۰

آچار آلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از ابزارهای پر استفاده آچار آلن است. این ابزار ساده اما بسیار کاربردی است و برای باز و بسته کردن برخی پیچ‌ها از آن استفاده می‌شود. آچار آلن در اندازه و شکل‌های مختلفی در بازار موجود است و در واقع برای باز کردن هر پیچ یا مهره باید از آچار آلن مخصوص همان پیچ استفاده کرد. در خرید این ابزار باید به نکات مهمی همچون جنس ابزار، استانداردهای ساخت، سایز اتصال و... دقت شود؛ بنابراین اگر نیاز به تهیه یک آچار آلن دارید با مقاله امروز همراه باشید تا بیشتر با این ابزار و کاربردهای آچار آلن آشنا شوید.

 

کاربرد آچار آلن


آچار آلن چیست؟

بسیاری معتقدند که اولین آچار شش‌ضلعی برای نخستین‌بار در سال 1909 اختراع شد و به دلیل اینکه به‌وسیله «ویلیام جی آلن» اختراع شد نام آچار آلن را به خود گرفت. آچارهای آلن تا قبل از جنگ جهانی دوم که دوره جدیدی از انقلاب صنعتی در حین جنگ بود، استفاده چندانی نداشتند؛ اما زمانی که تولید محصولات صنعتی و ماشین‌های مختلف افزایش یافت استفاده از آچار آلن نیز در میان مردم رواج پیدا کرد. آچارهای آلن در ابتدا به شکل امروزی نبودند و ظرافت چندانی نداشتند و به‌مرور جزئیاتی به این ابزار اضافه شد که شامل موارد زیر است:

  • شکل ظاهری آچار
  • قراردادن روکش در لبه‌ها
  • ساخت آچار با متریال‌های مختلف
  • تغییر شکل انتهای آچار آلن
  • مغناطیسی شدن آچارها
  • قراردادن حلقه در انتهای آچار

تعریف آچار آلن

 

با اینکه طراحی آچار آلن بسیار ساده است؛ اما کاربردهای فراوانی در مصارف خانگی و صنعتی دارد. آچار آلن بیشتر در صنایع برقی و شیرآلات مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا از پیچ آلن در آنها زیاد استفاده می‌شود. پیچ آلن را البته می‌توان در صنایع مختلف دیگر نیز مشاهده کرد.


ویژگی‌های آچار آلن

ویژگی‌های مختلف این ابزار باعث می‌شود تا آچار آلن موردتوجه بسیاری از افراد در صنعت باشد. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های مهم این ابزار اشاره می‌کنیم:

  • آچار آلن دارای دو جهت است و می‌توان برای باز و بسته کردن پیچ‌ها از هر دو سر آن استفاده کرد.
  • طراحی این محصول ساده است و کم‌حجم و سبک می‌باشد.
  • در سطح تماس آچار و پیچ، یک‌لایه محافظ به خوردگی، قرار داده شده که باعث محافظت آچار از ضربه می‌شود.
  • گشتاور این وسیله با توجه به طول اهرم آن می‌تواند بیشتر شود.
  • پیچ آلن را می‌توان به سری آچار آلن متصل کرد و بر روی ناحیه موردنظر قرارداد و آن را محکم نمود.

ویژگی‌های مهم آچار آلن

مزایای آچار آلن

این وسیله علاوه بر ویژگی‌های مهم خود، مزایایی دارد که باعث می‌شود افراد برای انجام کارهای خود این وسیله را تهیه کنند. از جمله مزایای این وسیله موارد زیر است:

  • طراحی ساده، ابعاد کوچک، و وزن کم آچار آلن
  • قابل‌استفاده بودن برای طیف وسیعی از کارها
  • قابل‌استفاده در محیط‌های محدود و کم جا
  • دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت، حرارت، زنگ‌زدگی، و عوامل محیطی مخرب

مهم‌ترین مزایای آچار آلن

انواع آچار آلن

آچار آلن در انواع مختلفی تولید می‌شود تا بتواند در موقعیت‌های مختلف نیازهای کاربر را برآورده کند. در ادامه با انواع مختلف آچار آلن آشنا می‌شوید:


آچار آلن سرگرد

آچار آلن به طور معمول یک سری به شکل شش‌ضلعی دارد و از یک میله خمیده با دو سری کوتاه و بلند تشکیل شده است. در بیشتر آچارهای آلن انتهای این دو بخش دارای شکل شش‌ضلعی منظم است؛ اما آچار آلن سرگرد به‌جای شکل شش‌ضلعی، حالتی گرد در سری خود دارد. از این وسیله در محل‌هایی می‌توان استفاده کرد که امکان باز و بسته کردن پیچ‌ها و حرکت‌دادن آنها بسیار سخت است. این آچار می‌تواند به شکل زاویه‌دار در پیچ قرار بگیرد و حرکت پیچ را ممکن کند.

کاربرد آچار آلن سرگرد


آچار آلن کمربندی

این مدل از آچار آلن به شما کمک می‌کند تا انواع این آچار را با اندازه‌های مختلف در یک جا داشته باشید. همه این آچارها در یک کاور و در کنار هم قرار گرفته‌اند و شما به‌راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.


آچار آلن چاقویی

آچار آلن چاقویی، همچون چاقوهای ضامن‌دار طراحی شده است که از کناره‌ها باز می‌شوند و دوباره مجدد می‌توان آنها را جمع کرد. آچار آلن چاقویی سایزهای مختلفی از این ابزار را در کنار یکدیگر دارد و یک وسیله چندکاره محسوب می‌شود.

کاربرد آچار آلن کمربندی


آچار آلن حلقه‌ای

آچار آلن حلقه‌های به‌ظاهر مانند آچار آلن کمربندی است و تنها تفاوت آنها در این است که آچارهای مختلف با یک حلقه به یکدیگر وصل شده‌اند. در این مدل نیز انواع مختلفی از آچارهای آلن با سایزهای مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند.


آچار آلن کوتاه

این مدل تفاوت خاصی با آچارهای آلن دیگر ندارد و فقط کمی دسته آن کوتاه‌تر است تا شما بتوانید در فضاهای کم‌ارتفاع و با محدودیت حرکتی کم، از این ابزار استفاده کنید.

کاربرد آچار آلن کوتاه


آچار آلن پیچ‌گوشتی

این آچار آلن، شبیه پیچ‌گوشتی است و کارکرد آن نیز مانند پیچ‌گوشتی می‌باشد؛ هر چند سری آنها از یکدیگر متفاوت است.


آچار آلن دسته T

این آچار برخلاف شکل متداول L مانند آچار آلن، به شکل T  طراحی شده است. سری آچار در این مدل در هر سه سر و یا فقط در انتهای این ابزار قرار گرفته است.


آچار آلن دسته P

ساختار اصلی این آچار شبیه آچار L است؛ اما یک دستگیره برای نگهداری راحت‌تر این وسیله در آن تعبیه شده است. این دسته کمک می‌کند تا در زمان اعمال نیرو، فشاری که به دست وارد می‌شود به کمترین میزان ممکن برسد و از طرفی نیروی بیشتری به پیچ وارد شود. این ویژگی باعث می‌شود تا پیچ راحت‌تر باز و بسته شود.


آچار آلن سه‌راهی

این آچار آلن دارای سه سر است و هر سر آن مناسب یک سایز پیچ است. سری این آچار مثلثی شکل است و این مسئله و همچنین طول محدوده دسته باعث می‌شود که برای فعالیت‌های خاص مانند تعمیر دوچرخه استفاده از آن امکان‌پذیر باشد.

کاربرد آچار آلن سه‌راهی


آچار آلن ستاره‌ای

از آچار آلن ستاره‌ای برای باز و بسته کردن پیچ‌هایی که سر آنها شبیه علامت ستاره است استفاده می‌شود. این نوع پیچ‌ها بیشتر در وسایلی همچون موتورسیکلت‌ها، خودروها، سیستم‌های کامپیوتری، دیسک‌های مختلف  و.... بکار می‌روند و آچار آلن ستاره‌ای گزینه‌ای مناسب برای باز و بسته کردن پیچ‌های این وسایل است.


نکات مهم هنگام خریدن آچار آلن 

در هنگام خرید این وسیله باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:


سایز اتصال

شما باید باتوجه‌به اندازه سایز سوکت پیچ، آچار آلن مخصوص همان پیچ را استفاده کنید. به طور مثال اگر سایز سوکت پیچ شما 10 میلیمتر است باید از آلن سایز 10 برای باز و بسته کردن آن استفاده نمود. آچار آلن به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند با اندکی لقی مجاز و بسیار محدود پیچ را به‌راحتی باز و بسته کند.


شکل سری اتصال

به دلیل این که پیچ‌ها و اتصالات انواع مختلفی دارند شما باید از نوع متناسب با آنها استفاده کنید. آچار آلن از لحاظ سطح مقطع به دودسته کلی شش‌گوش (شش پر) و ستاره‌ای (تورکس) تقسیم می‌شود. سری‌های دیگر نیز وجود دارند که با وصل کردن آنها به این ابزار می‌توانید انواع دیگر پیچ‌ها را باز و بسته کنید.

 خریدن آچار آلن 


طول و شکل دسته

هر سایز آچار می‌تواند دسته‌کوتاه و دسته‌بلند متناسب خود را داشته باشد. در واقع شما می‌توانید با توجه به به اینکه پیچ در کجا قرار گرفته دسته‌بلند یا کوتاه را هنگام استفاده انتخاب کنید.


جنس ابزار

این ابزار به طور مستقیم با بدن انسان در تماس است و می‌تواند تحت‌تأثیر گرما و رطوبت بدن قرار گیرد. به همین دلیل توجه به کیفیت ابزار و ماده‌ای که آچار آلن از آن ساخته شده بسیار مهم است. در آچارهایی باکیفیت بالاتر احتمال فرسایش زودهنگام و زنگ‌زدگی پایین‌تر است؛ بنابراین هنگام خرید به آلیاژ بیرونی آچار بسیار دقت داشته باشید. پوشش‌هایی از جنس «کروم - وانادیم فسفاته» و براق از جمله پوشش‌هایی هستند که یک سطح محافظ باکیفیت را روی بدنه ابزار ایجاد می‌کنند و باعث افزایش مقاومت آن می‌شوند.


رعایت استانداردها در ساخت

طراحی و ساخت آچار باید کاملاً با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد. اگر در ساخت آچار آلن استانداردها رعایت نشود شما در هنگام باز و بسته کردن پیچ، دچار لغزش‌های اضافی می‌شوید و نیاز به اعمال نیروی بیشتری دارید؛ بنابراین در هنگام خرید آچار آلن دقت کنید که وسیله موردنظر استانداردهای DIN،ISO  و ASME را داشته باشد.


کاربردهای آچار آلن

دانستن کاربردهای آچار آلن نیز برای خریداران بسیار مهم است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که آچار آلن تنها مناسب پیچ‌های آلن است که در شیرآلات وجود دارند؛ اما باید دانست که پیچ آلن در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. کاربردهای آچار آلن بسیار است و برجسته‌ترین استفاده از آن در صنایع زیر است:

  • اتومبیل‌سازی
  • صنعت الکترونیک
  • امور نجاری
  • تعمیرات شیرآلات
  • تعمیرات عمومی

کاربردهای مهم آچار آلن


نکات بسیار مهم در هنگام استفاده از آچار آلن

نکات مهم استفاده از آچار آلن عبارت است از:

  • جنسی را انتخاب کنید که دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود و یا در صورت انتخاب جنس نامناسب مراقب زنگ‌زدگی ابزار باشید.
  • از آچار آلن به‌عنوان چکش استفاده نکنید.
  • سایز آچار آلن را مناسب با قطعه موردنظر انتخاب کنید. از سمت کوتاه آچار آلن برای محکم کردن پیچ و از سمت بلند آن برای باز و بسته کردن سری پیچ آلن استفاده نمایید.
  • پیش از انجام کار از قرارگرفتن درست آچار در داخل پیچ مطمئن شوید.
  • برای افزایش نیروی آچار هیچ‌گاه وسایلی مانند لوله و غیره را به دنباله یک آچار آلن اضافه نکنید.
  • آچار آلن را همواره خشک و تمیز نگه‌داری کنید. در صورت آلودگی، آچار ممکن است هنگام کار دچار لرزش شود و باعث ساییدگی و یا آسیب‌دیدگی پیچ گردد.

 استفاده از آچار آلن

معرفی برندهای معتبر تولیدکننده آچار آلن

اینکه چه تولیدکننده‌ای به ساخت آچار آلن پرداخته هم می‌تواند در قیمت و هم در کیفیت محصول مؤثر باشد. آچارهای ساخت آمریکا و آلمان قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های ایرانی و چینی دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از آچار در زمان طولانی‌تری استفاده کنید و یا در واقع کاربر حرفه‌ای این محصول هستید بهتر است به سراغ برندهای بروید که این محصول را در بهترین کیفیت خود ارائه می‌کنند. برندهایی که در ادامه می‌آیند از برندهای فعال و معتبر تولیدکننده آچار آلن هستند:

  • برند رونیکس
  • برند اسپرو
  • برند استنلی
  • برند لیکوتا
  • برند ورا
  • برند جانزوی
  • برند نولان
  • برند ایرانی نووا

انواع برندهای معتبر تولیدکننده آچار آلن

کلام پایانی

آچار آلن یکی از محصولاتی است که امروزه در بسیاری از مصارف خانگی و حرفه‌ای از آن استفاده می‌شود. آچار آلن در انواع مختلفی همچون آچار چاقویی، آچار کمربندی، آچار پیچ‌گوشتی و... به تولید می‌رسد. این وسیله مزایای مختلفی دارد که باعث شده استفاده از آن در میان مردم رواج پیدا کند. خرید آچار آلن باید با توجه به نکات مهمی همچون جنس ابزار، توجه به استانداردهای ساخت، شکل سری اتصال و... انجام شود. برندهای متفاوتی به تولید آچار آلن پرداخته‌اند که محصولات آنها از کیفیت‌های متفاوتی برخوردار است؛ بنابراین اگر کاربر حرفه‌ای این محصول هستید بهتر است آچاری را تهیه کنید که کیفیت بالاتری دارد و می‌تواند جوابگوی نیازهای شما در هنگام کار باشد.

منابع :



 


 

۴
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش