۰

فرز آهنگری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در دنیای مدرن امروز، ابزارآلات متنوعی برای انجام راحت‌تر کارها طراحی شده‌اند. فرز آهنگری یکی از این ابزارآلات است که در حوزه صنعت بسیار پر کاربرد است. ورود ابزاری هم‌چون فرز آهنگری به دنیای صنعت باعث شده که بسیاری از کارها در سریع‌ترین زمان ممکن و بهترین شکل انجام شود. می‌توان گفت فرز آهنگری پس از دریل یکی از پرکاربردترین ابزارآلات می است؛ زیرا تمام قطعات فلزی اطراف ما هم‌چون چارچوب پنجره‌ها، درها، نرده‌ها و بسیاری از اجسام فلزی دیگر با استفاده از فرز آهنگری برش خورده‌اند. در مقاله امروز هر آنچه که شما در مورد فرز آهنگری و کاربردهای آن می‌خواهید بدانید با شما در میان خواهیم گذاشت.
 

فرز آهنگری


فرز آهنگری چیست؟

فرز آهنگری یکی از انواع فرز است که در صنعت آهنگری و تراشکاری از آن استفاده می‌شود. تیغه فرز آهنگری به دلیل اینکه برای برش فلزات ساخته شده از مقاومت بیشتری برخوردار است و از یک موتور بسیار قدرتمند نیرو می‌گیرد. تیغه دستگاه این ابزار می‌تواند در زمانی حدود یک دقیقه بین 8 تا 9 هزار دور بچرخد که این مسئله قدرت و سرعت بالای این دستگاه را نشان می‌دهد.
موتور قدرتمند این دستگاه به آن اجازه می‌دهد در طی زمانی کوتاه و باانرژی کم کارهای نظیر صیقلی کردن، پرداخت‌کردن و پولیش کردن به‌راحتی انجام‌پذیر باشد. بسیاری از افراد ممکن است فرز آهنگری را با سنگ فرز اشتباه بگیرند که این مسئله به دلیل شباهت ساختار و ظاهر آن‌ها است؛ اما در عمل و از لحاظ قدرت موتور و چرخش تیغه، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

تعریف ابزار فرز آهنگری


اجزای دستگاه فرز آهنگری

دستگاه فرز آهنگری از قطعات مختلفی به وجود آمده که در کنار یکدیگر عملکرد این دستگاه را ممکن می‌کنند. این اجزا عبارت‌اند از:

  • تیغه
  • موتور
  • کلید روشن و خاموش‌کردن دستگاه
  • دکمه چرخش دستگاه
  • زغال کربن
  • قفل‌کن اتوماتیک صفحه
  • دسته برای نگه‌داشتن ابزار در حین کار
  • قاب محافظ

 

کاربردهای فرز آهنگری

کاربردهای فرز آهنگری بسیار متنوع است. از این وسیله می‌توان در مصارف خانگی و صنعتی برای کارهایی نظیر تراشکاری، برش‌کاری، پولیش کردن، حکاکی و شکل‌دادن استفاده کرد.
بیشترین استفاده‌ای که از فرز آهنگری می‌شود برای برش و صیقل‌دادن انواع فلزات است و در آهنگری بسیار پر کاربرد می‌باشد. در واقع فرز آهنگری کمک می‌کند تا بتوانیم عیوبی همچون بیرون‌زدگی و یا زائده‌هایی را که در حین جوشکاری و اتصال آهن‌آلات به یکدیگر به وجود آمده را صیقلی کنیم.

مهم‌ترین کاربردهای فرز آهنگری


این وسیله همچنین به دلیل قدرت بالای خود برای برش اجسام سخت با جنس‌های مختلف کاربرد دارد و به همین دلیل دستگاه محبوب بین افراد شاغل در صنعت است.
 از فرز آهنگری همچنین برای تیزکردن ابزارآلات استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه وسایل باغبانی و خانگی را تیز کنید. هرچند باید در نظر داشته باشید که انجام این کار مهارت بالایی را طلب می‌کند و درصورتی‌که مهارت این کار را ندارید به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنید.


تفاوت فرز سنگ‌بری و آهنگری چیست؟

همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد ممکن است این دو دستگاه را با یکدیگر اشتباه بگیرند؛ اما نام این دو دستگاه تفاوت آنها را نشان می‌دهد. از این دستگاه‌ها در زمینه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. فرز سنگ‌بری برای برش و سایش مواد سنگین و فرز آهنگری برای برش فلزاتی همچون آهن و قطعات سخت دیگر استفاده دارد. دیگر تفاوت این دو دستگاه در سرعت گردش آزاد آنها است که در فرز آهنگری حدود2000 دور در دقیقه بیشتر از فرز سنگ‌بری است. سرعت این دو دستگاه نیز بسیار متفاوت است؛ فرز سنگ‌بری سرعتی در حدود 6000 تا ۶۵00 در دقیقه دارد، درحالی‌که فرز آهنگری سرعتی بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه ایجاد می‌کند. قطر صفحه این دو دستگاه نیز با یکدیگر متفاوت است. صفحه برش فرز آهنگری نسبت به فرز سنگ‌بری کوچک‌تر است. درصورتی‌که از فرز سنگ‌بری برای مصارف آهنگری استفاده کنید ممکن است به صفحه سنگ فرز و خود دستگاه آسیب برسانید.

تفاوت بین فرز سنگ‌بری و آهنگری


نکات مهم در هنگام خرید فرز آهنگری

خرید فرز آهنگری نیازمند داشتن اطلاعات کافی از این وسیله است. خرید این وسیله باید با توجه به اصولی انجام شود تا شما بتوانید بهترین استفاده را از این وسیله داشته باشید. برای خرید فرز آهنگری نکات زیر را حتماً در نظر بگیرید:


سایز و اندازه صفحه برش

صفحه برش فرز آهنگری یا دیسک آن اندازه‌های متفاوتی دارد که پراستفاده‌ترین انواع آن 115 میلی‌متری، 180 میلی‌متری و 230 میلی‌متری هستند. بیشتر فرزهای آهنگری به دیسک 180 میلی‌متری مجهز هستند.


قدرت موتور

نکته مهم دیگر در هنگام خرید فرز آهنگری توجه به قدرت موتور آن است. انتخاب قدرت موتور باید با توجه به نوع استفاده شما یعنی مصرف صنعتی یا خانگی صورت گیرد. اگر می‌خواهید برای مصارف صنعتی فرز آهنگری تهیه کنید توان 2400 وات انتخاب مناسبی است و برای مصارف خانگی 900 وات و آمپرهای پایین‌تر مناسب هستند.

قدرت موتور فرز آهنگری


سرعت دستگاه

هنگام خرید باید سرعت دستگاه را نیز در نظر بگیرید. سرعت چرخش صفحه در انواع مختلفی بین ۵۰۰۰ تا 10000 دور در دقیقه است.


وزن دستگاه

یکی از نکات مهم دیگر در خرید فرز آهنگری توجه به وزن آن است. بدیهی است هرچه وزن دستگاه کمتر باشد شما ساده‌تر و راحت‌تر می‌توانید آن را حمل کنید. البته باید دانست به طور معمول وزن دستگاه باقدرت آن رابطه مستقیم دارد. دستگاه‌های سنگین‌تر قدرت بیشتری دارند؛ اما باید دانست دستگاه سنگین می‌تواند باعث خستگی هرچه زودتر کاربر شود و به همین دلیل باید دستگاهی را انتخاب کنید که با کار شما متناسب است.


دیمر یا کنترل سرعت

این کلید به شما کمک می‌کند تا کنترل سرعت گردش صفحه برش امکان‌پذیر باشد. کنترل سرعت می‌تواند به شکل گازی و یا به شکل کلید تنظیم سرعت، طراحی شود.


حفاظ

یکی از بخش‌های دستگاه که نقش مهمی در حفظ امنیت کاربر دارد حفاظ است. حفاظ بخشی از صفحه برش را در بر می‌گیرد و مانع از برخورد تیغ با دست کاربر و آسیب‌های ناشی از آن می‌شود.


استارت نرم

این قابلیت کمک می‌کند تا زمانی که شما کلید دستگاه را فشار می‌دهید سرعت دستگاه به‌آرامی افزایش یابد. این کار کمک می‌کند تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود و مدت‌زمان طولانی‌تری بتوانید از آن استفاده کنید.


طول سیم دستگاه

طول سیم و جنس آن نیز در هنگام خرید باید موردتوجه باشد خصوصاً اگر محل کار شما با پریز برق فاصله بسیاری دارد. این نکته برای افرادی که در محیط‌های کارگاهی می‌خواهند از فرز آهنگری استفاده کنند اهمیت بالایی دارد.


نکات مهم در هنگام استفاده از فرز آهنگری

برای اینکه بتوانید به شکل ایمنی از این دستگاه استفاده کنید و همچنین کار خود را به‌خوبی انجام دهید باید نکات زیر را در هنگام استفاده از فرز آهنگری در نظر داشته باشید:


تیز بودن تیغه را بررسی کنید

زمانی که شما می‌خواهید از فرز آهنگری استفاده کنید باید با توجه به جنس فلز، تیغه مناسبی را بر روی فرز آهنگری قرار دهید. پیش از اینکه بخواهید از فرز استفاده کنید ابتدا باید مطمئن شوید که تیغ به حد کافی تیز است. در صورت بررسی‌نکردن این موضوع در میانه کار ناچار خواهید بود تیغ را عوض کنید یا آن را تیز نمایید. این مسئله می‌تواند در اجرای پروژه مشکل‌ساز شود.

نکات مهم استفاده از فرز آهنگری


اتصال درست تیغه را بررسی کنید

ازآنجاکه تیغه با توجه به حرکت سریع موتور سرعت بالایی دارد بسیار مهم است که پیش از انجام کار خود از بسته‌بودن کامل تیغه مطمئن شوید. اگر تیغه به شکل درستی در جای خود بسته نشده باشد می‌تواند برای کاربر و سطح کار مشکلاتی را ایجاد کند. اگر در این کار تبحر ندارید حتماً از یک تکنسین کمک بگیرید.


در حین کار دستان خود را از ناحیه تیغه دور نگه دارید

زمانی که از فرز آهنگری استفاده می‌کنید باید همواره دستان خود را از تیغه دور نگه دارید تا از بروز آسیب جلوگیری کنید. دسته فرز را تا جایی که می‌توانید محکم در دست بگیرید تا کنترل کافی بر روی دستگاه داشته باشید. در صورت نزدیک‌شدن دست شما به تیغه و یا شکستن تیغه در حین کار آسیب‌های جسمی و خسارت‌های بسیاری برای شما ایجاد می‌شود.


از لباس کار مناسب استفاده کنید

پوشیدن لباس کار مناسب و زدن عینک ایمنی محافظ هنگام استفاده از فرز آهنگری بسیار اهمیت دارد. پوشیدن لباس مناسب به شما کمک می‌کند تا از ایجاد سوختگی بر روی لباس و بدن خود جلوگیری کنید و عینک نیز از چشمان شما محافظت می‌کند. همچنین پوشیدن دستکش، استفاده از شیلد صورت، کلاه و کفش ایمنی نیز توصیه می‌شود.


از محافظ تیغه استفاده کنید

بستن محافظ تیغه کاری بسیار ضروری است؛ زیرا از بروز حادثه در هنگام شکسته‌شدن تیغه جلوگیری می‌کند. برای امنیت بیشتر به این نکته توجه داشته باشید.


بهترین برندهای فرز آهنگری

افراد ناآشنا با خرید این وسیله بهتر است تا با تعدادی از برندهای مهم فرز آهنگری آشنا شوند. در ادامه با تعدادی از بهترین برندهای این دستگاه آشنا می‌شوید:


فرز آهنگری رونیکس

یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فرز آهنگری برند «رونیکس» است که تنوع بالایی در محصولات خود دارد. کیفیت محصولات این برند بسیار بالا است و طراحی ارگونومیک آن راندمان کاری را افزایش می‌دهد. فرز آهنگری رونیکس مناسب پروژه‌های بزرگ و حرفه‌ای است.


فرز آهنگری ادون

این برند صنعتی از تولیدکنندگان قدیمی ساخت انواع فرز آهنگری است و به دلیل قیمت مناسب محصولات آن، افراد زیادی برای خرید فرز آهنگری ادون را انتخاب می‌کنند.

برندهای مختلف فرز آهنگری


فرز آهنگری تی ای اچ

این برند با سابقه 20 ساله خود به تولید لوازم صنعتی مشغول است و یکی از شناخته‌ترین تولیدکننده‌های لوازم صنعتی می‌باشد. فرز آهنگری «تی ای اچ» یکی از محصولاتی است که طرف‌داران خاص خود را در بازار صنعتی دارد.


کلام پایانی

یکی از ابزارهای بسیار مهم که در دنیای مدرن صنعتی امروزه کاربرد فراوانی دارد فرز آهنگری است. این وسیله در مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دارد و می‌تواند کارهایی همچون حکاکی، پولیش کردن، تراشکاری، و برش‌کاری و... را به شکل مناسبی انجام دهد. استفاده از فرز آهنگری برای برش و صیقل‌دادن انواع فلزات در آهنگری بسیار مرسوم است. 


در هنگام خرید این دستگاه باید به نکاتی همچون اندازه صفحه برش، سرعت و قدرت موتور دستگاه توجه داشت. رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با فرز آهنگری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و شما باید پیش از آن به این نکات توجه خاصی داشته باشید تا از بروز هرگونه آسیبی جلوگیری نمایید. امروزه برندهای مختلفی به تولید این ابزار پرداخته‌اند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین گزینه را برای خرید فرز آهنگری انتخاب کنید.


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش