۰

اره برقی گرد بر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از ابزارهایی که در صنعت چوب استفاده فراوانی دارد اره برقی گرد بر است. اولین تصویری که پس از شنیدن نام اره به ذهن ما می رسد وسیله ای است با تیغه های فلزی و دسته چوبی. این تصویر، تصویر یک اره معمولی و قدیمی است که جوابگوی نیازهای روزمره افراد می باشد اما برای اشخاصی که به شکل تخصصی از اره ها استفاده می کنند داستان کمی متفاوت تر است.

اره ها امروزه در انواع مختلفی مانند اره موتوری بنزینی و اره برقی تهیه و تولید می شوند. یکی از مهم ترین آنها اره برقی گرد بر است که دارای یک تیغه تخته گرد می باشد. اره گرد بر، اره ای همه کاره محسوب می شود زیرا می تواند طیف وسیعی از برش‌های انواع مواد از جمله فولاد، چوب، آلومینیوم، پلاستیک و . . .  را با تیغه های مختلف خود انجام دهد. در مقاله امروز به اره برقی گرد بر و کاربردهای آن بیشتر خواهیم پرداخت.

اره برقی گرد بر چیست


اره برقی یا اره زنجیری؛ وسیله ای برای سرعت بخشیدن به کار شما

شاید بهتر باشد پیش از اینکه با اره برقی گرد بر آشنا شوید کمی در رابطه با اره برقی یا همان اره زنجیری بدانید. در واقع اره برقی یک نوع اره قابل حمل مکانیکی است. اره از یک موتور متحرک و یک زنجیر تیغ دار که به دور یک ورق فلزی به نام ساطور می چرخد تشکیل شده است. این زنجیر معمولاً حدود 30  تیغه تیز دارد که به دور یک صفحه فلزی پیچیده اند و به شکل دورانی حرکت می کنند و به این صورت به انجام عملیات برش چوب می‌پردازند. اره برقی مناسب برای کار با چوب و بخصوص کار بر روی تنه و کنده درختان زنده یا قطع شده و همچنین قطعات بزرگ چوب و هرس درختان است.

اره برقی زنجیری وسیله ای برای سرعت بخشیدن به کارها


خرید اره برقی به دلیل سرعت زیاد خود محبوبیت بسیار بالایی دارد و می توان گفت ده برابر سریعتر از اره دستی است. همچنین از آنجاییکه نیروی لازم برای حرکت آن، توسط موتور تامین می شود نیروی انسانی کمتری در حین کار نیاز دارد و به همین دلیل سرعت کار بالا می رود.

در کنار این مزایا اره برقی ابزار خطرناکی محسوب می شود و موضوع ایمنی هنگام استفاده از آن بسیار مهم می باشد. جالب است بدانید آمارها تنها در ایالات متحده نشان می دهند بیش از 30 هزار حادثه در ارتباط با اره برقی ثبت شده است. علاوه بر این مسئله نگهداری و تعمیرات این وسیله نیز بسیار مهم است. اره برقی باید به شکل مداوم تمیز شود تا ذرات خاک اره و خرده های چوب به بخش های مکانیکی دستگاه وارد نشوند و آسیب ایجاد نکنند.
اره برقی در انواع مختلفی تولید می شود. اره هایی با طول 15 و 50 سانتیمتر برای استفاده های معمولی و آنهایی که طولی بیش از 50 سانتیمتر دارند مناسب کاربران حرفه‌ای هستند.


اره برقی گرد بر؛ وسیله ای محبوب میان نجاران  

حال که با اره برقی آشنا شدید به سراغ اره برقی گرد بر یا اره دیسکی می رویم. اره برقی گرد بر یکی از اره های محبوب نجاران و به خصوص کابینت سازان است. اره برقی گرد بر به دلیل اندازه کوچک، قابل حمل بودن و از طرفی استفاده راحت تر طرفداران بسیاری دارد.  این اره یکی از ابزارهایی است که با کمک آن چوب، فلز، پلاستیک و.... برش داده می شود. این وسیله علاوه بر نجاری در صنایع دیگر نیز استفاده بسیاری دارد و می تواند برش ها را با دقت بسیار بالایی انجام دهد. از آنجا که تیغه این اره به شکل دایره ای است نام اره دیسکی یا اره گرد بر را به آن داده اند. اره برقی گرد بر در اندازه 3 تا 16 اینچ در بازار موجود است و در میان افراد متخصص اسامی متعددی همچون اره نفوذی، اره گرد برقی، اره ورق بر، دیسکی و ...  دارد.

ابزار پرکاربرد اره برقی گردبر


انواع اره گرد بر

اره گرد بر، انواع مختلف و متفاوتی دارد و بر اساس منبع تغذیه و کاربرد به دو دسته تقسیم می شود:
اره گرد بر، بر اساس منبع تغذیه
اره گرد بر، چهار منبع تغذیه به شکل برقی، شارژی، بادی و بنزینی دارد:
اره گرد بر برقی
همانطور که نام آن نشان می دهد با نیرو و جریان مستقیم برق کار می کند و در نتیجه قدرت آن بسیار زیاد است.
اره گرد بر شارژی
این نوع با نیرویی که در باتری ذخیره می شود کار می کند و بسیار مناسب زمان های است که افراد به جریان برق دسترسی ندارند.
اره گرد بر بادی
همانطور که نام این مدل نشان می دهد با فشار باد یا پنوماتیک کار می کند. برای راه انداختن این اره گرد بر به پمپ باد نیاز است.
اره گرد بر بنزینی
این نوع اره با بنزین تغذیه می شود و دارای منبع سوخت است. با سوختن بنزین انرژی مورد نیاز این اره تامین می شود.

انواع اره گرد بر


انواع اره گرد بر، بر اساس کاربرد

تقسیم بندی دیگر اره دیسکی بر اساس کاربرد آن می باشد. با توجه به اینکه اره مناسب کدام دسته از مشاغل است و با توجه به نوع تیغه از این ابزار استفاده می گردد و تقسیم بندی می شود:

اره گرد بر چوب بر
همانطور که نام این مدل نشان می دهد در صنایع چوبی و کارگاه های نجاری از آن استفاده می شود. زمانی که از این اره در این مشاغل استفاده می شود باید از تیغه های مخصوص برش چوب استفاده کرد.

اره گرد بر نفوذی
این اره بر روی یک ریل حرکت می کند و باعث ایجاد برش های تمیز و دقیق می گردد. استفاده از ریل کمک می کند تا اره هنگام برش دادن الوار نلغزد و یا سر نخورد.

اره گرد بر فلز بر
نوع دیگری از اره برقی گرد بر، فلز بر آن است که می تواند فلز را برش دهد. در ظاهر این اره به اره چوب بر شباهت دارد اما دور موتور و جنس تیغه های آنها متفاوت است.

اره گرد بر گرانیت بر
برای برش دادن انواع گرانیت از این نوع استفاده می کنند. تیغه آن دارای دندانه هایی با فاصله زیاد از هم است.

اره گرد بر سنگ بر
این نوع اره برقی گرد بر، برای برش دادن سنگ ها و سطوح بتنی و سیمانی کاربرد دارد.

اره گرد بر شیارزن
تیغه این اره برقی گرد بر، دندانه هایی با فاصله های زیاد دارد که با این وسیله شیار زنی را انجام می دهد.


اره برقی گرد بر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اره برقی گرد برد یا اره دیسکی از ترکیب چند بخش تشکیل شده است که هر کدام از آنها وظیفه ای را در هنگام برش به عهده دارند. این بخش ها به شرح زیر هستند:

  • موتور: اصلی ترین و مهمترین بخش یک اره برقی گرد بر، موتور آن است که می تواند به شما نشان دهد توان و قدرت دستگاه چه میزان است.
  • دسته کنترل و هدایت: اره دیسکی ها بر روی خود دو دسته در قسمت جلو و عقب دارند که از آنها برای نگه داشتن اره و هدایت آن استفاده می شود.
  • محافظ تیغه: محافظ تیغه می تواند به دو شکل ثابت و متحرک باشد. همانطور که از نامش پیداست از کاربر در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کند و همچنین خاک ارده هایی را که ناشی از اره کردن هستند به بیرون هدایت می نماید.
  • تیغه: بخش دیگری از اره برقی که انتخاب آن بسیار اهمیت دارد تیغه اره برقی گرد بر است که با توجه به نیاز خود باید آن را انتخاب کرد.
  • گونیا: گونیا یا خط کش یکی دیگر از اجزای اره دیسکی است که برای خط کشی و برش های صاف و دقیق از آن استفاده می گردد.

اجزای اره برقی گرد بر

تیغه اره برقی گرد بر چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

با توجه به اینکه اره برقی گرد بر برای مصارف مختلفی استفاده می شود تیغه آن نیز از جنس های متفاوتی تولید می گردد زیرا تیغه ای که برای برش چوب استفاده می شود مناسب برش فلز نمی باشد. تیغه هایی که در اره برقی گرد بر استفاده می شوند به شرح زیر هستند:

  • الماسه: از این تیغه برای برش سطوح سخت بتنی و بلوک های سیمانی استفاده می شود.
  • فولادی: برای برش چوب ها با ضخامت های متفاوت استفاده دارد.
  • سرامیکی: برای برش دادن سرامیک و کاشی از تیغه های سرامیکی استفاده می گردد.

 تیغه اره برقی گرد بر

ویژگی های دستگاه اره برقی گرد بر

با توجه به مدل های مختلف اره برقی گرد بر در بازار باید دستگاهی را انتخاب کنید که مزیت ها و ویژگی های بسیاری را هم زمان داشته باشد. از جمله ویژگی هایی که باید به آنها توجه کنید موارد زیر هستند:

  • قابلیت تنظیم عمق برش
  • خروجی گرد و خاک
  • برش زاویه دار
  • محافظ تیغه اره
  • نشانگر لیزری یا خط برش
  • ترمز تیغه اره

ویژگی های ابزار اره برقی گرد بر

امنیت حین کار با اره گرد بر را چگونه تامین کنیم؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب صحیح تیغه متناسب با نوع کار است  زیرا نه تنها انتخاب نادرست می تواند به ماده مورد نظر شما آسیب وارد کند بلکه می تواند برای شما نیز خطرناک باشد. برای شروع به عینک مخصوص و دستکش مجهز شوید. سپس محل مناسبی را برای کار خود انتخاب کنید زیرا به دلیل حساس بودن کار باید در محلی کارتان را انجام دهید که تعادل دستگاه حفظ شود. همچنین بهتر است از دستگاه مکنده نیز استفاده گردد.
سپس باید لباس مناسب کار خود را تن کنید. لباس شما باید به گونه‌ای باشد که حین کار با دستگاه، احیاناً در دستگاه گیر نکند. اگر موهای بلندی دارید باید پیش از شروع کار موهای خود را نیز جمع کنید. اگر قطعه بزرگی را می خواهید برش دهید باید از شخص دیگری نیز کمک بگیرید.
برای شروع کار ابتدا مطمئن شوید که صفحه برش را به درستی تنظیم کرده ‌اید و دستگیره دستگاه را به شکل صحیح تعبیه نموده اید. سپس تیغه را با کمک محور محکم کنید و تنظیمات مورد نظر از جمله عمق و شیب را بررسی کنید. تیغه را نیز بررسی کنید تا کند نباشد زیرا می تواند حرارت را در هنگام کار بالا ببرد و به قطعه کار و دستگاه صدمه وارد کند.

نکات مهم کار با اره برقی گردبر


قبل از اینکه بخواهید دستگاه را به برق بزنید مطمئن شوید که دستگاه خاموش است یا قبل از روشن کردن دستگاه قفل استارت یا کلید امنیت را روشن کنید تا از شروع ناگهانی دستگاه جلوگیری کرده باشید. سپس دستگاه را به برق وصل کنید و آنرا نزدیک قطعه و بخش نشانه گذاری شده قرار دهید و کار خود را آغاز کنید.
پس از پایان کار مطمئن شوید بخش انتهایی قطعه کار پس از برش به دلیل وزن زیاد متلاشی نشود. سپس از باد پاش برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید تا دستگاه برای استفاده بعدی آماده باشد.


چند نکته بسیار مهم در به کار بردن اره برقی گرد بر

برای اینکه نتیجه دلخواه خود را از کار با این اره برقی بگیرید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای داشتن یک برش تمیز و سریع از تیغه های تیز و تمیز استفاده کنید.
  • در زمان استفاده از اره گرد بر، قطعه را با استفاده از گیره ثابت نگه دارید تا دچار لرزش و حرکت در حین استفاده نشود.
  • اره را با هر دو دست خود نگه دارید و پیش از آغاز برش صبر کنید تا تیغه به دور کامل برسد.
  • همواره عمق برش تیغه را به شکلی تنظیم کنید که حدود ۵ میلی متر بیشتر از ضخامت قطعه شما باشد.
  • توجه داشته باشید از بالا تا پایین قطعه هیچ مانعی برای برش وجود نداشته باشد.
  • تا وقتی که تیغه به شکل کامل از چرخش باز نایستاده دستگاه را بر روی سطح قرار ندهید.
  • هنگام برش فشار زیادی به دستگاه وارد نکنید و یک فشار یکنواخت را در طی برش حفظ کنید.
  • توجه داشته باشید کابل دستگاه در مسیر برش شما قرار نداشته باشد.

 

مراقبت های لازم از اره برقی گرد بر

مراقبت و تمیز کردن این دستگاه بسیار اهمیت دارد. شما باید به شکل منظم این دستگاه را توسط قلمو یا دستگاه باد پاش تمیز کنید تا تیغه سالم بماند و بتواند برش ها را به بهترین شکل انجام دهد. کثیف یا کند بودن تیغه می تواند باعث داغ شدن تیغه و مشکلاتی در حین برش شود.

مراقبت از اره برقی گرد بر

 

کلام آخر

اره گرد بر در کارهای نجاری، کابینت سازی و سایر موارد استفاده می‌شود. با توجه به ماهیت این ابزار، کار مهم اره گرد بر برش کاری روی متریال‌های مختلف است. شما باید این دستگاه را بسته به کاربرد خود خریداری کنید، زیرا به مشخصات و ویژگی‌های خاصی از دستگاه نیاز خواهید داشت. برای این منظور می توانید از فروشگاه اینترنتی ابزارمارت برای خرید اره گرد بر با کیفیت از برندهای معتبر جهان اقدام کنید. فقط ضروری است ابتدا قیمت اره برقی گرد بر را به همراه مشخصات محصول بررسی کنید. سپس از برای کسب مشاوره و راهنمایی جهت خرید محصول مناسب با تیم فروش ما تماس بگیرید.

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش