع عملکرد مورد انتظار باشد. به طور معمول نجاران برای ایجاد برش‌های ۴۵ درجه و زاویه زنی از آن استفاده می‌کنند. این اره برای برش فلز نیز مناسب است. این محصول در سه مدل ثابت، کشویی و کشویی دوطرفه در بازار به فروش می‌رسد.

اره فارسی بر از انواع اره برقی

اره گردبر
یکی از اره‌های پر استفاده در نجاری و ساختمان‌سازی است. این اره می‌تواند مواد مختلفی مانند چوب، فلز و فایبرگلاس را برش دهد. همچنین می‌توان از آن برای بریدن انواع مختلف تخته‌سه‌لایی به شکل مستقیم استفاده کرد. در مدل‌های جدید این اره امکان تنظیم عمق برش نیز وجود دارد. این ویژگی کمک می‌کند قطعات مختلف چوب را در ضخامت‌های گوناگون برید. بسیاری از افراد برای برش سنگ نیز از این وسیله استفاده می‌کنند. این اره می‌تواند برش‌های عرضی، طولی و... ایجاد کند و با آن می‌توان بر روی سطح چوب، فلز و مصالح دیگر شیار ایجاد کرد. شما می‌توانید مواد مختلف را بدون جابه‌جاکردن آنها، توسط این اره برش دهید.

 

اره مویی برقی
از این اره برای برش‌های بسیار دقیق و ظریف استفاده می‌شود و یک ابزار تخصصی است. کاربرد این اره در منبت‌کاری، معرق‌کاری، تولید عروسک‌های چوبی و... بسیار است. این اره سرعت بالاتری نسبت به مدل دستی دارد و نیاز به فعالیت کمتری در هنگام کار با آن خواهید داشت.

اره مویی برقی از انواع اره برقی

اره افقی
از این اره برای قطع‌کردن چوب، برش کاشی، برش آجر یا هرس درختان استفاده می‌شود. تیغه‌های این اره قابل‌تعویض هستند و شما می‌توانید حتی لوله‌های پی‌وی‌سی را با آن برش دهید.

 

اره میزی
یکی از انواع بسیار پرکاربرد اره‌ها این اره است که نیاز به مهارت خاصی هنگام کارکردن دارد. شما می‌توانید با این اره قطعاتی نظیر چوب، پلاستیک، نئوپان، فلز و... را برش دهید. به این اره در بازار اره دورکن نیز می‌گویند زیرا برش این اره باعث می‌شود صفحات چوب از یکدیگر جدا شوند. این اره بیشتر برای برش قطعه‌های عرضی چوب کاربرد دارد. اره میزی دارای گونیا و درجه گونیاست و به همین دلیل شما به‌راحتی می‌توانید با تنظیم‌کردن فرمان، زاویه تیغه را تغییر دهید.

 اره میزی از انواع اره برقی


در دسته اره‌های برقی می‌توان به اره‌های دیگری همچون موارد زیر نیز اشاره کرد:

 

انواع اره موتوری

اره‌های موتوری یا بنزینی به دلیل قابل‌حمل بودن قابل‌استفاده در هرگونه محیطی هستند و قدرتی بسیار بالاتر از اره دستی به کاربر می‌دهند. بااین‌وجود اره بنزینی وزن بالایی دارد و استفاده از آن کمی سخت است. انواع اره بنزینی به شرح زیر هستند:


اره زنجیری بنزینی 
این اره نیروی خود را از سوخت بنزین به دست می‌آورد. از این نوع اره هم افراد حرفه‌ای و هم افراد مبتدی می‌توانند استفاده کنند. موتور این اره یک موتور دو زمانه و تک‌سیلندر است و نیروی محرکه آن از بنزین و روغن به دست می‌آید. قدرت این موتور بسیار بالاست و وزن بالایی نیز دارد و به دلیل سرعت بالایش، لرزش بیشتری تولید می‌کند. این اره مناسب فضاهایی همچون جنگل است که امکان دسترسی به برق در آنجا وجود ندارد.

 اره زنجیری بنزینی  از انواع اره موتوری

اره سرشاخه زن بنزینی
این اره مشابه اره سرشاخه زن دستی است با این تفاوت که در بخش سری آن، اره زنجیری کوچکی قرار داده شده که از بنزین تغذیه می‌کند. اره سرشاخه زن بنزینی دارای صدا و لرزش است و سرعت و دقت بالایی دارد.

 

برندهای تولید کننده انواع اره

امروزه برندهای مختلفی دست به تولید اره زدند که از آن جمله می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • رونیکس
  • استنلی
  • زیمبرگ
  • توسن
  • بردنلکس

 

کلام پایانی

اره یکی از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که بسیاری از افراد از آن برای انجام کارهایی نظیر برش‌دادن اجسام استفاده می‌کنند. اره به‌صورت کلی به سه دسته اره دستی، برقی یا موتوری تقسیم می‌شود. اره‌های دستی ساده‌ترین نوع اره هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. اره‌برقی با نیروی برق‌کار می‌کند و سرعت برش آن بسیار بیشتر از اره دستی است. اره موتوری نیز نیروی خود را از سوخت‌هایی همچون بنزین تأمین می‌کند و نسبت به دو نوع قبل کمی سنگین‌تر است و سروصدای بیشتری دارد.
 بسیار مهم است که پیش از خرید اره بدانید که اره را برای چه منظوری می‌خواهید. در بسیاری مواقع ممکن است کار شما با یک اره دستی ساده راه بیفتد و نیاز به هزینه‌کردن بیش از حد نداشته باشید؛ بنابراین لازم است پیش از اقدام به خرید اره با انواع اره و کاربرد آن آشنا شوید تا بتوانید محصولی مناسب را تهیه نمایید.

 

 

منابع :



 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش